5
ΣΥΝΘΕΣΗ
1ο μέρος
σ ύ ν θ ε σ η μ ε σ η μ ε ί α
γ ρ α μ μ έ ς κ α ι σ χ ή μ α τ α
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
5-1Γ-ΣΥΝΘΕΣΗ-ΔΟΜΗ,ΣΗΜΕΙΑ,ΓΡΑΜΜΕΣ,ΣΧΗΜΑΤΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ1 (10η) με μολύβι, ξυλομπογιές
Επάνω σε πρότυπο σχέδιο, δηλαδή κάποιες βασικές γραμμές που υποδηλώνουν τη
δομή, αναπτύσσουμε μια δική μας ιδέα.
5-1Γ-1ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ1+ΜΕ 10ΔΙΑΦΟΡΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
5-1Γ-1ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ1+ΜΕ 10ΔΙΑΦΟΡΑ
ΧΡΩΜΑΤΑ/ΜΔ
ΕΡΓΑΣΙΑ2 (11η) με μολύβι
Σχεδιάζουμε σημεία (με διαφορετικό σχήμα, μέγεθος, τόνο, χρώμα, αραιά και
πυκνά), αναπτύσσοντάς και εκφράζοντας μια δική μας ιδέα.
5-1Γ-2ΜΕ ΣΗΜΕΙΑ
Σχεδιάζουμε γραμμές (ευθείες, καμπύλες, τεθλασμένες, μακριές, κοντές,
λεπτές, χοντρές, με αυξομειώσεις στο πάχος τους, παράλληλες και τεμνόμενες),
αναπτύσσοντάς και εκφράζοντας μια δική μας ιδέα.
Σχεδιάζουμε σχήματα (γεωμετρικά καμπύλα και πολύγωνα, ελεύθερα, το ένα μέσα
στο άλλο ή μακριά από το άλλο, με διάφορα μεγέθη, τόνους και γεμίσματα),
αναπτύσσοντάς και εκφράζοντας μια δική μας ιδέα.
ΕΡΓΑΣΙΑ3 (12η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Συνθέτουμε σημεία και γραμμές και εκφράζουμε μια δική μας ιδέα, που δηλώνουμε
και με τον τίτλο.
ΕΡΓΑΣΙΑ4 (13η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Με σημεία, γραμμές και σχήματα εκφράζουμε μια δική μας ιδέα, που δηλώνουμε
και με τον τίτλο.
Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά
Μπορούμε να επεξεργαστούμε ένα παλιό μας έργο με σημεία, γραμμές και
σχήματα, μεταλλάσσοντάς το σε καινούριο.
5-1Γ-8ΜΕ ΣΗΜΕΙΑ+ΓΡΑΜΜΕΣ+ΣΧΗΜΑΤΑ ΣΕ ΠΑΛΑΙΟ ΕΡΓΟ
…………………
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
2ο μέρος
α π ό δ ο σ η ε ν ν ο ι ώ ν μ ε
τ η σ ύ ν θ ε σ η
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
5-2Γ-ΣΥΝΘΕΣΗ-ΚΙΝΗΣΗ,ΕΝΤΑΣΗ,ΔΥΝΑΜΙΚΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ5 (14η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Επιλέγοντας το είδος και την κατάλληλη τοποθέτηση σημείων, γραμμών και
σχημάτων, μπορούμε να εκφράσουμε την αίσθηση της κίνησης.
Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά
Χωρίζουμε το χαρτί με μια κατακόρυφη νοητή γραμμή σε δυο ίσα κομμάτια. Με
σημεία, γραμμές και σχήματα αποδίδουμε στο ένα κομμάτι την αίσθηση της κίνησης
και στο άλλο της ακινησίας.
5-2Γ-2ΜΕ ΘΕΜΑ-6-14ΚΙΝΗΣΗ&ΑΚΙΝΗΣΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ6 (15η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Επιλέγοντας το είδος και την κατάλληλη τοποθέτηση σημείων, γραμμών και
σχημάτων, μπορούμε να εκφράσουμε την αίσθηση της έντασης.
Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά
Χωρίζουμε το χαρτί με μια κατακόρυφη νοητή γραμμή σε δυο ίσα κομμάτια. Με
σημεία, γραμμές και σχήματα αποδίδουμε στο ένα κομμάτι την αίσθηση της έντασης
και στο άλλο της ηρεμίας.
