1Ταυτότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα

A΄ Τάξη
Βιωματικές Δράσεις - Σχολική και Κοινωνική Ζωή
«Μοιράζομαι την εικόνα του εαυτού μου»

Η ταυτότητά μου
(η διαφορετικότητα ή η ομοιότητα που έχω με άλλους ανθρώπους)
και η γνώση των δικαιωμάτων μου
με οδηγούν στην ομάδα,
όπου όλοι μαζί δημιουργούμε τις προϋποθέσεις
ώστε με συνεργασία και αλληλεγγύη
να προχωρήσουμε στον κόσμο.


Ταυτότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα

Α.ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ



1-1Διερευνούμε πορτρέτα καλλιτεχνών.
-Οι καλλιτέχνες ταυτίζονται με τα έργα τους, η προσωπική τους ζωή αντανακλάται στο έργο τους;
-Από τι επηρεάζονται οι καλλιτέχνες, ώστε να διαμορφώσουν το σύνολο του έργου τους;
-Οι καλλιτέχνες φτιάχνουν τα έργα τους ανάλογα με το τι αρέσει στον κόσμο;
-Πώς αισθάνονται οι καλλιτέχνες όταν εκθέτουν τη δουλειά τους;

1-2Παρουσιάζω τα χαρακτηριστικά του εαυτού μου.
-Πώς συστήνομαι, τι επιλέγω κάθε φορά να προβάλω;
-Πώς με επηρεάζει το γεγονός της παρουσίασης του εαυτού μου;
-Ακούγοντας τους άλλους να παρουσιάζουν τους εαυτούς τους, διαπιστώνω διαφορές σε αυτά που είχα καταλάβει γι’ αυτούς;
-Για ποιους λόγους η αντίληψη που έχει κάποιος για τον εαυτό του μπορεί να μοιάζει ή να διαφέρει με την εικόνα που έχουν οι άλλοι γι’ αυτόν;

1-3Σκιαγραφώ την Ταυτότητά μου.
(Συμπεριλαμβάνω όσα από τα παρακάτω θεωρώ σημαντικά ή τα αντικαθιστώ με άλλα.)
 -Ονοματεπώνυμο, Χρονολογία και Τόπος Γέννησης
-Καταγωγή και Μέλη της Οικογένειας
-Εξωτερική Εμφάνιση (πρόσωπο, μάτια, μαλλιά, ύψος, βάρος)
-Προσόντα και Ελαττώματα
-Αγαπώ και Απεχθάνομαι (ζώο, χρώμα, μάθημα, άθλημα, παιχνίδι, ασχολία, φαγητό κτλ)
-Όνειρα και Επιδιώξεις

1-4Φιλοτεχνώ και παρουσιάζω το πορτρέτο μου με κολάζ.
-Πώς αισθάνομαι όταν δείχνω ένα δικό μου καλλιτεχνικό έργο;
-Μ’ ενδιαφέρει η γνώμη των άλλων για το έργο μου;
-Μου αρέσει να εκφράζω τη γνώμη μου για το έργο ενός άλλου παιδιού;
-Ακούω τους άλλους όταν μιλούν για το έργο κάποιου παιδιού;

1-5Μαθαίνουμε για τη Διακήρυξη Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
-Διαφέρουν τα Δικαιώματα των παιδιών από τα Δικαιώματα των ενηλίκων;

1-6Γράφω ένα από τα άρθρα της Διακήρυξης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δημιουργώντας μια ωραία πινακίδα.

1-7Βρίσκω και γράφω ένα από τα άρθρα της ΔΑΔ σε κάποια άλλη γλώσσα.

1-8Εικονογραφώ ένα από τα άρθρα της ΔΑΔ.

1-9Διερευνούμε οργανισμούς που υπερασπίζονται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και γράφουμε ένα σχετικό άρθρο.

