2006-04-01-Ε-Β1-ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Η παρακάτω Εισήγηση - Παρουσίαση, Εικαστικά Γ' Γυμνασίου παρουσιάστηκε:
1/3/2006 «Επιμόρφωση Στελεχών της ΔΕ και Εκπαιδευτικών στο ΔΕΠΠΣ, τα ΑΠΣ και το νέο Διδακτικό Υλικό του Γυμνασίου» στο ξενοδοχείο Τιτάνια, Αθήνα, οργάνωση ΠΙ
26/5/2006 «Ταχύρρυθμα Επιμορφωτικά Προγράμματα των Εκπαιδευτικών της ΔΕ στο ΔΕΠΠΣ, τα ΑΠΣ και το νέο Διδακτικό Υλικό του Γυμνασίου» στο 2ο ΠΕΚ Αθήνας, οργάνωση  2ο ΠΕΚ Αθήνας
28/6/2006 «Ταχύρρυθμα Επιμορφωτικά Προγράμματα των Εκπαιδευτικών υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα νέα Διδακτικά Πακέτα» στο Π Ι,  οργάνωση ΠΙ 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
Εικαστικά 
Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
Ιωάννης Αντωνόπουλος, Ζωγράφος, Χαράκτης, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
Μαρία Δουκάκη, Ζωγράφος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
ΚΡΙΤΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΕΣ
Αντώνης Βάο, Ζωγράφος, Επίκουρος Καθηγητής Παν/μίου Πατρών
Δημήτρης Σεβαστάκης, Ζωγράφος, Λέκτορας Ε.Μ.Π.
Αριστομένης Κατσούλας, Ζωγράφος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ
Απόστολος Βασιλακάκης, Ζωγράφος, Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ
Γεωργία Ζήση, Φιλόλογος Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
             ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ
Γεώργιος Σιγάλας, Ζωγράφος, Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΠΟΕΡΓΟΥ
Αργυρώ Μάρκου, Ζωγράφος,  Εκπαιδευτικός Β/θμιας Εκπαίδευσης
ΕΞΩΦΥΛΛΟ
Θεόδωρος Πάντος, Ζωγράφος
ΠΡΟΕΚΤΥΠΩΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΒΑΝΗ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ  
Αθήνα 2006

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Α) Σιγάλας Γιώργης Ζωγράφος – Σύμβουλος Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Π.Ι.
Σύμφωνα με το ισχύον Φ.Ε.Κ. 303/13-03-03:
1.Το Διαθεματικό Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών (Δ.Ε.Π.Σ.) για τα Εικαστικά - Βασικές αρχές και  σκοποί του Δ.Ε.Π.Σ.
2.Διαθεματικότητα
3.Η ύλη του μαθήματος σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.)
4.Διδακτική μεθοδολογία
Β) Αντωνόπουλος Γιάννης Ζωγράφος – Χαράκτης – Καθηγητής ΠΕ, Δουκάκη Μαρία Ζωγράφος – Καθηγήτρια ΠΕ8: Συγγραφείς του βιβλίου “Εικαστικά Γ΄ Γυμνασίου”
1.Οι προδιαγραφές της συγγραφής του διδακτικού πακέτου
2.Η μεθοδολογία του βιβλίου του μαθητή
3.Τα περιεχόμενα του βιβλίου του μαθητή
4.Η μεθοδολογία του βιβλίου του καθηγητή
Γ) Αντωνόπουλος Γιάννης Ζωγράφος – Χαράκτης – Καθηγητής ΠΕ, Δουκάκη Μαρία Ζωγράφος – Καθηγήτρια ΠΕ8: Συγγραφείς του βιβλίου “Εικαστικά Γ΄ Γυμνασίου”
Σχέδιο μαθήματος: 1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΟΡΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΘΕΜΑ 5: Η δομή και η σύνθεση
Δ) Συζήτηση

Α) 
Σύμφωνα με το ισχύον Φ.Ε.Κ. 303/13-03-03:
1.Το Διαθεματικό Ενιαίο Πρόγραμμα Σπουδών (Δ.Ε.Π.Σ.) για τα Εικαστικά 
Το ΔΕΠΣ συνδέει την ύλη του μαθήματος σε όλες τις τάξεις και προσδιορίζει τις βασικές αρχές και τους σκοπούς του μαθήματος αλλά συνδέει επίσης όλα τα μαθήματα της τάξης, μέσω των διαθεματικών δραστηριοτήτων.Τα Εικαστικά στο Γυμνάσιο ασχολούνται με τη Δημιουργία της Εικόνας (έργο τέχνης) και την Αισθητική της.
Οι διδάσκοντες καλούνται να διδάξουν συστηματικά ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών: τη δημιουργία μαθητικών έργων παράλληλα με τη θεωρία της τέχνης που συνδέει το θεατή, το δημιουργό και το έργο τέχνης. Οι μαθητές οδηγούνται στο να αντιληφθούν την τέχνη ως προϊόν υψηλής πνευματικής δημιουργίας που εντάσσεται στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. 
Βασικές αρχές και  σκοποί του Δ.Ε.Π.Σ.
Με τη διδασκαλία πρέπει να παρέχεται γενική παιδεία υψηλού επιπέδου, να αναδεικνύονται τα ενδιαφέροντα και οι κλίσεις του μαθητή, να εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες μάθησης, να ενισχύεται η πολιτιστική ταυτότητα, να ευαισθητοποιούνται οι μαθητές στην προστασία του περιβάλλοντος, να αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες. Η διδακτική προσέγγιση του μαθήματος στηρίζεται στην ανοιχτή διδασκαλία, που ζητά την αυτενέργεια του μαθητή, την ελεύθερη σκέψη και δημιουργικότητα, ώστε να συνειδητοποιήσει την ανάγκη της τέχνης και να αποκτήσει θετική στάση απέναντί της. Να αποκτήσουν οι μαθητές αισθητικές εμπειρίες και να απολαύσουν τις τέχνες ως δημιουργοί και ευαίσθητοι θεατές μαζί, να διαμορφώνουνπροσωπικές απόψεις,να ενδιαφέρονται και να μιλούν για την τέχνη γενικά και  για τα έργα τέχνης ειδικότερα.Βασικός σκοπός είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τις εικαστικές τέχνες, να εμβαθύνουν σε αυτές και να τις απολαύσουν μέσα από ισόρροπες δραστηριότητες έρευνας και δημιουργίας έργων αλλά και μέσα από τη γνώση και την κατανόηση του φαινομένου της τέχνης, ώστε να καλλιεργηθούν ως δημιουργοί και ως φιλότεχνοι θεατές.Ειδικότερα επιδιώκεται να καλλιεργηθεί η δημιουργικότητα του μαθητή, η παραγωγή καλλιτεχνικού έργου, η συμμετοχή του στις εικαστικές τέχνες, η γνώση και η χρήση των υλικών, των μέσων, των εργαλείων και των πηγών σε ποικίλες εικαστικές μορφές, η ευαίσθητη ανταπόκριση, η κατανόηση, η κριτική προσέγγιση και η ανάλυση του εικαστικού έργου αλλά και του φαινομένου της τέχνης γενικότερα, η κατανόηση της πολιτιστικής διάστασης και η συμβολή των τεχνών στον πολιτισμό διαχρονικά και συγχρονικά. Κατ’ επέκταση, οι μαθητές πρέπει να μπορούν να κάνουν κριτική και να αξιολογούν τα δικά τους έργα και τα έργα των συμμαθητών τους, συνειδητοποιώντας πως υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές και απόψεις γύρω από τα έργα τέχνης.  Έτσι, το έργο του καθενός δεν θα είναι η μοναδική εκδοχή σε ό,τι ζητάει ο καθηγητής, και ο κάθε ένας θα λογαριάζεται ως δημιουργός αλλά και ως δέκτης της δημιουργίας των άλλων.

