2015-04-30-Ε-Β1-ΑΡΘΡΑ ΣΤΟ ΣΧ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ Τ7-15ο ΓΠ

Δύο Άρθρα στην Περιοδική Έκδοση του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου «Κωστής Παλαμάς»
Οι Times του 15
Τεύχος 7ο - Σχολικό Έτος 2014-2015

«Βιωματικές Δράσεις για την Α΄ τάξη - Σχολική και Κοινωνική Ζωή» Μαρία Δουκάκη (Εικαστικός)

«Μοιράζομαι την εικόνα του εαυτού μου»
Η ταυτότητά μου (η διαφορετικότητα ή η ομοιότητα που έχω με άλλους ανθρώπους) και η γνώση των δικαιωμάτων μου με οδηγούν στην ομάδα, όπου όλοι μαζί δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε με συνεργασία και αλληλεγγύη να προχωρήσουμε στον κόσμο.
Το θέμα αναπτύχθηκε σε 7 άξονες και πραγματοποιήθηκαν ατομικές και ομαδικές εργασίες. 
1ος) Ταυτότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα
Οι μαθητές παρουσιάζουν τα χαρακτηριστικά του εαυτού τους, διερευνούν αυτό-προσωπογραφίες του Ρέμπραντ και του Βαν Γκογκ, φτιάχνουν με κολάζ το δικό τους πορτρέτο, μαθαίνουν για τη Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και φιλοτεχνούν μια πινακίδα με ένα από τα άρθρα. Τέλος διερευνούν οργανισμούς που υπερασπίζονται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και γνωρίζουν τη Μαλάλα Γιουσαφζάι από το Πακιστάν, η οποία όταν ήταν στην ηλικία τους -μετά την κατάληψη της περιοχής που ζούσε από τους Ταλιμπάν και την απαγόρευσή τους να πηγαίνουν τα κορίτσια στο σχολείο- υπερασπίστηκε σθεναρά το δικαίωμα των κοριτσιών στη μόρφωση (Class Dismissed in Swat Valley https://www.youtube.com/watch?v=SbSO2akmKtM).
2ος) Ταυτότητα και Διαφορετικότητα
Βλέπουμε επιλεγμένα video-animation
Το κομμάτι που λείπει συναντάει το Μεγάλο Ο https://www.youtube.com/watch?v=b0vt4D5meyk
Zero https://www.youtube.com/watch?v=LOMbySJTKpg), αναδεικνύουμε τις σημασίες (θετικές και αρνητικές) της Διαφορετικότητας με συζήτηση, γνωμικά και παροιμίες, φιλοτεχνούν μια πινακίδα με κάποια από αυτά, βλέπουν φωτογραφίες παιδιών που ζουν σε διάφορα μέρη του κόσμου μαζί με τους χώρους στους οποίους ζουν («το δωμάτιό τους») (Where Children Sleep - James Mollison https://www.youtube.com/watch?v=vvzryHj8qdk), επιλέγουν έναν καλλιτέχνη και ψάχνουν τις διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα του. Τέλος γράφουν σενάριο για θεατρικό με θέμα ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ και το ζωντανεύουν στην τάξη.
3ος) Ομάδα και Ubuntu
Παρακολουθούν ένα μικρό video
(EMOCIONANTE - Esto Es Ubuntu https://www.youtube.com/watch?v=va9e7dsnJ24) και μαθαίνουν για τη φιλοσοφία της αφρικανικής έννοιας UBUNTU, συζητάμε σε ποιους κοινωνικούς τομείς μπορεί να λειτουργεί, δίνουν όνομα στη δική τους ομάδα και γράφουν ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ (κανόνες συμπεριφοράς). Κάθε ένας φτιάχνει ένα βραχιολάκι (με δερματάκι και χάντρες), μετά τα βραχιολάκια μοιράζονται σε όλους, σφραγίζοντας έτσι τη συμμετοχή τους στην Ομάδα της τάξης. Τέλος κάθε ομάδα σχεδιάζει μια ζωγραφιά με θέμα το UBUNTU.
4ος) Ομάδα και Ισορροπία
Βλέπουμε επιλεγμένα video-animation
Μιλάμε για την Ισορροπία που όπως υπάρχει στη φύση έτσι τη χρειαζόμαστε και στη ζωή μας, μαθαίνουν για την αρχαία κινεζική φιλοσοφία του Γιν και Γιαν και σχεδιάζουν το σύμβολο, ζωγραφίζοντας μέσα τις δικές τους εικόνες που με την αντίθεσή τους δημιουργούν Ισορροπία.
5ος) Κοινωνία και Μηνύματα
Μέσα από ένα μικρό video (Το κορίτσι που άφησε άφωνο τον κόσμο για έξι λεπτά https://www.youtube.com/watch?v=_MW46cu0UM8), γνωρίζουν την Σεβέρν Γκούλις-Σουζούκι, η οποία 12 χρονών το 1992 παρευρέθηκε στην Παγκόσμια Σύνοδο του ΟΗΕ για το Περιβάλλον, στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, μίλησε για περιβαλλοντικά θέματα όπως τα βιώνουν οι νέοι και χειροκροτήθηκε από τα μέλη του συνεδρίου,
αναζητούμε ανθρώπους που με τη συμπεριφορά τους έστειλαν ηχηρά μηνύματα στον κόσμο (Μαχάτμα Γκάντι, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ), μιλάμε για τα μηνύματα μέσα στα μπουκάλια (Bottle – animation https://www.youtube.com/watch?v=1qMUC9XkJ7o) και τέλος σκέφτονται τα δικά τους μηνύματα που θα ήθελαν να στείλουν στον κόσμο. Σε μια περφόρμανς κάθε ένας διαβάζει το μήνυμά του και το βάζει σε ένα μπουκάλι, το οποίο με κάποια ευκαιρία θα ταξιδέψει για να τα μεταφέρει σε άλλους ανθρώπους.
6ος) Κοινωνία και Εθελοντισμός
Μαθαίνουν για τον Εθελοντισμό και τις Οργανώσεις που λειτουργούν (Δράσε θετικά - Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς http://www.youtube.com/watch?v=nrNi-2NO1UY ΕΛΙΞ - Προγράμματα Εθελοντικής Εργασίας workcamps 2008 http://www.youtube.com/watch?v=_Gs3oMZSEis), φιλοτεχνούν μια πινακίδα με λέξεις που αφορούν τον Εθελοντισμό, προτείνουν Εθελοντικές Εργασίες για το σχολείο, τις καταγράφουν και αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν κάποια από αυτές, συμμετέχοντας έμπρακτα ως Εθελοντές.
7ος) Ενδο-σχολική Βία
Μετά την προβολή του βραβευμένου video που έφτιαξαν μαθητές του Γυμνασίου-Λυκείου Παξών το 2013 (Επείγον Περιστατικό https://www.youtube.com/watch?v=ZyV37nQdwHA), διερευνούμε τα προβλήματα που δημιουργεί η Ενδο-σχολική Βία, με ερωτήσεις (-Πώς συμπεριφέρεται ένα παιδί βίαιο και πού οφείλεται αυτό; -Πώς συμπεριφέρεται ένα παιδί που δέχεται Βία από άλλους; -Γιατί ένα παιδί είναι αδιάφορο σε βίαια περιστατικά; -Πώς λειτουργεί ένα παιδί που εναντιώνεται στη Βία;) και οι μαθητές προτείνουν τρόπους για διευθέτηση του φαινομένου Ενδο-σχολικής Βίας. Τέλος συλλέγουν λέξεις που αποτρέπουν τη Βία και αναπτύσσουν τη Φιλία και φιλοτεχνούν με αυτές μια πινακίδα.