Β.ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΗΓΕΣ, VIDEO


Ρέμπραντ
Rembrandt van Rijn
1606-1669
Ολλανδός Ζωγράφος

Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΡΕΜΠΡΑΝΤ (2:33 min)
Rembrandt Himself (3:27 min)

Ο Ρέμπραντ συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων ζωγράφων όλων των εποχών. Φιλοτέχνησε συνολικά περίπου 400 πίνακες, περισσότερα από 1000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά. Ανάμεσα στα έργα του κυριαρχούν οι προσωπογραφίες, ωστόσο διακρίθηκε σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως τοπιογραφίες, ιστορικές, βιβλικέςμυθολογικές και αλληγορικές σκηνές. Γεννημένος στο Λέιντεν της Ολλανδίας, φοίτησε στο λατινικό σχολείο και στο πανεπιστήμιο της πόλης, ωστόσο πολύ σύντομα στράφηκε αποκλειστικά στη ζωγραφική, μαθητεύοντας στο πλευρό διακεκριμένων καλλιτεχνών της εποχής. Κατάφερε να διακριθεί, αναλαμβάνοντας σημαντικές παραγγελίες και αποκτώντας μεγάλη φήμη.

Αυτοπροσωπογραφίες του Ρέμπραντ


********


Βαν Γκογκ
Vincent Willem van Gogh
1853-1890
Ολλανδός Ζωγράφος

VINCENT VAN GOGH - ΒΙΝΣΕΝΤ ΒΑΝ ΓΚΟΓΚ (3:51 min)
Van Gogh's paintings masterpieces come to life (3:05 min)

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ εν ζωή δεν σημείωσε επιτυχία ούτε αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του Εξπρεσιονισμό, του Φοβισμού και γενικώς της Αφηρημένης Τέχνης θεωρείται καταλυτική.
Συνολικά δημιούργησε σε διάστημα περίπου δέκα ετών περισσότερα από 800 πίνακες και 1000 μικρότερα σχέδια. Σώζεται ακόμα εκτενής αλληλογραφία του με τον αδελφό του, που περιλαμβάνει περισσότερα από 700 γράμματα.

Αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ


********


The 30 Articles of Human Rights (2:29 min)


Όλοι έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους (1:05 min)


Ανθρώπινα Δικαιώματα - LYKEIO VAMOU (4:25 min)


Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

Μέσα από τις προσπάθειες του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, οι κυβερνήσεις έχουν συνάψει πολλές πολυμερείς συμβάσεις που καθιστούν τον κόσμο ένα ασφαλέστερο και υγιέστερο μέρος, με περισσότερες ευκαιρίες και δικαιοσύνη για όλους μας. Αυτό το ολοκληρωμένο σώμα του διεθνούς δικαίου, περιλαμβανομένου του δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του ΟΗΕ. 
Η Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, που υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση στις 10 Δεκεμβρίου του 1948, καθορίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα και τις ελευθερίες, για όλες τις γυναίκες και όλους τους άντρες. Μεταξύ αυτών, είναι το δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την ιθαγένεια, στην ελευθερία της σκέψης, της συνείδησης και της θρησκείας, στην εργασία, στην εκπαίδευση, το δικαίωμα στην τροφή και την κατοικία και το δικαίωμα συμμετοχής στη διακυβέρνηση. Η Διακήρυξη έθεσε τις βάσεις για περισσότερες από 80 συνθήκες και διακηρύξεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Έχοντας σχεδόν ολοκληρώσει την εργασία του για τον καθορισμό των βασικών αρχών, ο ΟΗΕ εστιάζει πλέον τις προσπάθειές του στην εφαρμογή των νόμων για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο Ύπατος Αρμοστής για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, που συντονίζει τη δράση του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα, συνεργάζεται με τις κυβερνήσεις και τους μηχανισμούς ανθρωπίνων δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών, για τη βελτίωση της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η μέρα αυτή (10 του Δεκέμβρη)  γιορτάζεται ως η Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.


Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου

ΠΡΟΟΙΜΙΟ
Επειδή η αναγνώριση της αξιοπρέπειας, που είναι σύμφυτη σε όλα τα μέλη της ανθρώπινης οικογένειας, καθώς και των ίσων και αναπαλλοτρίωτων δικαιωμάτων τους αποτελεί το θεμέλιο της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης στον κόσμο.
Επειδή η παραγνώριση και η περιφρόνηση των δικαιωμάτων του ανθρώπου οδήγησαν σε πράξεις βαρβαρότητας, που εξεγείρουν την ανθρώπινη συνείδηση, και η προοπτική ενός κόσμου όπου οι άνθρωποι θα είναι ελεύθεροι να μιλούν και να πιστεύουν, λυτρωμένοι από τον τρόμο και την αθλιότητα, έχει διακηρυχθεί ως η πιο υψηλή επιδίωξη του ανθρώπου.
Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να προστατεύονται τα ανθρώπινα δικαιώματα από ένα καθεστώς δικαίου, ώστε ο άνθρωπος να μην αναγκάζεται να προσφεύγει, ως έσχατο καταφύγιο, στην εξέγερση κατά της τυραννίας και της καταπίεσης.
Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να ενθαρρύνεται η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα έθνη.
Επειδή, με τον καταστατικό Χάρτη, οι λαοί των Ηνωμένων Εθνών διακήρυξαν και πάλι την πίστη τους στα θεμελιακά δικαιώματα του ανθρώπου, στην αξιοπρέπεια και την αξία της ανθρώπινης προσωπικότητας, στην ισότητα δικαιωμάτων ανδρών και γυναικών, και διακήρυξαν πως είναι αποφασισμένοι να συντελέσουν στην κοινωνική πρόοδο και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες ζωής στα πλαίσια μιας ευρύτερης ελευθερίας.
Επειδή τα κράτη μέλη ανέλαβαν την υποχρέωση να εξασφαλίσουν, σε συνεργασία με τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, τον αποτελεσματικό σεβασμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιακών ελευθεριών σε όλο τον κόσμο.
Επειδή η ταυτότητα αντιλήψεων ως προς τα δικαιώματα και τις ελευθερίες αυτές έχει εξαιρετική σημασία για να εκπληρωθεί πέρα ως πέρα αυτή η υποχρέωση.

Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
Διακηρύσσει ότι η παρούσα Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αποτελεί το κοινό ιδανικό στο οποίο πρέπει να κατατείνουν όλοι οι λαοί και όλα τα έθνη, έτσι ώστε κάθε άτομο και κάθε όργανο της κοινωνίας, με τη Διακήρυξη αυτή διαρκώς στη σκέψη, να καταβάλλει, με τη διδασκαλία και την παιδεία, κάθε προσπάθεια για να αναπτυχθεί ο σεβασμός των δικαιωμάτων και των ελευθεριών αυτών, και να εξασφαλιστεί προοδευτικά, με εσωτερικά και διεθνή μέσα, η παγκόσμια και αποτελεσματική εφαρμογή τους, τόσο ανάμεσα στους λαούς των ίδιων των κρατών μελών όσο και ανάμεσα στους πληθυσμούς χωρών που βρίσκονται στη δικαιοδοσία τους.


Απλοποιημένη έκδοση των 30 άρθρων της Οικουμενικής Διακήρυξης των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
που έχει δημιουργηθεί ειδικά για τους νέους

