9-1ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ-BAUHAUS

9-1

ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ

B a u h a u s

ΠΗΓΕΣ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

2-1-Σχέδιο γραφιστικής

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index2_1.html

ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΚΑΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ (Arts)
1-πρωτότυπα έργα
Painting (Ζωγραφική)
Sketch (Σχέδιο)
1-πολλαπλά έργα - εκτυπώσεις
Woodcut (Ξυλογραφία-Χαρακτική)
Lithography (Λιθογραφία-Χαρακτική)
Print (Εκτύπωση)
1-έργα που χρησιμοποιούν τη φωτογραφία
Photography (Φωτογραφία)
Photogram (Φωτόγραμμα-τρόπος εκτύπωσης)
Photoplastic (Gelatin Silver Print-τρόπος μονοχρωματικής εκτύπωσης)
Photo Collage - Photomontage (Φωτοκολάζ)
2
Sculpture (Γλυπτική)
Construction (Κατασκευή)
3
Architecture (Αρχιτεκτονική)
Architectural Design (Αρχιτεκτονικό Σχέδιο)
4-mixed media and new media
Collage (Κολάζ)
Asamplaz (Ασαμπλάζ)
Video Art (Βιντεο-τέχνη)
Digital Art and Internet (Ψηφιακή Τέχνη και Ίντερνετ)
Performance (Παράσταση)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ (Design)
1
Arts and Crafts (Τέχνη και Χειροτεχνία)
Pottery (Κεραμική)
Stained Glass (Υαλοπίνακες-Βιτρώ)
Weaving (Υφαντουργία)
Fabric/ Textile (Ύφασμα)
Jacquard Fabric (Ύφασμα με πολύπλοκο σχέδιο)
Carpet (Χαλί)
Wall Hanging (Ταπισερί-Χαλιά για Τοίχο)
Industrial Design (Βιομηχανικός Σχεδιασμός)
Interior Design (Διακόσμηση Εσωτερικών Χώρων)
Furniture (Επιπλοποιία)
Carpentry (Ξυλουργική)
Metal (Μέταλλο)
2
Graphic Design (Γραφιστική)
Typography (Τυπογραφία)
Postkard (Καρτποστάλ)
Poster (Αφίσα)
Printed Matter (Έντυπο)
3
Fashion Design (Σχέδιο Μόδας)
Fashion Accessory (Αξεσουάρ)
Jewelry (Κόσμημα)
Theatrical Costumes (Θεατρικά Κοστούμια)
Masks (Μάσκες)

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Staatliches Bauhaus
Η σχολή Μπάουχαους

Animation logo Bauhaus Auriane Allal
https://www.behance.net/gallery/76172123/Animation-logo-Bauhaus?tracking_source=search_projects_recommended%7Coskar%20schlemmer
Μπαουχάους: Η σχολή της Βαϊμάρης που «στραγγάλισε» ο Χίτλερ
https://www.iefimerida.gr/politismos/mpaoyhaoys-i-sholi-poy-straggalise-o-hitler
100 χρόνια Bauhaus: Η τέχνη που έκανε επανάσταση Από Στέλιος Ελληνιάδης- 3 Ιουνίου, 2019
https://edromos.gr/100-chronia-bauhaus-i-techni-pou-ekane-epanastasi/?amp
H Φωτογραφία στο Bauhaus
https://www.aspromavro.net/2016/09/h-bauhaus.html
Bauhaus Dessau Foundation
https://www.bauhaus-dessau.de/en/index.html
Bauhaus Archive
https://www.bauhaus.de/en/
The New Bauhaus
https://id.iit.edu/new-bauhaus/
τα πάντα για το Μπαουχάους
http://bauhaus-online.de/en/atlas/das-bauhaus/werkstaetten/weberei
για το Μπαουχάους
https://www.design-is-fine.org/search/bauhaus
bauhauskooperation
https://www.bauhauskooperation.com/knowledge/the-bauhaus/people/masters-and-teachers/alfred-arndt/
Biographies
https://www.grandtourofmodernism.com/biographies/
Behance-Bauhaus Movement
https://www.behance.net/bauhaus-movement
White City (Tel Aviv)
http://en.wikipedia.org/wiki/White_City_(Tel_Aviv)
Bauhaus Center Tel Aviv
http://www.bauhaus-center.com/

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

«Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι και γλύπτες πρέπει να αναγνωρίσουν εκ νέου και να μάθουν να χειρίζονται τον σύνθετο χαρακτήρα ενός κτιρίου στην ενότητά του και στα διαφορετικά του μέρη.» «Ας δημιουργήσουμε ένα νέο είδος μαστόρων χωρίς τις ταξικές διαφορές που υψώνουν ένα αλαζονικό φράγμα ανάμεσα στον τεχνίτη και τον καλλιτέχνη! Ας δημιουργήσουμε μαζί τη νέα δομή του μέλλοντος, που θα αγκαλιάζει την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική σε μια ενότητα.» «Δεν θα υπάρχουν δάσκαλοι ή μαθητές στο Μπάουχαους παρά μόνο μαστόροι, ταξιδευτές και μαθητευόμενοι.» (από το μανιφέστο του Μπαουχάους)