5-2Γ-4ΜΕ ΘΕΜΑ-6-15ΕΝΤΑΣΗ&ΗΡΕΜΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ7 (16η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Σημειώνουμε ένα κεντρικό σημείο επάνω στο χαρτί και φέρνουμε γραμμές από
αυτό προς όλες τις πλευρές. Γεμίζουμε τα σχήματα που δημιούργησαν οι γραμμές,
ώστε να αποδώσουμε το προοπτικό βάθος του χώρου που μας οδηγεί προς το κεντρικό
σημείο αλλά και την αίσθηση της δυναμικής εξέλιξης των στοιχείων της σύνθεσής
μας.
Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά
Επιλέγοντας το είδος και την κατάλληλη τοποθέτηση σημείων, γραμμών,
σχημάτων αλλά και τα χρώματα, εκφράζουμε σε μια σύνθεση το νόημα που έχει για
μας η φιλία ή η έννοια της γέννησης.
……..…………….
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
3ο μέρος
ο ι α ρ χ έ ς τ η ς
σ ύ ν θ ε σ η ς
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
5-3Γ-ΣΥΝΘΕΣΗ-ΑΡΧΕΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
ΜΕ ΣΓΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ8 (17η) με μολύβι, ξυλομπογιές, τέμπερες,
μαρκαδοράκια
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια σύνθεση με Αρμονία.
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια σύνθεση με Αντιθέσεις.
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια Ισορροπημένη σύνθεση.
ΕΡΓΑΣΙΑ9 (18η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια Συμμετρική σύνθεση ως προς
έναν οριζόντιο ή κατακόρυφο άξονα.
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια Ασύμμετρη σύνθεση ως προς τον οριζόντιο ή κατακόρυφο άξονα.
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια σύνθεση με Ιεραρχημένα τα στοιχεία της.
5-3Γ-6ΙΕΡΑΡΧΗΣΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ10 (19η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια σύνθεση με Επαναλαμβανόμενα
στοιχεία.
Με σημεία, γραμμές και σχήματα δημιουργούμε μια σύνθεση με Ρυθμικά μοτίβα.
Χρησιμοποιώντας από τα θεματικά στοιχεία σπίτι, δέντρο, άνθρωπος, ζώο, αυτοκίνητο και σχεδιάζοντάς τα σε λανθασμένες αναλογίες μεταξύ τους, εκφράζουμε σε μια σύνθεση τη δική μας ιδέα και το νόημα που επιθυμούμε.
Φέρνουμε σχεδιαστικούς άξονες και τους χρησιμοποιούμε για να σχεδιάσουμε τα δομικά στοιχεία επάνω στα οποία θα αναπτύξουμε μια δική μας σύνθεση.
5-3Γ-10ΑΞΟΝΕΣ
……………………..
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
4ο μέρος
η σ ύ ν θ ε σ η σ τ η ν
α φ η ρ η μ έ ν η τ έ χ ν η
ΕΡΓΑΣΙΕΣ
5-4Γ-ΣΥΝΘΕΣΗ-ΑΦΗΡΗΜΕΝΗ ΤΕΧΝΗ
ΕΡΓΑΣΙΑ11 (20η) με μολύβι, ξυλομπογιές,
τέμπερες, μαρκαδοράκια
Διερευνούμε την Αφηρημένη ζωγραφική του Καντίνσκι, του Μόντριαν, του
Μάλεβιτς και του Ντελονέ. Με τη βοήθεια κάναβου αντιγράφουμε ένα έργο και
χρωματίζουμε όπως θέλουμε.
5-4Γ-1ΜΕ 5ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΚΑΝΑΒΟ ΑΠΟ ΠΡΟΤΥΠΟ1+25+Kandinsky
5-4Γ-2ΜΕ 5ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΚΑΝΑΒΟ ΑΠΟ ΠΡΟΤΥΠΟ1+25+Mondrian
5-4Γ-3ΜΕ 5ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΚΑΝΑΒΟ ΑΠΟ ΠΡΟΤΥΠΟ1+25+Malevich
5-4Γ-4ΜΕ 5ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΕ ΚΑΝΑΒΟ ΑΠΟ ΠΡΟΤΥΠΟ1+25+Delaunay
Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά