9-1
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
B a u h a
u s
ΠΗΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΟ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
2-1-Σχέδιο γραφιστικής
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index2_1.html
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ (Arts)
1-πρωτότυπα έργα
Painting (Ζωγραφική)
Sketch (Σχέδιο)
1-πολλαπλά έργα - εκτυπώσεις
Woodcut (Ξυλογραφία-Χαρακτική)
Lithography (Λιθογραφία-Χαρακτική)
Print (Εκτύπωση)
1-έργα που χρησιμοποιούν τη φωτογραφία
Photography (Φωτογραφία)
Photogram (Φωτόγραμμα-τρόπος εκτύπωσης)
Photoplastic (Gelatin Silver Print-τρόπος μονοχρωματικής εκτύπωσης)
Photo Collage - Photomontage (Φωτοκολάζ)
2
Sculpture (Γλυπτική)
Construction (Κατασκευή)
3
Architecture (Αρχιτεκτονική)
Architectural Design (Αρχιτεκτονικό Σχέδιο)
4-mixed media and new media
Collage (Κολάζ)
Asamplaz (Ασαμπλάζ)
Video Art (Βιντεο-τέχνη)
Digital Art and Internet (Ψηφιακή Τέχνη και Ίντερνετ)
Performance (Παράσταση)
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΕΣ (Design)
1
Arts and Crafts (Τέχνη και Χειροτεχνία)
Pottery (Κεραμική)
Stained Glass
(Υαλοπίνακες-Βιτρώ)
Weaving (Υφαντουργία)
Fabric/ Textile (Ύφασμα)
Jacquard Fabric (Ύφασμα με
πολύπλοκο σχέδιο)
Carpet (Χαλί)
Wall Hanging (Ταπισερί-Χαλιά
για Τοίχο)
Industrial Design (Βιομηχανικός
Σχεδιασμός)
Interior Design (Διακόσμηση
Εσωτερικών Χώρων)
Furniture (Επιπλοποιία)
Carpentry (Ξυλουργική)
Metal (Μέταλλο)
2
Graphic Design (Γραφιστική)
Typography (Τυπογραφία)
Postkard (Καρτποστάλ)
Poster (Αφίσα)
Printed Matter (Έντυπο)
3
Fashion Design (Σχέδιο Μόδας)
Fashion Accessory (Αξεσουάρ)
Jewelry (Κόσμημα)
Theatrical Costumes (Θεατρικά Κοστούμια)
Masks (Μάσκες)
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Staatliches Bauhaus
Η σχολή Μπάουχαους
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
«Αρχιτέκτονες, ζωγράφοι και γλύπτες πρέπει να αναγνωρίσουν εκ νέου και να μάθουν να χειρίζονται τον σύνθετο χαρακτήρα ενός κτιρίου στην ενότητά του και στα διαφορετικά του μέρη.» «Ας δημιουργήσουμε ένα νέο είδος μαστόρων χωρίς τις ταξικές διαφορές που υψώνουν ένα αλαζονικό φράγμα ανάμεσα στον τεχνίτη και τον καλλιτέχνη! Ας δημιουργήσουμε μαζί τη νέα δομή του μέλλοντος, που θα αγκαλιάζει την αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη ζωγραφική σε μια ενότητα.» «Δεν θα υπάρχουν δάσκαλοι ή μαθητές στο Μπάουχαους παρά μόνο μαστόροι, ταξιδευτές και μαθητευόμενοι.» (από το μανιφέστο του Μπαουχάους)
Επάνω σε τέτοιες αρχές ξεκίνησε τη λειτουργία της η σχολή Μπάουχαους στη Γερμανία
(1919), με διευθυντή τον Βάλτερ Γκρόπιους. Το όνομά της ήταν αναγραμματισμός
της γερμανικής λέξης «hausbau»
(οικοδομή) και επιλέχτηκε καθώς, όπως έλεγε ο Γκρόπιους, «τελικός στόχος όλων των εικαστικών δραστηριοτήτων είναι η οικοδομή».
Η καλλιτεχνική αυτή σχολή στηρίχτηκε στο όραμα που υπαγόρευε κάθε καλλιτεχνική
έκφραση να συνδεθεί με τις πρακτικές κατασκευές, ώστε να σχεδιάζονται σωστά εύχρηστα
και καλαίσθητα προϊόντα, χωρίς περιττά διακοσμητικά αλλά με καθαρές φόρμες και
βασικά χρώματα, να παράγονται βιομηχανικά και να είναι οικονομικά για να
χρησιμοποιούνται από το σύνολο των ανθρώπων. Έτσι, στη Γερμανία, οι δάσκαλοι,
που αποκαλούνταν «Masters» (μάστορες),
μαζί με τους σπουδαστές της σχολής ανέπτυξαν νέες ιδέες για την τέχνη και τη
ζωή, για τη δημιουργία των απαραίτητων αντικειμένων για την ευζωΐα τόσο των
λαϊκών στρωμάτων της κοινωνίας όσο και των προνομιούχων. Είναι αξιοσημείωτο
πως, σε μια εποχή που η γυναίκα ακόμα δεν είχε ξεφύγει από την επιτήρηση του
άντρα, ο ρόλος των γυναικών στη σχολή ήταν ισότιμος με το αντρικό φύλο. Επίσης,
σε αντίθεση με τον λαϊκισμό που χαρακτήρισε την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία
και τα «περί αρίας φυλής», η σχολή Μπάουχαους είχε διεθνή χαρακτήρα και
πολύ-πολιτισμικότητα, με καθηγητές και σπουδαστές από διάφορα μέρη του κόσμου.
