1ο ΕΔ-Β΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 3

1ο ΕΔ-Β΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 3

Θέμα 3 Ο άνθρωπος στη φύση και ο άνθρωπος στην κοινωνία


3-0 Πηγές

Η σημασία της φύσης στη σωματική ολοκλήρωση του ανθρώπου της Μαρίας Σκαμπαρδώνη (Δημοσιογράφος)

https://www.psychology.gr/selfhelp/3031-simasia-tis-fisis-sti-swmatiki-oloklirosi.html

Ανθολογία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας των Θ.Κ. Στεφανόπουλου, Στ. Τσιτσιρίδη, Λ. Αντζουλή, Γ. Κριτσέλη

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=324

Βιωματικές Δράσεις, Μαρία Δουκάκη, 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, Σχ.Έτος 2015-16

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/5.html

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/2014-2015-3.html

 

3-1 Εισαγωγή

«Ο άνθρωπος είναι ον φύσει κοινωνικό και πολιτικό. Αυτός που μπορεί να ζήσει μακριά από τις ανθρώπινες κοινωνίες είναι είτε θηρίο είτε θεός.» Αριστοτέλης (αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και επιστήμονας που γεννήθηκε στα Στάγειρα της Χαλκιδικής και έζησε τα έτη 384-322 πΧ)

«Ο άνθρωπος οφείλει να επιστρέψει στη φύση αν επιθυμεί να βρει ξανά τον εαυτό του.» Ζαν Ζακ Ρουσώ (Ελβετός φιλόσοφος, συγγραφέας και θεωρητικός πολιτικός που έζησε τα έτη 1712-1778)

 

3-2 Συζήτηση με αφορμή.. Κριτική Σκέψη/ Επικοινωνία/ Συνεργασία/ Οργανωσιακή Σκέψη/ Μελέτη Περιπτώσεων

 

3-2-1video 2,38sec, Δεμένοι με γεγονότα της ζωής και ένα ποίημα

Τίτλος/Χαϊκού: Δεμένοι με γεγονότα της ζωής και ένα ποίημα

Έργο: Video Art

Κείμενο: I’m Nobody! Who are you?, 1861, Emily Dickinson

R&D: Μαρία Δουκάκη Μακρυγιάννης.... ©Νοέμβριος 2020

https://www.youtube.com/watch?v=pdQRMVpX918&t=1s

 

3-2-2animation 7,1sec, Cidade Colorida

TheCGBros Presents  "Colorful City" (Cidade Colorida) by - Nebula Studios  - CIN is one of the leading paint brands in Portugal and its REMAKE project is now on its fifth iteration. After Tiago Bettencourt"s music and Jose Maria Peixoto"s texts the inspiration, this year"s motto is a film, and Nebula"s turn was to create a 3D digital animation to celebrate the 7th Art - Cinema.

https://www.youtube.com/watch?v=ZAqj3JWSN8M

 

3-2-3video-χορός 1,57sec, Sylvie Guillem Akram Khan

https://www.youtube.com/watch?v=RObbFstC_eY&ab_channel=VaisonDanses


ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Ποιά νοήματα εξάγονται από τα video;


 

3-2-4 Απόσπασμα από τα «Πολιτικὰ» του Αριστοτέλη (από την Ανθολογία Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας των Θ.Κ.Στεφανόπουλου, Στ.Τσιτσιρίδη, Λ.Αντζουλή, Γ.Κριτσέλη)

..Από τα παραπάνω λοιπόν είναι φανερό ότι η πόλη ανήκει στα πράγματα που υπάρχουν εκ φύσεως, ότι ο άνθρωπος είναι ον που ζει από τη φύση του σε πόλη και ότι όποιος είναι από τη φύση του και όχι λόγω τυχαίων συνθηκών άπολις είναι ή αχρείος ή ανώτερος από τους κοινούς ανθρώπους. Όπως εκείνος που λοιδορείται από τον Όμηρο ότι είναι «χωρίς γενιά, χωρίς νόμους, χωρίς εστία». Γιατί, όποιος είναι εκ φύσεως έτσι, είναι συγχρόνως και φιλοπόλεμος, όπως ακριβώς ένα μοναχικό πιόνι σε παιχνίδι με πεσσούς.

Η αιτία για την οποία ο άνθρωπος είναι σε μεγαλύτερο βαθμό προορισμένος να ζει σε κοινωνία πόλης απ᾽ όσο η μέλισσα ή οποιοδήποτε ζώο που ζει σε αγέλη είναι λοιπόν προφανής. Διότι η φύση, σύμφωνα με όσα υποστηρίζουμε, δεν κάνει τίποτα μάταια. Από την άλλη, ο άνθρωπος είναι το μόνο από τα ζώα που διαθέτει λόγο. Η φωνή βέβαια εξυπηρετεί την έκφραση της οδύνης και της χαράς, γι᾽ αυτό και υπάρχει και στα άλλα ζώα (η φύση τους, με άλλα λόγια, έχει εξελιχθεί μέχρι του σημείου να αισθάνονται την οδύνη και τη χαρά και να δείχνουν τα αισθήματα αυτά το ένα στο άλλο). Αλλά ο λόγος υπάρχει για να εκφράζει το επωφελές και το επιζήμιο και επομένως και το δίκαιο και το άδικο. Αυτή είναι η ιδιαιτερότητα του ανθρώπου σε σχέση με τα άλλα ζώα: μόνος αυτός έχει αντίληψη του καλού και του κακού, του δίκαιου και του άδικου. Και είναι η κοινότητα αυτών των πραγμάτων που κάνει την οικογένεια και την πόλη.

