2015-11-21-Ε-Β1-ΑΦΗΡΗΜΕΝΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΟ-15ο ΓΠ

ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Με οδηγό τις Τέχνες μαθαίνουμε, εμπνεόμαστε, δημιουργούμε»
Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015
Αμφιθέατρο Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος PIERCE
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ 
ΣΥΝΑΝΤΟΥΝ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ
Συμμετοχή του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου
«Αφηρημένη Τέχνη και Μαθηματικά: Εκπαιδευτική περφόρμανς»
Μαθήτριες: Ιωάννα Κολοβέα, Μυρτώ Βαρβέλλη
Εκπαιδευτικοί: Μαρία Δουκάκη, Παναγιώτα Παπαδημητρίου

(ΙΩΑΝΝΑ)
«-Καλημέρα παιδιά!
Το Βιβλίο Εικαστικών της Γ΄ τάξης ξεκινά με το κεφάλαιο «Το φως και οι φωτοσκιάσεις».
Μπαίνουμε έτσι στον αντικειμενικό κόσμο, τον οποίο θα ερευνήσουμε με την παρατήρηση: τα παρόντα φωτίζονται και ακούγονται, ενώ τα απόντα σκιάζονται και είναι σιωπηλά.
Το φως είναι αυτό που μας επιτρέπει να διακρίνουμε το σχήμα, τον όγκο, την πλαστικότητα και το χρώμα σε κάθε τι που υπάρχει στο περιβάλλον γύρω μας.
Έτσι, οι ζωγράφοι, για να τα αποδώσουν όλα αυτά, χρησιμοποιούν την τονική κλίμακα, δηλαδή μια διαβάθμιση τόνων από το άσπρο μέχρι το μαύρο.
Και οι θεατές των έργων αντιλαμβάνονται τα συναισθήματα που εκφράζονται ανάλογα.
Παραδείγματος χάριν, οι τόνοι με αντιθέσεις δημιουργούν έκπληξη, προσμονή, ένταση, ενώ οι αρμονικοί τόνοι μεταφέρουν ικανοποίηση, ησυχία, ηρεμία κ.ά.»

(ΜΥΡΤΩ)
Έτσι ξεκινούσε η Εκπαιδευτική Περφόρμανς που παρακολουθήσαμε πέρσι στο σχολείο μας, το 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, κατά την Ημέρα Μαθηματικών, από μαθητές της Γ΄ τάξης.
Μα τι ήταν αυτό που έκαναν τα παιδιά μπροστά μας;
Μάθημα;
Και η καθηγήτρια πού ήταν;
Τα ερωτήματά μας απαντήθηκαν γρήγορα, καθώς βλέπαμε τα παιδιά να παρουσιάζουν τα θέματα με τα οποία ασχολήθηκαν στο μάθημα των Εικαστικών, να μας δείχνουν με προβολή τα έργα που δημιούργησαν, να ακούμε τα σχόλια που έκανε ο καθένας για το έργο του.
Ακόμα και η καθηγήτρια εμφανιζόταν, μόνο που την «έπαιζε» ένα από τα παιδιά!


(ΙΩΑΝΝΑ)
Καθώς ξεδιπλωνόταν η δράση, καταλάβαμε ότι σε αυτά τα μαθήματα, η Αφηρημένη Τέχνη συνδέθηκε με τα Μαθηματικά:
Μίλησαν για γεωμετρικά σχήματα, για τη φύση μέσα από τη γεωμετρία και επισήμαναν πως οι επιστήμες αναλύουν και ερμηνεύουν τον κόσμο μας όσο και η τέχνη.
Και, όπως είπαν χαρακτηριστικά: «Κι εμείς, μαθητεύοντας σε τόσα διαφορετικά πεδία, προσπαθούμε να τον καταλάβουμε!»



(ΜΥΡΤΩ)
Ακούσαμε για τον ζωγράφο Βασίλι Καντίνσκι και τη θεωρία του για τη σύνθεση, που στηρίζεται στους κανόνες με τους οποίους αντιλαμβανόμαστε τα πρωταρχικά στοιχεία της σύνθεσης, όταν τα βλέπουμε ζωγραφισμένα, και πώς μας κάνουν να νιώθουμε.


(ΙΩΑΝΝΑ)
«-Αν ο δημιουργός ακολουθήσει αυτούς τους κανόνες της αντίληψης, τότε ο θεατής θα καταλάβει και θα νιώσει το έργο του.
Κι ας είναι Αφηρημένο.
Κι ας νομίζουν κάποιοι πως έγινε έτσι, αυθόρμητα, χωρίς κανόνες.
Η Ιστορία της Τέχνης έχει αποδείξει πως οι περισσότεροι κανόνες υπάρχουν στην Αφηρημένη Τέχνη παρά στην Παραστατική. Κι αυτό ισχύει, γιατί η Αφηρημένη Τέχνη θέλησε να παρουσιάσει τον αντικειμενικό κόσμο και όχι τον υποκειμενικό, όπως έκανε η τέχνη μέχρι τότε. Έτσι, βασίστηκε σε αρχές και νόμους που δανείστηκε από τα μαθηματικά και άλλες επιστήμες, αφού, αυτοί οι νόμοι αποδεικνύουν τη λειτουργία του κόσμου μας, δηλαδή την αντικειμενικότητα, αν όχι την πραγματικότητα.»

