2014-04-30-Ε-Β1-ΑΡΘΡΑ ΣΤΟ ΣΧ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Τ6-15ο ΓΠ


Δύο Άρθρα στην Περιοδική Έκδοση του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου «Κωστής Παλαμάς»
Οι Times του 15
Τεύχος 6ο - Σχολικό Έτος 2013-2014

«Τέχνη και Μαθηματικά» Μαρία Δουκάκη (Εικαστικός)

Η συμμετοχή των Εικαστικών στην «Ημέρα Μαθηματικών», που έγινε στο σχολείο μας, αφορούσε την παρουσίαση και έκθεση των μαθητικών έργων και των τριών τάξεων, τα οποία προέκυψαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος σε όλο το Β΄ τρίμηνο. Με άλλα λόγια, κατά το Β΄ τρίμηνο η διδασκαλία μου στράφηκε και ανέδειξε τους θεματικούς άξονες που έχουν σχέση με τα Μαθηματικά και ούτως ή άλλως υπάρχουν στην ύλη μας: 1) γεωμετρικά σχέδια, 2) γεωμετρικά στερεά και τρίτη διάσταση, 3) προοπτικό σχέδιο, 4) συμμετρία. Αυτοί συνδέθηκαν με την τέχνη της «Οπ Αρτ», η οποία χρησιμοποιεί τα μαθηματικά ως βασικό της συστατικό, με τον διάσημο εκπρόσωπό της Βίκτορ Βαζαρέλι και την καταξιωμένη Ελληνίδα ζωγράφο Όπυ Ζούνη.
Τα μαθηματικά, όπως και άλλες επιστήμες, συνδέθηκαν άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο με την τέχνη, γιατί η τέχνη εκφράζει τις ιδέες και τις αναζητήσεις της εποχής της.
Επίσης, γνωρίζουμε πως η τέχνη δεν εκφράζει μόνο τον εσωτερικό κόσμο του καλλιτέχνη αλλά πως θέλει να εκφράσει τον αντικειμενικό κόσμο, δηλαδή τα πανανθρώπινα αισθήματα και τις ιδέες που έχουμε για τον κόσμο που μας περιβάλλει. Εδώ λοιπόν, έρχονται τα μαθηματικά να συνδράμουν την τέχνη, δανείζοντάς της τους κανόνες που είναι αδιαμφισβήτητοι.
Οι διδακτικές ώρες που χρησιμοποιήσαμε αλλά και η μέρα της παρουσίασης, θεωρώ ότι, βοήθησαν τους μαθητές ν’ αρχίσουν να αντιλαμβάνονται πως οι τέχνες σχετίζονται με τις επιστήμες, πως οι ανθρώπινες δραστηριότητες αλληλοσυνδέονται και ο κόσμος μας είναι ένα ενιαίο σύνολο. Ομοίως θα σκεφτούν πως τα μαθητικά χρόνια στο σχολείο μας εμπλουτίζουν με διαφορετικά και ποικίλα αντικείμενα που σκοπό έχουν να μας κάνουν να δούμε τον κόσμο από όλες του τις όψεις, ώστε να τον κατανοήσουμε για να επιβιώσουμε και να δημιουργήσουμε μέσα σε αυτόν.

«Περιβαλλοντική Τέχνη» Μαρία Δουκάκη (Εικαστικός)

Η περιβαλλοντική τέχνη εστιάζει κυρίως στην κατανόηση της ανθρώπινης επίδρασης στο περιβάλλον του πλανήτη.
Αναπτύσσεται και αλλάζει διαρκώς, καθώς εντάσσονται σε αυτή νέοι καλλιτέχνες. Μπορεί να είναι εφήμερη, δημιουργημένη έτσι ώστε να χάνεται ή να μεταβάλλεται με το χρόνο. Άλλοτε σχεδιάζεται για κάποιο συγκεκριμένο χώρο και άλλοτε δημιουργείται από τη συνεργασία καλλιτεχνών, επιστημόνων, εκπαιδευτικών και τοπικών κοινοτήτων. Τα έργα γίνονται με υλικά από το περιβάλλον ή τα έργα χρησιμοποιούν δυνάμεις του περιβάλλοντος όπως ο άνεμος, το νερό ή το φως. Πολλές φορές τα έργα μας δίνουν πληροφορίες για τη φύση και τις λειτουργίες της, για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Συχνά πάλι, τα έργα αποκαθιστούν με καλλιτεχνικό τρόπο βλάβες που έχουν συντελεστεί στο περιβάλλον. Προτείνουν και καλλιεργούν ένα νέο όραμα για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.
Οι καλλιτέχνες της περιβαλλοντικής τέχνης εκφράζουν νέες πολιτιστικές ανάγκες, υιοθετούν δραστήριους ρόλους σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα και εργάζονται συλλογικά.
Έτσι, πρότεινα στο σχολείο μας ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Τέχνης, στο οποίο αρχικά οι μαθητές να διερευνήσουν έργα και μέσα από αυτά τις ιδέες με βάση τις οποίες δημιουργήθηκαν, τις συνθήκες και τους τρόπους με τους οποίους πραγματοποιήθηκαν. Στη συνέχεια, να συνδέσουν αυτά τα έργα με το οικείο τους περιβάλλον (σχολείο, γειτονιά, περιφέρεια). Τέλος, να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν μικρά περιβαλλοντικά έργα.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι που τέθηκαν είναι: 1. Να μπορούν (οι μαθητές) να αναγνωρίσουν το ωραίο και το άσχημο στους χώρους του σχολείου. 2. Να μάθουν να προστατεύουν τους χώρους του σχολείου και να τους βελτιώνουν οργανωμένα με καλλιτεχνικό τρόπο και ομαδικό πνεύμα. 3. Να αναπτύξουν αισθήματα αγάπης προς το περιβάλλον, σεβασμού και αλληλεγγύης μεταξύ τους. 4. Να εκτιμήσουν τη δύναμη της τέχνης στα χέρια του σύγχρονου ανθρώπου-πολίτη.