Επάνω σε τέτοιες αρχές ξεκίνησε τη λειτουργία της η σχολή Μπάουχαους στη Γερμανία (1919), με διευθυντή τον Βάλτερ Γκρόπιους. Το όνομά της ήταν αναγραμματισμός της γερμανικής λέξης «hausbau» (οικοδομή) και επιλέχτηκε καθώς, όπως έλεγε ο Γκρόπιους, «τελικός στόχος όλων των εικαστικών δραστηριοτήτων είναι η οικοδομή». Η καλλιτεχνική αυτή σχολή στηρίχτηκε στο όραμα που υπαγόρευε κάθε καλλιτεχνική έκφραση να συνδεθεί με τις πρακτικές κατασκευές, ώστε να σχεδιάζονται σωστά εύχρηστα και καλαίσθητα προϊόντα, χωρίς περιττά διακοσμητικά αλλά με καθαρές φόρμες και βασικά χρώματα, να παράγονται βιομηχανικά και να είναι οικονομικά για να χρησιμοποιούνται από το σύνολο των ανθρώπων. Έτσι, στη Γερμανία, οι δάσκαλοι, που αποκαλούνταν «Masters» (μάστορες), μαζί με τους σπουδαστές της σχολής ανέπτυξαν νέες ιδέες για την τέχνη και τη ζωή, για τη δημιουργία των απαραίτητων αντικειμένων για την ευζωΐα τόσο των λαϊκών στρωμάτων της κοινωνίας όσο και των προνομιούχων. Είναι αξιοσημείωτο πως, σε μια εποχή που η γυναίκα ακόμα δεν είχε ξεφύγει από την επιτήρηση του άντρα, ο ρόλος των γυναικών στη σχολή ήταν ισότιμος με το αντρικό φύλο. Επίσης, σε αντίθεση με τον λαϊκισμό που χαρακτήρισε την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία και τα «περί αρίας φυλής», η σχολή Μπάουχαους είχε διεθνή χαρακτήρα και πολύ-πολιτισμικότητα, με καθηγητές και σπουδαστές από διάφορα μέρη του κόσμου. Αυτό το πνεύμα των ανατρεπτικών ιδεών και νέων αντιλήψεων για τη δημιουργία έβαλε το Μπάουχαους στο στόχαστρο των συντηρητικών και όταν ο Χίτλερ ανέλαβε την εξουσία, οι ναζί απαγόρευσαν τη λειτουργία του και το έκλεισαν.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ


Α) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΗ ΒΑΪΜΑΡΗ

Το Staatliches Bauhaus, η σχολή Μπάουχαους ξεκίνησε αρχικά τη λειτουργία της στη Βαϊμάρη, στο κτίριο που λειτουργούσε η Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και είχε κατασκευαστεί (1904-1911) από τον  διευθυντή της και αρχιτέκτονα Χένρι Βαν Ντε Βέλντε. 
Το γραφείο του Γκρόπιους στη σχολή της Βαϊμάρης, 1923

Στη σχολή έγιναν καθηγητές πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, όπως οι ζωγράφοι Βασίλι Καντίνσκι, Λάιονελ Φάινινγκερ, Πάουλ Κλέε, Γιοχάνες Ίτεν, Γιόσεφ Άλμπερς, οι γλύπτες Όσκαρ Σλέμερ, Γκέρχαρντ Μαρκς, Λάσλο Μοχόλι-Νάγκι, οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Μις ΒανΝτερ Ρόε, Μάριαν Μπραντ, Μαρσέλ Μπρόιερ κ.ά. 
Οι Φάινινγκερ, Καντίνσκι, Σλέμερ, Μουχ, Κλέε στο στούντιο του Κλέε στη Βαϊμάρη, 1925

Το Μπάουχαους είχε σκοπό να προσφέρει ενιαίες σπουδές στην Αρχιτεκτονική τις Εφαρμοσμένες και τις Καλές Τέχνες. Σύμφωνα με το δόγμα της σχολής «Τέχνη και Τεχνολογία μία Νέα Ενότητα», η εκπαίδευση αποσκοπούσε στην απόκτηση τόσο πρακτικών τεχνικών γνώσεων όσο και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων. Το πρόγραμμα σπουδών περιελάμβανε ένα αρχικό προπαρασκευαστικό στάδιο διάρκειας έξι μηνών με βασικό μάθημα το «Σχέδιο και Χρώμα» του Ίτεν. Στη συνέχεια ακολουθούσε μια τριετής περίοδος, κατά την οποία οι σπουδαστές εκπαιδεύονταν με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα και στη χρήση διαφορετικών υλικών, μαθήματα που γίνονταν σε εργαστήρια με υπεύθυνους δύο δασκάλους, έναν καλλιτέχνη και έναν τεχνίτη. Σημαντικά θεωρητικά μαθήματα υπήρξαν η «Σύνθεση» του Καντίνσκι και η «Φόρμα» του Κλέε. Εργαστήρια υπήρξαν για αρχιτεκτονικές κατασκευές και σχέδιο, βιομηχανικές κατασκευές και σχέδιο, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, σχεδιασμός επίπλων, υφαντική, διακόσμηση εσωτερικών χώρων, σκηνογραφία, γραφιστική, τυπογραφία, βιβλιοδεσία, διαφήμιση.
από τη Θεωρία των Χρωμάτων του Ίτεν, 1921
«Ελεύθερη Καμπύλη στο Σημείο», 1923, σχέδιο του Καντίνσκι για το μάθημα Σύνθεσης
από άσκηση για το Χρώμα και τη Φόρμα του Κλέε, 1920
Εργαστήριο Ξυλουργίας
Εργαστήριο Υαλουργίας
Εργαστήριο Μετάλλου
Εργαστήριο Υφαντικής