2.Διαθεματικότητα
Το μάθημα συνδέεται θεματικά με άλλα μαθήματα του σχολείου. Κατά την επεξεργασία των θεμάτων και των εννοιών προσδιορίζεται και η σχέση που υπάρχει με άλλα μαθήματα. Στο βιβλίο του μαθητή, στο τέλος των θεμάτων γίνεται μικρή αναφορά σε διαθεματικές έννοιες σχετικές με το θέμα. Ο καθηγητής εντοπίζει και αναπτύσσει τις έννοιες που κατά την κρίση του ενδιαφέρουν τους μαθητές. Στο βιβλίο του καθηγητή προτείνονται  συνθετικές εργασίες (projects) που ο καθηγητής συνιστά κατά την κρίση του στους μαθητές. Εκείνοι αφού επιλέξουν το θέμα που τους ενδιαφέρει περισσότερο και διατυπώσουν τις ιδέες τους, διαμορφώνουν ένα γενικό σχέδιο εργασίας, χωρίζονται σε ομάδες, ανατρέχουν στο σχετικό μάθημα και συμβουλεύονται τον αντίστοιχο καθηγητή, ώστε να συνδέσουν τις γνώσεις τους και να αναπτύξουν πρωτοβουλίες: αναζητούν, συλλέγουν και αξιοποιούν πληροφορίες και υλικό, συζητούν και προσαρμόζουν το πρόγραμμά τους για να υλοποιήσουν το project, το οποίο παρουσιάζουν και αξιολογούν. Ο Διδάσκων βοηθά και συμβουλεύει όπου είναι απαραίτητο.
Διαθεματικότητα στα γνωστικά αντικείμενα:
Ιστορία ........................................ Μπαρόκ, Κλασικισμός, Ρομαντισμός, 20ος αιώνας
Μαθηματικά ................................ Συμμετρία, στροφή, αναλογία
Βιολογία ...................................... Υγεία, κάπνισμα, αλκοόλ, νερό
Φυσική ........................................ Μηχανές, κίνηση, δυνάμεις, βάρος
Σ.Ε.Π. .......................................... Γραφίστας, φωτογράφος, γλύπτης
Ξένες γλώσσες ............................ Επεξεργασία ξενόγλωσσου κειμένου με θέμα τις Εικαστικές Τέχνες, ξενόγλωσοι όροι
Θρησκευτικά .............................. Η Εκκλησία, το κάλλος
Νεοελληνική γλώσσα 
και γραμματεία ........................... Κατανόηση κειμένου, περιγραφή και ανάλυση έργου, προφορική έκφραση, παραγωγή γραπτών κειμένων
Πληροφορική .............................. Λογισμικό για σχέδιο και ζωγραφική
Μουσική ..................................... Ρομαντισμός, Ιμπρεσιονισμός, ρυθμός, ηχόχρωμα
Κοινωνική και πολιτική αγωγή .. Περιβάλλον, κουλτούρα – υποκουλτούρα, κοινωνικές μεταβολές, κοινωνικά προβλήματα, Green Peace
Φυσική αγωγή ............................. Ρυθμική, ενόργανη, καλλιτεχνική γυμναστική
Θεμελιώδεις Διαθεματικές Έννοιες (Θ.Δ.Ε.)
Αλληλεπίδραση: Εμφανίζεται κατά την άντληση ιδεών από τους μαθητές μέσα από ποικίλα ερεθίσματα και ιδιαίτερα από την μοντέρνα τέχνη, οπότε συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. επικοινωνία και διάσταση. Στενά συνδεδεμένη με την Θ.Δ.Ε. διάσταση εμφανίζεται κατά τον προσδιορισμό της ιστορικής περιόδου, του τόπου δημιουργίας και των στοιχείων τεχνοτροπίας του έργου. Εμφανίζεται επίσης κατά την κριτική που ασκούν οι μαθητές στα έργα τέχνης και στα έργα των συμμαθητών τους και στη συμμετοχή τους σε συζητήσεις γύρω από την τέχνη, οπότε συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. επικοινωνία και μονάδα-σύνολο.
Διάσταση: Εμφανίζεται κατά την απόδοση από τους μαθητές του όγκου, του χώρου και του βάθους σε τρισδιάστατα έργα, οπότε συνδέεται με την Θ.Δ.Ε. επικοινωνία και κατά τον προσδιορισμό της ιστορικής περιόδου, του τόπου δημιουργίας, καθώς και τα στοιχεία της τεχνοτροπίας γνωστού έργου συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. αλληλεπίδραση και πολιτισμός.
Επικοινωνία: Εμφανίζεται κατά τη μετάδοση του μηνύματος από τους μαθητές μέσα από ένα έργο τους, οπότε συνδέεται με την Θ.Δ.Ε. αλληλεπίδραση, κατά την εκμετάλλευση των εκφραστικών και επικοινωνιακών δυνατοτήτων των σύγχρονων μέσων, οπότε συνδέεται με την Θ.Δ.Ε. πολιτισμός και κατά την αναγνώριση των στοιχείων της τεχνοτροπίας του έργου, οπότε συνδέεται με την Θ.Δ.Ε. σύστημα. Παρουσιάζει αυξημένη συχνότητα κατά την ανάλυση και ερμηνεία και την κριτική αξιολόγηση του έργου από τους μαθητές, συνδεόμενη με τις Θ.Δ.Ε. σύστημα και μονάδα-σύνολο. 
Μεταβολή: Εντοπίζεται κυρίως στην κατανόηση της συνέχειας και της εξέλιξης των εικαστικών τεχνών και συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. αλληλεπίδραση, διάσταση και πολιτισμός.