1. Είµαστε όλοι γεννημένοι ελεύθεροι και ίσοι. 
Όλοι έχουµε τις δικές µας σκέψεις και ιδέες. Θα πρέπει όλοι να μας αντιμετωπίζουν µε τον ίδιο τρόπο.
2. Μην Κάνεις Διακρίσεις. 
Αυτά τα δικαιώµατα ανήκουν σε όλους, ανεξάρτητα από τις διαφορές µας.
3. Το δικαίωµα στη ζωή.
Όλοι έχουµε δικαίωµα να ζήσουµε με ελευθερία και ασφάλεια.
4. Όχι σκλαβιά. 
Κανείς δεν έχει το δικαίωµα να µας κάνει σκλάβους. ∆εν µπορούµε εµείς να σκλαβώσουµε κανέναν. 
5. Όχι βασανιστήρια.
Κανείς δεν έχει το δικαίωµα να µας πληγώσει ή να µας βασανίσει. 
6. Έχεις δικαιώµατα όπου κι αν πηγαίνεις. 
Είµαι ένας άνθρωπος όπως κι εσύ!
7. Είµαστε όλοι ίσοι ενώπιον του νόµου. 
Ο νόµος είναι ίδιος για όλους. Πρέπει να φέρεται σε όλους μας δίκαια. 
8. Τα ανθρώπινα δικαιώµατά σου προστατεύονται από το Νόµο. 
Μπορούµε όλοι να ζητήσουµε τη βοήθεια του νόµου όταν αντιμετωπίζουμε άδικη μεταχείριση.
9. Όχι άδικη κράτηση. 
Κανείς δεν έχει το δικαίωµα να µας φυλακίσει χωρίς καλό λόγο και να µας κρατάει εκεί ή να µας διώξει από τη χώρα µας.
10. Το δικαίωµα για δίκη. 
Αν δικαζόµαστε, αυτό πρέπει να γίνεται δηµοσίως. Οι άνθρωποι που µας δικάζουν, δεν πρέπει να αφήνουν κανένα να τους λέει τι να κάνουν. 
11. Είµαστε πάντα αθώοι μέχρι αποδείξεως του εναντίου. 
Κανείς δεν θα πρέπει να κατηγορείται για τίποτα µέχρι να αποδειχθεί η ενοχή του. Όταν οι άνθρωποι λένε ότι κάναµε κάτι κακό, έχουµε το δικαίωµα να δείξουµε ότι δεν είναι αλήθεια. 
12. Δικαίωµα στην ιδιωτική ζωή.
Κανείς δεν πρέπει να προσπαθήσει να βλάψει την υπόληψή µας. Κανείς δεν έχει το δικαίωµα να µπει στο σπίτι µας, να ανοίξει τα γράµµατά µας ή να ενοχλεί εµάς ή την οικογένειά µας χωρίς κάποιο καλό λόγο.
13. Ελευθερία της μετακίνησης. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να πάµε όπου θέλουµε στη χώρα µας και να ταξιδέψουµε όπως θέλουµε.
14. Το δικαίωµα στο να αναζητάς ασφαλή τόπο να ζήσεις. 
Αν φοβόµαστε µια κακή µεταχείριση στη χώρα µας έχουµε όλοι το δικαίωµα να µεταβούµε σε µια άλλη χώρα για να είµαστε ασφαλείς.
15. Δικαίωµα στην εθνικότητα. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να ανήκουµε σε µια χώρα.
16. Γάµος και οικογένεια. 
Κάθε ενήλικας έχει το δικαίωµα να παντρευτεί και να κάνει οικογένεια αν το θέλει. Άνδρες και γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώµατα όταν είναι παντρεµένοι και όταν είναι χωρισµένοι.
17. Το δικαίωµα στα δικά σου πράγµατα. 
Ο καθένας έχει το δικαίωµα να κατέχει πράγµατα ή να τα µοιράζεται. Κανείς δεν έχει το δικαίωµα να παίρνει τα πράγµατά µας χωρίς κάποιον καλό λόγο.
18. Ελευθερία της σκέψης. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να πιστεύουµε σε αυτό που θέλουµε να πιστεύουµε, να έχουµε µια θρησκεία ή να την αλλάζουµε αν θέλουµε.
19. Ελευθερία της έκφρασης. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να παίρνουµε αποφάσεις, να σκεφτόµαστε ό,τι θέλουµε, να λέµε ό,τι πιστεύουµε και να µοιραζόµαστε τις ιδέες µας µε άλλους ανθρώπους.
20. Το δικαίωµα στις δηµόσιες συγκεντρώσεις. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να συναντιόµαστε µε τους φίλους µας και να δουλεύουµε µαζί ειρηνικά για να υπερασπιστούµε τα δικαιώµατά µας. Κανείς δεν µπορεί να µας κάνει µέλη µιας οµάδας αν δεν το θέλουµε.
21. Το δικαίωµα στη Δηµοκρατία. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα να συµµετέχουµε στην κυβέρνηση της χώρας µας. Κάθε ενήλικας θα πρέπει να µπορεί να επιλέξει τους δικούς του ηγέτες.
22. Κοινωνική ασφάλιση. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα για µια οικονοµικώς προσιτή στέγαση, φάρµακα, εκπαίδευση και παιδική φροντίδα, αρκετά χρήµατα για να ζούµε και ιατρική περίθαλψη αν είµαστε άρρωστοι ή ηλικιωµένοι.
23. Δικαιώματα εργαζομένων. 
Κάθε ενήλικος έχει το δικαίωµα να κάνει µια δουλειά, να παίρνει ένα τίµιο εισόδηµα για τη δουλειά του και να γίνει µέλος ενός επαγγελματικού σωματείου.
24. Το δικαίωµα στο παιχνίδι. 
Όλοι έχουμε το δικαίωμα να ξεκουραζόμαστε από την εργασία μας και να αναπαυόμαστε.
25. Φαγητό και στέγη για όλους. 
Όλοι έχουµε το δικαίωµα µιας καλής ζωής. Μητέρες και παιδιά, ηλικιωµένοι, άνεργοι ή ανάπηροι, όλοι έχουν το δικαίωµα να λαµβάνουν φροντίδα.
26. Το δικαίωµα στην εκπαίδευση. 
Η εκπαίδευση είναι ένα δικαίωµα. Το δηµοτικό σχολείο πρέπει να είναι δωρεάν. Πρέπει να μάθουμε για τα Ηνωµένα Έθνη και για το πώς να συνεργαζόμαστε µε τους άλλους. Οι γονείς µας µπορούν να επιλέξουν τι θα µάθουµε.
27. Δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας. 
Τα πνευµατικά δικαιώµατα είναι ένας ειδικός νόµος που προστατεύει τις προσωπικές καλλιτεχνικές δηµιουργίες και συγγράµµατα. Οι άλλοι δεν µπορούν να κάνουν αντίγραφα χωρίς άδεια. Έχουµε όλοι το δικαίωµα του δικού µας τρόπου ζωής και του να επωφελούµαστε από την τέχνη, την επιστήµη και τη µάθηση.
28. Ένας δίκαιος και ελεύθερος κόσµος. 
Πρέπει να υπάρχει τάξη ώστε να επωφελούµαστε από τα δικαιώµατα και τις ελευθερίες στη χώρα µας και σε όλο τον κόσµο.
29. Υπευθυνότητα. 
Έχουµε ένα καθήκον απέναντι στους άλλους ανθρώπους και θα πρέπει να προστατεύουµε τα δικά τους δικαιώµατα και τις ελευθερίες τους. 
30. Κανείς δεν μπορεί να σας αφαιρέσει αυτά τα δικαιώµατα.