(ΜΥΡΤΩ)
Αυτά μας είπε η καθηγήτρια και τότε αρχίσαμε κι εμείς να βλέπουμε με άλλο μάτι τα μαθητικά έργα, να τα προσέχουμε!
Σημεία σε μία σύνθεση με ηρεμία, Σημεία με ένταση, Σημεία σε κίνηση, Σημεία, Γραμμές και Σχήματα που αποδίδουν τα αισθήματά μας….
Ακούστε τι έγραψαν τα ίδια τα παιδιά για τα έργα τους:

(ΙΩΑΝΝΑ)
Σκέφτηκα πως θα επιτύχω την ηρεμία ζωγραφίζοντας πολλά σημεία κοντά το ένα στο άλλο και μαλακά με το μολύβι, ενώ την ένταση με σημεία σκούρα που κατευθύνονται σε διαφορετικά μέρη. 
Άντα Τζάτζο-Γ4


 Η ροή των σημείων μου τα κάνει να μοιάζουν σαν πουλιά στον ουρανό, που όλα μαζί πετούν από μία κατεύθυνση προς μία άλλη. 
Άντα Τζάτζο-Γ4


Οριοθέτησα τον χώρο με κάποιες μεγάλες και έντονες γραμμές και συνέδεσα με μικρότερες γραμμές και σημεία. 
Αντουανέτ Αμπντελμαλάκ-Γ1


(ΜΥΡΤΩ)
Για μένα οι καμπύλες εκφράζουν τους ελιγμούς που κάνουμε στη ζωή και επίσης τη χάρη και την ομορφιά. 
Ελισάβετ Κωνσταντοπούλου-Γ3


Το κεντρικό μου στοιχείο είναι ένα μεγάλο πολύχρωμο τρίγωνο που επιβάλλεται και χωρίζει το έργο στα δύο. Ευσταθία Λυκούδη-Γ3


Όταν σχεδιάζω μ’ αρέσει να ταξιδεύω με το μυαλό μου και να εμπνέομαι από τα μέρη των ταξιδιών, που αυτή τη φορά ήταν η Αίγυπτος. 
Χρυσούλα Κουρσάρη-Γ3


(ΙΩΑΝΝΑ)
Στη συνέχεια, παρουσίασαν δύο ζωγράφους του 20ού αιώνα, τον Καζιμίρ Μάλεβιτς και τον Πιτ Μόντριαν.

(ΜΥΡΤΩ)
Είδαμε τα έργα που δημιούργησαν τα παιδιά επάνω σε μεγάλα χαρτόνιακαι μάθαμε τον τρόπο που τα έφτιαξαν:
Με τη βοήθεια κάναβου μετέφεραν το σχέδιο κάποιων από τα έργα αυτών των δύο ζωγράφων και μετά χρωμάτισαν με τον δικό τους τρόπο.
Έτσι, ενώ ζωγράφισαν επάνω σε μια ξένη ιδέα, το αποτέλεσμα ήταν ένα έργο που αντανακλά τον εαυτό τους!

(ΙΩΑΝΝΑ)
Αυτά τα έργα είναι πραγματικά ωραία!
Το σχολείο μας θέλησε να τα διαφυλάξει, γι’αυτό τα κορνιζώσαμε και τα βλέπουμε τώρα, έξω από το γραφείο των καθηγητών και στην αίθουσα Πληροφορικής.
Θυμόμαστε έτσι και τα παιδιά που τα έφτιαξαν, που είναι τώρα στο Λύκειο!


(ΜΥΡΤΩ)
Εγώ δεν θα ξεχάσω που η καθηγήτρια στο τέλος μας προέτρεψε να λέμε, σε αυτούς που πιστεύουν λανθασμένα
πως τα αφηρημένα έργα γίνονται εύκολα και από τον οποιοδήποτε, πόση γνώση, πειραματισμούς, θεωρία και δουλειά κρύβουν!

(ΙΩΑΝΝΑ)
Φέτος, που εμείς είμαστε στη Γ΄ τάξη, έχουμε ήδη προετοιμάσει έναν τοίχο στο Εργαστήριο Ζωγραφικής, όπου γύρω στα 40 παιδιά θα ζωγραφίσουμε τετράγωνα.
Απ’ ό,τι μας είπε η κα Δουκάκη, ο καθένας μας στο δικό του τετράγωνο θα ζωγραφίσει 2 ή 3 τετράγωνα το ένα μέσα στο άλλο με διαφορετικά χρώματα που θα διαλέξει μόνος του, όπως έκανε ο Γερμανός ζωγράφος της Αφηρημένης Τέχνης Τζόζεφ Άλμπερς.
Με αυτή την τοιχογραφία θα συμμετάσχουμε στη φετινή Ημέρα Μαθηματικών.
Ανυπομονώ να φτιάξω το δικό μου!
Εσύ Μυρτώ;

(ΜΥΡΤΩ)
Κι εγώ, Ιωάννα, το περιμένω πώς και τι!
Και φαντάζομαι τον τοίχο με όλα μας τα τετράγωνα τελειωμένο…
Θα είναι υπέροχος!

 Τα κείμενα ζωντάνεψαν οι μαθήτριες:

Μυρτώ Βαρβέλη

Ιωάννα Κολοβέα


Φωτογραφίες από το Μαθητικό Συνέδριο