Αυτό το πνεύμα των ανατρεπτικών ιδεών και νέων αντιλήψεων για τη δημιουργία
έβαλε το Μπάουχαους στο στόχαστρο των συντηρητικών και όταν ο Χίτλερ ανέλαβε
την εξουσία, οι ναζί απαγόρευσαν τη λειτουργία του και το έκλεισαν.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ
Α) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΗ ΒΑΪΜΑΡΗ
Το Staatliches Bauhaus, η σχολή Μπάουχαους
ξεκίνησε αρχικά τη λειτουργία της στη Βαϊμάρη, στο κτίριο που λειτουργούσε η
Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών και είχε κατασκευαστεί (1904-1911) από τον διευθυντή της και αρχιτέκτονα Χένρι Βαν Ντε
Βέλντε.
|
Το γραφείο του Γκρόπιους στη σχολή της Βαϊμάρης, 1923 |
Στη σχολή έγιναν καθηγητές πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, όπως οι ζωγράφοι Βασίλι Καντίνσκι, Λάιονελ Φάινινγκερ, Πάουλ Κλέε, Γιοχάνες Ίτεν, Γιόσεφ Άλμπερς, οι γλύπτες Όσκαρ Σλέμερ, Γκέρχαρντ Μαρκς, Λάσλο Μοχόλι-Νάγκι, οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Μις ΒανΝτερ Ρόε, Μάριαν Μπραντ, Μαρσέλ Μπρόιερ κ.ά.
|
Οι Φάινινγκερ, Καντίνσκι, Σλέμερ, Μουχ, Κλέε στο στούντιο του Κλέε στη Βαϊμάρη, 1925 |
Το Μπάουχαους είχε σκοπό
να προσφέρει ενιαίες σπουδές στην Αρχιτεκτονική τις Εφαρμοσμένες και τις Καλές
Τέχνες. Σύμφωνα με το δόγμα της σχολής «Τέχνη
και Τεχνολογία μία Νέα Ενότητα», η εκπαίδευση αποσκοπούσε στην απόκτηση
τόσο πρακτικών τεχνικών γνώσεων όσο και καλλιτεχνικών δεξιοτήτων. Το πρόγραμμα
σπουδών περιελάμβανε ένα αρχικό προπαρασκευαστικό στάδιο διάρκειας έξι μηνών με
βασικό μάθημα το «Σχέδιο και Χρώμα» του Ίτεν. Στη συνέχεια ακολουθούσε μια τριετής περίοδος,
κατά την οποία οι σπουδαστές εκπαιδεύονταν με θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα και
στη χρήση διαφορετικών υλικών, μαθήματα που γίνονταν σε εργαστήρια με
υπεύθυνους δύο δασκάλους, έναν καλλιτέχνη και έναν τεχνίτη. Σημαντικά θεωρητικά
μαθήματα υπήρξαν η «Σύνθεση» του Καντίνσκι και η «Φόρμα» του Κλέε. Εργαστήρια
υπήρξαν για αρχιτεκτονικές κατασκευές και σχέδιο, βιομηχανικές κατασκευές και
σχέδιο, ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο, ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία,
σχεδιασμός επίπλων, υφαντική, διακόσμηση εσωτερικών χώρων, σκηνογραφία,
γραφιστική, τυπογραφία, βιβλιοδεσία, διαφήμιση.
|
από τη Θεωρία των Χρωμάτων του Ίτεν, 1921
|
|
«Ελεύθερη Καμπύλη στο Σημείο», 1923, σχέδιο του Καντίνσκι για το μάθημα Σύνθεσης
|
|
από άσκηση για το Χρώμα και τη Φόρμα του Κλέε, 1920 |
|
Εργαστήριο Ξυλουργίας |
|
Εργαστήριο Υαλουργίας |
|
Εργαστήριο Μετάλλου |
|
Εργαστήριο Υφαντικής |
Στα πρώτα στάδια της λειτουργίας του Μπάουχαους, δεν έγινε εφικτό να εφαρμοστεί
εξ’ολοκλήρου το πρόγραμμα σπουδών. Επίσης, υπήρχαν διάφορες διαφωνίες. Ο Ίτεν
έδινε έμφαση στην αυτόνομη καλλιτεχνική δημιουργία, ανεξαρτήτως των κοινωνικών
αναγκών, ενώ ο Γκρόπιους ενδιαφερόταν πρωτίστως για την ένταξη του καλλιτέχνη
στο κοινωνικό σώμα και υποστήριξε ως σημαντικότερο το μάθημα για τον «Βιομηχανικό
Σχεδιασμό». Πίστευε πως
με το τέλος του πολέμου είχε ξεκινήσει μια νέα εποχή, την οποία θα έπρεπε να
την εκφράσει ένα νέο αρχιτεκτονικό ύφος, λειτουργικό, οικονομικά προσιτό και
ταυτόχρονα καλλιτεχνικό. Ο Ίτεν αποχώρησε (1923) και το προπαρασκευαστικό
μάθημα ανέλαβαν να διδάξουν ο Μόχολι-Νάγκι και ο Άλμπερς.
Ο Μπάγιερ σχεδίασε γραμματοσειρές που άλλαξαν την τυπογραφία και, μαζί με
άλλους δασκάλους, ανέδειξε τον τομέα της γραφιστικής.