********



Amnesty International "Ink" 2008 (3:02 min)
https://www.youtube.com/watch?v=iiN7CNJO1gI


Standing Up for Freedom (2:05 min)


Διεθνής Αμνηστία - Ελληνικό Τμήμα

Η Διεθνής Αμνηστία είναι ένα παγκόσμιο κίνημα περισσότερων από 3 εκατομμύρια υποστηρικτών, μελών και ακτιβιστών που αγωνίζονται για την προστασία των διεθνώς αναγνωρισμένων ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Όραμά μας είναι ένας κόσμος όπου όλοι οι άνθρωποι θα απολαμβάνουν όλα τα δικαιώματα που αναγνωρίζονται από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και από άλλα διεθνή πρότυπα. Βασικές αξίες μας η αλληλεγγύη σε παγκόσμιο επίπεδο, η αμεροληψία και η διαφάνεια, η δημοκρατία και ο αμοιβαίος σεβασμός.
Η Διεθνής Αμνηστία αναλαμβάνει δράση για τον τερματισμό των σοβαρών παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η σωματική και ψυχική ακεραιότητα, η ελευθερία της έκφρασης και της συνείδησης, η ελευθερία από διακρίσεις. Η δράση μας περιλαμβάνει ένα πολύ ευρύ φάσμα θεμάτων. Υπερασπιζόμαστε τους κρατούμενους της συνείδησης, της βίας αλλά και της φτώχειας. Αγωνιζόμαστε για τον τερματισμό της βίας κατά των γυναικών, την κατάργηση της θανατικής ποινής, των βασανιστηρίων και του περιορισμού των ελευθεριών στο όνομα του «πολέμου κατά της τρομοκρατίας», για την καταπολέμηση των διακρίσεων που υφίστανται οι πρόσφυγες, οι μετανάστες, οι μειονότητες αλλά και οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι υποστηρικτές της Διεθνούς Αμνηστίας βρίσκονται σε περισσότερες από 150 χώρες. Οι πόροι της προέρχονται αποκλειστικά από όλους εκείνους που υποστηρίζουν τη δράση της με τη συνδρομή τους. Για να διατηρεί την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητά της, δεν δέχεται χρήματα από κυβερνήσεις ή διακυβερνητικούς οργανισμούς.
Η Διεθνής Αμνηστία έχει τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης (1977) «για τη συνεισφορά της στην εξασφάλιση της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και, κατ’ επέκταση, της ειρήνης στον κόσμο.»


