Φρανσίσκο Ντε Γκόγια
Francisco José de Goya y Lucientes
1746-1828
born: Fuendetodos,Aragon,Spain

FRANCISCO GOYA- Los Caprichos 1797-1798

http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/g/goya/index.html

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%B1_%CE%9A%CE%B1%CF%80%CF%81%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B9%CE%B1

FRANCISCO GOYA – “THE DISASTERS OF WAR”, 1810-1820

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9_%CE%A3%CF%85%CE%BC%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AD%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%AD%CE%BC%CE%BF%CF%85

Francisco Goya

http://www.franciscogoya.com/index.jsp

WikiArt.org — Encyclopedia of fine arts

http://www.wikiart.org/en/francisco-goya

Francisco de Goya (Ombra mai fu - Friedrich Hӓndel) (3,19 έργα)

https://www.youtube.com/watch?v=f7I3fpXpj88

Francisco de Goya - Música Mozart - Sonata para violín y piano (6,37 έργα)

https://www.youtube.com/watch?v=-URZfA1aElY

Francisco De Goya Los Caprichos (11,33 Τα χαρακτικά Καπρίτσια)

https://www.youtube.com/watch?v=afHduJGDWzU

Goya's Disasters of War (7,14 Τα χαρακτικά Οι καταστροφές του πολέμου)