Στα πρώτα στάδια της λειτουργίας του Μπάουχαους, δεν έγινε εφικτό να εφαρμοστεί εξ’ολοκλήρου το πρόγραμμα σπουδών. Επίσης, υπήρχαν διάφορες διαφωνίες. Ο Ίτεν έδινε έμφαση στην αυτόνομη καλλιτεχνική δημιουργία, ανεξαρτήτως των κοινωνικών αναγκών, ενώ ο Γκρόπιους ενδιαφερόταν πρωτίστως για την ένταξη του καλλιτέχνη στο κοινωνικό σώμα και υποστήριξε ως σημαντικότερο το μάθημα για τον «Βιομηχανικό Σχεδιασμό». Πίστευε πως με το τέλος του πολέμου είχε ξεκινήσει μια νέα εποχή, την οποία θα έπρεπε να την εκφράσει ένα νέο αρχιτεκτονικό ύφος, λειτουργικό, οικονομικά προσιτό και ταυτόχρονα καλλιτεχνικό. Ο Ίτεν αποχώρησε (1923) και το προπαρασκευαστικό μάθημα ανέλαβαν να διδάξουν ο Μόχολι-Νάγκι και ο Άλμπερς.
Ο Μπάγιερ σχεδίασε γραμματοσειρές που άλλαξαν την τυπογραφία και, μαζί με άλλους δασκάλους, ανέδειξε τον τομέα της γραφιστικής.
Αφίσες για εκδηλώσεις του Μπαουχάους 1-Dörte Helm, 2-Fritz Schleifer, 3&4-Herbert Bayer, 5&6- Joost Schmidt, 7- Oscar Sclemer, 8-Vasily Kandinsky 
Το βιβλίο «Staatliches Bauhaus in Weimar 1919-1923» που εκδόθηκε στο Μπαουχάους το 1923.

Ως κρατική σχολή, που εξαρτιόταν από την κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, το Μπάουχαους δεχόταν έντονη κριτική από συντηρητικούς πολιτικούς κύκλους και έτσι μετά από πολιτική απόφαση έκλεισε (1924). 


Β) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΟ ΝΤΕΣΑΟΥ

Η σχολή άνοιξε ξανά στο Ντεσάου (1925), μια πόλη βιομηχανική και περισσότερο προοδευτική, σε ένα συγκρότημα κτιρίων που σχεδίασε ο Γκρόπιους και περιελάμβανε εκτός από τα εργαστήρια, δωμάτια-ατελιέ για τους σπουδαστές, θέατρο, αίθουσα διαλέξεων, εστιατόριο, κουζίνα και διοικητικά γραφεία.
Η θεατρική σκηνή
Εργαστήριο Μετάλλου
Εργαστήριο Υφαντικής

Ο Γκρόπιους σχεδίασε επίσης τέσσερις κατοικίες για την κοινότητα των καθηγητών της σχολής, που κατασκευάστηκαν σε κοντινή απόσταση με τη σχολή στο Ντεσάου. Το κτίριο με τους γυάλινους τοίχους των εργαστηρίων και οι κατοικίες με τους κυβοειδείς όγκους αποτέλεσαν την επιτομή στη μοντέρνα Αρχιτεκτονική της Γερμανίας.
Η κατοικία για τον διευθυντή Γκρόπιους
(ανακατασκευάστηκε το 2014)
Η κατοικία για τους καθηγητές Μοχόλι-Νάγκι και Φέινιγκερ
(ανακατασκευάστηκε το 2015)
Η κατοικία για τους καθηγητές Μουχ και Σλέμερ
(ανακατασκευάστηκε το 2010)
Η κατοικία για τους καθηγητές Καντίνσκι και Κλέε
(ανακατασκευάστηκε το 2004)


Καθηγητές στην ταράτσα της σχολής στο Ντεσάου
Ο Γκρόπιους ίδρυσε την εταιρεία «Bauhaus GmbH» (1925) που επέτρεπε την εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων που παρήγαγαν στη σχολή.

Στον σχεδιασμό αντικειμένων καθημερινής χρήσης πρωταγωνίστησαν οι γυναίκες με χαρακτηριστικό πρόσωπο την Μαριάνε Μπραντ, που αφού σπούδασε στη σχολή συνέχισε να διδάσκει εκεί και να παράγει έργα κυρίως καθημερινής χρήσης.
Μια από τις γυναίκες του Μπάουχαους φοράει μάσκα του Σλέμερ 
και κάθεται στην καρέκλα «Wassily» του Μπρόιερ, 1926.
Η σχεδιάστρια και φωτογράφος Μπραντ, 1929

Με την υποστήριξη του Μοχόλι-Νάγκι η Φωτογραφία άρχισε να παίρνει αυτόνομη μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης. Ο ίδιος υπήρξε πρωτοπόρος σε πειράματα σχετικά με τις τεχνικές της φωτογραφίας, μεταξύ των οποίων αρνητικά-θετικά μοντάζ, διαδοχικές λήψεις, φωτογράμματα και φωτογραφικά κολάζ. Η γυναίκα του Λουκία Μοχόλι-Νάγκι ίδρυσε το εργαστήριο Φωτογραφίας της σχολής. Η φωτογραφία εκτός των άλλων χρησιμοποιήθηκε και σαν βασικό στοιχείο στην τυπογραφία, αντικαθιστώντας τα σκίτσα και τα γεωμετρικά σχήματα που χρησιμοποιούνταν ως τότε σε εξώφυλλα βιβλίων, αφίσες και διαφημιστικά έντυπα για το Μπάουχαους.
Στο εσωτερικό της σχολής στη σκάλα οι υφάντρες Γκούντα Στολζ (μπροστά),
Λένα Μπέργκερ, Γκρέτε Ρέινχαρντ, Λιτζούμπα Μοναστίρσκι, Ότι Μπέργκερ, Λις Μπέγιερ,
Ελίζαμπετ Μίλερ, Ρόζα Μπέργκερ, Ρουθ Χόλος, Λίσμπεθ Όεστρεχ, 1927
Ο Άλμπερς σε διδασκαλία, 1928
Ο Άλμπερς με υφάντρες της σχολής, 1928

Η Άννι Άλμπερς, γυναίκα του σπουδαίου δασκάλου της σχολής και ζωγράφου Άλμπερς, πρωταγωνίστησε στο εργαστήριο Υφαντικής. O σχεδιασμός και η ύφανση χαλιών και υφασμάτων διαδόθηκε πολύ ανάμεσα στις γυναίκες της σχολής καθώς συμπλήρωνε αποτελεσματικά τον Σχεδιασμό Εσωτερικών Χώρων.

Αυτόνομο τμήμα Αρχιτεκτονικής λειτούργησε (1927) υπό την εποπτεία του Χάνες Μέγιερ, ο οποίος ανέλαβε τη διεύθυνση της σχολής όταν παραιτήθηκε ο Γκρόπιους (1928) και αποχώρησαν ο Μοχόλι-Νάγκι, ο Μπάγιερ και ο Μπρόιερ. Ο Μέγιερ υπήρξε υποστηρικτής της μαρξιστικής ιδεολογίας και αντιμετώπιζε τη σχολή περισσότερο κοινωνικά. Υπό τη διεύθυνσή του προωθήθηκαν σημαντικές αλλαγές, το πρόγραμμα σπουδών στράφηκε στη μαζική παραγωγή, με σκοπό την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών. Ο Μέγιερ προώθησε επίσης την ιδέα να εισάγονται στη σχολή σπουδαστές που δεν διέθεταν απαραίτητα μια ιδιαίτερη κλίση στις τέχνες, θεωρώντας πως η σχολή πρέπει να προσελκύσει περισσότερους ανθρώπους που θα ασχολούνται με τις τέχνες, οι οποίοι μετά θα ενσωματώσουν τις αρχές τους στην κοινωνία.  
«Εσωτερικό» πρόταση του Μέγιερ, 1926
Ο Μέγιερ με σπουδάστριες στην ταράτσα,1928
Σπουδαστές και σπουδάστριες, 1927
Σπουδαστές και σπουδάστριες, 1931

Ο πολιτικός χαρακτήρας που είχε αποκτήσει η σχολή οδήγησε στην αντικατάσταση του διευθυντή από τον γνωστό και γενικά αποδεκτό αρχιτέκτονα Λούντβιχ Μις Βαν Ντερ Ρόε. Ο Ρόε περιόρισε τον κοινωνικό χαρακτήρα της σχολής και επιχείρησε να δώσει μεγαλύτερη σημασία στην αισθητική. Η σχολή στράφηκε κυρίως στην Αρχιτεκτονική, ενώ τα εργαστήριά της έπαψαν να παράγουν οικονομικά εκμεταλλεύσιμα προϊόντα. Υπό τη διεύθυνσή του, απαγορεύτηκε κάθε είδους πολιτική δράση των σπουδαστών. Αυτά προκάλεσαν την αντίδραση των σπουδαστών και μαζί με τις πολιτικές πιέσεις που δεν σταμάτησαν ποτέ, έκαναν τη σχολή να κλείσει για δεύτερη φορά (1932).  
Ο Μις Βαν Ντερ Ρόε σε διδασκαλία

Γ) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ

Με πρωτοβουλία του Μις Βαν Ντερ Ρόε η σχολή επαναλειτούργησε στο Βερολίνο (1932) σε ένα παλαιό εργοστάσιο τηλεφωνίας, ως ιδιωτικό «Ανεξάρτητο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ινστιτούτο» με νέο πρόγραμμα σπουδών, διάρκειας επτά εξαμήνων επάνω σε τομείς της Αρχιτεκτονικής. Όμως, μετά την ανάληψη της εξουσίας από τον Χίτλερ, το Μπάουχαους έκλεισε οριστικά (1933).
Καθ’όλη τη λειτουργία του Μπάουχαους, εκτός από τους καθηγητές που αναφέρθηκαν,  εργάστηκαν ακόμα οι Alfred Arndt, Otti Berger, Friedrich Engemann, Carl Fieger, Karla Grosch, Gertrud Grunow, Josef Hartwig, Ludwig Hilberseimer, Max Krehan, Fritz Kuhr, Otto Lindig, Gerhard Marcks, George Muche, Walter Peterhans, Lilly Reich, Xanti Schawinsky, Hinnerk Scheper, Joost Schmidt, Lothar Schreyer, Mart Stam, Hans Wittwer
Το βιβλίο «Bauhaus 1919-1928» των Herbert Bayer, Walter Gropius, Ise Gropius 
που εκδόθηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη το 1938.


Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ

Βασικά χαρακτηριστικά του κινήματος που δημιούργησε το Μπάουχαους ήταν η απλότητα, η λειτουργικότητα, η χρηστικότητα, η έμφαση στις γεωμετρικές φόρμες και το χρώμα, η απόρριψη κάθε περιττού διακοσμητικού στοιχείου, αυτό που ονομάστηκε «μοντέρνο στιλ». Στο μικρό διάστημα των 14 χρόνων λειτουργίας του, μπήκαν οι βάσεις του ντιζάιν, αναπτύχθηκαν με πρωτοποριακό τρόπο όλες οι παραστατικές τέχνες με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους, που ακολουθούνται μέχρι σήμερα.


Με την επικράτηση των ναζί και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου πολλοί από τους συντελεστές της σχολής Μπάουχαους μετανάστευσαν ή επέστρεψαν στις πατρίδες τους.