Ας προσθέσουμε ότι ως προς τη φυσική τάξη των πραγμάτων η πόλη προηγείται της οικογένειας και του καθενός από εμάς ξεχωριστά. Διότι το όλον προηγείται κατ᾽ ανάγκην του μέρους. Εάν, για παράδειγμα, καταστρέψει κανείς το σώμα ως σύνολο, δεν θα υπάρχει πόδι ούτε χέρι, παρά μόνον ως όνομα -όπως όταν μιλά κανείς για "πέτρινο χέρι" (γιατί ένα νεκρό χέρι θα είναι πράγματι "πέτρινο"). Όλα τα πράγματα καθορίζονται από το έργο τους και τη δύναμή τους. Συνεπώς, όταν δεν έχουν πια τα ίδια αυτά χαρακτηριστικά, δεν θεωρούνται τα ίδια πράγματα παρά μόνο κατ᾽ όνομα. Είναι λοιπόν φανερό ότι η πόλη υπάρχει εκ φύσεως και προηγείται του ατόμου. Διότι, αν ο καθένας, όταν χωριστεί από το σύνολο, δεν είναι αυτάρκης, θα είναι στην ίδια κατάσταση, όπως όλα τα μέρη προς το σύνολο. Όποιος δεν είναι ικανός να συμμετέχει σε μια κοινότητα ή δεν του χρειάζεται επειδή είναι αυτάρκης, σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί μέρος της πόλης, και κατά συνέπεια είναι ή άγριο ζώο ή θεός.

Είναι λοιπόν φυσική η ορμή που υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους για την κοινωνία αυτού του είδους. Και εκείνος που πρώτος την οργάνωσε υπήρξε μέγιστος ευεργέτης. Γιατί όπως ο άνθρωπος είναι το ανώτερο από όλα τα ζώα, όταν φτάσει στην τελειότητα του, έτσι γίνεται και το χειρότερο, όταν απομακρυνθεί από τον νόμο και το δίκαιο. Διότι η αδικία που έχει όπλα είναι τρομερή. Ο άνθρωπος γεννιέται έχοντας όπλα που σκοπό έχουν να υπηρετούν τη φρόνηση και την αρετή, τα οποία όμως πάρα πολύ εύκολα μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για το αντίθετο. Αυτός είναι ο λόγος που ο άνθρωπος χωρίς αρετή είναι το πιο ανό­σιο και άγριο ον, και το χειρότερο όσον αφορά στις ερωτικές ηδονές και στη λαιμαργία. Η δικαιοσύνη όμως είναι χαρακτηριστικό της πόλης, αφού η απονομή δικαιοσύνης αποτελεί θεσμό της κοινωνίας της πόλης, ενώ η δικαιοσύνη η ίδια είναι ο καθορισμός του τί είναι δίκαιο.

https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/anthology/literature/browse.html?text_id=324

 

3-2-5 «Η σημασία της φύσης στη σωματική ολοκλήρωση του ανθρώπου» της Μαρίας Σκαμπαρδώνη (Δημοσιογράφος), 23-3-2018

Ο Ζαν Ζακ Ρουσώ θεωρούσε πως ο άνθρωπος οφείλει να επιστρέψει στη φύση αν επιθυμεί να βρει ξανά τον εαυτό του. Με τη λέξη φύση εννοούμε το σύνολο της υλικής πραγματικότητας το οποίο περιλαμβάνει τους βιοτικούς και τους αβιοτικούς παράγοντες, και τη φυσική νομοτέλεια η οποία το διέπει.

https://www.psychology.gr/selfhelp/3031-simasia-tis-fisis-sti-swmatiki-oloklirosi.html

 

Κάθε ομάδα παίρνει ένα από τα παρακάτω τέσσερα μέρη του κειμένου. Όλα τα μέλη της ομάδας το διαβάσουν μαζί, το εμπλουτίσουν με τυχόν παρατηρήσεις, παραδείγματα κ.ά. και το παρουσιάζουν στην τάξη με έμφαση στα σημαντικά σημεία.

 


Α) Φύση και ψυχική ισορροπία: Ακούμε διαρκώς για το πόσο σπουδαία είναι η συνεισφορά της φύσης στην ψυχική ισορροπία και υγεία του ανθρώπου. Και όντως, αυτό είναι ένα πραγματικό γεγονός. Η φύση επιδρά σε πολλούς τομείς στη ζωή ενός ανθρώπου, τον διαμορφώνει ηθικά, κοινωνικά ακόμα και βιολογικά. Η τόσο  αγνή και ανόθευτη μορφή της δημιουργεί στον άνθρωπο εσωτερική ηρεμία και του καλλιεργεί τη φυσική αρετή.