https://www.youtube.com/watch?v=YorhH3277co

Ο Φρανθίσκο Γκόγια γεννήθηκε στο ισπανικό χωριό Φουεντετόδος, όπου έζησε τα παιδικά του χρόνια πριν μετακομίσει με την οικογένειά του στη Σαραγόσα. Σε ηλικία 14 ετών ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών.  Το 1771  ταξίδεψε στη Ρώμη όπου συνέχισε την εκπαίδευσή του, ενώ μετά την επιστροφή του ανέλαβε τις πρώτες σημαντικές παραγγελίες για εκκλησίες και μοναστήρια της περιοχής της Σαραγόσας. Το 1773 παντρεύτηκε την Χοσέφα Μπαγιέ, αδερφή του δασκάλου του και τον επόμενο χρόνο εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη, όπου ανέλαβε να φιλοτεχνήσει προσχέδια για το Βασιλικό Ταπητουργείο της Αγίας Βαρβάρας. Το 1780 εκλέχθηκε μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο. Πέντε χρόνια αργότερα, διορίστηκε βοηθός διευθυντή του τμήματος ζωγραφικής της Ακαδημίας, ενώ το 1786 ανακηρύχθηκε επισήμως «ζωγράφος του βασιλιά» της Ισπανίας Καρόλου Γ΄. Την περίοδο αυτή, ο Γκόγια καθιερώθηκε και απέκτησε σημαντική φήμη ως προσωπογράφος. Ο θάνατος του Καρόλου Γ΄ το 1788, λίγο πριν το ξέσπασμα της Γαλλικής Επανάστασης, οδήγησε σε μία νέα εποχή πολιτικών και κοινωνικών αναταράξεων, υπό την ηγεμονία του Καρόλου Δ΄. Υπό την προστασία του νέου βασιλιά, ο Γκόγια ανακηρύχθηκε «ζωγράφος της αίθουσας του βασιλιά» και σύντομα εξελίχθηκε σε έναν από τους διασημότερους και πιο πετυχημένους ζωγράφους της Ισπανίας. Το 1795 διορίστηκε Διευθυντής Ζωγραφικής της Ακαδημίας, θέση από την οποία παραιτήθηκε όμως δύο χρόνια αργότερα, εξαιτίας προβλημάτων υγείας, τα οποία είχαν εμφανιστεί από το 1792, όταν προσβλήθηκε από μία σοβαρή νόσο που είχε ως αποτέλεσμα την μόνιμη απώλεια της ακοής του. Το 1799 ονομάστηκε «πρώτος ζωγράφος της αίθουσας του βασιλιά». Τον ίδιο χρόνο, τυπώθηκε και η δημοφιλής σειρά χαρακτικών του, με τίτλο «Καπρίτσια», έργο που είχε ξεκινήσει να φιλοτεχνεί από το 1796 και επιβεβαίωνε μία γενικότερη αλλαγή στο ύφος του, αν και στις επίσημες παραγγελίες  που αναλάμβανε διατηρούσε τις καθιερωμένες φόρμες. Ανάμεσα σε αυτές τις παραγγελίες ξεχωρίζουν οι νωπογραφίες που φιλοτέχνησε για τον Άγιο Αντώνιο δε λα Φλόριδα της Μαδρίτης, καθώς και το ομαδικό πορτρέτο για την οικογένεια του Καρόλου Δ΄. Το 1808, ο βασιλιάς της Ισπανίας παραιτήθηκε και τον διαδέχτηκε ο γιος του, Φερδινάνδος Ζ΄, ο οποίος αναγκάστηκε να καταφύγει στο εξωτερικό λόγω της εισβολής των στρατευμάτων του Ναπολέοντα. Ο Γκόγια, όπως και η πλειοψηφία των φιλελεύθερων Ισπανών, διχάστηκε σε ό,τι αφορά τη στάση που έπρεπε να κρατήσει καθώς έβλεπε θετικά τις μεταρρυθμίσεις που πίστευε πως θα προωθούσαν οι Γάλλοι, από την άλλη πλευρά όμως, δεν ήταν αδιάφορος απέναντι στα πατριωτικά αισθήματα και στη γενικευμένη εξέγερση του ισπανικού λαού εξαιτίας των εκτελέσεων που πραγματοποίησαν τα γαλλικά στρατεύματα. Διατηρούσε επίσης στενές σχέσεις με Ισπανούς εκπροσώπους του Διαφωτισμού. Τελικά διατήρησε τη θέση του ως αυλικός ζωγράφος, αποτυπώνοντας στις προσωπογραφίες του τόσο Ισπανούς όσο και Γάλλους στρατιωτικούς. Το 1808 ταξίδεψε στη Σαραγόσα  όπου ανέλαβε να φιλοτεχνήσει έναν πίνακα με θέμα την αντίσταση των κατοίκων της πόλης. Ολοκλήρωσε επίσης  μία προσωπογραφία  του Ιωσήφ Βοναπάρτη που ανέβηκε στο θρόνο της Ισπανίας. Ανάμεσα στα διασημότερα έργα του Γκόγια, αυτής της περιόδου, ανήκει ένας κύκλος χαρακτικών  που απεικονίζουν τη σκληρότητα του πολέμου, με γενικό τίτλο «Οι Συμφορές του Πολέμου». Μετά την παραίτηση του Ναπολέοντα και την επιστροφή του Φερδινάνδου Ζ΄ στην Ισπανία, επαναφέρθηκε το παλαιό απολυταρχικό καθεστώς, ενώ δεκάδες χιλιάδες Ισπανοί αναγκάστηκαν να καταφύγουν σε άλλες χώρες. Ο Γκόγια διατήρησε τη θέση του, παρά το γεγονός πως είχε υπηρετήσει τον Γάλλο  βασιλιά και θεωρείτο ύποπτος ως φιλελεύθερος, αν και αναγκάστηκε να απολογηθεί προς την Ιερά Εξέταση για τους πίνακες «Γυμνή Μάγια» και «Ντυμένη Μάγια» που θεωρήθηκαν  άσεμνοι, χωρίς ωστόσο να καταδικαστεί. Με αφορμή την παλινόρθωση των Βουρβόνων, φιλοτέχνησε τους πίνακες «2α Μαΐου 1808» και «3η Μαΐου 1808», χάρη στους οποίους βελτίωσε τις σχέσεις του με τον Ισπανό μονάρχη. Το 1819 ο Γκόγια μετακόμισε στα περίχωρα της Μαδρίτης, σε μία κατοικία που ονομάστηκε από τους περίοικους «η έπαυλη του κουφού». Στα τέλη του έτους αρρώστησε βαριά, την ίδια περίοδο που φιλοτέχνησε τους «μαύρους» πίνακές του. Το 1824, όταν οι διώξεις έναντι των φιλελεύθερων και αντιμοναρχικών στοιχείων ανανεώθηκαν, ο Γκόγια υπέβαλε αίτημα για άδεια μετακίνησής του στη Γαλλία, για λόγους υγείας. Εγκαταστάθηκε αρχικά στο Παρίσι, ενώ αργότερα έζησε στο Μπορντό μέχρι το τέλος της ζωής του, με εξαίρεση λίγες ημέρες κατά τις οποίες επισκέφθηκε τη Μαδρίτη προκειμένου να διευθετήσει το ζήτημα της συνταξιοδότησής του. Ακόμα και σε προχωρημένη ηλικία, ο Γκόγια συνέχισε να εργάζεται, ενώ στα τελευταία χρόνια της ζωής του ολοκλήρωσε μία σειρά λιθογραφιών, με σκηνές ταυρομαχίας. Πέθανε στις 16 Απριλίου του 1828 στο Μπορντό, σε ηλικία 82 ετών.

