2Ταυτότητα και Διαφορετικότητα

A΄ Τάξη
Βιωματικές Δράσεις - Σχολική και Κοινωνική Ζωή
«Μοιράζομαι την εικόνα του εαυτού μου»

Η ταυτότητά μου
(η διαφορετικότητα ή η ομοιότητα που έχω με άλλους ανθρώπους)
και η γνώση των δικαιωμάτων μου
με οδηγούν στην ομάδα,
όπου όλοι μαζί δημιουργούμε τις προϋποθέσεις
ώστε με συνεργασία και αλληλεγγύη
να προχωρήσουμε στον κόσμο.


2
Ταυτότητα και Διαφορετικότητα

Α.ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



2-1Διερευνούμε τη Διαφορετικότητα μέσα από κείμενα, γνωμικά, παροιμίες. 
Ρωτάμε συγγενείς και φίλους και καταγράφουμε ιστορίες που σχετίζονται με τη Διαφορετικότητα.
-Πώς θα ήταν ένα σχολείο με όμοια παιδιά, στο χρώμα και το κόψιμο των μαλλιών, στο ύψος αλλά και στη συμπεριφορά τους;

2-2Γράφω ένα από τα γνωμικά που αφορούν τη Διαφορετικότητα, δημιουργώντας μια ωραία πινακίδα.

2-3Διερευνούμε τη ζωή παιδιών που ζουν σε διάφορα μέρη του κόσμου.
Παρατηρώντας τις φωτογραφίες των παιδιών γράφουμε μια ιστορία ή ένα ποίημα για ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ.
-Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή των παιδιών;

2-4Επιλέγουμε έναν καλλιτέχνη και διερευνούμε τις διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα του.
-Ποια στοιχεία στα καλλιτεχνικά έργα μας αποκαλύπτουν διαφορές ανάμεσα στους λαούς και τις χρονικές περιόδους;

2-5Γράφουμε σενάριο για θεατρικό με θέμα ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΑ ΑΛΛΑ. 
Προετοιμάζουμε και παρουσιάζουμε το θεατρικό μονόπρακτο. 
Το θεατρικό μπορεί να βιντεοσκοπηθεί και να διαμορφωθεί ένα μικρό βίντεο για παρουσίαση σε όλη τη σχολική κοινότητα.
-Ποια χαρακτηριστικά το κάνουν διαφορετικό;
-Τι προβλήματα δημιουργεί αυτή η Διαφορετικότητα και σε ποιους;
-Με ποιες συμπεριφορές γίνεται αποδεκτή η Διαφορετικότητα και αναπτύσσονται οι σχέσεις φιλίας;

Β.ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΗΓΕΣ, VIDEO


Cidade Colorida (7:1 min)

Here is a beautifully made short called "CIdade Colorida" from our cohorts over at Nebula Studios.
CIN is one of the leading paint brands in Portugal and its REMAKE project is now on its fifth iteration. After Tiago Bettencourt's music and Jose Maria Peixoto's texts the inspiration, this year's motto is film and Nebula's turn it was to create a 3D digital animation to celebrate the 7th Art - Cinema.
The charge was the development of the concepts of characters and scenarios, 3D modeling, 3D animation, rendering and original music. In just 3 months created a film with a 5 minute animation, which served as inspiration to several Portuguese universities for creating paintings that will be exhibited in murals of Lisbon. The video was presented at the Theatre trendy Bairro Alto and will be in the air for 6 months, in the channels of brand communication.
Nebula was in charge of all the Creating short film from concept to animation - sets, characters, direction, animation and score. It only took 3 months to create a 5 minute short film script inspired Several Whose Art English universities to create murals That will be Exhibited in Several walls in Lisbon. The short film was presented at the trendy Bairro Alto Theatre and will be available for viewing at RCN's digital platforms.