Τα νερά, το έδαφος, τα δέντρα, η αρμονία που υπάρχει σε κάθε δημιούργημα τον κάνει να διαπιστώνει άναυδος το μεγαλείο της σοφίας με τα οποία έχουν κατασκευαστεί τα πάντα και να αισθάνεται  χαρά όταν διαπιστώνει πως και εκείνος αποτελεί ένα αναπόσπαστο μέρος αυτού. Η αλόγιστη και καταστροφική παρέμβαση στη φύση από τον άνθρωπο, προκαλεί την οργή και την «αντεκδίκηση» από την ίδια, θυμίζοντας σε όλους το πόσο σοφή είναι και πως αργά ή γρήγορα τιμωρεί την αλαζονεία και την ασέβεια του ανθρώπου που την αλλοιώνει.




Β) Φύση και κοινωνικότητα: Η κοινωνικότητα του ανθρώπου επηρεάζεται θετικά από τη φύση. Η πόλη με τα στενά της πλαίσια και το έντονο άγχος που φέρνει μαζί της, απομακρύνει τους ανθρώπους και ψυχραίνει τις καρδιές τους. Η κίνηση, οι επιταγές της συμβατικότητας, το άγχος και η κούραση της βιοπάλης, ο θόρυβος αναστατώνουν την ψυχή των ανθρώπων και προκαλούν ψυχικά προβλήματα και αποξένωση. Ακόμα και οι κοινωνικές επαφές των ανθρώπων έχουν αλλοιωθεί, αφού κυριαρχεί η ψυχρότητα μίας υποχρεωτικής ευγένειας και ένας χαιρετισμός που πλέον είναι καθαρά μία αυτόματη κίνηση.

Η φύση μας δείχνει τον τρόπο να έρθουμε ξανά κοντά στον εαυτό μας, να θυμηθούμε την αξία της καλοσύνης και του ενδιαφέροντος για τον συνάνθρωπο. Κοντά σε εκείνη αντιλαμβανόμαστε πως η πληρότητα επιτυγχάνεται με την αληθινή και εγκάρδια ψυχική επαφή και όχι με τη μανιώδη και αλόγιστη απόκτηση υλικών αγαθών.



Γ) Φύση και σωματική υγεία: Η τεράστια συμβολή της φύσης και στη σωματική υγεία του ατόμου είναι αδιαμφισβήτητη. Κοντά σε εκείνη μπορεί κάποιος να επιτύχει την αναζωογόνηση, την αποτοξίνωση από τη μόλυνση της μεγαλούπολης και την ενδυνάμωση. Τα αγνά προϊόντα της είναι ανεπηρέαστα και ανόθευτα από χρωστικές και άλλες επικίνδυνες ουσίες, ευεργετώντας την υγεία μας. Η φύση δημιούργησε μία σειρά από βιοτικές δραστηριότητες που συνθέτουν τη γεωργική και κτηνοτροφική παραγωγή, πάνω στην οποία έχει στηριχθεί και ένα ολόκληρο ανθρώπινο δυναμικό το οποίο εργάζεται και βιοπορίζεται από αυτό.

Η φύση γεννά σκέψεις στον άνθρωπο που του δίνουν το ερέθισμα να θέλει να ξεφύγει από την πεζή πραγματικότητα και να δημιουργήσει. Πλήθος λογοτεχνικών έργων, πινάκων, τραγουδιών και ποιημάτων έχουν εμπνευστεί από αυτή συνθέτοντας μία σπουδαία καλλιτεχνική κληρονομιά.

Ο μοναχικός περίπατος σε ένα δάσος και η επαφή με τα δέντρα και τη γαλήνη του έρημου και καθαρού τοπίου, ενώνει πιο δυνατά τον άνθρωπο με το θεϊκό στοιχείο μέσα του, ενισχύει την επαφή με εκείνο το ανώτερο ον που τόσο  αποζητούμε οι περισσότεροι από εμάς. Ενισχύει παράλληλα το αίσθημα της φιλοπατρίας, διότι για εμάς τους Έλληνες ειδικά, η φύση αποτελεί ένα μοναδικό στοιχείο ελληνικότητας. Η κάθε περιοχή κουβαλάει μαζί της ιστορίες και θρύλους, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση της παράδοσης και των λαογραφικών στοιχείων από εποχή σε εποχή. Η ομορφιά των βουνών, των πεδιάδων, των λιμνών που τόσο πολύ έχουν τραγουδηθεί και εξυμνηθεί, μας δίνει το έναυσμα να θέλουμε να συμβάλλουμε και εμείς στην προστασία της και να την εμπλουτίσουμε με δημιουργήματα αντάξιά της.




Δ) Περιβαλλοντική συνείδηση: Η καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης κρίνεται απαραίτητη αν θέλουμε να αποφύγουμε τις άσχημες συνέπειες που επιφέρει η κακομεταχείρισή της. Η υπερεκμετάλλευση πανέμορφων τοπίων με σκοπό το κέρδος, τα μεταλλαγμένα τρόφιμα και οι μονοκαλλιέργειες έρχονται σε αντίθεση με τη φυσική νομοτέλεια, η οποία στο τέλος αντιδρά με τραγικά αποτελέσματα. Οι καρκινοπάθειες, οι καρδιοπάθειες, τα αναπαραγωγικά και αναπνευστικά προβλήματα είναι η ίσως σημαντικότερη επίπτωση της καταστροφικής και ασεβούς μεταχείρισης του περιβάλλοντος.