Μια ολόκληρη πόλη, The White City, κατασκευάστηκε στο Τελ Αβίβ από Γερμανούς και άλλους Ευρωπαίους αρχιτέκτονες εβραϊκής καταγωγής που μετανάστεψαν κατά τη δεκαετία του 30 για να γλιτώσουν από τον γερμανικό φασισμό. Η «Λευκή Πόλη», με περισσότερα από 4.000 κτίρια που είναι σχεδιασμένα σύμφωνα με τις αρχές και την αισθητική του Μπαουχάους, προστατεύεται σήμερα βάσει του νόμου περί πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.
 
Μια μεγάλη ομάδα από 30 στελέχοι του Μπάουχαους με επικεφαλής τον Μέγιερ αποφάσισε να πάρει μέρος στο σοσιαλιστικό εγχείρημα που ήταν σε εξέλιξη στη Σοβιετική Ένωση. Ίδρυσαν εκεί την «Κόκκινη Μπριγάδα Μπάουχαους» και συμμετείχαν στον πολεοδομικό σχεδιασμό της Μόσχας. Οι επαφές του Μπάουχαους με τη Σοβιετική Ένωση είχαν ξεκινήσει από το 1927 και δεν είναι περίεργο που η πρώτη έκθεση για τα 100 χρόνια με τον τίτλο «Bauhaus Imaginista» έγινε στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Μόσχα. Με φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, σημειωματάρια, χάρτες, επιστολές και άλλα ντοκουμέντα, η έκθεση έδειξε πώς αντιλαμβάνονταν οι πρωταγωνιστές την ενσάρκωση των σοσιαλιστικών ιδεών, πώς προωθούσαν τις συνεργατικές πρακτικές, με ποιο τρόπο επιδίωκαν των άνοδο του αισθητικού και βιοτικού επιπέδου των λαών της Σοβιετικής Ένωσης.
 
Πολύ σημαντική ήταν η παρουσία του Μπάουχαους στις ΗΠΑ, όπου προσωπικότητες της σχολής έγιναν δεκτοί σε πανεπιστήμια και συνεργάστηκαν με ιδρύματα και μεγάλες εταιρίες. Ο Γκρόπιους και ο Μπρόιερ δίδαξαν στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστήμιου του Χάρβαρντ. Ο Γιόζεφ και η Άννι Άλμπερς δίδαξαν στο Κολέγιο Black Mountain και αργότερα ο Άλμπερς στο Πανεπιστήμιο του Γιέιλ. Ο Μις Βαν Ντερ Ρόε εγκαταστάθηκε στο Σικάγο, σχεδίασε την πανεπιστημιούπολη και δίδαξε στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Ιλινόις. Ο Μοχόλι-Νάγκι ίδρυσε το Ινστιτούτο Design στο Σικάγο με τον τίτλο «The New Bauhaus» και χορηγό τον βιομήχανο Walter Paepcke. Το Μπάουχαους στην Αμερική δεν λειτούργησε ως συγκροτημένη ομάδα αλλά διακρίθηκε μέσα από τη διδασκαλία και το έργο των συντελεστών του και επηρέασε τις νέες γενιές Αρχιτεκτόνων και Σχεδιαστών.

Στη Γερμανία ιδρύθηκε το Bauhaus Archive στο Ντάρμσταντ (1960), με σκοπό την έρευνα και την προβολή της ιστορίας της σχολής, μάλιστα ο Γκρόπιους το 1964 σχεδίασε το κτίριο που θα το στέγαζε. Όταν το «Αρχείο Μπάουχαους» μεταφέρθηκε στο Βερολίνο (1971), ο Alex Cvijanovic και ο Hans Bandel μετέτρεψαν τα σχέδια του Γκρόπιους και κατασκεύασαν το κτίριο (1976-1979), που εξελίχτηκε σε Μουσείο για τον Βιομηχανικό Σχεδιασμό.
Ιδρύθηκε, επίσης, το Bauhaus Dessau Foundation (1994), το οποίο μέχρι σήμερα προσφέρει μεταπτυχιακά προγράμματα με συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο.
 
Στην Ελλάδα το Μπάουχαους έχει αφήσει τα ίχνη του σε εμβληματικά κτίρια όσο και σε κατοικίες.
Ο ίδιος ο Γκρόπιους σχεδίασε το κτίριο που κατασκευάστηκε για την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα (1959-1961).
Ο Θουκυδίδης Βαλέντης αρχιτέκτονας και καθηγητής του Ε.Μ.Π. σχεδίασε το κτίριο του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας, με εμφανείς επιρροές του Μπάουχαους (1972-1975).
Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος είναι ο Έλληνας αρχιτέκτονας που έζησε για δύο χρόνια στη Βαϊμάρη, την εποχή που λειτουργούσε εκεί η σχολή του Μπάουχαους και ήρθε σε άμεση επαφή με τις αρχές, τη διδασκαλία και τους ανθρώπους της. Κατανόησε το Μπάουχαους όχι ως ένα στιλ αλλά ως έναν τρόπο σκέψης και δημιουργίας. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες αρχιτέκτονες που μίλησαν για την ιδεολογική, πολιτική και κοινωνική διάσταση της Αρχιτεκτονικής. Σχεδίασε το κτίριο του Ωδείου Αθηνών (1969-1976), επιδιώκοντας να λειτουργήσει όχι μόνο ως το κτιριακό κέλυφος μιας σχολής αλλά ως το μέσον σύστασης μιας κοινότητας ανθρώπων που θα μοιράζονται δημιουργικά το ενδιαφέρον τους για τη μουσική και τις τέχνες.
 
