1ο ΕΔ-Β΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 2

1ο ΕΔ-Β΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 2

Θέμα 2 Η ταυτότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα


2-0 Πηγές

Αγωγή Υγείας - Βασικές Αρχές - Σχεδιασμός Προγράμματος της Ματίνας Στάππα-Μουρτζίνη (∆ιδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστηµίου Αθηνών, Οδοντίατρος, Πάρεδρος Αγωγής Υγείας Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) https://repository-edulll.ekt.gr/edulll/bitstream/10795/136/3/136.pdf

 

Συμβίωση - Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων © Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR), Νοέμβριος 2014 

https://www.unhcr.org/gr/wp-content/uploads/sites/10/2019/07/Symbiosis_project_manual_final.pdf

 

Βιωματικές Δράσεις, Μαρία Δουκάκη, 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, Σχ.Έτος 2015-16

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/2014-2015-2.html

 

2-1 Εισαγωγή

Μόνο ένα παιδί που κατανοεί ότι τα ανθρώπινα δικαιώματα απορρέουν από τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες και έχει ενσυναίσθηση για τα άλλα ανθρώπινα όντα θα αναλάβει προσωπική ευθύνη για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των άλλων.

 

 

2-2 Βιωματικές Δραστηριότητες Επικοινωνία/ Συνεργασία/ Αυτομέριμνα/ Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία 

 

2-2-1animation 4,35sec, Το κομμάτι που λείπει συναντάει το Μεγάλο Ο

Μια ιστορία του Sheldon Allan Silverstein (1930-1999 Αμερικάνος ποιητής, τραγουδιστής, στιχουργός, συνθέτης, σκιτσογράφος, σεναριογράφος και συγγραφέας παιδικών βιβλίων)

https://www.youtube.com/watch?v=b0vt4D5meyk

2-2-2animation 12,32sec, Zero

In a world that judges people by their number, Zero faces constant prejudice and persecution. He walks a lonely path until a chance encounter changes his life forever: he meets a female zero. Together they prove that through determination, courage, and love, nothing can be truly something.

https://www.youtube.com/watch?v=LOMbySJTKpg

2-2-3slideshow 3,52sec, Where Children Sleep

https://www.youtube.com/watch?v=vvzryHj8qdk

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζωή των παιδιών;

-Πώς θα ήταν ένα σχολείο με όμοια παιδιά, στο χρώμα και το κόψιμο των μαλλιών, στο ύψος αλλά και στη συμπεριφορά τους;



2-2-4 Παιχνίδι με τη συλλογή 36 φωτογραφιών με τίτλο «Που κοιμούνται τα παιδιά» του Άγγλου φωτογράφου Τζέιμς Μόλλισον: Από ποια χώρα είναι κάθε παιδί;

James Mollison, WHERE CHILDREN SLEEP,  Series of 56 diptychs of children and their bedrooms

https://www.jamesmollison.com/where-children-sleep




2-2-5 Παιχνίδι με τη συλλογή 36 φωτογραφιών με σχολικές αυλές του Άγγλου φωτογράφου Τζέιμς Μόλλισον: Σε ποιες χώρες βρίσκονται αυτά τα σχολεία;

James Mollison, PLAYGROUND, Series of 59 photographs of school playgrounds

https://www.jamesmollison.com/playground

 

2-2-6 «Διαφορετικότητα, κανονικότητα και επιχειρηματικότητα - Η πρόοδος συμβαίνει σε συμπεριληπτικές κοινωνίες» του Οδυσσέα Κόλλια (Οικονομολόγος, Συγγραφέας), 18-06-2022

https://www.huffingtonpost.gr/entry/diaforetikoteta-kanonikoteta-kai-epicheirematikoteta_gr_627232f7e4b0bc48f58183a3