Η φύση εκδικείται με πυρκαγιές, πλημμύρες, ακραία καιρικά φαινόμενα και επιδημίες, με θύματα εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι πληρώνουν την αλαζονεία και την κακία μας απέναντί της. Η αλόγιστη εκμετάλλευση του περιβάλλοντος καταστρέφει μνημεία μεγάλης πολιτιστικής αξίας, ερημώνει τοπία ολόκληρα και ξεριζώνει ανθρώπους από τις τοποθεσίες τους.

Ο άνθρωπος, βυθισμένος σε έναν καθαρά τεχνοκρατικό τρόπο σκέψης, απευαισθητοποιείται, περιχαρακώνεται αποκλειστικά από τη συμβατικότητα της πόλης και αδυνατεί να διακρίνει την ομορφιά στα απλά και τα απέριττα, στη συγκίνηση που προκαλεί η θέαση ενός όμορφου τοπίου. Γίνεται έρμαιο στη φιλοσοφία της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας, η οποία διδάσκει την υπερκατανάλωση και τη μανιώδη αναζήτηση πλούτου και υλικών αγαθών. Η αγάπη για το περιβάλλον πρέπει να καλλιεργείται σε ένα παιδί από τη μικρή του κιόλας ηλικία. Η οικολογία είναι ένα μάθημα το οποίο επιβάλλεται να διδάσκεται και οι γονείς πρέπει να είναι οι πρώτοι άνθρωποι που να δείχνουν το παράδειγμα, μεταφέροντας στα παιδιά το μήνυμα πως αγαπούν και προσέχουν το περιβάλλον και τους νόμους που το διέπει.

Η ασθενής πολιτική βούληση που αγνοεί τους κινδύνους που επιφέρει η άγνοια και η έλλειψη ευαισθησίας απέναντι σε αυτό, οφείλει να ενισχύσει την απόκτηση παιδείας και μεγαλύτερης ενημέρωσης για τα προβλήματα που ακολουθούν όταν ο άνθρωπος αποκοπεί τελείως από το φυσικό στοιχείο. Αγαπώντας τη φύση, ερχόμαστε πιο κοντά στον πυρήνα μας. Και μόνο τότε αισθανόμαστε πλήρεις και ολοκληρωμένοι.

 

 

3-3 Εικαστικές Δραστηριότητες Συνεργασία/ Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας/


Δημιουργούμε (ατομικά ή ομαδικά) εικαστικά έργα - κατασκευές με φυσικά ή ανακυκλωμένα υλικά που εκφράζουν την αγάπη μας για τη φύση. Τα παρακάτω αποτελούν παραδείγματα.




3-4 Μαθαίνουμε για.. Κριτική Σκέψη/ Συνεργασία/ Μελέτη Περιπτώσεων

Δύο Άνθρωποι που με τη συμπεριφορά τους «άλλαξαν» τον κόσμο




Α) Ο Μαχάτμα Γκάντι (1869-1948, Ινδός Πολιτικός και Πνευματικός Ηγέτης) αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους πολιτικούς και πνευματικούς ηγέτες του 20ού αιώνα. Στην Ινδία τιμάται ως πατέρας του έθνους και λόγω του πνευματικού και ηθικού του αναστήματος αποκαλείται «Μαχάτμα» (μεγάλη ψυχή).

Αν και ήταν ο ηγέτης εθνικών εκστρατειών για την ανακούφιση των φτωχών, την διεύρυνση των δικαιωμάτων των γυναικών, την οικοδόμηση θρησκευτικής και εθνικής αρμονίας, την εξάλειψη του άδικου συστήματος των καστών και την απελευθέρωση από την κυριαρχία των Βρετανών, ο Γκάντι εφάρμοζε την αρχή της μη βίαιης ανυπακοής των πολιτών. Εντούτοις φυλακίστηκε πολλές φορές για τη δράση του. Μετά την νίκη του Εργατικού Κόμματος σε εκλογές που έγιναν το 1945 άρχισαν τριμερείς διαπραγματεύσεις ανάμεσα στη Βρετανική κυβέρνηση, τους Ινδουιστές του Κογκρέσου και του Συνδέσμου των Μουσουλμάνων, που κατέληξαν, το 1947, στην ίδρυση δύο  κυρίαρχων κρατών, της Ινδίας και του Πακιστάν, προς μεγάλη απογοήτευση του Γκάντι, ο οποίος προσπάθησε μάταια να συμβιβάσει τις δυο πλευρές. Το αποτέλεσμα ήταν να τον μισήσουν και οι δύο. Στις 30 Ιανουαρίου 1948, ενώ ο Γκάντι κατευθυνόταν προς τον τόπο της βραδινής του προσευχής στο Δελχί, δολοφονήθηκε. Ο Μαχάτμα με την πολιτική και πνευματική στάση του πυροδότησε τρεις από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις του 20ου αιώνα: την επανάσταση κατά της αποικιοκρατίας, των φυλετικών διακρίσεων και της βίας. Δυστυχώς, λίγο μετά την απελευθέρωση της χώρας, δολοφονήθηκε.