Αφίσες για εκδηλώσεις του Μπαουχάους 1-Dörte Helm, 2-Fritz Schleifer, 3&4-Herbert Bayer, 5&6- Joost Schmidt, 7- Oscar Sclemer, 8-Vasily Kandinsky
|
Το βιβλίο «Staatliches Bauhaus in Weimar 1919-1923» που εκδόθηκε στο Μπαουχάους το 1923.
|
Ως κρατική σχολή, που εξαρτιόταν από την κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, το Μπάουχαους δεχόταν
έντονη κριτική από συντηρητικούς πολιτικούς κύκλους και έτσι μετά από πολιτική
απόφαση έκλεισε (1924).
Β) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΟ ΝΤΕΣΑΟΥ
Η σχολή άνοιξε ξανά στο Ντεσάου
(1925), μια πόλη βιομηχανική και περισσότερο προοδευτική, σε ένα συγκρότημα κτιρίων
που σχεδίασε ο Γκρόπιους και περιελάμβανε εκτός από τα εργαστήρια, δωμάτια-ατελιέ
για τους σπουδαστές, θέατρο, αίθουσα διαλέξεων, εστιατόριο, κουζίνα και διοικητικά
γραφεία.
|
Η θεατρική σκηνή |
|
Εργαστήριο Μετάλλου |
|
Εργαστήριο Υφαντικής |
|
Καθηγητές στην ταράτσα της σχολής στο Ντεσάου |
Ο Γκρόπιους ίδρυσε την
εταιρεία «Bauhaus GmbH» (1925)
που επέτρεπε την εμπορική εκμετάλλευση των προϊόντων που παρήγαγαν στη σχολή.
Στον σχεδιασμό
αντικειμένων καθημερινής χρήσης πρωταγωνίστησαν οι γυναίκες με χαρακτηριστικό
πρόσωπο την Μαριάνε Μπραντ, που αφού σπούδασε στη σχολή συνέχισε να διδάσκει
εκεί και να παράγει έργα κυρίως καθημερινής χρήσης.
|
Μια από τις γυναίκες του Μπάουχαους φοράει μάσκα
του Σλέμερ και κάθεται στην καρέκλα «Wassily» του Μπρόιερ,
1926. |
|
Η σχεδιάστρια και
φωτογράφος Μπραντ, 1929 |
Με την υποστήριξη του Μοχόλι-Νάγκι η Φωτογραφία άρχισε να παίρνει αυτόνομη
μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης. Ο ίδιος υπήρξε πρωτοπόρος σε πειράματα σχετικά με
τις τεχνικές της φωτογραφίας, μεταξύ των οποίων αρνητικά-θετικά μοντάζ,
διαδοχικές λήψεις, φωτογράμματα και φωτογραφικά κολάζ. Η γυναίκα του Λουκία
Μοχόλι-Νάγκι ίδρυσε το εργαστήριο Φωτογραφίας της σχολής. Η φωτογραφία εκτός
των άλλων χρησιμοποιήθηκε και σαν βασικό στοιχείο στην τυπογραφία, αντικαθιστώντας
τα σκίτσα και τα γεωμετρικά σχήματα που χρησιμοποιούνταν ως τότε σε εξώφυλλα
βιβλίων, αφίσες και διαφημιστικά έντυπα για το Μπάουχαους.
|
Στο εσωτερικό της σχολής στη σκάλα οι υφάντρες
Γκούντα Στολζ (μπροστά), Λένα Μπέργκερ, Γκρέτε Ρέινχαρντ, Λιτζούμπα
Μοναστίρσκι, Ότι Μπέργκερ, Λις Μπέγιερ, Ελίζαμπετ Μίλερ, Ρόζα Μπέργκερ, Ρουθ Χόλος,
Λίσμπεθ Όεστρεχ, 1927
|
|
Ο Άλμπερς σε διδασκαλία, 1928
|
|
Ο Άλμπερς με υφάντρες της σχολής, 1928 |
Η Άννι Άλμπερς, γυναίκα του σπουδαίου δασκάλου της σχολής και ζωγράφου Άλμπερς,
πρωταγωνίστησε στο εργαστήριο Υφαντικής. O σχεδιασμός και η ύφανση χαλιών και
υφασμάτων διαδόθηκε πολύ ανάμεσα στις
γυναίκες της σχολής καθώς συμπλήρωνε αποτελεσματικά τον Σχεδιασμό Εσωτερικών
Χώρων.
Αυτόνομο τμήμα Αρχιτεκτονικής λειτούργησε (1927) υπό την εποπτεία του Χάνες
Μέγιερ, ο οποίος ανέλαβε τη διεύθυνση της σχολής όταν παραιτήθηκε ο Γκρόπιους
(1928) και αποχώρησαν ο Μοχόλι-Νάγκι, ο Μπάγιερ και ο Μπρόιερ. Ο Μέγιερ υπήρξε
υποστηρικτής της μαρξιστικής
ιδεολογίας και αντιμετώπιζε
τη σχολή περισσότερο κοινωνικά. Υπό τη διεύθυνσή του προωθήθηκαν σημαντικές
αλλαγές, το πρόγραμμα σπουδών στράφηκε στη μαζική παραγωγή, με σκοπό την
ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών. Ο Μέγιερ προώθησε επίσης την ιδέα να εισάγονται στη σχολή σπουδαστές που
δεν διέθεταν απαραίτητα μια ιδιαίτερη κλίση στις τέχνες, θεωρώντας πως η σχολή πρέπει
να προσελκύσει περισσότερους ανθρώπους που θα ασχολούνται με τις τέχνες, οι
οποίοι μετά θα ενσωματώσουν τις αρχές τους στην κοινωνία.