«Η Αφηρημένη Τέχνη και τα Μαθηματικά» Μαρία Δουκάκη (Εικαστικός)

Εκπαιδευτική Περφόρμανς σε 3 πράξεις, που παρουσιάστηκε στις Ημέρες Μαθηματικών, από τους μαθητές της Γ΄ τάξης Φώτη Αναστόπουλο, Δημοκρατία Βησσαράκου, Χρυσούλα Κουρσάρη, Ευσταθία Λυκούδη, Νικολέττα Νικολοπούλου, Γιάννη Ντούρο, Νεκτάριο Παπαγεωργίου, Ανδριάνα Ρούτση και Άντα Τζάτζο.
Σενάριο: Η καθηγήτρια εισαγάγει τους μαθητές στο μάθημα. Οι μαθητές παρουσιάζουν την εργασία που τους δίνεται, αναλύοντας τα δεδομένα και ξεδιπλώνοντας τις σκέψεις που κάνουν, για να μπορέσουν να την υλοποιήσουν, και εκφράζουν τα συμπεράσματά τους. Παράλληλα, παρουσιάζονται οι 5 καλύτερες εργασίες σε κάθε θέμα, μαζί με τα λόγια που έγραψε ο κάθε μαθητής για το έργο του. Το ψηφιακό κομμάτι συμπληρώνεται με περισσότερα έργα, ώστε να φανεί μία γκάμα των μαθητικών εργασιών και η κατά προσέγγιση συμμετοχή του συνόλου των μαθητών.