Η 2α Οκτωβρίου (ημερομηνία γέννησης του Μαχάτμα Γκάντι) καθιερώθηκε ως Διεθνής Ημέρα Μη Βίας με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ

http://gr.youthforhumanrights.org/voices-for-human-rights/champions/mahatma-gandhi.html

 

10 θεμελιώδεις αρχές του Γκάντι για ν’ αλλάξουμε τον κόσμο

http://sxoliastesxwrissynora.wordpress.com/2013/03/01/%CE%BC%CE%B1%CF%87%CE%AC%CF%84%CE%BC%CE%B1-%CE%B3%CE%BA%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B9-1869-1948-%CE%B9%CE%BD%CE%B4%CF%8C%CF%82-%CE%B7%CE%B3%CE%AD%CF%84%CE%B7%CF%82-10-%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B5%CE%BB/

1. Πρέπει να είσαι η αλλαγή που θέλεις να δεις στον κόσμο.

2. Κανείς δεν με βλάπτει χωρίς την άδειά μου.

3. Ο αδύναμος δεν μπορεί να συγχωρήσει. Η συγχώρεση είναι ιδιότητα των δυνατών. Αν δεν συγχωρείς, τότε αφήνεις το παρελθόν και κάποιον άλλον να ελέγχει πώς νιώθεις. Συγχωρώντας, απελευθερώνεσαι από αυτά τα δεσμά και τότε μπορείς να συγκεντρωθείς ολοκληρωτικά στον επόμενο στόχο σου.

4. Ένα γραμμάριο πράξης αξίζει περισσότερο από τόνους διδασκαλίας.

5. Να ζεις την παρούσα στιγμή, να μην ανησυχείς για την επόμενη αφού δεν μπορείς να ελέγξεις ούτως ή άλλως.

6. Είμαι ένα απλό άτομο, υποκείμενο στα λάθη, όπως κάθε θνητός συνάνθρωπός μου. Ξέρω όμως, ότι έχω αρκετή ταπεινότητα να ομολογήσω τα λάθη μου.

7. Πρώτα σε αγνοούν, μετά γελάνε μαζί σου, ύστερα σε πολεμούν, έπειτα νικάς. Να είσαι επίμονος. Με τον χρόνο η αντίσταση γύρω σου θα φθίνει και θα μικρύνει. Βρες τι αληθινά σου αρέσει να κάνεις. Τότε θα βρεις το εσωτερικό κίνητρο για να συνεχίζεις.

8. Υπάρχουν καλά στοιχεία στους ανθρώπους και πράγματα που δεν είναι τόσο καλά. Όμως, μπορείς να επιλέξεις σε τι να επικεντρωθείς. Η επικέντρωση στα καλά των ανθρώπων είναι μία χρήσιμη επιλογή. Έτσι, γίνεται ευκολότερο να παρακινείς τον εαυτό σου να βοηθάς τους συνανθρώπους σου και να τους δίνεις αξία, που κάνει όχι μόνο καλύτερη τη ζωή τους, αλλά σιγά-σιγά τείνεις να παίρνεις πίσω αυτό που δίνεις. Και τα άτομα που βοηθάς νιώθουν την τάση να βοηθούν άλλους ανθρώπους.

9. Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέφτεσαι, λες και κάνεις είναι σε αρμονία. Και βρίσκεις μεγαλύτερη εσωτερική απόλαυση, όταν οι σκέψεις, οι λέξεις και οι πράξεις σου είναι ευθυγραμμισμένες. Νιώθεις δυνατός και καλά με τον εαυτό σου και αυτό αρέσει και στους άλλους.

10. Η συνεχής ανάπτυξη είναι ο νόμος της ζωής. Μπορείς σχεδόν πάντα να βελτιώνεις τις ικανότητές σου, τις συμπεριφορές σου ή να επαναξιολογείς τις αποτιμήσεις σου. Μπορείς να αποκτήσεις μεγαλύτερη κατανόηση του εαυτού σου και του κόσμου. Το να επιλέξεις να μεγαλώσεις και να εξελιχθείς είναι ένα πιο ευχάριστο και πιο χρήσιμο μονοπάτι για να ακολουθήσεις.



Η ταινία «Gandhi» του Richard Attenborough, 1982, παρουσιάζει τη ζωή και τη δράση του μεγαλύτερου πρεσβευτή της ινδικής ανεξαρτησίας και πανανθρώπινου κήρυκα ενάντια στη βία.

https://thecinema.gr/movie/gandhi/




Β) Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ (1929-1968, Αμερικανός Ιερέας και Ακτιβιστής) είναι ένας από τους πιο γνωστούς υπέρμαχους της μη βίαιης κοινωνικής αλλαγής κατά τον 20ό αιώνα.