|
«Εσωτερικό» πρόταση του Μέγιερ, 1926 |
|
Ο Μέγιερ με σπουδάστριες στην ταράτσα,1928 |
|
Σπουδαστές και σπουδάστριες, 1927 |
|
Σπουδαστές και σπουδάστριες, 1931 |
Ο πολιτικός χαρακτήρας
που είχε αποκτήσει η σχολή οδήγησε στην αντικατάσταση του διευθυντή από τον γνωστό
και γενικά αποδεκτό αρχιτέκτονα Λούντβιχ Μις Βαν Ντερ Ρόε. Ο Ρόε περιόρισε τον
κοινωνικό χαρακτήρα της σχολής και επιχείρησε να δώσει μεγαλύτερη σημασία στην
αισθητική. Η σχολή στράφηκε κυρίως στην Αρχιτεκτονική, ενώ τα εργαστήριά της έπαψαν να
παράγουν οικονομικά εκμεταλλεύσιμα προϊόντα. Υπό τη διεύθυνσή του, απαγορεύτηκε
κάθε είδους πολιτική δράση των σπουδαστών. Αυτά προκάλεσαν την αντίδραση των
σπουδαστών και μαζί με τις πολιτικές πιέσεις που δεν σταμάτησαν ποτέ, έκαναν τη
σχολή να κλείσει για δεύτερη φορά (1932).
|
Ο Μις Βαν Ντερ Ρόε σε διδασκαλία |
Γ) ΤΟ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ ΣΤΟ
ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Με πρωτοβουλία του Μις Βαν Ντερ Ρόε η σχολή
επαναλειτούργησε στο Βερολίνο (1932) σε ένα παλαιό εργοστάσιο τηλεφωνίας, ως
ιδιωτικό «Ανεξάρτητο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ινστιτούτο» με νέο πρόγραμμα
σπουδών, διάρκειας επτά εξαμήνων επάνω σε τομείς της Αρχιτεκτονικής. Όμως, μετά
την ανάληψη της εξουσίας από τον Χίτλερ, το Μπάουχαους έκλεισε οριστικά (1933).Καθ’όλη τη λειτουργία
του Μπάουχαους, εκτός από τους καθηγητές που αναφέρθηκαν, εργάστηκαν ακόμα οι Alfred Arndt, Otti Berger, Friedrich Engemann, Carl Fieger, Karla Grosch, Gertrud Grunow, Josef Hartwig, Ludwig Hilberseimer, Max Krehan, Fritz Kuhr, Otto Lindig, Gerhard Marcks, George Muche, Walter Peterhans, Lilly Reich, Xanti Schawinsky, Hinnerk Scheper, Joost Schmidt, Lothar Schreyer, Mart Stam, Hans Wittwer.
|
Το βιβλίο «Bauhaus 1919-1928» των Herbert Bayer, Walter Gropius, Ise Gropius που εκδόθηκε από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Νέα Υόρκη το 1938. |
Η ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ ΤΟΥ
ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ
Βασικά χαρακτηριστικά
του κινήματος που δημιούργησε το Μπάουχαους ήταν η απλότητα, η λειτουργικότητα,
η χρηστικότητα, η έμφαση στις γεωμετρικές φόρμες και το χρώμα, η απόρριψη κάθε
περιττού διακοσμητικού στοιχείου, αυτό που ονομάστηκε «μοντέρνο στιλ». Στο
μικρό διάστημα των 14 χρόνων λειτουργίας του, μπήκαν οι βάσεις του ντιζάιν, αναπτύχθηκαν
με πρωτοποριακό τρόπο όλες οι παραστατικές τέχνες με σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους,
που ακολουθούνται μέχρι σήμερα.
Με την επικράτηση των ναζί και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου
πολλοί από τους συντελεστές της σχολής Μπάουχαους μετανάστευσαν ή επέστρεψαν
στις πατρίδες τους.
Μια ολόκληρη πόλη, The White City, κατασκευάστηκε στο Τελ Αβίβ από Γερμανούς και άλλους Ευρωπαίους
αρχιτέκτονες εβραϊκής καταγωγής που μετανάστεψαν κατά τη δεκαετία του 30 για να
γλιτώσουν από τον γερμανικό φασισμό. Η «Λευκή Πόλη», με περισσότερα από 4.000 κτίρια
που είναι σχεδιασμένα σύμφωνα με τις αρχές και την αισθητική του Μπαουχάους, προστατεύεται
σήμερα βάσει του νόμου περί πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.
Μια μεγάλη ομάδα από 30 στελέχοι του Μπάουχαους με επικεφαλής τον Μέγιερ αποφάσισε
να πάρει μέρος στο σοσιαλιστικό εγχείρημα που ήταν σε εξέλιξη στη Σοβιετική
Ένωση. Ίδρυσαν εκεί την «Κόκκινη Μπριγάδα Μπάουχαους» και συμμετείχαν στον
πολεοδομικό σχεδιασμό της Μόσχας. Οι επαφές του Μπάουχαους με τη Σοβιετική
Ένωση είχαν ξεκινήσει από το 1927 και δεν είναι περίεργο που η πρώτη έκθεση για
τα 100 χρόνια με τον τίτλο «Bauhaus Imaginista» έγινε στο Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης στη Μόσχα. Με φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, σημειωματάρια, χάρτες,
επιστολές και άλλα ντοκουμέντα, η έκθεση έδειξε πώς αντιλαμβάνονταν οι
πρωταγωνιστές την ενσάρκωση των σοσιαλιστικών ιδεών, πώς προωθούσαν τις
συνεργατικές πρακτικές, με ποιο τρόπο επιδίωκαν των άνοδο του αισθητικού και
βιοτικού επιπέδου των λαών της Σοβιετικής Ένωσης.