Το 2019 έκλεισαν 100 χρόνια από την ίδρυση του Μπάουχαους. Εξαιτίας της μεγάλης επιρροής του υπάρχουν πολλοί μελετητές του διεθνώς. Πιστεύουν πως αυτό που θα μείνει στο μέλλον από το Μπάουχαους δεν είναι ένα στιλ αλλά είναι η δύναμη η οποία απέκτησε, από τις συγκρούσεις πολλών ιδεών και τη συνύπαρξη διαφορετικών αντιλήψεων, μαζί με την ενσωμάτωση της παράδοσης και των μοντέρνων κινημάτων της τέχνης (Κονστρουκτιβισμός, Εξπρεσιονισμός, Αφηρημένη τέχνη, Φουτουρισμό κτλ), η οποία οδήγησε τους συμμετέχοντες στη δημιουργία υψηλής τέχνης. 

200 έργα Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών - 15 Δάσκαλοι του Μπαουχάους

1
Βασίλι Καντίνσκι-Ζωγράφος
Wassili Kandinsky 1866-1944 born: Moscow, Russia
1-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
2-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
3-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
4-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
5-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
6-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch
7-1Kandinsky,1930,Rund und spitz,Painting
8-1Kandinsky,1932,Decisive Pink,Painting
9-1Kandinsky,1933,Compensation rose,Painting
10-1Kandinsky,1934,Gentle Ascent,Painting

2
Λάιονελ Φάινινγκερ-Ζωγράφος και Φωτογράφος
Lyonel Feininger 1871-1956 born:  NY, USA
11-2Feininger,1920,Twelve Woodcuts I
12-2Feininger,1920,The Cathedra,Painting
13-2Feininger,1921,Gaberndorf I,Painting
14-2Feininger,1921,Twelve Woodcuts II
15-2Feininger,1922,Postkard
16-2Feininger,1923,Postcard
17-2Feininger,1930,Untitled,Photograph

3
Πάουλ Κλέε-Ζωγράφος
Paul Klee 1879-1940 born: Munchenbuchhause, Switzerland
18-3Klee,1918,Once Emerged from the Gray of Night,Painting
19-3Klee,1922,Growth of the night plants,Painting
20-3Klee,1922,Thirteen,Sketch
21-3Klee,1923,Architecture of the Plain,Painting
22-3Klee,1923,Postcard
23-3Klee,1923,Postcard
24-3Klee,1923,Puppet Theater,Painting

4
Βάλτερ Γκρόπιους-Αρχιτέκτονας
Walter Gropius 1883-1969 born: Berlin, Germany
25-4Gropius,1910,Two-seater Bench,Furniture
26-4Gropius,1920,Armchair,Furniture
27-4Gropius,1920,Sofa,Furniture
28-4Gropius,1922,Tecta Chair,Furniture
29-4Gropius,1926,Masters’ Houses-Gropius,Dessau,Germany,Architecture
30-4Gropius,1926,Masters’ Houses-Gropius,Dessau,Germany,Architecture
31-4Gropius,1927,Total Theater for Erwin Piscator,Berlin,Germany,Architectural Desig
32-4Gropius,1927,Total Theater for Erwin Piscator,Berlin,Germany,Architectural Design

5
Λούντβιχ Μις Βαν Ντερ Ρόε-Αρχιτέκτονας
Ludwig Mies van der Rohe 1886-1969 born: Aachen, Germany
33-5Van der Rohe,1927,Chair MR,Furniture
34-5Van der Rohe,1927,Chair MR,Furniture
35-5Van der Rohe,1929,Barcelona Pavilion Reconstruction,Architecture
36-5Van der Rohe,1929,Barcelona Pavilion Reconstruction,Architecture
37-5Van der Rohe,1929,Bench Barcelona,Furniture
38-5Van der Rohe,1929,Chair Barcelona,Furniture
39-5Van der Rohe,1929,Coffee Table Barcelona,Furniture
40-5Van der Rohe,1931,Cocktail Table,Furniture
41-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture
42-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture
43-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture
44-5Van der Rohe,1935,Courthouse,Sketch
45-5Van der Rohe,1935,Courthouse with mural,Sketch
46-5Van der Rohe,1935,Courthouse Interior,Sketch
47-5Van der Rohe,1945,Farnsworth House,Chicago,Illinois,Architecture
48-5Van der Rohe,1945,Farnsworth House,Chicago,Illinois,Architecture

6
Όσκαρ Σλέμερ-Ζωγράφος και Γλύπτης
Oskar Schlemmer 1888-1943 born: Stuttgart, Germany
49-6Schlemmer,1920,Acrobatics,Theatrical Costumes-Performance
50-6Schlemmer,1920,Slat Dance,Theatrical Costumes-Performance
51-6Schlemmer,1920,Space Dance,Theatrical Costumes-Performance
52-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-1Sketch
53-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-1Sketch
54-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-1Sketch
55-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-1Sketch
56-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-1Sketch
57-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical Costumes-1Sketch
58-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical Costumes-2Painting
59-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical Costumes-3Performance
60-6Schlemmer,1922,Triadic Ballet,Theatrical Costumes-2Performance
61-6Schlemmer,1932,Bauhaus Stairway,Painting

7
Γιοχάνες Ίτεν-Ζωγράφος
Johannes Itten 1888-1967 born: Suderen Linden, Switzerland
62-7Itten,1915,Horizontal Vertical,Painting
63-7Itten,1916,The Meeting,Painting
64-7Itten,1920,Farbkugel Bandraeumlich,Painting
65-7Itten,1920,Season Autumn,Painting
66-7Itten,1920,Season Spring,Painting
67-7Itten,1920,Season Summer,Painting
68-7Itten,1920,Season Winter,Painting