Η «κανονικότητα», έννοια που αναδείχτηκε στη πανδημία, είναι καλό να ταυτιστεί με τη διαφορετικότητα και να αποτελέσει μέρος της νέας πραγματικότητας. Εξάλλου τα πολιτισμένα κράτη, οι συνειδητοποιημένοι λειτουργοί της δικαιοσύνης, οι μετακινήσεις των πληθυσμών, ο τουρισμός, καθώς και οι διεθνείς εταιρίες έχουν δημιουργήσει το υπόβαθρο για την αποδοχή της διαφορετικότητας. Επιπλέον οι πελάτες στους οποίους απευθύνονται τα προϊόντα και οι υπηρεσίες είναι διαφορετικοί μεταξύ τους. Ψυχολόγοι, ανθρωπολόγοι, κοινωνιολόγοι, καθοδηγητές, συγγραφείς, δημοσιογράφοι, διαφημιστές, σεφ προσπαθούν με το έργο τους να αναδείξουν την ορατότητα, τη δυνατότητα να «βλέπουν» οι άνθρωποι χωρίς ποικίλα εμπόδια.

Οι αντιλήψεις, οι μνήμες, οι εμπειρίες και τα φυσικά χαρακτηριστικά κάθε ανθρώπου διαφέρουν. Ακόμα και ο ίδιος άνθρωπος αλλάζει πεποιθήσεις και μετασχηματίζεται στη διάρκεια της ζωής του. Οι νέες ιδέες και οι καινοτομίες καθώς και η πρωτότυπη σκέψη θα προκύψουν από τη θετική συνέργεια διαφορετικών αντιλήψεων, φυλών, φύλων, εμπειριών, ονείρων, επιδιώξεων. Τα στερεότυπα συρρικνώνουν τον νου και περιορίζουν τους ορίζοντες. Ο μετανάστης, ο πρόσφυγας, ο χοντρός, ο ψηλός, ο εσωστρεφής, ο εξωστρεφής, ο με ή χωρίς οικογένεια, ο με ή χωρίς μαλλιά, ο πλούσιος, ο φτωχός, ο ωραίος, ο άσχημος, ο πρωτευουσιάνος, ο επαρχιώτης έχουν ομοιότητες, είναι αποχρώσεις της κοινωνίας. Η φιλοξενία του άστεγου, η φιλία με τον γκέι, η πρόσληψη του αλλοδαπού, η αποδοχή της μονογονεϊκής οικογένειας, η ενθάρρυνση αυτού που έχει ψυχολογική ανάγκη, η βοήθεια του ηλικιωμένου, η συνεργασία με τον ανάπηρο, η έκφραση των ιδεών του περιθωριακού, η φιλοξενία του αλλοδαπού, η αποδοχή όλων είναι ενέργειες που αναδεικνύουν την ωριμότητα αυτών που τις πράττουν.

Η δράση ή η αντίδραση στο διαφορετικό, χωρίς αποκλεισμούς, χαρακτηρίζει τον πολιτισμό. Ο ήδη δεκτικός σύγχρονος άνθρωπος -λόγω και τη δικής του διαφορετικότητας- θα κατανοήσει και θα αποδεχτεί τον άλλο, διότι δεν είναι κανείς κατάλληλος να κρίνει τους άλλους.

Η προσβασιμότητα όλων παντού, δεν είναι κάτι νέο, καινοτόμο ή της μόδας αλλά παραδοσιακό, διαχρονικό και μαζικό, οι εξωστρεφείς λαοί το έχουν στη κουλτούρα τους. Στην αρχαία Αθήνα φιλοξενούσαν επίσημους ή θερινούς επισκέπτες, περιηγητές, ταξιδευτές, έμπορους, καλλιτέχνες, εκπαιδευτές, επιστήμονες, αθλητές, ανθρώπους που ταξίδευαν για προσωπική ευχαρίστηση, δηλαδή όλους τους ξένους που έφερναν μαζί τους και τον πολιτισμό τους. Ο Πλάτων θεωρούσε τον τουρισμό σαν μέσο εκπολιτισμού και ανάπτυξης που προκαλείται από την επικοινωνία των ανθρώπων διαφορετικών αντιλήψεων, γνώσεων και πολιτισμών. Επίσης, οι μέτοικοι στην αρχαία Αθήνα ζούσαν εργαζόμενοι όπως οι άλλοι πολίτες. Συνεχίζοντας τα παραδείγματα από την ιστορία, η επανάσταση του 1821 πέτυχε τους σκοπούς της χάρη στη συνέργεια των προεστών, των προυχόντων, των αρματολών, των κλεφτών, των αγωνιστών, των ιερωμένων και του λαού, αναδεικνύοντας την αξία της συνεργασίας διαφορετικών ανθρώπων.

