Α΄ ΤΑΞΗ
Β΄ ΤΑΞΗ
Γ΄ ΤΑΞΗ
Εικαστικό παιχνίδι «από χέρι σε χέρι»
Ξεκινώντας από ένα γνωστό δημιουργικό παιχνίδι, σύμφωνα με το οποίο και με
αφορμή μια λέξη ή ένα νόημα οι παίχτες πλάθουν μια ιστορία διαδοχικά, χωρίς να
ξέρουν από την αρχή το αποτέλεσμα, γεννήθηκε το δικό μας εικαστικό παιχνίδι
«από χέρι σε χέρι». Κι εδώ οι παίχτες, ορμώμενοι από κάτι συγκεκριμένο που τους
ζητείται, δημιουργούν διαδοχικά μια «ιστορία με χρώματα».
Εκτός των ωφελειών που έχουν όλα τα δημιουργικά παιχνίδια, η επιπλέον αξία που
προκύπτει από το δικό μας είναι η αντίληψη πως σε ένα παιχνίδι δεν είναι μόνο ο
ανταγωνισμός που αποφέρει τη νίκη. Η συμμετοχή, η προσπάθεια όλων να δώσουν τον
καλύτερο εαυτό τους, η αποδοχή του άλλου και των επεμβάσεών του επάνω σε κάτι
που αρχικά ήταν δικό μας, δηλαδή στην κυριολεξία «το μοίρασμα» είναι η αξία που
μας κάνει όλους νικητές.
Η διαδικασία και οι κανόνες του παιχνιδιού
* Αρχικά, προτείνουμε και καθορίζουμε τα υλικά που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε.
Αναλόγως, μπορούμε να δημιουργήσουμε ζωγραφικά έργα (με χαρτιά, μολύβια,
ξυλομπογιές ή μαρκαδόρους), κολάζ (με κομμάτια χαρτιού από περιοδικό ή άλλα
χρωματιστά χαρτιά) αλλά και τρισδιάστατα έργα (με πηλό, χάρτινα κουτιά ή
διάφορα μικροαντικείμενα και υλικά που έχουμε στο σπίτι μας - κλωστές, σχοινιά,
οδοντογλυφίδες κ.τ.λ.)
* Κατόπιν, ορίζουμε πόσες φορές «θ’ αλλάξει χέρια» κάθε έργο μέχρι την
τελική του μορφή.
* Στη συνέχεια, εξετάζουμε πόσος χρόνος χρειάζεται συνολικά για την
ολοκλήρωση του παιχνιδιού, ανάλογα με την ποικιλία των υλικών και τα στάδια του
έργου.
* Μπορούν να συμμετέχουν από τρεις και περισσότεροι παίχτες αλλά χρειάζεται
και ένας αρχηγός, ο οποίος κάλλιστα μπορεί να παίξει κιόλας. Οι συμμετέχοντες
δεν γνωρίζουν από την αρχή τα θέματα, δηλαδή το περιεχόμενο και τη μορφή του
έργου που καλούνται να πραγματοποιήσουν αλλά είναι ο αρχηγός αυτός που τα επιλέγει,
τα βάζει σε σειρά και τα αναγγέλλει ένα-ένα κάθε φορά, δίνοντας μαζί και τις
σχετικές οδηγίες.
Ας δούμε πιο αναλυτικά πώς μπορεί να παιχτεί το «πάρε δώσε» για την
παραγωγή ζωγραφικών έργων.
Το παιχνίδι ξεκινά με το πρώτο παράγγελμα - θέμα από τον αρχηγό, που μπορεί
να είναι μια λέξη, μια φράση ή ένας στίχος.
Κάθε παίχτης καλείται να διερευνήσει αυτό το πρώτο θέμα, σύμφωνα με τις
οδηγίες και τις προσωπικές του σκέψεις και ιδέες και να πραγματοποιήσει το
πρώτο στάδιο του έργου.
Όταν τελειώσει ο προκαθορισμένος χρόνος, γράφει το όνομά του κάτω και
αριστερά και δίνει το σχέδιό του στον διπλανό από δεξιά παίρνοντας το σχέδιο
του διπλανού από αριστερά. Ελέγχει, διορθώνει και συμπληρώνει το σχέδιο, όπως νομίζει, μέχρι ν’ ακούσει τον αρχηγό να
δίνει το δεύτερο θέμα, οπότε ενεργεί έτσι ώστε να πραγματοποιήσει το δεύτερο
στάδιο του έργου. Ολοκληρώνοντας, γράφει το όνομά του δίπλα και δεξιά στο πρώτο
όνομα.