Η Διεθνής Αμνηστία προωθεί το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Φανταστείτε έναν κόσμο όπου καθένας από εμάς υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, με όποιον τρόπο μπορεί: Διαμαρτυρόμαστε όταν ακούμε ρατσιστικές επιθέσεις. Προσπαθούμε να αντιληφθούμε τις ανάγκες των προσφύγων και τις φρικτές συνθήκες που οδηγούν τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν τις εστίες τους. Αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα όλων των ανθρώπων να εκφράζουν την άποψή τους, ακόμα και όταν διαφωνούμε με αυτήν. Αναγνωρίζουμε ότι όλοι έχουν δικαίωμα στα βασικά αγαθά που είναι απαραίτητα για τη ζωή, όπως επαρκής σίτιση και στέγη.
Για τη Διεθνή Αμνηστία, η προώθηση του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σημαίνει μια διαδικασία μεταμόρφωσης και αλλαγής. Θέλουμε να αμφισβητήσουμε τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά μας – τόσο τη δική μας όσο και των άλλων. Θέλουμε να αλλάξουμε τις κοινωνίες μας. Θέλουμε να γίνει ο κόσμος πολύ διαφορετικός – ένας πραγματικά δίκαιος κόσμος όπου όλοι οι άνθρωποι θα είναι ασφαλείς και η αξιοπρέπειά τους θα είναι σεβαστή.
Η Διεθνής Αμνηστία προωθεί το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με τρεις βασικούς τρόπους:
*Ενισχύει την ευαισθητοποίηση του κοινού και την κατανόησή του σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
*Μας εκπαιδεύει στο πώς να διεκδικούμε καλύτερα τα ανθρώπινα δικαιώματα.
*Δίνει στους ανθρώπους τρόπους ώστε να αναλάβουν μια αποτελεσματική δράση.


Η Διεθνής Αμνηστία υποστηρίζει την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ένα ολοένα και πιο σημαντικό μέρος της δουλειάς της Διεθνούς Αμνηστίας είναι η δράση της για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Παραδείγματα αυτής της δουλειάς είναι η έκδοση εγχειριδίου για τη διδασκαλία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Αφρική, η δημιουργία φόρουμ παιδιών για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Μαρόκο, η παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού στην Ταϊβάν, η εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην Ταϊλάνδη και την Ουκρανία, η έκδοση εγχειριδίων εκπαιδευτικού υλικού στην Τσεχία, την Πολωνία, το Μεξικό, η παροχή εκπαίδευσης κατά των διακρίσεων σε εκπαιδευτές της αστυνομίας στην Ιρλανδία και η εκπαίδευση εκπαιδευτών στο Περού.
Το ελληνικό τμήμα δραστηριοποιείται και αυτό στην παραγωγή και παροχή εκπαιδευτικού υλικού για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Η Διεθνής Αμνηστία συνεργάζεται με τα σχολεία και την τυπική εκπαίδευση:
*Για τη διδασκαλία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
*Για τον σεβασμό των δικαιωμάτων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Οι ακτιβιστές της Διεθνούς Αμνηστίας ασκούν θεσμική πίεση προς την κυβέρνηση για να υιοθετεί και προωθεί προγράμματα εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα και για να υποστηρίζει εκείνη τη σχολική κουλτούρα που σέβεται και προάγει τα δικαιώματα όλων των μαθητών και εκπαιδευτικών ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής, κοινωνικής θέσης, γλώσσας κλπ.