Η διαφορετικότητα, λοιπόν, είναι μέρος της συμπεριφοράς που αφορά αυτόν που την δίνει και αυτόν που την εισπράττει. Είναι νοοτροπία που διαχέεται στη κοινωνία. Η πρόοδος συμβαίνει σε συμπεριληπτικές κοινωνίες που ενέχουν τη διαφορετικότητα στην κουλτούρα, την τέχνη, την παιδεία, την επιχειρηματικότητα και την καθημερινή πρακτική τους.



2-2-7 Εντοπίζοντας τη διαφορετικότητα

Α) Κάθε ομάδα διερευνά το τοπικό περιβάλλον ώστε να καταγραφούν ίχνη από άλλες χώρες και πολιτισμούς με φωτογραφίες, ήχους, βίντεο κ.τ.λ. ή εναλλακτικά δημιουργούν μια λίστα με αυτά.

Πού μπορούμε να ψάξουμε για τέτοια ίχνη:

• Γλώσσα (λέξεις από άλλες γλώσσες που χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα)

• Μουσική (παρακολουθούμε μουσικά προγράμματα σε τοπικούς σταθμούς της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου και εντοπίζουμε μουσικές από άλλες χώρες που ακούγονται σε δημόσιους χώρους, καφετέριες, μαγαζιά, εμπορικά καταστήματα. Υπάρχουν μέρη που χρησιμοποιούν μουσική από συγκεκριμένες χώρες/κουλτούρες;)

• ΜΜΕ (σύγκριση διαφορετικών καναλιών στην τηλεόραση και των εκπομπών από άλλες χώρες που έχουν ενσωματώσει στο πρόγραμμά τους)

• Γαστρονομία (φαγητά και μυρωδικά άλλων πολιτισμών που χρησιμοποιούνται στη μαγειρική στο σπίτι, εστιατόρια με κουζίνες άλλων χωρών, ποτά κ.τ.λ.)

• Υφάσματα και μόδα (ρούχα που προέρχονται από άλλες χώρες και κουλτούρες, παπούτσια και ρούχα που φτιάχνονται σε άλλες χώρες και εισάγονται εδώ κ.λπ.)

Εναλλακτικά, οι ομάδες μπορούν να αναζητήσουν τη διαφορετικότητα ανάμεσα στα μέλη τους και τις οικογένειές τους.

Β) Εντοπίζοντας τα ίχνη, οι ομάδες παρουσιάζουν μια περίληψη των ευρημάτων τους καθώς και τα συμπεράσματα της έρευνάς τους.


 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Υπάρχουν πολλά ίχνη από άλλες χώρες και άλλους πολιτισμούς γύρω μας; Τι δείχνει αυτό;

-Πώς αξιολογούμε το γεγονός ότι στην κοινωνία μας ολοένα αυξάνονται τα στοιχεία που μαθαίνουμε για άλλες κοινωνίες και πολιτισμούς, ακόμα κι αν η κατανόησή μας γι’αυτά είναι αποσπασματική ή τεχνητή; Η κατανόηση τέτοιου είδους στοιχείων τι μας προσφέρει; Τι όρια έχει; Θα είχε ενδιαφέρον να μάθουμε περισσότερα και πώς; Τι ρόλο παίζει η τεχνολογική εξέλιξη στην επικοινωνία και την αλληλεπίδραση μεταξύ των πολιτισμών;