Μονάδα-σύνολο: Εμφανίζεται κυρίως κατά την κριτική που ασκούν στα έργα των συμμαθητών τους και κατά τη συμμετοχή των μαθητών σε συζητήσεις γύρω από την τέχνη, οπότε συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. επικοινωνία και αλληλεπίδραση.
Ομοιότητα-διαφορά: Εμφανίζεται κατά τη διάκριση της δομής και της σύνθεσης σε ένα έργο τέχνης, οπότε συνδέεται με τη Θ.Δ.Ε. σύστημα, κατά τη σύγκριση έργων διαφορετικών εποχών και διαφορετικών δημιουργών, οπότε συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. διάσταη και αλληλεπίδραση και κατά την ερμηνεία του πώς το ίδιο θέμα αποδίδεται διαφορετικά μέσα στις διάφορες εποχές, οπότε συνδέεται με τη Θ.Δ.Ε. επικοινωνία.
Πολιτισμός: Απαντάται ποικιλοτρόπως, στη γνώση των διαφόρων τεχνοτροπιών και των κυριότερων αντιπροσώπων, την αναγνώριση, την καταόηση και την εκτίμηση ορισμένων εκδηλώσεων της μοντέρνας τέχνης και κατά την αναγνώριση της σπουδαιότητας και της αναγκαιότητας των τεχνών για τον άνθρωπο και την κοινωνία, οπότε συνδέεται με  την Θ.Δ.Ε. επικοινωνία. 
Σύστημα: Εμφανίζεται κατά τη σχεδίαση από τους μαθητές με αυξάνουσα ευχέρεια και ευαισθησία, την απόδοση των χρωματικών τόνων, την οργάνωση της πορείας του έργου και την επιλογή του κατάλληλου υλικού για την υλοποίηση του έργου, οπότε συνδέεται με τις Θ.Δ.Ε. μεταβολή και ομοιότητα-διαφορά.

3.Η ύλη του μαθήματος σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.)
1ος ΑΞΟΝΑΣ: Σύνθετα υλικά, Μέσα, Τεχνικές
ΣΤΟΧΟΙ: Οι μαθητές επιδιώκεται:
Να σχεδιάζουν και να ζωγραφίζουν με αυξάνουσα ικανότητα και ευαισθησία. 
Να χρησιμοποιούν τρεις τουλάχιστον διαφορετικές τεχνικές και να αποδίδουν απλές χρωματικές ποιότητες με τόνους και αποχρώσεις. Να χρησιμοποιούν με ευχέρεια όλα τα απαραίτητα γεωμετρικά όργανα. 
Να χρησιμοποιούν το χαρτί ως χρωματική επιφάνεια και ως κατασκευαστικό μέσο. 
Να χρησιμοποιούν σύγχρονα μέσα παραγωγής εικόνας. 
Να πειραματίζονται με νέα υλικά και μέσα. 
Να οργανώνουν την πορεία των έργων τους. 
Να επιλέγουν το κατάλληλο υλικό για τη μορφοποίηση της ιδέας τους και να χρησιμοποιούν με ευχέρεια τα κατάλληλα εργαλεία.
Να ερευνούν διάφορες πηγές και να επιλέγουν τεχνικές, τις οποίες να δοκιμάζουν σε έργα τους.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Υλικά σχεδίου και ζωγραφικής 
Γεωμετρικά όργανα 
Χαρτόνια και χαρτιά 
Φωτογραφική μηχανή 
Βίντεο 
Η/Υπολογιστής 
Πειραματισμοί 
Οργάνωση και μέθοδος 
Ποικίλα υλικά και εργαλεία 
Πηγές
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Επιλογή και εκμάθηση των υλικών, των μέσων και των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν για τις προτεινόμενες στον τέταρτο άξονα, μορφές των εικαστικών τεχνών.
Οργάνωση εργαστηρίου. Εκτός από τα κοινά για όλους τους μαθητές υλικά γίνεται ενημέρωση για ποικίλα άλλα υλικά σχεδίου και ζωγραφικής, ώστε να μπορούν να επιλέγουν ό,τι τυχόν τους ενδιαφέρει.
Χρήση κατάλληλων γεωμετρικών οργάνων ανάλογα με το προτεινόμενο θέμα.
Χαρτόνια και χαρτιά για σχέδια, μακέτες και κατασκευές.
Εκμάθηση της χρήσης της σύγχρονης τεχνολογίας στην παραγωγή εικόνας με διάφορους τρόπους και της χρήσης λογισμικού για σχέδιο και ζωγραφική, εφόσον υπάρχουν στη διάθεση των μαθητών.
Παροχή και χρήση ποικίλων υλικών και πρωτότυπων υλικών και μέσων.
Χρήση ποικίλων υλικών, όπως: σύρματος, ξύλου, γύψου, φύλλου χαλκού, φύλλου αλουμινίου, χαντρών, κολλών, πλαστικών, άχρηστων υλικών.
Ασκήσεις με διάφορες τεχνικές.
2ος ΑΞΟΝΑΣ: Μορφικά στοιχεία
ΣΤΟΧΟΙ: Να μορφοποιούν τα έργα τους χρησιμοποιώντας ποικίλα μορφικά στοιχεία.
Να επιχειρούν τον προσδιορισμό του φωτός των έργων τους και τη φωτοσκίαση με λίγους τόνους.
Να διακρίνουν τη δομή και τη σύνθεση σε ένα έργο τέχνης.
Να προσέχουν τη σύνθεση του έργου τους.
Να χρησιμοποιούν στα έργα τους μορφικά στοιχεία με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνουν την ψευδαίσθηση της κίνησης, της έντασης, της δυναμικής.
Να προσθέτουν το στοιχείο της πραγματικής κίνησης σε εικαστικά έργα.
Να αποδίδουν ευκρινώς τον όγκο, το χώρο και το βάθος με ποικίλους τρόπους.
Να κατανοούν ορισμένα χαρακτηριστικά μορφικά στοιχεία της φωτογραφικής και της κινηματογραφικής γλώσσας. 
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Φως 
Φωτοσκιάσεις 
Σύνθεση και δομή 
Κίνηση 
Δυναμική 
Ένταση 
Όγκος 
Χώρος 
Βάθος 
Αναφορά σε λίγα μορφικά στοιχεία της φωτογραφίας, του βίντεο, του κινηματογράφου
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Συμπλήρωση της διδασκαλίας των μορφικών στοιχείων με κατάλληλα παραδείγματα από έργα τέχνης, με ασκήσεις και με εφαρμογή σε έργα των μαθητών.
Δημιουργία έργων με διαφορετικούς φωτισμούς.
Χρησιμοποίηση θερμών - ψυχρών χρωμάτων στις σκιές.