Η Διεθνής Αμνηστία συνεργάζεται με το παγκόσμιο δίκτυο εκπαιδευτικών για τα ανθρώπινα δικαιώματα
Διάδωσε το μήνυμα και το παράδειγμα για την κουλτούρα ανθρωπίνων δικαιωμάτων χρησιμοποιώντας το υλικό της Διεθνούς Αμνηστίας
Ενδυνάμωσε με εκπαιδευτική δράση τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις εκστρατείες υπεράσπισής τους
Προσκάλεσε υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο σχολείο και σε οποιοδήποτε χώρο πραγματοποιούνται εκπαιδευτικές και ενημερωτικές δραστηριότητες
Επικοινώνησε μαζί μας ώστε να μάθεις πώς μπορείς να συμμετάσχεις στο δίκτυο εκπαίδευσης
Στείλε μας υλικό και δράσεις μαθητών προς δημοσίευση από τη σελίδα μας.

********


   «Δεν συμβαίνει εδώ, αλλά συμβαίνει τώρα» Καμπάνια της Διεθνούς Αμνηστίας

Συγκλονίζει η καμπάνια της Διεθνούς Αμνηστίας με τίτλο «Δεν συμβαίνει εδώ, αλλά συμβαίνει τώρα». Πρόκειται για φωτογραφίες, στις οποίες αποτυπώνεται με τον πλέον ρεαλιστικό τρόπο, αυτό που συμβαίνει δίπλα μας, αλλά αδυνατούμε να δούμε. Εκείνο που νομίζουμε ότι είναι μακριά μας, στην πραγματικότητα όμως μας επηρεάζει, όσο κι αν είμαστε σίγουροι για το αντίθετο.


********


Μαλάλα Γιουσαφζάι

Class Dismissed in Swat Valley (9:22 min)
Diary of a Pakistani schoolgirl
Malala Yousafzai: Portrait of the girl blogger

Η Μαλάλα Γιουσαφζάι γεννήθηκε στις 12 Ιουλίου 1997 στην πόλη Μινγκάορα του Πακιστάν, μέλος μιας οικογένειας Σουνιτών Παστούν. Γονείς της είναι οι Ζιαουντίν Γιουσαφζάι και Τουρ Πεκάι. Η Μαλάλα έχει και δύο μικρότερους αδελφούς. Η πρώτη της εκπαίδευση της δόθηκε από τον πατέρα της, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης σχολείου και ποιητής. Σε ηλικία 11 ετών ξεκίνησε να γράφει (χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο) σε blog, όπου περιέγραφε τη ζωή της στην πόλη Mingora, στο βορειοδυτικό Πακιστάν, μετά την κατάληψη της εξουσίας στην περιοχή από τους Ταλιμπάν, που απαγόρευσαν στα κορίτσια να πηγαίνουν στο σχολείο και εξέφραζε τις απόψεις της σχετικά με το δικαίωμα των κοριτσιών στη μόρφωση. Τα επόμενα χρόνια έδωσε συνεντεύξεις σε διάφορα μέσα, τόσο της χώρας της όσο και άλλων χωρών, στις οποίες υποστήριζε το δικαίωμα των κοριτσιών να πηγαίνουν στο σχολείο. Στο μεταξύ έγινε γνωστή η ταυτότητά της. Το πρωί της 9ης Οκτωβρίου 2012 ένας άντρας πυροβόλησε στο κεφάλι τη Μαλάλα Γιουσαφζάι ενώ βρισκόταν μέσα στο σχολικό λεωφορείο, τραυματίζοντάς την πολύ σοβαρά. Τις μέρες μετά την επίθεση νοσηλεύθηκε σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομείο στο Πακιστάν και στη συνέχεια, όταν βελτιώθηκε η κατάστασή της, μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Queen Elizabeth του Μπέρμιγχαμ, στην Αγγλία.
Η απόπειρα δολοφονίας προκάλεσε μια έκρηξη συμπαράστασης προς την 15χρονη τότε μαθήτρια, τόσο στο Πακιστάν όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Το 2013 της απονεμήθηκε το Βραβείο Ζαχάρωφ και ήταν υποψήφια για το Νόμπελ Ειρήνης. Το 2014 της απονεμήθηκε το Νόμπελ Ειρήνης για τον αγώνα της στο δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση.


********