Το κομμάτι που λείπει συναντάει το Μεγάλο Ο (4:35 min)
Μια ιστορία του Sheldon Allan Silverstein (25 Σεπτεμβρίου 1930- 10 Μαϊου 1999), γνωστός ως Σελ Σίλβερσταϊν ήταν ένας αμερικάνος ποιητής, τραγουδιστής, στιχουργός, συνθέτης, σκιτσογράφος, σεναριογράφος και συγγραφέας παιδικών βιβλίων.
Η μουσική στο βίντεο είναι του Yann Tiersen

Η ιστορία μιλά για τη μοναξιά και την ανάγκη να ανήκεις. Την ανάγκη να βρεις αυτό που σε συμπληρώνει, ώστε να κυλήσεις στη ζωή μαζί του. Μιλά για την εναγώνια αναζήτηση αυτού του άλλου, που θα έρθει ως «από μηχανής θεός», να κλείσει το μέσα μας κενό, να δώσει νόημα στη ζωή μας. Αυτό το άλλο, που πιστεύουμε, ότι θα μας αναγνωρίσει και θα το αναγνωρίσουμε μαγικά.
Στη διάρκεια αυτής της αναζήτησης θα κάνουμε πολλά: θα μασκαρευτούμε, θα τρομάξουμε, θα μπερδευτούμε, θα γελοιοποιηθούμε, θα ελπίσουμε. Και τελικά, κάποτε, θα βρούμε το ιδανικό μας άλλο, αυτό που μας χωρά και το χωράμε. Και ευτυχώς θα αρχίσουμε επιτέλους να κυλάμε, να ζούμε. Τι κρίμα μόνο, που κανείς δεν μας είπε και εμείς ποτέ δεν σκεφτήκαμε ότι κυλώντας αλλάζεις! Και έτσι αυτό που ξεκίνησε σαν απόλυτο ταίριασμα, στην πορεία αρχίζει να μας στενεύει και να το στενεύουμε. Και μετά τι; Μετά πάλι από την αρχή: προσμονή και μοναξιά. Μέχρι τη στιγμή που θα εμφανιστεί κάτι, κάποιος, που τίποτα δεν ζητά και τίποτα δεν του λείπει (ένα Μεγάλο, ολοστρόγγυλο, πλήρες Ο), για να μας κάνει την απλή ερώτηση:
"Γιατί δεν κυλάς μόνο σου;"
"Μόνο μου; ένα Κομμάτι-που-λείπει (τριγωνικής μορφής) δεν μπορεί να κυλήσει μόνο του".
"Αλήθεια, προσπάθησες ποτέ;" ρώτησε το Μεγάλο Ο.
"Οι γωνίες μου είναι πολύ μυτερές" είπε το Κομμάτι-που-λείπει. "Δεν είμαι φτιαγμένο για να κυλάω μόνο μου!"
"Οι γωνίες και τα σχήματα αλλάζουν" είπε το Μεγάλο Ο...
"Αλλάζουν";
Σιωπή. Περισυλλογή. Απόπειρα. Προσπά­θεια. Κίνηση. Και επιτέλους αρχίζει το ταξίδι, η μεταμόρφωση, η ζωή.
«Το Κομμάτι που λείπει συναντά το Mεγάλο Ο» μιλά απλά και αληθινά γι’ αυτό που όλοι ξέρουμε, αλλά ελάχιστοι κατανοούμε και ακόμα ελαχιστότεροι κάνουμε πράξη στη ζωή μας: η ολοκλήρωση και ευτυχία μας, είναι πρωτίστως μια προσωπική υπόθεση. Κανείς δεν μπορεί να μας την επιβάλει ή ακόμα και να μας τη χαρίσει έξωθεν. Και ίσως δε γίνεται αλλιώς: για να συν-υπάρξουμε κάποτε με κάποιον ή κάτι, πρέπει πρώτα να υπάρξουμε σαν αυτό-καθοριζόμενες οντότητες. Η συν-ύπαρξη χρειάζεται δυο, όχι δυο μισά, αλλά δυο ολόκληρα. Δυο Μεγάλα ολοστρόγγυλα Ο, που τίποτα δεν χρειάζονται και τίποτα δεν τους λείπει. Δύο ολόκληρα που συμπορεύονται από καθαρή αγάπη. Όχι από ανάγκη ούτε από συμφέρον. Δυο ολόκληρα που τα ενώνει η επιλογή. Όχι η ελπίδα, ούτε ο φόβος. Αν έτσι αντικρίσουμε τη ζωή μας, ίσως πάψουμε να μεμψιμοιρούμε, να τα βάζουμε με τους άλλους, να είμαστε απαθείς ή μοιρολάτρες. Αν δεν περιμένουμε την ευτυχία να μας χτυπήσει την πόρτα αλλά τραβήξουμε εμείς κατά κει, αν μη τι άλλο, σίγουρα στο τέλος, όποιο κι αν είναι, θα έχουμε κάνει ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι!