Ο Γκόγια υπήρξε αναγνωρισμένος καλλιτέχνης στην Ισπανία και έλαβε πολυάριθμες διακρίσεις εν ζωή. Η φαντασία του, η ικανότητά του στη διαχείριση του χρώματος και των σκιών, οι καινοτομίες στη σύνθεση και η πρωτοτυπία του αναγνωρίστηκαν από σύγχρονους κριτικούς, ενώ παράλληλα κατακρίθηκε κυρίως για την έλλειψη λεπτομερειών και πειθαρχίας στις συνθέσεις του. Εκτός των ισπανικών συνόρων, η φήμη του ενισχύθηκε σημαντικά με την κυκλοφορία της σειράς χαρακτικών «Καπρίτσια». Ο Ευγένιος Ντελακρουά ολοκλήρωσε ανάλογα σχέδια, στα μέσα της δεκαετίας του 1820. Μέχρι το 1835, ο Γκόγια άσκησε μεγάλη επίδραση στο σύνολο των Γάλλων ζωγράφων του Ρομαντισμού, ανανεώνοντας παράλληλα το ενδιαφέρον τους για την ισπανική τέχνη. Ο Εντουάρ Μανέ μελέτησε το έργο του Γκόγια, γεγονός που αναδεικνύεται χαρακτηριστικά στον πίνακα «Η εκτέλεση του Αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού» (1867), έργο που παραπέμπει στον πίνακα «3η Μαΐου» του Γκόγια. Οι Ιμπρεσιονιστές αλλά και μεταγενέστεροι ζωγράφοι εκτίμησαν το έργο του Γκόγια και εμπνεύστηκαν από αυτό, με αποτέλεσμα από τα τέλη του 19ου αιώνα  να αναγνωρίζεται ως ένας από τους πρώτους «μοντέρνους» ζωγράφους.

Πορτρέτα του Φρανθίσκο Ντε Γκόγια


Goya,1770,The Burial of Christ
Goya,1777,Dance of the Majos at the Banks of Manzanares
Goya,1777,The Parasol
Goya,1779,Boys playing soldiers
Goya,1779,The Crockery Vendor
Goya,1784,The Family of the Infante Don Luis
Goya,1785,Portrait of the Wife of Juan Agustín Ceán Bermúdez
Goya,1786,Charles III in Hunting Costume
Goya,1786,Marqueza Pontejos
Goya,1787,Autumn, or The Grape Harvest
Goya,1787,The Swing
Goya,1788,Don Manuel Osorio Manrique de Zuñiga
Goya,1788,Pilgrimage to the Church of San Isidro
Goya,1788,The Duke of Osuna and his Family
Goya,1789,Witches Sabbath
Goya,1790,Self-Portrait in the Workshop
Goya,1793,Dona Tadea Arias de Enríquez
Goya,1793,Picador Caught by the Bull
Goya,1793,The Strolling Players
Goya,1794,The Marquesa de la Solana
Goya,1795,The Duchess of Alba
Goya,1797,Portrait of the Countess of Chinchón
Goya,1797,Portrait of the Duchess of Alba
Goya,1798,Gaspar Melchor de Jovellanos
Goya,1798,Josefa Bayeu (or Leocadia Weiss)
Goya,1798,Witches in the Air
Goya,1799,La Tirana
Goya,1800,Charles IV of Spain and His Family
Goya,1800,The Countess of Chinchón
Goya,1800,The Nude Maja
Goya,1803,Count Fernán Núnez
Goya,1803,The Clothed Maja
Goya,1804,Dona Teresa Sureda
Goya,1804,Francisca Sabasa y Garcia
Goya,1805,Doña Isabel de Porcel
Goya,1805,Portrait of Antonia Zárate
Goya,1806,Portrait of a Lady with a Fan
Goya,1810,Dona Narcisa Baranana de Goicoechea
Goya,1810,Portrait of Victor Guye
Goya,1812,Portrait of Mariano Goya, the Artist’s Grandson
Goya,1813,Pepito Costa and Bonells
Goya,1814,The Burial of the Sardine
Goya,1814,The Second of May 1808, The Charge of the Mamelukes
Goya,1814,The Third of May 1808
Goya,1814,Truth Rescued by Time, Witnessed by History
Goya,1819,Young Woman with a Letter
Goya,1822,Infante Don Sebastián Gabriel de Borbón y Braganza
Goya,1823,Leocadia
Goya,1823,Portrait of Ramón Satué
Goya,1823,Saturn Devouring His Son