Γεννήθηκε στην Ατλάντα της Τζόρτζια ήταν ιερέας και είχε εξαιρετική ρητορική  δεινότητα και θάρρος. Το 1955, ο ίδιος μαζί με άλλους αγωνιστές για τα Πολιτικά Δικαιώαμτα των μαύρων ηγήθηκαν, αρχικά στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα, ενός μποϊκοτάζ εναντίον της εταιρείας συγκοινωνιών, που  απαιτούσε από τους έγχρωμους επιβάτες να δίνουν τις θέσεις τους στους λευκούς και οι ίδιοι να στέκονται όρθιοι ή να κάθονται στο πίσω μέρος των λεωφορείων.

Κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας ο Κινγκ έδινε ομιλίες και οργάνωνε  μαζικές διαδηλώσεις για να τραβήξει την προσοχή του κόσμου για τις φυλετικές διακρίσεις και  να απαιτήσει την προστασία των δικαιωμάτων των Αφρο-Αμερικανών.

Το 1963, ηγήθηκε μαζικών ειρηνικών διαδηλώσεων, στο Μπίρμιγχαμ της Αλαμπάμα, τις οποίες η αστυνομία αντιμετώπισε με βία (με αστυνομικούς σκύλους και πυροσβεστικές αντλίες). Ακολούθησαν πολλές μαζικές διαμαρτυρίες σε πολλές κοινότητες και κορυφώθηκαν με μια πορεία προς την Ουάσιγκτον που αριθμούσε περισσότερα από 250.000 άτομα, όπου ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ έδωσε τον περίφημο λόγο του «I have a dream» (Έχω ένα όνειρο) που περιγράφει τον κόσμο που οραματίστηκε στον οποίο δεν θα υπάρχουν φυλετικές διακρίσεις.

Το κίνημα που ενέπνευσε ήταν τόσο δυνατό, ώστε το 1964 το Κογκρέσο θέσπισε το Νόμο περί Πολιτικών Δικαιωμάτων, σύμφωνα με τον οποίο απέκτησαν και οι έγχρωμοι το δικαίωμα ψήφου και κατ’επέκταση δικαίωμα στην ίση μεταχείρηση από τη δικαιοσύνη.

Το 1964 τιμήθηκε με το Νόμπελ Ειρήνης.

Στις 4 Απριλίου 1968, σε ηλικία 39 ετών, δολοφονήθηκε με μια σφαίρα στο κεφάλι, στο μπαλκόνι ενός μικρού μοτέλ στο κέντρο του Μέμφις στο Τενεσί.

http://gr.youthforhumanrights.org/voices-for-human-rights/champions/martin-luther-king-jr.html

 

«I have a dream» φράση σκαλισμένη στα σκαλιά του μνημείου Λίνκολν στην Ουάσιγκτον, ΗΠΑ


«Έχω ένα όνειρο» είναι ο τίτλος της ιστορικής ομιλίας που έδωσε ο Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ σε διαδήλωση στην Ουάσινγκτον, στις 28 Αυγούστου 1963, από τα σκαλιά του Μνημείου Λίνκολν, μπροστά σε ένα συγκεντρωμένο πλήθος μεγαλύτερο από 250.000 ανθρώπους. Στην ομιλία του ζητούσε αστικά, οικονομικά και πολιτικά δικαιώματα ίσα για όλους.

«Ονειρεύομαι ότι μια μέρα αυτό το έθνος θα ορθώσει ανάστημα και θα εφαρμόσει στην πράξη το νόημα της παρακάτω αρχής του: Θεωρούμε αυταπόδεικτη την αλήθεια ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι. Ονειρεύομαι ότι μια μέρα, στους κόκκινους λόφους της Τζόρτζια οι γιοι πρώην σκλάβων και οι γιοι πρώην αφεντάδων θα κάτσουν μαζί στο τραπέζι της αδερφοσύνης. Αυτά ονειρεύομαι…..»

http://tvxs.gr/webtv/%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BB%CE%AD%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%82/dr-martin-luther-king-%C2%AB%CE%AD%CF%87%CF%89-%CE%AD%CE%BD%CE%B1-%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF%C2%BB




Η ταινία «Selma» της Ava DuVernay, 2014, εκτυλίσσεται την εποχή του Κινήματος για τα Πολιτικά Δικαιώματα στις Η.Π.Α. και βασίζεται σε αληθινά γεγονότα: το χρονολόγιο τριών ταραγμένων μηνών του 1965, όταν ο Δρ Μάρτιν Λούθερ Κινγκ οδηγούσε μια επικίνδυνη εκστρατεία για να διασφαλίσει ισονομία στο δικαίωμα της ψήφου υπό το πρόσωπο μιας βίαιης αντιπαράθεσης. Η επική πορεία από το Σέλμα στο Μοντγκόμερι κορυφώθηκε με την ψήφιση ενός νόμου από τον πρόεδρο Τζόνσον, η οποία ήταν μέγιστη νίκη στη μάχη για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

https://flix.gr/cinema/selma-review.html




3-5 Ένα μήνυμα στον κόσμο Κριτική ΣκέψηΜελέτη Περιπτώσεων


3-5-1video 7,13sec, Το κορίτσι που άφησε άφωνο τον κόσμο για πέντε λεπτά

Εκπληκτική ομιλία 12χρονου κοριτσιού σε διεθνή διάσκεψη για το περιβάλλον.