2-1-4.Zero (12:32 min)

In a world that judges people by their number, Zero faces constant prejudice and persecution. He walks a lonely path until a chance encounter changes his life forever: he meets a female zero. Together they prove that through determination, courage, and love, nothing can be truly something.
Zero has screened in over 50 festivals and has won 15 awards including 'Best Animation' from LA Shorts Fest and the Rhode Island International Film Festival and has been nominated for an AFI Award in the 'Best Short Animation' category.
Since its release on YouTube in May 25, 2011, Zero has been translated into over 37 languages by its many enthusiastic fans.

********


Ο αντίδραση των παιδιών στη διαφορετικότητα και οι συνέπειες της συμπεριφοράς τους (αποσπάσματα)
της Ελευθερίας Στεργιοπούλου, Ψυχολόγος για παιδιά, εφήβους, οικογένεια

Τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία κιόλας αντιμετωπίζουν με αρνητικό τρόπο την διαφορετικότητα των άλλων παιδιών. Απέναντι σε διαφορές, που έχουν να κάνουν με την εθνικότητα, την αναπηρία ή την κοινωνική τάξη, γίνονται πολύ σκληρά. Ωστόσο, η διαφορετικότητα αποτελεί πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Σε περίπτωση που δεν προετοιμάσουμε τα παιδιά μας να ζήσουν σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η ποικιλομορφία και η διαφορετικότητα, όταν ενηλικιωθούν θα δυσκολευτούν πολύ να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο.
Τα παιδιά από τη στιγμή που αρχίζουν να επικοινωνούν δείχνουν να αντιλαμβάνονται τις διαφορές και τις ομοιότητες των ανθρώπων. Πολύ συχνά ξαφνιαζόμαστε, όταν ακούμε παιδιά τριών, τεσσάρων και πέντε ετών να πληγώνουν άλλα παιδιά λόγω της διαφορετικότητας τους. Αντιμετωπίζουν με σκληρότητα τα παιδιά που έχουν παραπάνω κιλά, τα παιδιά που φοράνε γυαλιά και αυτά που μπορεί να έχουν κάποιο πρόβλημα υγείας. Δεν μπορούν να σεβαστούν την διαφορετικότητα του άλλου και ούτε να σκεφτούν πώς θα ένιωθαν εκείνα αν ήταν στη θέση του άλλου. Τέτοιου είδους συμπεριφορές μπορεί να αποδειχθούν προβληματικές για τα παιδιά που τα κοροϊδεύουν αλλά και για εκείνα που δεν σέβονται τη διαφορετικότητα των άλλων.
Τα παιδιά που είναι διαφορετικά περιγράφουν αρνητικές εμπειρίες από τη ζωή τους στο σχολείο. Συγκεκριμένα περιγράφουν τα σχολικά τους χρόνια γεμάτα πικρία και απομόνωση. Θυμούνται να περνάνε απαρατήρητα ή να τα αντιμετωπίζουν τα άλλα παιδιά με οίκτο ή ακόμα και με μίσος. Τα παιδιά αυτά μεγαλώνουν απομονωμένα χωρίς κοινωνικές επαφές. Δεν μπορούν να αγαπήσουν τον εαυτό τους όταν όλοι τα υποτιμούν και τα περιφρονούν. Έτσι φθάνουν στην ενηλικίωση συναισθηματικά ανάπηρα. Νιώθουν  μειονεκτικά με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται πολύ να κάνουν φίλους και να βρουν σύντροφο για να κάνουν οικογένεια.
Όμως και τα παιδιά που είναι στο άλλο στρατόπεδο, που κατακρίνουν την διαφορετικότητα, υφίστανται αρνητικές επιπτώσεις από την συμπεριφορά τους. Πρώτα από όλα το γεγονός ότι απορρίπτουν ανθρώπους λόγω της διαφορετικότητας τους, τους εμποδίζει να γνωρίσουν και να αλληλεπιδράσουν με διαφορετικούς τύπους ανθρώπων, να εκτεθούν σε μεγαλύτερη ποικιλία εμπειριών και μάθουν για εναλλακτικούς τρόπους διαβίωσης. Επίσης, δεν μαθαίνουν να μπαίνουν στην θέση των άλλων, δεν μαθαίνουν να τα ενδιαφέρει τι νιώθει κάποιος που δεν έχει τα προνόμια που έχουν εκείνα. Είναι σημαντικό να μπορούν να μπουν στην θέση του άλλου, διότι με αυτόν τον τρόπο μπορούν να αποκτήσουν πραγματικούς φίλους και αργότερα να επικοινωνήσουν με τον σύντροφο τους.
Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να έχουν μια φυσιολογική εξέλιξη πρέπει να τα μάθουμε να σέβονται την διαφορετικότητα. Όμως για να το καταφέρουμε αυτό, πρέπει εμείς πρώτα να αναγνωρίσουμε τις δικές μας μεροληπτικές στάσεις απέναντι στην διαφορετικότητα και να τις αλλάξουμε. Όσο περισσότερο το επιδιώκουμε, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε στην ομαλή ανάπτυξη των παιδιών μας.