Πολύ σημαντική ήταν η παρουσία του Μπάουχαους στις ΗΠΑ, όπου προσωπικότητες
της σχολής έγιναν δεκτοί σε πανεπιστήμια και συνεργάστηκαν με ιδρύματα και μεγάλες
εταιρίες. Ο Γκρόπιους και ο Μπρόιερ δίδαξαν στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστήμιου
του Χάρβαρντ. Ο Γιόζεφ και η Άννι Άλμπερς δίδαξαν στο Κολέγιο Black Mountain
και αργότερα ο Άλμπερς στο Πανεπιστήμιο του Γιέιλ. Ο Μις Βαν Ντερ Ρόε
εγκαταστάθηκε στο Σικάγο, σχεδίασε την πανεπιστημιούπολη και δίδαξε στο
Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Ιλινόις. Ο Μοχόλι-Νάγκι ίδρυσε το Ινστιτούτο Design στο Σικάγο με τον τίτλο «The New Bauhaus» και χορηγό τον βιομήχανο Walter Paepcke. Το Μπάουχαους στην Αμερική δεν λειτούργησε ως συγκροτημένη ομάδα αλλά διακρίθηκε
μέσα από τη διδασκαλία και το έργο των συντελεστών του και επηρέασε τις νέες γενιές
Αρχιτεκτόνων και Σχεδιαστών.
Στη Γερμανία ιδρύθηκε το Bauhaus Archive στο Ντάρμσταντ (1960), με σκοπό
την έρευνα και την προβολή της ιστορίας της σχολής, μάλιστα ο Γκρόπιους το 1964 σχεδίασε το κτίριο που
θα το στέγαζε. Όταν το «Αρχείο Μπάουχαους» μεταφέρθηκε στο Βερολίνο (1971), ο Alex
Cvijanovic και ο Hans Bandel μετέτρεψαν τα σχέδια του Γκρόπιους και κατασκεύασαν
το κτίριο (1976-1979), που εξελίχτηκε σε Μουσείο για τον Βιομηχανικό Σχεδιασμό.
Ιδρύθηκε, επίσης, το Bauhaus Dessau Foundation (1994), το οποίο μέχρι σήμερα προσφέρει μεταπτυχιακά προγράμματα με
συμμετέχοντες από όλο τον κόσμο.
Στην Ελλάδα το Μπάουχαους έχει αφήσει τα ίχνη του σε εμβληματικά κτίρια όσο
και σε κατοικίες.
Ο ίδιος ο Γκρόπιους
σχεδίασε το κτίριο που κατασκευάστηκε για την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα (1959-1961).
Ο Θουκυδίδης Βαλέντης αρχιτέκτονας
και καθηγητής του Ε.Μ.Π.
σχεδίασε το κτίριο του Πολεμικού Μουσείου της Αθήνας, με εμφανείς επιρροές του Μπάουχαους
(1972-1975).
Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος είναι ο Έλληνας αρχιτέκτονας που έζησε για δύο
χρόνια στη Βαϊμάρη, την εποχή που λειτουργούσε εκεί η σχολή του Μπάουχαους και
ήρθε σε άμεση επαφή με τις αρχές, τη διδασκαλία και τους ανθρώπους της.
Κατανόησε το Μπάουχαους όχι ως ένα στιλ αλλά ως έναν τρόπο σκέψης και
δημιουργίας. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες αρχιτέκτονες που μίλησαν για την
ιδεολογική, πολιτική και κοινωνική διάσταση της Αρχιτεκτονικής. Σχεδίασε το
κτίριο του Ωδείου Αθηνών (1969-1976), επιδιώκοντας να λειτουργήσει όχι μόνο ως
το κτιριακό κέλυφος μιας σχολής αλλά ως το μέσον σύστασης μιας κοινότητας
ανθρώπων που θα μοιράζονται δημιουργικά το ενδιαφέρον τους για τη μουσική και
τις τέχνες.
Το 2019 έκλεισαν 100 χρόνια
από την ίδρυση του Μπάουχαους. Εξαιτίας της μεγάλης επιρροής του υπάρχουν
πολλοί μελετητές του διεθνώς. Πιστεύουν πως αυτό που θα μείνει στο μέλλον από
το Μπάουχαους δεν είναι ένα στιλ αλλά είναι η δύναμη η οποία απέκτησε, από τις
συγκρούσεις πολλών ιδεών και τη συνύπαρξη διαφορετικών αντιλήψεων, μαζί με την
ενσωμάτωση της παράδοσης και των μοντέρνων κινημάτων της τέχνης (Κονστρουκτιβισμός,
Εξπρεσιονισμός, Αφηρημένη τέχνη, Φουτουρισμό κτλ), η οποία οδήγησε τους
συμμετέχοντες στη δημιουργία υψηλής τέχνης.