-Υπάρχουν κάποιες κυρίαρχες χώρες/κουλτούρες, από τις οποίες προέρχονται τα περισσότερα ίχνη; Γιατί συμβαίνει αυτό;




2-2-8 Ο προσωπικός χάρτης της ζωής μου                           

Α) Σε ένα φύλλο χαρτί δημιουργούμε τον προσωπικό χάρτη της ζωής μας, απαντώντας στις παρακάτω ερωτήσεις: παρακάτω ερωτήσεις: • Ποιος είσαι; • Ποια είναι η ιστορία σου; • Ποια είναι τα πιο σημαντικά γεγονότα στη ζωή σου; • Ποια ήταν τα σημεία καμπής στη ζωή σου; • Ποια γεγονότα άλλαξαν τον τρόπο που βλέπεις τον κόσμο; • Ποιος σε έχει κάνει να σιωπήσεις και να μην εκφράσεις τη γνώμη σου; • Ποιες ήταν οι στιγμές που αισθάνθηκες καταπίεση, αδικία ή αδυναμία; • Ποιες ήταν οι στιγμές που σε δικαίωσαν και σε έκαναν να νιώσεις πιο δυνατός; • Ποια πράγματα κατάφερες και ποια όνειρά σου πραγματοποιήθηκαν; 

Το ταξίδι που πήρε η ζωή μας μέχρι σήμερα, σαν ένα ποτάμι που ξεκινάει από κάπου και δημιουργεί την κοίτη του μέσα από εμπόδια και παρεκκλίσεις μέχρι να καταλήξει στη θάλασσα, δηλαδή το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα.

Β) Σε ζευγάρια ανταλλάσσουμε αφηγήσεις γύρω από τους χάρτες ζωής που έχουμε δημιουργήσει. Μιλάμε για τα σημαντικότερα σημεία και ακούμε προσεκτικά. Εναλλακτικά, μέσα στις ομάδες παρουσιάζουμε τους χάρτες ο ένας του άλλου αλλά σε πρώτο πρόσωπο, σαν να είναι ο δικός μας. Προσπαθούμε να μεταφέρουμε πιστά αυτά που ακούσαμε.

Γ) Κατόπιν, οι ομάδες δημιουργούν μια λίστα με έννοιες-κλειδιά, δηλαδή ζητήματα που έχουν προκύψει από τους χάρτες όλων των παιδιών. Αποφασίζουν ποιες από αυτές είναι κοινές ή θεωρούνται πιο σημαντικές, καταλήγοντας σε δύο ή τρεις και επάνω σε αυτές δημιουργούν μια ιστορία, την οποία παρουσιάζουν με έναν μικρό θεατρικό αυτοσχεδιασμό με κίνηση, λόγο, ήχο κτλ.

Η τάξη καλείται να εντοπίσει τις έννοιες-κλειδιά που απασχόλησαν κάθε ομάδα, μέσα από την ιστορία που παρουσίασε.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Πώς νιώσατε που μοιραστήκατε εμπειρίες της ζωής σας με άλλα παιδιά;

-Πώς ήταν να ακούτε τόσες ιστορίες άλλων ανθρώπων;

-Πώς ήταν να ακούτε τη δική σας ιστορία μέσα από τη φωνή-αφήγηση κάποιου άλλου παιδιού;

-Πόσα και ποια στοιχεία προέκυψαν κοινά με άλλα παιδιά; Σας εξέπληξε αυτό;

-Πόσα και ποια στοιχεία προέκυψαν μοναδικά για εσάς; Σας εξέπληξε αυτό;



 

2-2-9 Η ταυτότητά μου                           

Α) Σε ζευγάρια και σαν άγνωστοι μεταξύ μας συστηνόμαστε. Σκεφτόμαστε τι είναι ενδιαφέρον ή σημαντικό να μάθουμε για κάποιον/α που γνωρίζουμε για πρώτη φορά: • όνομα • ηλικία • φύλο • εθνικότητα • ρόλο στην οικογένεια • θρήσκευμα • αγαπημένη μουσική • χόμπι • αθλητικά  και γενικότερα πράγματα που του/της αρέσουν ή όχι.