Οργάνωση της εικόνας.
Διδασκαλία και εφαρμογή στοιχείων σύνθεσης, όπως: ισορροπίας χρώματος, σχήματος, φωτός, υφής.
Ασκήσεις μεταφοράς εννοιών του φυσικού κόσμου σε εικαστικό έργο (Φυσική, Χημεία, Βιολογία).
Πραγματική κίνηση σε μομπίλ, σε κατασκευές ή σε βίντεο.
Ασκήσεις και έργα με έμφαση στον όγκο, στο χώρο, στο βάθος (Γεωμετρία).
Πρώτη επαφή με μορφικά στοιχεία: πλάνο, χρόνος (διάρκεια), μοντάζ, ήχος, οπτική γωνία, κίνηση μηχανής, κίνηση εικόνας.
3ος ΑΞΟΝΑΣ: Θέμα – Περιεχόμενο – Νόημα
ΣΤΟΧΟΙ: Να αντλούν ιδέες από ποικίλα ερεθίσματα.
Να προσδίδουν στο έργο τους περιεχόμενο και νόημα.
Να μεταδίδουν ένα μήνυμα μέσα από το έργο τους.
Να αντιλαμβάνονται ότι η δημιουργία ενός εντύπου μπορεί να έχει αισθητική διάσταση.
Να σχολιάζουν και να προτείνουν ορισμένους τρόπους ένδυσης.
Να εμπνέονται από τις εκφραστικές και τις επικοινωνιακές δυνατότητες των σύγχρονων μέσων και να βρίσκουν κατάλληλα θέματα για να τα αποδώσουν με τη χρήση τους.
Να αντλούν ιδέες από τη μοντέρνα τέχνη και να δημιουργούν έργα με συγκεκριμένη τεχνοτροπία.
Να επιλέγουν οι ίδιοι το θέμα τους.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Θέματα από συνθέσεις αντικειμένων, τοπία, φωτογραφίες, γεγονότα, αθλητισμό, αυτοκίνητα 
Θέματα από γραφιστική 
Θέματα από μόδα 
Θέματα κατάλληλα για φωτογραφίες, βίντεο ή Η/Υ 
Θέματα ρομαντικά, ιμπρεσσιονιστικά, υπερρεαλιστικά, ανεικονικά
Ελεύθερα θέματα
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Πρόταση δημιουργικής πορείας του μαθητικού έργου: α)ιδέα, β)έρευνα σε έργα καλλιτεχνών με το ίδιο θέμα, γ) επιλογή μέσου, δ)πραγματοποίηση.
Δημιουργία σειράς έργων με το ίδιο αντικείμενο. 
Γραφιστική όπως: γράμματα και αριθμοί, στήσιμο σελίδας, εξώφυλλα, αφίσες εμπορικές ή πολιτιστικές κ.ά.
Σκαρίφημα ενός πρωτότυπου ενδύματος ή υποδήματος.
Θέματα όπως: ρεπορτάζ, στιγμιότυπα, διηγήσεις, απλά σενάρια κ.ά.
Μελέτη μοντέρνων έργων, κατανόηση των ιδιαίτερων στοιχείων που προσδιορίζουν την τεχνοτροπία (ύφος) τους και εφαρμογή σε έργα μαθητών.
4ος ΑΞΟΝΑΣ: Μορφές εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών
ΣΤΟΧΟΙ: Να δημιουργούν εικόνες με αύξουσα ευχέρεια.
Να σχεδιάζουν εκ του φυσικού μια σύνθεση αντικειμένων με πιστότητα.
Να προσχεδιάζουν, να υλοποιούν, να βελτιώνουν, ύστερα από συζητήσεις και να εκθέτουν ένα έργο τους.
Να ζωγραφίζουν επιλέγοντας από διάφορες τεχνικές την καταλληλότερη για την ιδέα τους.
Να χρησιμοποιούν μια εικόνα, για να προβάλουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα.
Να κατανοούν τις διαφορές και τις ομοιότητες των Καλών και των Εφαρμοσμένων Τεχνών.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Σχέδιο 
Ζωγραφική 
Σχέδιο γραφιστικής 
Αφίσα 
Έντυπο 
Βιομηχανικό σχέδιο 
Σχεδιασμός ρούχων 
Σχέδιο μόδας 
Κόσμημα 
Φωτογραφία 
Βίντεο 
Ψηφιακή εικόνα, Πολυμέσα
Ασαμπλάζ 
Παρεμβάσεις στο χώρο
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Δημιουργία έργων δύο και τριών διαστάσεων.
Δημιουργία έργων ποικίλων μορφών και τεχνικών.
Χρήση προσχεδίων και σημειώσεων.
Έκθεση των έργων.
Στήσιμο εντύπων.
Δημιουργία εικονογραφημένου βιβλίου – ομαδική εργασία.
Δημιουργία αφίσας με πολιτιστικό ή με εμπορικό μήνυμα.
Συνδυασμός εικόνας και γραμμάτων με αισθητικό αποτέλεσμα.
Σχεδιασμός προτάσεων για την αισθητική βελτίωση απλών εμπορικών προϊόντων (πχ επέμβαση στη φωτοτυπία της εικόνας μιας καρέκλας).
Σκαρίφημα ενός πρωτότυπου ενδύματος ή υποδήματος (πχ μια αποκριάτικη στολή).
Σχέδιο ή κατασκευή παραδοσιακού ή μοντέρνου κοσμήματος.
Συνδυασμός φωτογραφιών, φωτοτυπιών, ψηφιακών εικόνων, προβολών κά σε ενιαίο αισθητικό αποτέλεσμα.
Δημιουργία τοιχογραφιών, αναγλύφων, κατασκευή ή συναρμογή μεγάλου μεγέθους, διακοσμήσεις, δενδροφυτεύσεις. 
5ος ΑΞΟΝΑΣ: Ιστορία τέχνης και πολιτισμού, Τεχνοτροπίες – Καλλιτέχνες
ΣΤΟΧΟΙ: Να προσδιορίζουν την ιστορική περίοδο και τον τόπο δημιουργίας, καθώς και τα στοιχεία τεχνοτροπίας ενός χαρακτηριστικού έργου που τους είναι γνωστό και με βάση αυτό να αναγνωρίζουν παρόμοια έργα.
Να διακρίνουν σε ένα έργο τέχνης θρησκευτικές, κοινωνικές, πολιτικές και διαπολιτισμικές επιδράσεις και κλιματολογικές επιρροές.
Να κάνουν συγκρίσεις αντιπαραθέτοντας έργα διαφορετικών εποχών και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές.
Να κατανοούν τη συνέχεια των εικαστικών τεχνών.
Να γνωρίζουν λίγα έργα και το όνομα ορισμένων κορυφαίων καλλιτεχνών του 19ου και 20ου αιώνα.