Συνεχίζοντας με τον ίδιο τρόπο, το παιχνίδι ολοκληρώνεται όπως αρχικά έχει συμφωνηθεί.
Συνεχίζοντας με τον ίδιο τρόπο, το παιχνίδι ολοκληρώνεται όπως αρχικά έχει συμφωνηθεί.
Προτεινόμενα θέματα και εικόνες από παιχνίδια που
έχουν πραγματοποιηθεί
για την Α΄ τάξη
Παιχνίδι 1
1.Δέντρο
2.Τα φύλλα λαμπυρίζουν στο φως του ήλιου
3.Βροχή και λιμνούλες νερού παντού
4.Τα λουλούδια γεννιούνται
Παιχνίδι 2
1.Στο έδαφος ριζώνει η ζωή
2.Σύννεφα κινούνται στον ουρανό
3.Όλα χορεύουν στον άνεμο
4.Κι η γη ζωντανεύει
Παιχνίδι 3
1.Ένα σχήμα που κάτι θέλει να μου πει (απόκομμα
από περιοδικό)
2.Διαμορφώνω αυτό που συμβαίνει εδώ, ώστε να με
αφορά
3.Το σπίτι μου είναι κοντά αλλά μοιάζει να τρέχει
μακριά
4.Αυτό που βρίσκω είναι αυτό που θέλω
για τη Β΄ τάξη
Παιχνίδι 1
1.Δέντρο με μολύβι
2.Ουρανός με χρώματα
3.Αυτοκίνητο
4.Μάτια παντού
Παιχνίδι 2
1.Οι καμπύλες γραμμές σχεδιάζουν τη θάλασσα
2.Το χρώμα απλώνεται στο άπειρο
3.Εδώ υπάρχει ζωή
4.Ένα μήνυμα στο μπουκάλι
Συμμετοχή στην Ημερίδα:
«Το Εκπαιδευτικό Παιχνίδι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,
Η Παιδαγωγική της Χαράς στην πράξη»
5 Δεκεμβρίου 2016
Παιχνίδι 3
1.Καμπύλες γραμμές χωρίζουν τη γη
2.Ουρανός και γη φωτίζονται από τον ήλιο
3.Η φύση γεννιέται
4.Με το χρώμα προχωρά η ζωή των πάντων
για τη Γ΄ τάξη
Παιχνίδι 1
1.Σημεία εμφανίζονται κι η ζωή γεννιέται
2.Γραμμές τρέχουν σαν ένα ποτάμι
3.Κύκλοι κρατούν τη ζωή ασφαλή
4.Στοιχεία που φέρνουν την αλλαγή
Παιχνίδι 2
1.Χρωματικές επιφάνειες ορίζουν τον χώρο
2.Σχήματα κινούνται ελεύθερα και προετοιμάζουν τη
συνέχεια
3.Ο άνεμος πνέει και κατευθύνει
4.Μικρές ζωές οδηγούνται στο φως
Παιχνίδι 3
1.Καμπύλες γραμμές διατρέχουν και ορίζουν τον χώρο
2.Πολύγωνα χρωματιστά σχήματα απλώνονται απειλητικά
3.Κάθε μορφής πραγματικότητα εμφανίζεται
4.Μπορούμε να έχουμε επιλογή (λεκτικό μήνυμα)
Το εικαστικό παιχνίδι «από χέρι σε χέρι» υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος
2016-17 στο 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου (και στο 3ο Γυμνάσιο
Ιλίου), στα πλαίσια του μαθήματος των Εικαστικών και στις τρεις τάξεις.
Επιπλέον, στην Ημερίδα που διοργανώθηκε στο σχολείο μας τον Δεκέμβριο, «Το
Εκπαιδευτικό Παιχνίδι στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - Η Παιδαγωγική της Χαράς
στην πράξη», πραγματοποιήσαμε εργαστήριο με μαθητές της Β΄ τάξης που έπαιξαν το
παιχνίδι μας και ταυτόχρονα το κοινοποίησαν σε επισκέπτες εκπαιδευτικούς, οι
οποίοι έρχονταν κοντά μας, παρακολουθούσαν και συνομιλούσαν με τους «παίχτες».
https://www.minedu.gov.gr/gymnasio-m-2/ekdiloseis-gymnasiou-3/26417-18-01-17-eikastiko-paixnidi-apo-xeri-se-xeri-apo-to-15o-gymnasio-peristeriou
https://www.minedu.gov.gr/gymnasio-m-2/ekdiloseis-gymnasiou-3/26417-18-01-17-eikastiko-paixnidi-apo-xeri-se-xeri-apo-to-15o-gymnasio-peristeriou