Το 1992, στην ηλικία των 12, η Severn Cullis-Suzuki μάζεψε χρήματα μαζί με άλλα παιδιά, μέλη του ECO, για να παρευρεθεί στην Παγκόσμια Σύνοδο του ΟΗΕ για το Περιβάλλον, στο Ρίο Ντε Τζανέιρο. Εκεί μαζί με άλλα μέλη της ομάδας παρουσίασε στο συνέδριο περιβαλλοντικά θέματα όπως τα βιώνουν οι νέοι και χειροκροτήθηκε από τα μέλη του συνεδρίου.

Σήμερα είναι ακτιβίστρια περιβαλλοντολόγος και συγγραφέας.

https://www.youtube.com/watch?v=_MW46cu0UM8



«Είμαι εδώ για να μιλήσω εκ μέρους των γενεών που θα έρθουν. Είμαι εδώ για να μιλήσω εκ μέρους των παιδιών που πεινούν και το φωνάζουν, αλλά δεν ακούει κανείς. Είμαι εδώ για να μιλήσω για τ’αμέτρητα ζώα που χάνονται, γιατί δεν έχουν πού να κρυφτούν. Φοβάμαι να βγώ στον ήλιο, γιατί το όζον δεν μας προστατεύει πια. Φοβάμαι ν’ αναπνεύσω, γιατί δεν ξέρω τί χημικά υπάρχουν στον αέρα. Κάποτε πήγαινα για ψάρεμα στην πατρίδα μου, το Βανκούβερ, ώσπου πριν από λίγα χρόνια έπιασα ψάρια γεμάτα καρκίνο. Καθημερινά μαθαίνω ότι ζώα και φυτά εξαφανίζονται για πάντα. Έχω ονειρευτεί να δω παράξενα είδη ζώων και πουλιών, αλλά αναρωτιέμαι αν θα υπάρχουν για να τα δουν και τα παιδιά μου. Εσείς αναρωτηθήκατε το ίδιο όταν ήσασταν παιδιά; Όλ’αυτά γίνονται μπροστά στα μάτια μας, ενώ εμείς κάνουμε σαν να έχουμε όσο χρόνο θέλουμε ή σαν να έχουμε όλες τις λύσεις έτοιμες στα χέρια μας.

Εγώ είμαι παιδί - δεν έχω λύσεις. Εσείς δεν μπορείτε να κάνετε το όζον όπως ήταν παλιά. Δεν ξέρετε πώς να φέρετε πίσω τα ζώα που εξαφανίζονται - το σολωμό σ’ένα μολυσμένο ποτάμι... Δεν μπορείτε να φέρετε πίσω τα δάση που κάποτε μεγάλωναν, ενώ τώρα έχουν γίνει έρημοι... Αφού δεν γνωρίζετε λοιπόν πώς να θεραπεύσετε τη φύση, τότε γιατί την καταστρέφετε;

Εδώ, ίσως είστε αντιπρόσωποι κρατών, επιχειρηματίες, διοργανωτές και πολιτικοί. Όμως εσείς οι ίδιοι, οι οικογένειές σας, οι γονείς και οι πρόγονοί σας είναι κάποιων τα παιδιά. Είμαι παιδί, αλλά γνωρίζω ότι είμαι μέλος μιας μεγάλης οικογένειας, με 5 δισεκατομύρια μέλη, με 30 δισεκατομύρια διαφορετικά είδη, και κανένα σύνορο ούτε καμιά κυβέρνηση μπορεί να το αλλάξει αυτό.

Εύχομαι μόνο να είμασταν ενωμένοι προς έναν κοινό σκοπό...

Δεν με τυφλώνει ο θυμός, ούτε διστάζω από φόβο να πω σ’όλο τον κόσμο πώς αισθάνομαι. Στη χώρα μου παράγουμε τόσα σκουπίδια! Αγοράζουμε και πετάμε, αγοράζουμε και πετάμε! Εμείς, οι χώρες του Βορρά, αρνούμαστε να μοιραστόυμε με τους φτωχότερους, ακόμη κι όταν έχουμε πάρα πολλά, αρνούμαστε να δώσουμε λίγα από τα πλούτη μας. Στον Καναδά είμαστε προνομιούχοι, με στέγη, πολύ φαγητό και νερό, ποδήλατα, ρολόγια, υπολογιστές και τηλεοράσεις. Θα χρειαζόμουν 2 μέρες για να σας διαβάσω τη λίστα των αγαθών μας.