200 έργα Καλών και
Εφαρμοσμένων Τεχνών - 15 Δάσκαλοι του Μπαουχάους
1
Βασίλι Καντίνσκι-Ζωγράφος
Wassili Kandinsky 1866-1944
born: Moscow, Russia
|
1-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
2-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
3-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
4-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
5-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
6-1Kandinsky,1913,Punkt und Linie zu Flache,Sketch |
|
7-1Kandinsky,1930,Rund und spitz,Painting |
|
8-1Kandinsky,1932,Decisive Pink,Painting |
|
9-1Kandinsky,1933,Compensation rose,Painting |
|
10-1Kandinsky,1934,Gentle Ascent,Painting |
2
Λάιονελ Φάινινγκερ-Ζωγράφος και Φωτογράφος
Lyonel Feininger 1871-1956
born: NY, USA
|
11-2Feininger,1920,Twelve Woodcuts I |
|
12-2Feininger,1920,The Cathedra,Painting |
|
13-2Feininger,1921,Gaberndorf I,Painting |
|
14-2Feininger,1921,Twelve Woodcuts II |
|
15-2Feininger,1922,Postkard |
|
16-2Feininger,1923,Postcard |
|
17-2Feininger,1930,Untitled,Photograph |
3
Πάουλ Κλέε-Ζωγράφος
Paul Klee 1879-1940 born:
Munchenbuchhause, Switzerland
|
18-3Klee,1918,Once Emerged from the Gray of
Night,Painting |
|
19-3Klee,1922,Growth of the night plants,Painting |
|
20-3Klee,1922,Thirteen,Sketch |
|
21-3Klee,1923,Architecture of the Plain,Painting |
|
22-3Klee,1923,Postcard |
|
23-3Klee,1923,Postcard |
|
24-3Klee,1923,Puppet Theater,Painting |
4
Βάλτερ Γκρόπιους-Αρχιτέκτονας
Walter Gropius 1883-1969 born: Berlin, Germany
|
25-4Gropius,1910,Two-seater Bench,Furniture |
|
26-4Gropius,1920,Armchair,Furniture |
|
27-4Gropius,1920,Sofa,Furniture |
|
28-4Gropius,1922,Tecta Chair,Furniture |
|
29-4Gropius,1926,Masters’ Houses-Gropius,Dessau,Germany,Architecture |
|
30-4Gropius,1926,Masters’ Houses-Gropius,Dessau,Germany,Architecture |
|
31-4Gropius,1927,Total Theater for Erwin
Piscator,Berlin,Germany,Architectural Desig |
|
32-4Gropius,1927,Total Theater for Erwin
Piscator,Berlin,Germany,Architectural Design |
5
Λούντβιχ Μις Βαν Ντερ Ρόε-Αρχιτέκτονας
Ludwig Mies van der Rohe 1886-1969 born: Aachen, Germany |
33-5Van der Rohe,1927,Chair MR,Furniture |
|
34-5Van der Rohe,1927,Chair MR,Furniture |
|
35-5Van der Rohe,1929,Barcelona Pavilion Reconstruction,Architecture |
|
36-5Van der Rohe,1929,Barcelona Pavilion Reconstruction,Architecture |
|
37-5Van der Rohe,1929,Bench Barcelona,Furniture |
|
38-5Van der Rohe,1929,Chair Barcelona,Furniture |
|
39-5Van der Rohe,1929,Coffee Table Barcelona,Furniture |
|
40-5Van der Rohe,1931,Cocktail Table,Furniture |
|
41-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture |
|
42-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture |
|
43-5Van der Rohe,1931,Lounge Chair MR,Furniture |
|
44-5Van der Rohe,1935,Courthouse,Sketch |
|
45-5Van der Rohe,1935,Courthouse with mural,Sketch |
|
46-5Van der Rohe,1935,Courthouse Interior,Sketch |
|
47-5Van der Rohe,1945,Farnsworth
House,Chicago,Illinois,Architecture |
|
48-5Van der Rohe,1945,Farnsworth
House,Chicago,Illinois,Architecture |
6
Όσκαρ Σλέμερ-Ζωγράφος και Γλύπτης
Oskar Schlemmer 1888-1943 born: Stuttgart, Germany |
49-6Schlemmer,1920,Acrobatics,Theatrical
Costumes-Performance |
|
50-6Schlemmer,1920,Slat Dance,Theatrical
Costumes-Performance |
|
51-6Schlemmer,1920,Space Dance,Theatrical
Costumes-Performance |
|
52-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
53-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
54-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
55-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
56-6Schlemmer,1921,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
57-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical
Costumes-1Sketch |
|
58-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical Costumes-2Painting |
|
59-6Schlemmer,1922,Figural Cabinet,Theatrical
Costumes-3Performance |
|
60-6Schlemmer,1922,Triadic Ballet,Theatrical
Costumes-2Performance |
|
61-6Schlemmer,1932,Bauhaus Stairway,Painting |
7
Γιοχάνες Ίτεν-Ζωγράφος
Johannes Itten 1888-1967 born: Suderen Linden,
Switzerland
|
62-7Itten,1915,Horizontal Vertical,Painting |
|
63-7Itten,1916,The Meeting,Painting |
|
64-7Itten,1920,Farbkugel Bandraeumlich,Painting |
|
65-7Itten,1920,Season Autumn,Painting |
|
66-7Itten,1920,Season Spring,Painting |
|
67-7Itten,1920,Season Summer,Painting |
|