********


ΓΝΩΜΙΚΑ – ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ

Ανθρώποις πάσι ταυτό αγαθόν και αληθές. Ηδύ δε άλλω άλλο.
μτφρ: Για όλους τους ανθρώπους, το καλό και το αληθινό είναι το ίδιο. Αυτό που προκαλεί ευχαρίστηση όμως είναι διαφορετικό στον καθένα.
Δημόκριτος, 470-370 π.Χ., Έλληνας φιλόσοφος

Πρέπει να είσαι ο εαυτός σου και όχι αυτός που θέλουν οι άλλοι.
Φρίντριχ Νίτσε, 1844-1900, Γερμανός φιλόσοφος

Ο καλύτερος τρόπος για να αντιστέκεσαι είναι να μην εξομοιώνεσαι.
Μάρκος Αυρήλιος, 121-180 μ.Χ., Ρωμαίος αυτοκράτορας

Να χρησιμοποιείς ό, τι ταλέντα έχεις. Το δάσος θα ήταν ένα πολύ σιωπηλό μέρος αν τα μόνα πουλιά που κελαηδούσαν ήταν αυτά που κελαηδούν καλύτερα.
Χένρι Βαν Ντάικ, 1852-1933, Αμερικανός ποιητής

Θα πρέπει να ξέρουμε όλοι ότι η διαφορετικότητα κεντάει ένα πλούσιο χαλί και πρέπει να καταλάβουμε πως όλοι οι κόμποι του χαλιού έχουν ισότιμη αξία, ανεξάρτητα από το χρώμα τους.
Μάγια Ανγκέλου, γεν.1928, Αφροαμερικανίδα ποιήτρια & συγγραφέας

Να θυμάσαι ότι είσαι απολύτως μοναδικός. Όπως και όλοι οι άλλοι.
Μάργκαρετ Μιντ, 1901-1979, Αμερικανίδα εθνολόγος

Μοιραστείτε τις ομοιότητές μας, επευφημήστε τις διαφορές μας.
Σκοτ Πεκ, 1936-2005, Αμερικανός ψυχίατρος

Τα ετερώνυμα έλκονται και τα ομώνυμα απωθούνται.
Φυσικός νόμος

Άλλα τα μάτια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας.
Ελληνική παροιμία

Σαν τη μύγα μες στο γάλα.
Παροιμιώδης φράση

Είναι από άλλο ανέκδοτο.
Παροιμιώδης φράση

Απ’ όλα έχει ο μπαξές.
Παροιμιώδης φράση

********



Where Children Sleep - James Mollison (3:52 min)

Παιδιά από όλο το κόσμο, διαφορετικές κουλτούρες και κοινωνικές τάξεις, όλα μαζί κάτω από τον φακό του Άγγλου φωτογράφου Τζέιμς Μόλλισον.  Ένα έργο που δείχνει την ανισότητα ανάμεσα σε παιδιά.


********