Μόλις προχθές όμως, εδώ στη Βραζιλία, σοκαριστήκαμε όταν χρειάστηκε να περάσουμε λίγο χρόνο με τα παιδιά που ζουν στο δρόμο. Να τί μας είπε ένα: « Αν ήμουν πλούσιος, θα έδινα σ’όλα τα παιδιά του δρόμου φαγητό, στέγη, αγάπη και στοργή». Αν ένα παιδί του δρόμου, που δεν έχει τίποτε, είναι πρόθυμο να μοιραστεί, τότε γιατί εμείς, που έχουμε τα πάντα, είμαστε ακόμη τόσο αχόρταγοι; Δεν μπορώ να πάψω να σκέφτομαι ότι κι αυτά είναι παιδιά, σαν κι εμένα. Και έχει σημασία πού γεννιέσαι, γιατί θα μπορούσα κι εγώ να ζω στις φαβέλες του Ρίο ή να πεθαίνω από πείνα στη Σομαλία ή από σφαίρα στη Μ. Ανατολή, ή να ζητιανεύω στην Ινδία.

Εγώ είμαι παιδί, κι όμως γνωρίζω πως, αν όλα τα χρήματα που δίνονται σ’έναν πόλεμο δίνονταν για να βρούμε τις λύσεις για τα προβλήματα του περιβάλλοντος ή για να σταματήσει η φτώχεια, ο κόσμος αυτός θα ήταν πολύ όμορφος!

Από το Νηπιαγωγείο μας μαθαίνετε πώς να συμπεριφερόμαστε - να μη μαλώνουμε, να προσπαθούμε να βρίσκουμε λύσεις, να σεβόμαστε τους άλλους, να διατηρούμε το χώρο μας καθαρό, να μήν πληγώνουμε άλλα πλάσματα, να μην είμαστε άπληστοι.

Όμως εσείς, γιατί τα κάνετε όλ’αυτά;

Μην ξεχνάτε γιατί παίρνετε μέρος στα συνέδρια αυτά, για ποιούς τα κάνετε ολ’αυτά - τα κάνετε για τα παιδιά σας.

Εσείς αποφασίζετε σε τί κόσμο θα μεγαλώσουμε. Οι γονείς θα πρέπει να παρηγορούν τα παιδιά τους λέγοντάς τους: « Μην ανησυχείς-όλα θα πάνε καλά... Δεν είναι το τέλος του κόσμου... κάνουμε ό,τι μπορούμε...». Όμως φοβάμαι ότι δεν μπορούν.

Άραγε, είμαστε μέσα στις προτεραιότητές σας;

Ο μπαμπάς μου μου λέει πάντα: «Είσαι ό,τι κάνεις, όχι ό,τι λές».

Ε λοιπόν, αυτά που κάνετε με κάνουν και κλαίω τις νύχτες. Εσείς οι μεγάλοι λέτε ότι μας αγαπάτε όμως, σας προκαλώ, κάντε τα λόγια σας πράξη»

http://xpolis.blogspot.com/2008/12/h-severn-suzuki-1992.html

 

Severn Suzuki Unifies World Vision for Sustainable Future at Rio+Social (9:40 sec)

https://www.youtube.com/watch?v=G7z5pWP7Yio

 

3-5-2animation 5,24sec, Bottle

Awarded Short Films,2011  

https://www.youtube.com/watch?v=1qMUC9XkJ7o

 


3-5-3video-τραγούδι 4,05sec, Message in a bottle

https://www.youtube.com/watch?v=MbXWrmQW-OE&list=RDMbXWrmQW-OE


«Message in a bottle» του συγκροτήματος Police, 1979

Just a castaway
an island lost at sea
another lonely day
no-one here but me
more loneliness
than any man could bear
rescue me before I fall into despair

I'll send an SOS to the world
I'll send an SOS to the world
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
message in a bottle

A year has passed since I wrote my note
but I should have known this right from the start
only hope can keep me together
love can mend your life
but love can break your heart

I'll send an SOS to the world
I'll send an SOS to the world
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
message in a bottle

Walked out this morning
don't believe what I saw
a hundred billion bottles
washed up on the shore
seems I'm not alone in being alone
a hundred billion castaways
looking for a home

I'll send an SOS to the world
I'll send an SOS to the world
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
I hope that someone gets my
message in a bottle
Sending out an SOS




3-5-4 Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε μια περφόρμανς με τίτλο «Τι μήνυμα θέλω να στείλω στην κοινωνία, ώστε να την κάνω καλύτερη;»

Α) Κάθε παιδί, έχει γράψει από πριν σε ένα χαρτί ένα δικό μου μήνυμα, που απευθύνεται σε όλο τον κόσμο.

Β) Τα παιδιά κάθε τμήματος μαζεύονται όλα μαζί στην αυλή. Με τη σειρά κάθε τμήμα, το ένα παιδί μετά το άλλο διαβάζει δυνατά το μήνυμά του κι έπειτα διπλώνει και βάζει το χαρτί μέσα στο μπουκάλι του τμήματος.

Αν πηγαίναμε στη θάλασσα, κάποιος ή κάποια απ’ όλους και όλες θα το πετούσε στη θάλασσα, ώστε το μπουκάλι να ταξιδέψει μακριά και ίσως να το βρει κάποιος άνθρωπος, να το ανοίξει και να πάρει τα μηνύματά μας.

Εναλλακτικά μπορούμε να παραδώσουμε όλα τα μπουκάλια στον διευθυντή του σχολείου και να παραμείνουν στην κατοχή του, μέχρι να πάμε στη θάλασσα σε κάποια εκδρομή και να τα ρίξουμε τότε εκεί......