Να γνωρίζουν, να κατανοούν και να εκτιμούν ορισμένες εκδηλώσεις της μοντέρνας τέχνης.
Να γνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά ορισμένων μοντέρνων τεχνοτροπιών.
Να εμβαθύνουν, να ενοποιούν και να συγκρίνουν διάφορες περιόδους της τέχνης με αφορμή ένα συγκεκριμένο θέμα.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: 18ος – 19ος αιώνας 
Μπαρόκ 
Νεοκλασικισμός 
Ρομαντισμός 
Ιμπρεσιονισμός 
20ος αιώνας (έως το 1930) 
Κυβισμός 
Σουρεαλισμός 
Εξπρεσιονισμός 
Αναφορές στη σύγχρονη τέχνη 
Θεματική Ιστορία Τέχνης: το περιβάλλον, τα ανεικονικά έργα 
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Έμφαση στα μορφολογικά στοιχεία του έργου τέχνης.
Χρήση βιβλίων ιστορίας τέχνης, άρθρων, καταλόγων εκθέσεων (πηγές).
Χρήση σημειώσεων.
Σύνδεση έργων με μεγάλα ιστορικά γεγονότα, εφόσον αυτά είναι καθοριστικά στην τεχνοτροπία ή στη θεματολογία.
Έμφαση στην τέχνη του 20ου αιώνα και σε έργα ορισμένων κορυφαίων καλλιτεχνών.
Σύντομες αναφορές σε έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και αρχιτεκτονικής.
Σύντομες αναφορές σε ένα-δύο σύγχρονα έργα για την κατανόηση της συνέχειας του μοντέρνου προβληματισμού.
Αναφορές στην ελληνική τέχνη της αντίστοιχης περιόδου (σχολή Μονάχου κ.ά.)
Συγγραφή από τους μαθητές ενός σύντομου άρθρου για ένα έργο, έναν καλλιτέχνη, μια τεχνοτροπία ή μια περίοδο.
Αναφορά στην έννοια του περιβάλλοντος χώρου στη ζωγραφική, στη γλυπτική, στην αρχιτεκτονική μέχρι τα “περιβάλλοντα” ως σύγχρονη εικαστική μορφή.
Ανεικονικά έργα από τα πρωτόγονα μέχρι τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό και τις κατασκευές, με λίγα χαρακτηριστικά έργα-παραδείγματα.
6ος ΑΞΟΝΑΣ: Αισθητική – Κριτική, Θεωρία τέχνης – Ανάλυση έργου
ΣΤΟΧΟΙ: Να χρησιμοποιούν με ευχέρεια στον προφορικό και στο γραπτό λόγο όλους τους απαραίτητους όρους για τις καλλιτεχνικές δραστηριότητές τους, να γνωρίζουν τη σημασία τους.
Να περιγράφουν με λεπτομέρειες ένα έργο, να προσδιορίζουν με χαρακτηρισμούς και με επίθετα τα μορφικά στοιχεία του.
Να κατανοούν και να σχολιάζουν το περιεχόμενο, το νόημα, το μήνυμα ενός έργου και να το ερμηνεύουν.
Να κατανοούν και να σχολιάζουν απλά κείμενα για την τέχνη.
Να κρίνουν τα έργα τους, τα έργα των συμμαθητών τους και έργα τέχνης επιχειρηματολογώντας.
Να συμμετέχουν ευχαρίστως σε συζητήσεις γύρω από την τέχνη, να έχουν απόψεις και να τις υποστηρίζουν.
Να εξηγούν πώς το ίδιο θέμα αποδίδεται με διαφορετικά μέσα στις διάφορες τέχνες.
Να εξηγούν απλά τον επικοινωνιακό χαρακτήρα του έργου τέχνης.
Να εξηγούν απλά τη σχέση της τέχνης με διάφορες εκδηλώσεις του ανθρώπου. 
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ: Ορολογία τέχνης 
Ανάλυση και ερμηνεία έργου 
Επιδράσεις 
Συγκρίσεις
Κριτική – Αξιολόγηση 
Αισθητικές αξίες και ποιότητες 
Ομοιότητες και διαφορές των Καλών Τεχνών
Σχέση δημιουργού, έργου και θεατή 
Σχέση τέχνης και καθημερινής ζωής 
Σχέση τέχνης και ιδεολογίας
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ - ΟΔΗΓΙΕΣ: Χρήση σύντομων σημειώσεων.
Ανάλυση έργων που σχετίζονται με τις υπόλοιπες ενότητες.
Συστηματική ανάλυση έργου.
Σύντομη γραπτή ερμηνεία μετά από ανάλυση ενός έργου στην τάξη.
Συγκρίσεις έργων του ίδιου καλλιτέχνη ή του ίδιου ύφους ή της ίδιας ή άλλης εποχής.
Κείμενα τέχνης, κατανοητές κριτικές, άρθρα, παρουσιάσεις έργων ή εκθέσεων σε εφημερίδες, περιοδικά, καταλόγους.
Συγγραφή από τους μαθητές ενός σύντομου άρθρου με την εντύπωσή τους από μια έκθεση έργων τέχνης.
Διδασκαλία στοιχειώδους αισθητικής υπό μορφή ελεύθερων ή οργανωμένων συζητήσεων για τα χαρακτηριστικά της τέχνης και αργότερα για τις σχέσεις της με άλλες εκδηλώσεις του ανθρώπου.
Απλοί ορισμοί αισθητικών αξιών, όπως το ωραίο και το υψηλό, με κατανοητά παραδείγματα από έργα τέχνης και από τη φύση.
Το κοινό και ο δημιουργός επικοινωνούν μέσα από το έργο τέχνης και την αισθητική εμπειρία.
Ανάδειξη του ρόλου της τέχνης στη ζωή μέσα από το τραγούδι, το χορό, τον κινηματογράφο, την ποίηση.
Το έργο τέχνης συχνά εκφράζει εμφανώς συγκεκριμένη ιδεολογία.

4.Διδακτική μεθοδολογία
Τα Εικαστικά είναι ένα πολύπλευρο και πολυδιάστατο μάθημα, που απαιτεί δραστήριο εκπαιδευτικό και δημιουργικούς μαθητές. Ο εκπαιδευτικός τέχνης θα πρέπει να έχει υπόψη του τα Α.Π.Σ. των προηγούμενων τάξεων και οφείλει να προγραμματίζει τις ετήσιες δραστηριότητες εντός και εκτός της τάξης καθώς και τις ενότητες των μαθημάτων που θα διδάξει. 
Το βιβλίο του μαθητή είναι μια πρόταση διδακτέας ύλης προς επεξεργασία, από μαθητές και καθηγητή, ενώ το βιβλίο του καθηγητή αναφέρεται στη μεθοδολογία του μαθήματος. 