8
Γιόζεφ Άλμπερς-Ζωγράφος
Josef Albers 1888-1976 born: Bottrop, Germany
69-8Albers,1921,Stained Glass
70-8Albers,1923,Stained Glass
71-8Albers,1923,Stained Glass
72-8Albers,1925,Stained Glass
73-8Albers,1927,Bed,Furniture
74-8Albers,1927,Bedroom Stool,Furniture
75-8Albers,1927,Sideboard,Furniture
76-8Albers,1927,Stacking Tables,Furniture
77-8Albers,1927,Writing Desk,Furniture
78-8Albers,1928,Armchair,Furniture
79-8Albers,1929,Armchair,Furniture

80-8Albers,1940,Mexican Chair,Furniture

9
Χάνες Μέγιερ-Αρχιτέκτονας
Hannes Meyer 1889-1954 born: Basel, Switzerland
81-9Meyer,1920,Freidorf Housing Estate,Muttenz,Architectural Design
82-9Meyer,1925,Folding Chair,Furniture
83-9Meyer,1925,Folding Chair,Furniture
84-9Meyer,1926,Art Construction I
85-9Meyer,1926,Art Construction II
86-9Meyer,1929,ADGB Trade Union School,Bernau,Germany,Architecture
87-9Meyer,1929,ADGB Trade Union School,Bernau,Germany,Architecture
88-9Meyer,1930,Törten Apartments,Dessau,Germany,Architecture

10
Μαριάνε Μπράντ-Φωτογράφος και Σχεδιάστρια
Marianne Brandt 1893-1983 born: Chemnitz, Germany
89-10Brandt,1920,Desk Lamp,Industrial Design
90-10Brandt,1924,Ashtray,Industrial Design
91-10Brandt,1924,Ashtray,Industrial Design
92-10Brandt,1924,Desk Lamp,Industrial Design
93-10Brandt,1924,Hot-Water Jug,Industrial Design
94-10Brandt,1924,Teapot,Industrial Design
95-10Brandt,1926,Ceiling Lamp,Industrial Design
96-10Brandt,1926,Cocktail Shaker,Industrial Design
97-10Brandt,1928,Desk Lamp,Industrial Design
98-10Brandt,1929,Desk Lamp,Industrial Design
99-10Brandt,1929,Money box,Arts and Crafts
100-10Brandt,1929,Photomontage
101-10Brandt,1929,Photomontage
102-10Brandt,1929,Photomontage
103-10Brandt,1930,Ashtray,Industrial Design
104-10Brandt,1930,Crumb Brush and Tray,Industrial Design
105-10Brandt,1930,Home Bar,Industrial Design
106-10Brandt,1930,RuppelWerke Box,Arts and Crafts
107-10Brandt,1930,RuppelWerke Box,Arts and Crafts
108-10Brandt,1931,Napkin Holder,Industrial Design

11
Λάζλο Μοχόλι-Νάγκι-Φωτογράφος και Ζωγράφος
Laszlo Moholy-Nagy 1895-1946 born: Bacsbord, Hungary
109-11Moholy-Nagy,1919,Perpe,Painting
110-11Moholy-Nagy,1922,Diagram for a Light Machine,Painting
111-11Moholy-Nagy,1922,Kinetic Constructive System,Collage
112-11Moholy-Nagy,1922,Photogram
113-11Moholy-Nagy,1922,Red Cross Q VII,Painting
114-11Moholy-Nagy,1923,Construction,Lithograph
115-11Moholy-Nagy,1923,Photogram
116-11Moholy-Nagy,1923,Slide,Collage
117-11Moholy-Nagy,1924,Blue Picture,Painting
118-11Moholy-Nagy,1924,Circus and Sideshow Poster,Photoplastic
119-11Moholy-Nagy,1925,Composition XXI,Painting
120-11Moholy-Nagy,1927,A19,Painting
121-11Moholy-Nagy,1929,Cover for Theater,Printed Matter
122-11Moholy-Nagy,1929,Light-Space Modulator,Collage
123-11Moholy-Nagy,1929,Light-Space Modulator,Sculpture
124-Moholy-Nagy,1931,Cover for Magazine,Printed Matter
125-11Moholy-Nagy,1933,Construction AL6,Painting
126-11Moholy-Nagy,1938,Composition CH 14,Painting
127-11Moholy-Nagy,1939,Composition CH Beta I,Painting
128-11Moholy-Nagy,1939,Composition CH Beta II,Painting
129-11Moholy-Nagy,1939,Photogram
130-11Moholy-Nagy,1939,Space Modulator L3,Painting Mixed Media
131-11Moholy-Nagy,1943,Mobile,Sculpture
132-11Moholy-Nagy,1943,Photogram
133-11Moholy-Nagy,1946,Leda and the Swan,Sculpture

12
Γκούντα Στολτζ-Υφάντρα
Gunta Stölzl 1897-1983 born:  Zurich, Switzerland
134-12Stölzl,1922,Design for Carpet,Weaving
135-12Stölzl,1922,Design for Textile,Weaving
136-12Stölzl,1923,Carpet,Weaving
137-12Stölzl,1923,Design for Carpet,Weaving
138-12Stölzl,1923,Design for Carpet,Weaving
139-12Stölzl,1924,Design for Carpet,Weaving
140-12Stölzl,1924,Design for Wall Hanging,Weaving
141-12Stölzl,1924,BlackWhite,Wall Hanging,Weaving
142-12Stölzl,1926,Design for Carpet,Weaving
143-12Stölzl,1927,Design for Carpet,Weaving
144-12Stölzl,1927,Design for Jacquard Fabric,Weaving
145-12Stölzl,1927,Design for Wall Hanging,Weaving
146-12Stölzl,1927,Design for Wall Hanging,Weaving
147-12Stölzl,1928,Design for Carpet,Weaving
148-12Stölzl,1928,Design for Carpet,Weaving
149-12Stölzl,1928,Design for Jacquard Fabric,Weaving
150-12Stölzl,1928,Design for Wall Hanging,Weaving
151-12Stölzl,1928,Wall Hanging15,Red Green,Tapestry,Weaving