68-7Itten,1920,Season Winter,Painting |
8
Γιόζεφ Άλμπερς-Ζωγράφος
Josef Albers 1888-1976 born: Bottrop, Germany
|
69-8Albers,1921,Stained Glass |
|
70-8Albers,1923,Stained Glass |
|
71-8Albers,1923,Stained Glass |
|
72-8Albers,1925,Stained Glass |
|
73-8Albers,1927,Bed,Furniture |
|
74-8Albers,1927,Bedroom Stool,Furniture |
|
75-8Albers,1927,Sideboard,Furniture |
|
76-8Albers,1927,Stacking Tables,Furniture |
|
77-8Albers,1927,Writing Desk,Furniture |
|
78-8Albers,1928,Armchair,Furniture |
|
79-8Albers,1929,Armchair,Furniture |
|
80-8Albers,1940,Mexican Chair,Furniture |
9
Χάνες Μέγιερ-Αρχιτέκτονας
Hannes Meyer 1889-1954 born: Basel, Switzerland
|
81-9Meyer,1920,Freidorf Housing Estate,Muttenz,Architectural
Design |
|
82-9Meyer,1925,Folding Chair,Furniture |
|
83-9Meyer,1925,Folding Chair,Furniture |
|
84-9Meyer,1926,Art Construction I |
|
85-9Meyer,1926,Art Construction II |
|
86-9Meyer,1929,ADGB Trade Union School,Bernau,Germany,Architecture |
|
87-9Meyer,1929,ADGB Trade Union School,Bernau,Germany,Architecture |
|
88-9Meyer,1930,Törten Apartments,Dessau,Germany,Architecture |
10
Μαριάνε Μπράντ-Φωτογράφος
και Σχεδιάστρια
Marianne Brandt 1893-1983 born: Chemnitz, Germany
|
89-10Brandt,1920,Desk Lamp,Industrial Design |
|
90-10Brandt,1924,Ashtray,Industrial Design |
|
91-10Brandt,1924,Ashtray,Industrial Design |
|
92-10Brandt,1924,Desk Lamp,Industrial Design |
|
93-10Brandt,1924,Hot-Water Jug,Industrial Design |
|
94-10Brandt,1924,Teapot,Industrial Design |
|
95-10Brandt,1926,Ceiling Lamp,Industrial Design |
|
96-10Brandt,1926,Cocktail Shaker,Industrial Design |
|
97-10Brandt,1928,Desk Lamp,Industrial Design |
|
98-10Brandt,1929,Desk Lamp,Industrial Design |
|
99-10Brandt,1929,Money box,Arts and Crafts |
|
100-10Brandt,1929,Photomontage |
|
101-10Brandt,1929,Photomontage |
|
102-10Brandt,1929,Photomontage |
|
103-10Brandt,1930,Ashtray,Industrial Design |
|
104-10Brandt,1930,Crumb Brush and Tray,Industrial
Design |
|
105-10Brandt,1930,Home Bar,Industrial Design |
|
106-10Brandt,1930,RuppelWerke Box,Arts and Crafts |
|
107-10Brandt,1930,RuppelWerke Box,Arts and Crafts |
|
108-10Brandt,1931,Napkin Holder,Industrial Design
|
11
Λάζλο Μοχόλι-Νάγκι-Φωτογράφος
και Ζωγράφος
Laszlo Moholy-Nagy 1895-1946 born: Bacsbord, Hungary
|
109-11Moholy-Nagy,1919,Perpe,Painting |
|
110-11Moholy-Nagy,1922,Diagram for a Light Machine,Painting |
|
111-11Moholy-Nagy,1922,Kinetic Constructive System,Collage |
|
112-11Moholy-Nagy,1922,Photogram |
|
113-11Moholy-Nagy,1922,Red Cross Q VII,Painting |
|
114-11Moholy-Nagy,1923,Construction,Lithograph |
|
115-11Moholy-Nagy,1923,Photogram
|
|
116-11Moholy-Nagy,1923,Slide,Collage |
|
117-11Moholy-Nagy,1924,Blue Picture,Painting |
|
118-11Moholy-Nagy,1924,Circus and Sideshow Poster,Photoplastic |
|
119-11Moholy-Nagy,1925,Composition XXI,Painting |
|
120-11Moholy-Nagy,1927,A19,Painting |
|
121-11Moholy-Nagy,1929,Cover for Theater,Printed Matter |
|
122-11Moholy-Nagy,1929,Light-Space Modulator,Collage |
|
123-11Moholy-Nagy,1929,Light-Space Modulator,Sculpture |
|
124-Moholy-Nagy,1931,Cover for Magazine,Printed Matter |
|
125-11Moholy-Nagy,1933,Construction AL6,Painting
|
|
126-11Moholy-Nagy,1938,Composition CH 14,Painting |
|
127-11Moholy-Nagy,1939,Composition CH Beta I,Painting |
|
128-11Moholy-Nagy,1939,Composition CH Beta II,Painting |
|
129-11Moholy-Nagy,1939,Photogram |
|
130-11Moholy-Nagy,1939,Space Modulator L3,Painting Mixed Media |
|
131-11Moholy-Nagy,1943,Mobile,Sculpture |
|
132-11Moholy-Nagy,1943,Photogram |
|
133-11Moholy-Nagy,1946,Leda and the Swan,Sculpture |
12
Γκούντα Στολτζ-Υφάντρα
Gunta Stölzl 1897-1983 born: Zurich, Switzerland
|
134-12Stölzl,1922,Design for Carpet,Weaving |
|
135-12Stölzl,1922,Design for Textile,Weaving |
|
136-12Stölzl,1923,Carpet,Weaving |
|
137-12Stölzl,1923,Design for Carpet,Weaving |
|
138-12Stölzl,1923,Design for Carpet,Weaving |
|
139-12Stölzl,1924,Design for Carpet,Weaving |
|
140-12Stölzl,1924,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
141-12Stölzl,1924,BlackWhite,Wall Hanging,Weaving |
|
142-12Stölzl,1926,Design for Carpet,Weaving |
|
143-12Stölzl,1927,Design for Carpet,Weaving |
|
144-12Stölzl,1927,Design for Jacquard Fabric,Weaving |
|
145-12Stölzl,1927,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
146-12Stölzl,1927,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