Η διδακτική μεθοδολογία στηρίζεται στην ύλη και πρέπει να βασίζεται στις προηγούμενες γνώσεις των μαθητών αλλά και να αντιμετωπίζει τις πιθανώς λανθασμένες αντιλήψεις τους για θέματα τέχνης, να παίρνει αφορμή από τη διδασκαλία άλλων μαθημάτων, από τα ενδιαφέροντα των παιδιών, από σχέσεις, γεγονότα και γενικά από την τέχνη και τη ζωή εντός και εκτός σχολείου. 
Η χρήση του βιβλίου του μαθητή και άλλων διδακτικών και εποπτικών μέσων δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να καταστήσει το μάθημα βιβλιοκεντρικό. Ο περιορισμένος, από το ωρολόγιο πρόγραμμα, χρόνος του μαθήματος πρέπει να οδηγήσει τον καθηγητή στην επιλογή ορισμένων θεμάτων στα οποία θα εμβαθύνει ανάλογα με τους στόχους που θέτει, τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το επίπεδο και τις προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους, τα υλικά και τα μέσα που έχει στη διάθεσή του. Μικρό μέρος του Δ.Ε.Π.Σ. μπορεί να παραλειφθεί και να αντικατασταθεί με καλλιτεχνικά θέματα τοπικού ή άλλου χαρακτήρα. Ο καθηγητής πρέπει να συστηματοποιήσει τις διδακτικές του ενέργειες, ώστε να υπάρχει ενοποίηση και συνέχεια στην ύλη αλλά και να κρίνει πότε πρέπει να πραγματοποιηθεί μια εργασία, αν θα την παραλείψει ή θα την αντικαταστήσει. Να προσεγγίζει κάθε θεματική ενότητα από πολλές πλευρές, ιστορικά, αισθητικά, θεωρητικά, πρακτικά, ώστε να επιτυγχάνεται σφαιρικότητα και ισορροπία στη διδασκαλία.
Η οργάνωση παράλληλων δραστηριοτήτων, όπως επισκέψεις σε επαγγελματικά εργαστήρια Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, διαλέξεις από ειδικούς, έρευνες και εργασίες, συμβάλλει στην ολοκληρωμένη διεξαγωγή του μαθήματος. Ο εκπαιδευτικός θα πρέπει ακόμη να αξιοποιεί τα έργα των μαθητών με τη διοργάνωση εκθέσεων και να επιβραβεύει έτσι τις προσπάθειές τους, ανατροφοδοτώντας θετικά τη δημιουργική διαδικασία. Οι σχολικές γιορτές θα πρέπει να γίνουν αφορμή για ομαδική πολύπλευρη καλλιτεχνική συνεργασία και υπεύθυνη προετοιμασία, ώστε να πραγματοποιούνται πρωτότυπες εκδηλώσεις και κυρίως να δημιουργούνται καλαίσθητα έργα.
Παρά το γεγονός ότι το μάθημα έχει ελεύθερο χαρακτήρα που αφήνει περιθώρια στο τυχαίο και το αυθόρμητο, πρέπει να κτίζεται σε μια επιστημονικά προγραμματισμένη διδακτική και μαθησιακή πορεία, για να υπάρξουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. 

Β) 
1.Οι προδιαγραφές της συγγραφής του διδακτικού πακέτου
Α.Το ζητούμενο στη συγγραφή του διδακτικού πακέτου για τα Εικαστικά, όπως και για όλα τα νέα βιβλία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ήταν η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης μέσω της οριζόντιας διασύνδεσης του Α.Π.Σ. Και αυτό γιατί η “διεπιστημονικότητα” θα δώσει τη δυνατότητα στο μαθητή να συγκροτήσει ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων, που του επιτρέπει να διαμορφώσει προσωπική άποψη για θέματα που αφορούν την επιστήμη, την τέχνη, την τεχνολογία και την καθημερινή ζωή. Να διαμορφώσει εντέλει τη δική του άποψη για τον κόσμο που πρέπει να γνωρίσει, να αγαπήσει και να ζήσει. 
Η ύλη για τα Εικαστικά είναι κατανεμημένη σε 6 διαθεματικούς άξονες: 1.Σύνθετα υλικά - Μέσα - Τεχνικές, 2.Μορφικά στοιχεία, 3.Θέμα - Περιεχόμενο - Νόημα, 4.Μορφές εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών, 5.Ιστορία τέχνης και πολιτισμού - Τεχνοτροπίες - Καλλιτέχνες, 6.Αισθητική - Κριτική - Θεωρία τέχνης - Ανάλυση έργου.
Κάθε άξονας περιέχει 3 μέρη: 1.Θεματικές ενότητες, 2.Στόχους, 3.Δραστηριότητες - οδηγίες.
Έτσι η δομή του βιβλίου ορίζεται από α) την εσωτερική συνοχή και προοδευτική ανάπτυξη των γνωστικών αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένων στόχων και  δραστηριοτήτων και β) την οριζόντια σύνδεση των γνωστικών αντικειμένων όλων των αξόνων. 
Βασική επιδείωξη ήταν η κατάλληλη οργάνωση της ύλης, ώστε να εξασφαλίζεται η επεξεργασία θεμάτων από πολλές οπτικές γωνίες, οπότε να αναδεικνύεται η γνώση και η σχέση της με την πραγματικότητα.
Για παράδειγμα, το 5ο θέμα του βιβλίου “Η δομή και η σύνθεση” αναπτύσσεται συνδεόμενο με όλους τους άξονες. Από τον 1ο επιλέγονται υλικά με τα οποία θα πραγματοποιηθούν οι εργασίες, στο 2ο οι έννοιες δομή - σύνθεση αναλύονται θεωρητικά ως μορφικά στοιχεία της εικαστικής γλώσσας, από τον 3ο επιλέγονται θέματα για τις εργασίες, από τον 4ο επιλέγονται οι μορφές των εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών στις οποίες θα γίνει θεωρητική αναφορά αλλά και η πρακτική της εφαρμογή με τις εργασίες,  με τον 5ο το θέμα παρουσιάζεται επάνω σε συγκεκριμένα έργα καλλιτεχνών μέσα από την ιστορία της τέχνης και με τον 6ο το θέμα συνδέεται με την αισθητική - ανάλυση και κριτική. 
Β.Η παιδαγωγική της τέχνης επιζητά τη θεωρητική προσέγγιση των θεμάτων και την πρακτική τους εφαρμογή, με κυρίαρχο στόχο τη δημιουργική έκφραση των μαθητών. 