13
Άννι Άλμπερς-Υφάντρα
Anni Albers 1899-1994 born: Berlin, Germany
152-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving
153-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving
154-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving
155-13Albers,1925,Wall Hanging,Weaving
156-13Albers,1926,Design for Wall Hanging,Weaving
157-13Albers,1926,Black White Red Wall,Hanging,Weaving
158-13Albers,1926,Black White Yellow,Wall Hanging,Weaving
159-13Albers,1927,Design for Wall Hanging,Weaving
160-13Albers,1927,Design for Wall Hanging,Weaving
161-13Albers,1930,Design for Tablecloth,Weaving
162-13Albers,1954,Red Meander,Weaving
163-13Albers,1970,Red Meander,Print
164-13Albers,1974,Drawing11 DR XVII,Print
165-13Albers,1976,Triangulated Intaglio V,Print

14
Χέρμπερτ Μπάγιερ-Ζωγράφος και Γραφίστας
Herbert Bayer 1900-1985 born: Haag, Austria-Hungary
166-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design
167-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design
168-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design
169-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design
170-14Bayer,1925,Graphic Design
171-14Bayer,1926,Poster,Graphic Design
172-14Bayer,1926,Universal Alphabet,Graphic Design
173-14Bayer,1926,Universal Alphabet,Graphic Design
174-14Bayer,1930,Graphic Design
175-14Bayer,1930,Graphic Design
176-14Bayer,1932,Lonely Metropolitan,Photograph
177-14Bayer,1936,Poster,Graphic Design
178-14Bayer,1963,Untitled,Painting
179-14Bayer,1965,Structure in Yellow,Print
180-14Bayer,1965,Two Progressions,Print
181-14Bayer,1968,Poster,Graphic Design
182-14Bayer,1978,Belle Nuit Geometrique,Painting
183-14Bayer,1979,Al Aqsa II,Painting
184-14Bayer,1981,Geometric Scheme II,Painting

15
Μαρσέλ Μπρόιερ-Αρχιτέκτονας
Marcel Breuer 1902-1981 born: Pécs, Austria-Hungary
185-15-Breuer,1924,Children’s Chair,Furniture
186-15Breuer,1924,Early Slatted Chair,Furniture
187-15Breuer,1926,Side Chair B5,Furniture
188-15Breuer,1926,Wassily Chair,Furniture
189-15Breuer,1928,Silla Chair,Furniture
190-15Breuer,1928,Tea Cart,Furniture
191-15Breuer,1930,Thonet Chair,Furniture
192-15Breuer,1933,Chair model 307,Furniture
193-15Breuer,1935,Long Chair,Furniture
194-15Breuer,1935,Long Chair,Furniture
195-15Breuer,1935,Tubular Steel Desk,Furniture
196-15Breuer,1936,Isokon Chair,Furniture
197-15Breuer,1949,Wolfston House,Salt Point,New York,Architecture
198-15Breuer,1950,Stillman House,Hudson Valley,New York,Architecture
199-15Breuer,1966,Whitney Museum of American Art,New York,Architecture
200-15Breuer,1966,Whitney Museum of American Art,New York,Architecture

Έργα επηρεασμένα από το Κίνημα Μπάουχαους


Bauhaus Poster,2019,100 years
Erich Dieckmann-Chairs

Niels Ditlev-Posters Bauhaus

Η σχεδιάστρια μόδας Μαίρη Κατράντζου το 2018 δημιούργησε τη συλλογή «Interior Lives», μια σειρά από φορέματα, μπουφάν και άλλα ενδύματα, τα οποία ενώνουν τη μοντέρνα αισθητική του Μπάουχαους με τη διακοσμητική αισθητική της βικτοριανής μόδας στην Αγγλία του 19ου αιώνα.

Tο περιοδικό μόδας «Vogue Paris», στο τεύχος Δεκέμβριος 1997/Ιανουάριος 1998, δημοσίευσε το άρθρο «Karl Lagerfeld met en scene Oskar Schlemmer» (ο Καρλ Λάγκερφελντ συνάντησε στη σκηνή τον Όσκαρ Σλέμερ), με τον διάσημο σχεδιαστή μόδας, να φωτογραφίζει τις φιγούρες του Σλέμερ για το «Τριαδικό Μπαλέτο» του Μπαουχάους σε μουσείο που εκτίθενται μαζί με ένα μοντέλο του.

Η Stefania Schrodl Fashion (Oscar Schlemmer)

Amelie Brochu Graphic Design (Oscar Schlemmer)

Ciera Shaver Graphic Design (Oscar Schlemmer)

Daniel Ramirez Moore Graphic Design (Oscar Schlemmer)

Florange Bosman Graphic Design (Oscar Schlemmer)

Ivan Martinez Graphic Design (Oscar Schlemmer)

Sonia Margea Graphic Design (Oscar Schlemmer)

«Triadic Ballet» Oscar Schlemmer
«Triadic Ballet» Oscar Schlemmer Performances
Luiza Serblin Graphic Design (Oscar Schlemmer)