147-12Stölzl,1928,Design for Carpet,Weaving |
|
148-12Stölzl,1928,Design for Carpet,Weaving |
|
149-12Stölzl,1928,Design for Jacquard Fabric,Weaving |
|
150-12Stölzl,1928,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
151-12Stölzl,1928,Wall Hanging15,Red Green,Tapestry,Weaving |
13
Άννι Άλμπερς-Υφάντρα
Anni Albers 1899-1994 born: Berlin, Germany
|
152-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
153-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
154-13Albers,1925,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
155-13Albers,1925,Wall Hanging,Weaving |
|
156-13Albers,1926,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
157-13Albers,1926,Black White Red Wall,Hanging,Weaving |
|
158-13Albers,1926,Black White Yellow,Wall
Hanging,Weaving |
|
159-13Albers,1927,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
160-13Albers,1927,Design for Wall Hanging,Weaving |
|
161-13Albers,1930,Design for Tablecloth,Weaving |
|
162-13Albers,1954,Red Meander,Weaving |
|
163-13Albers,1970,Red Meander,Print |
|
164-13Albers,1974,Drawing11 DR XVII,Print |
|
165-13Albers,1976,Triangulated Intaglio V,Print |
14
Χέρμπερτ Μπάγιερ-Ζωγράφος και Γραφίστας
Herbert Bayer 1900-1985 born: Haag, Austria-Hungary
|
166-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design |
|
167-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design |
|
168-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design |
|
169-14Bayer,1923,Poster,Graphic Design |
|
170-14Bayer,1925,Graphic Design |
|
171-14Bayer,1926,Poster,Graphic Design |
|
172-14Bayer,1926,Universal Alphabet,Graphic Design |
|
173-14Bayer,1926,Universal Alphabet,Graphic
Design |
|
174-14Bayer,1930,Graphic Design |
|
175-14Bayer,1930,Graphic Design |
|
176-14Bayer,1932,Lonely Metropolitan,Photograph |
|
177-14Bayer,1936,Poster,Graphic Design |
|
178-14Bayer,1963,Untitled,Painting |
|
179-14Bayer,1965,Structure in Yellow,Print |
|
180-14Bayer,1965,Two Progressions,Print |
|
181-14Bayer,1968,Poster,Graphic Design |
|
182-14Bayer,1978,Belle Nuit Geometrique,Painting |
|
183-14Bayer,1979,Al Aqsa II,Painting |
|
184-14Bayer,1981,Geometric Scheme II,Painting |
15
Μαρσέλ Μπρόιερ-Αρχιτέκτονας
Marcel Breuer 1902-1981 born: Pécs, Austria-Hungary
|
185-15-Breuer,1924,Children’s Chair,Furniture |
|
186-15Breuer,1924,Early Slatted Chair,Furniture |
|
187-15Breuer,1926,Side Chair B5,Furniture |
|
188-15Breuer,1926,Wassily Chair,Furniture |
|
189-15Breuer,1928,Silla Chair,Furniture |
|
190-15Breuer,1928,Tea Cart,Furniture |
|
191-15Breuer,1930,Thonet Chair,Furniture |
|
192-15Breuer,1933,Chair model 307,Furniture |
|
193-15Breuer,1935,Long Chair,Furniture |
|
194-15Breuer,1935,Long Chair,Furniture |
|
195-15Breuer,1935,Tubular Steel Desk,Furniture |
|
196-15Breuer,1936,Isokon Chair,Furniture |
|
197-15Breuer,1949,Wolfston House,Salt Point,New
York,Architecture |
|
198-15Breuer,1950,Stillman House,Hudson Valley,New
York,Architecture |
|
199-15Breuer,1966,Whitney Museum of American
Art,New York,Architecture |
|
200-15Breuer,1966,Whitney Museum of American
Art,New York,Architecture |
Έργα επηρεασμένα από το Κίνημα Μπάουχαους
Bauhaus Poster,2019,100 years
Erich
Dieckmann-Chairs
Niels Ditlev-Posters
Bauhaus
Η σχεδιάστρια μόδας Μαίρη
Κατράντζου το 2018 δημιούργησε τη συλλογή «Interior Lives», μια σειρά από
φορέματα, μπουφάν και άλλα ενδύματα, τα οποία ενώνουν τη μοντέρνα αισθητική του
Μπάουχαους με τη διακοσμητική αισθητική της βικτοριανής μόδας στην Αγγλία του
19ου αιώνα.
Tο περιοδικό
μόδας «Vogue Paris», στο
τεύχος Δεκέμβριος 1997/Ιανουάριος 1998, δημοσίευσε το άρθρο «Karl Lagerfeld met en scene Oskar Schlemmer» (ο Καρλ
Λάγκερφελντ συνάντησε στη σκηνή τον Όσκαρ Σλέμερ), με τον διάσημο σχεδιαστή μόδας,
να φωτογραφίζει τις φιγούρες του Σλέμερ για το «Τριαδικό Μπαλέτο» του Μπαουχάους
σε μουσείο που εκτίθενται μαζί με ένα μοντέλο του.
Η Stefania Schrodl Fashion
(Oscar Schlemmer)
Amelie Brochu Graphic Design (Oscar Schlemmer)
Ciera Shaver Graphic Design (Oscar Schlemmer)
Daniel Ramirez Moore Graphic Design (Oscar Schlemmer)
Florange Bosman Graphic Design (Oscar Schlemmer)
Ivan Martinez Graphic Design (Oscar Schlemmer)
Sonia Margea Graphic Design (Oscar Schlemmer)
«Triadic Ballet» Oscar Schlemmer
«Triadic Ballet» Oscar Schlemmer Performances
Luiza Serblin Graphic Design (Oscar Schlemmer)