Για να επιτευχθεί ο βασικός στόχος, διαμορφώνεται μια διδακτική πορεία που να στηρίζεται σε επιμέρους στόχους. Κάθε ενέργεια του καθηγητή και κάθε δράση του μαθητή προκύπτουν από τους στόχους που έχουν τεθεί. 
Πρώτο παράδειγμα στο 5ο θέμα του βιβλίου, η αρχική ενέργεια του καθηγητή να διαβάσει ένα ποίημα, να βάλει να ακουστεί ένα μουσικό κομμάτι κτλ., δηλαδή να δώσει κίνητρα, προκύπτει από το στόχο να προκληθεί ενδιαφέρον σχετικά με όλες τις τέχνες και να εισάγουμε έτσι την έννοια της σύνθεσης ως  βασικής μεθόδου για τη δημιουργία των έργων τέχνης. 
Δεύτερο παράδειγμα στο ίδιο θέμα, ο ορισμός και η ανάλυση των δυο εννοιών (δομή, σύνθεση) γίνεται μέσα από έργα τέχνης, ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ότι ανεξάρτητα με το τι επιδιώκουν οι καλλιτέχνες σε κάθε εποχή, αρχικά οργανώνουν το έργο τους με βάση τη δομή και τη σύνθεση. 
Τρίτο παράδειγμα, με τις δυο πρώτες εργασίες, να ζωγραφίσουν συνθέσεις με σημεία, γραμμές και σχήματα που θα παρουσιάζουν ένα θέμα π.χ. ηρεμία, κίνηση, βαρύτητα, χορός, νύχτα, αέρας ή κάποιο δικό τους, επιδειώκουμε να χρησιμοποιήσουν τα πρωταρχικά στοιχεία της σύνθεσης, ώστε να μεταδώσουν δικές τους ιδέες και συναισθήματα.

2.Η μεθοδολογία του βιβλίου του μαθητή
Κάθε θέμα εμπλεκόμενο με τους 6 άξονες αναπτύσσεται ως εξής: 
1.Κάθε έννοια του θέματος ορίζεται από την πλευρά της φύσης, της επιστήμης και της τέχνης, με παραδείγματα εικόνες και ερωτήσεις. 
2.Η έννοια αυτή τοποθετείται στα Εικαστικά και αναλύεται με βάση τη θεωρία της τέχνης, μέσα από σκίτσα, έργα καλλιτεχνών - μαθητών και ερωτήσεις.
3.Όπου η έννοια συνδέεται με τεχνικές ή εφαρμογές, αυτές παρουσιάζονται σταδιακά με τη βοήθεια σκίτσων. 
4.Η έννοια συνδέεται με διάφορες μορφές Εικαστικών και Εφαρμοσμένων τεχνών και εξετάζεται μέσα από την Ιστορία της τέχνης σε συγκεκριμένα έργα που εικονίζονται, αναλύονται ή γίνονται αφορμή για προβληματισμό και συζήτηση.
5.Στη συνέχεια, προτείνονται εργασίες και δίνεται κατάλογος με τα υλικά που χρειάζονται για την πραγματοποίησή τους.
6.Όπου χρειάζεται, παρατίθεται γλωσσάρι με έννοιες που αφορούν την τέχνη.
7.Όπου κρίνεται απαραίτητο, αναπτύσσονται διαθεματικές έννοιες, οι οποίες προκύπτουν μέσα από το θέμα. Η ανάπτυξη αυτή θα σταθεί αρωγός στις διαθεματικές εργασίες που καλλούνται να εκπονήσουν οι μαθητές.

3.Τα περιεχόμενα του βιβλίου του μαθητή
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ............................................................................................................
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ....................................................................................................................
1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΟΡΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ...............................................
ΘΕΜΑ 1: Το φως και οι φωτοσκιάσεις .........................................................................
1.1.α. Το φως μέσα από την επιστήμη ..............................................................................
1.1.β. Το φως και οι σκιές .................................................................................................
1.2.α. Το φως και οι φωτοσκιάσεις στη ζωγραφική ..........................................................
1.2.β. Το φως σε άλλες τέχνες ...........................................................................................
1.3.    Το φως και οι σκιές στα έργα ζωγραφικής ..............................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ - ΓΛΩΣΣΑΡΙ ...................................................................................
ΘΕΜΑ 2: Ο όγκος μέσα από τον τόνο και το χρώμα ...................................................
2.1. Η οπτική αντίληψη του όγκου ..................................................................................
2.2. Πώς έχει αποδοθεί η τρίτη διάσταση στη ζωγραφική ...............................................
2.3.  Έλληνες ζωγράφοι του 20ου αιώνα ...........................................................................
2.4.  Σχεδίαση απλών γεωμετρικών στερεών ....................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ .........................................................................................................
ΘΕΜΑ 3: Ο χώρος και το βάθος ....................................................................................
3.1. Πραγματικός και ζωγραφικός χώρος .........................................................................
3.2. Ιστορική διαδρομή στην αρχιτεκτονική ....................................................................
3.3. Ο χώρος στη μοντέρνα τέχνη ....................................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ – ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ......................................................
ΘΕΜΑ 4: Κίνηση, ένταση και δυναμική .......................................................................
4.1.α. Τι είναι η κίνηση, η ένταση και η δυναμική ............................................................
4.1.β. Η κίνηση στην τέχνη ...............................................................................................
4.1.γ. Πώς λειτουργούν τα σημεία, οι γραμμές και τα σχήματα μέσα στον χώρο ............
4.1.δ. Χρώμα και τόνος .....................................................................................................
4.2.    Μια διαδρομή στην ιστορία της τέχνης ...................................................................
ΥΛΙΚΑ - ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΓΛΩΣΣΑΡΙ – ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ................................
ΘΕΜΑ 5: Η δομή και η σύνθεση  ...................................................................................
5.1.α. Τι είναι η δομή και η σύνθεση του έργου ................................................................
5.1.β. Σύνθεση σημείων, γραμμών και σχημάτων πάνω στην επιφάνεια .........................
5.1.γ. Οι βασικές αρχές της σύνθεσης ...............................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ- ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ .......................................................
2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ .....................................
ΘΕΜΑ 1: Σχέδιο γραφιστικής, αφίσα και έντυπο ........................................................
1.1.    Καλές και Εφαρμοσμένες τέχνες  ............................................................................
1.2.α. Σχέδιο γραφιστικής .................................................................................................
1.2.β. Η διαδικασία σχεδιασμού μιας ιδέας ......................................................................
1.2.γ. Σχεδίαση γραμμάτων  ..............................................................................................
1.3.    Έντυπο  ....................................................................................................................
1.4.    Αφίσα  ......................................................................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ - ΓΛΩΣΣΑΡΙ - ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ .................................
ΘΕΜΑ 2: Βιομηχανικός σχεδιασμός ..............................................................................
2.1. Τι είναι ο βιομηχανικός σχεδιασμός ...........................................................................
2.2. Ιστορία του βιομηχανικού σχεδιασμού  .....................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ  ........................................................................................................
ΘΕΜΑ 3: Σχεδιασμός ενδύματος και μόδα ....................................................................
3.1. Ο ορισμός και η καταγωγή του ενδύματος ..................................................................
3.2. Σχεδίαση του ενδύματος ..............................................................................................
3.3. Ιστορική διαδρομή του ενδύματος και η μόδα ............................................................
3.4. Η μεταμφίεση και το θεατρικό κοστούμι .....................................................................
3.5. Υλικά και τεχνικές για την κατασκευή κοσμημάτων ...................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ ...........................................................................................................
3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ..................................................
ΘΕΜΑ 1: Φωτογραφία .....................................................................................................
1.1.α. Η φωτογραφική μηχανή ............................................................................................
1.1.β. Πώς δημιουργείται η φωτογραφία ............................................................................
1.1.γ. Το φως στην φωτογραφία ..........................................................................................
1.1.δ. Οι τεχνικές της φωτογραφίας ....................................................................................
1.2.    Οι εφαρμογές και η θεματολογία της φωτογραφίας .................................................
1.3.     Ιστορική διαδρομή της φωτογραφίας ......................................................................
1.4.     Πώς χρησιμοποιείται η φωτογραφία στη ζωγραφική ..............................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ – ΓΛΩΣΣΑΡΙ ....................................................................................
ΘΕΜΑ 2: Βίντεο και Ηλεκτρονικός Υπολογιστής .........................................................
2.1     Ο κινηματογράφος και το βίντεο  .............................................................................
2.2.    Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής και η ψηφιακή εικόνα ................................................
2.3.    Βιντεοτέχνη (Video Art)  ..........................................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ - ΓΛΩΣΣΑΡΙ .....................................................................................
4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ..
ΘΕΜΑ 1: Αφηρημένη Τέχνη - τα μη παραστατικά έργα ...............................................
1.1. Τι είναι η Αφηρημένη Τέχνη (Αφαίρεση) ....................................................................
1.2. Οι δυο κατευθύνσεις της αφαίρεσης ............................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ ...........................................................................................................
ΘΕΜΑ 2: Ασαμπλάζ, παρεμβάσεις στον χώρο ...............................................................
2.1. Ζωγραφίζοντας και κατασκευάζοντας έργα με αντικείμενα ........................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ - ΓΛΩΣΣΑΡΙ ..........................................................
ΘΕΜΑ 3: Ομοιότητες και διαφορές των Καλών τεχνών ...............................................
3.1. Τέχνη, καλλιτέχνης και έργο ........................................................................................
3.2. Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική ..........................................................................
      α. Τα χαρακτηριστικά και η γλώσσα τους .....................................................................
      β. Οι δυνατότητες και οι περιορισμοί τους ...................................................................
      γ. Οι σχέσεις μεταξύ των τεχνών ..................................................................................
3.3. Το σχέδιο και η χαρακτική ...........................................................................................
3.4. Η τέχνη μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ......................................................................
ΕΡΓΑΣΙΕΣ - ΥΛΙΚΑ ............................................................................................................
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ .............................................................................

4.Η μεθοδολογία του βιβλίου του καθηγητή
Το βιβλίο του καθηγητή είναι ένας οδηγός διδασκαλίας που δομείται ως εξής: 
1.Σύνδεση με τους άξονες του Α.Π.Σ.: Πίνακας στον οποίο αναφέρεται η σύνδεση κάθε θέματος με τους 6 διαθεματικούς άξονες. 
2.Διάρκεια και περίληψη: Πίνακας στον οποίο αναφέρονται η διάρκεια και ο προγραμματισμός σε διδακτικές ώρες, καθώς και η περίληψη του μαθήματος. Όμως ο καθηγητής είναι αυτός που στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς θα αποφασίσει και πρέπει να αντιστοιχήσει σε διδακτικές ώρες τις διδακτικές ενότητες, καθώς και κάθε θέμα χωριστά, ανάλογα με τους στόχους που θέτει και το επίπεδο των μαθητών. 
3.Στόχοι και αποτελέσματα: Πίνακας με τους βασικούς στόχους και τα αναμενόμενα αποτελέσματα για κάθε διδακτική ώρα. 
4.Αξιολόγηση: Πίνακας με τα κριτήρια αξιολόγησης που καθορίζονται σύμφωνα με τους στόχους και τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών είναι αναπόσπαστο μέρος της διδακτικής διαδικασίας και πρέπει να αποτελεί για το μαθητή νέα αφετηρία και ενθάρρυνση, γι’ αυτό συζητάμε με τους μαθητές τα αποτελέσματα και καθορίζουμε τους στόχους του επόμενου μαθήματος. Γενικά ο καθηγητής αξιολογεί: Α) όλη την τάξη και κάθε μαθητή χωριστά ως προς: 1.τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον, 2.την προσπάθεια και τις πρωτοβουλίες, 3.την αντιληπτική ικανότητα, 4.τα αποτελέσματα στις γραπτές δοκιμασίες, ασκήσεις, έρευνες, έργα και εργασίες και Β) το δικό του έργο ως προς: 1.την αποτελεσματικότητα των μεθόδων του σε σχέση με τους στόχους που έθεσε, 2.την καταλληλότητα του διδακτικού και εποπτικού υλικού που χρησιμοποίησε, 3.την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος. 
5.Υλικά και μέσα – πηγές: Πίνακας με τα διδακτικά και εποπτικά μέσα που θα  χρειαστούν ο διδάσκων και οι μαθητές.
6.Ανάπτυξη κάθε διδακτικής ώρας: Ο προτεινόμενος τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος στον οποίο δίνονται κίνητρα, οδηγίες, επισημάνσεις για ερωτήσεις με ενδεικτικές απαντήσεις για τους στόχους σε προτεινόμενες ενέργειες του καθηγητή και του μαθητή και τέλος οι απαραίτητες πληροφορίες για κάθε εργασία στο βιβλίο του μαθητή και στο τετράδιο εργασιών. 
7.Γλωσσάρι: Συμπληρωματικές βοηθητικές πληροφορίες - επεξηγήσεις.
8.Διαθεματικότητα: Προτεινόμενες διαθεματικές εργασίες που συνδέουν τα Εικαστικά με άλλα μαθήματα του σχολείου, τις οποίες ο καθηγητής προτείνει στους μαθητές και εκείνοι επιλέγουν αν και ποιες θα πραγματοποιήσουν, ατομικά ή ομαδικά. 

Γ) 
1.Σχέδιο μαθήματος: 1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΟΡΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ, ΘΕΜΑ 5: Η δομή και η σύνθεση