Β) Κάθε παιδί ξεχωριστά, σχεδιάζει σε ένα φύλλο χαρτί μια απεικόνιση με 10 χαρακτηριστικά της ταυτότητάς του, σαν «αστέρι» που οι πλευρές της προσωπικότητάς του ακτινοβολούν στην κοινωνία.

Γ) Στη συνέχεια, σε κάθε ομάδα παρουσιάζονται «τα αστέρια» των μελών της. Κατόπιν, μαθητές και μαθήτριες συγκρίνουν τα αστέρια μεταξύ τους, για να βρουν ποιοι και ποιες έχουν κάποιο κοινό χαρακτηριστικό και γράφουν το όνομά του/της δίπλα στο χαρακτηριστικό αυτό.

Δ) Κάθε παιδί ξεχωριστά, δημιουργεί δύο λίστες και ταξινομεί τα χαρακτηριστικά που είχε γράψει στο αστέρι του ως εξής: 1. τα χαρακτηριστικά της ταυτότητας με τα οποία γεννιόμαστε; 2. τα χαρακτηριστικά της ταυτότητας που επιλέγουμε.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Ποιες πλευρές της ταυτότητας ήταν κοινές σε πολλά παιδιά και ποιες ήταν μοναδικές;

-Πόσο ίδιοι και πόσο διαφορετικοί είναι οι άνθρωποι;

-Οι άνθρωποι έχουν περισσότερα κοινά ή διαφορετικά στοιχεία μεταξύ τους;



 

 

2-3 Μαθαίνουμε για..   Αυτομέριμνα/ Πολιτειότητα  

Τα ανθρώπινα δικαιώματα θα μπορούσαν να οριστούν γενικά ως τα δικαιώματα που ανήκουν στην ίδια τη φύση του ανθρώπου και χωρίς τα οποία δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε. Τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι θεμελιώδεις ελευθερίες μας επιτρέπουν να αναπτύξουμε πλήρως και να χρησιμοποιήσουμε τις ανθρώπινες ιδιότητές μας, την ευφυΐα, τα ταλέντα και τη συνείδησή μας για να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας. Η άρνηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των θεμελιωδών ελευθεριών δεν αποτελούν απλά μια προσωπική τραγωδία σε ατομικό επίπεδο, αλλά δημιουργούν επίσης συνθήκες πολιτικής και κοινωνικής αναταραχής, πυροδοτώντας τη βία και τη διαμάχη εντός και μεταξύ κοινωνιών και εθνών.

Το 1948, μετά τη φρίκη του Β΄Παγκοσμίου πολέμου, η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών υιοθέτησε ένα σύνολο αρχών για την προστασία των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων, τα οποία όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες, παντού στον κόσμο, δικαιούνται χωρίς διάκριση. Το κείμενο αυτό ονομάστηκε Οικουμενική Διακήρυξη για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και αποτελεί το πρώτο κείμενο για τα ανθρώπινα δικαιώματα με οικουμενική διάσταση, που έχει πλέον μεταφραστεί σε πάνω από 400 γλώσσες και αποτελεί σημείο αναφοράς για την προστασία τους.

Όλοι οι άνθρωποι είναι φορείς ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανεξάρτητα από εθνικότητα, τόπο κατοικία, φύλο, εθνική ή εθνοτική καταγωγή, χρώμα, θρησκεία, γλώσσα, ή οποιαδήποτε άλλη κατάσταση. Η αρχή της καθολικότητας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του διεθνούς δικαίου για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι αναφαίρετα και δεν θα πρέπει να παραβιάζονται. Πέρα από κάποια θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στη ζωή και η προστασία από τα βασανιστήρια, που θεωρούνται απόλυτα, τα ανθρώπινα δικαιώματα μπορεί να περιορίζονται για λόγους προστασίας της δημόσιας τάξης και υγείας ή των δικαιωμάτων και ελευθεριών των άλλων. Σε κάθε περίπτωση, τα δικαιώματά μας φτάνουν μέχρι εκεί που δεν παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των άλλων.

Όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι αδιαίρετα, αλληλένδετα και αλληλοεξαρτώμενα, είτε πρόκειται για ατομικά είτε για πολιτικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στη ζωή, η ισότητα ενώπιον του νόμου και η ελευθερία της έκφρασης, είτε για οικονομικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δικαιώματα, όπως το δικαίωμα στην εργασία, την κοινωνική ασφάλιση και την εκπαίδευση, ή συλλογικά δικαιώματα, όπως τα δικαιώματα για την ανάπτυξη και την αυτοδιάθεση. Η βελτίωση ενός δικαιώματος διευκολύνει την προώθηση των άλλων. Ομοίως, η στέρηση ενός δικαιώματος επηρεάζει αρνητικά τα άλλα.

Έχουμε όλοι εξίσου τα ίδια δικαιώματα, χωρίς διακρίσεις. Η μη-διάκριση είναι μια οριζόντια αρχή στο διεθνές δίκαιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ισχύει για όλους σε σχέση με όλα τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ελευθερίες και απαγορεύει τις διακρίσεις με βάση έναν ανεξάντλητο κατάλογο κατηγοριών, όπως το φύλο, τη φυλή, το χρώμα κ.ο.κ.

Η αρχή της μη-διάκρισης συμπληρώνεται από την αρχή της ισότητας, όπως ορίζεται στο άρθρο 1 της Διακήρυξης: «Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα».

Το διεθνές δίκαιο για τα δικαιώματα του ανθρώπου καθορίζει την υποχρέωση των κυβερνήσεων να ενεργούν με συγκεκριμένους τρόπους ή να απέχουν από ορισμένες ενέργειες, προκειμένου να προωθήσουν και να προστατεύσουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες ατόμων ή ομάδων.

http://theatroedu.gr/Portals/0/main/images/stories/files/Programs/Ki%20an%20isoun%20esy/Symbiosis_project_manual_final.pdf?ver=R9IDf4bLm9zzYecPbuK6aw%3d%3d



  

Τα 30 άρθρα της Διακήρυξης εν συντομία

1. Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι μεταξύ τους. Έχουν αξιοπρέπεια και δικαιώματα.

2. Όλοι έχουν δικαιώματα αδιακρίτως φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, πεποιθήσεων, καταγωγής, περιουσίας, γέννησης ή τόπου διαμονής.

3. Όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική ασφάλεια.

4. Κανείς δεν μπορεί να ζει υπό καθεστώς δουλείας.

5. Κανείς δεν μπορεί να υποβάλλεται σε βασανιστήρια.

6. Όλοι είναι ίσοι απέναντι στον νόμο.

7. Όλοι δικαιούνται ίση προστασία από τον νόμο.

8. Όλοι έχουν το δικαίωμα να ασκούν αποτελεσματικά ένδικα σε αρμόδια δικαστήρια.

9. Κανείς δεν μπορεί να συλλαμβάνεται αυθαίρετα.

10. Όλοι έχουν δικαίωμα σε δίκαιη και δημόσια δίκη από ανεξάρτητο δικαστήριο.

11. Όλοι είναι αθώοι μέχρι αποδείξεως του εναντίου σε δημόσια δίκη που παρέχει όλες τις απαραίτητες υπερασπαστικές εγγυήσεις.

12. Όλοι έχουν το δικαίωμα της ιδιωτικότητας στην κατοικία, την οικογένεια και την αλληλογραφία.

13. Όλοι έχουν το δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα, να εγκαταλείπουν ή να επιστρέφουν σε οποιαδήποτε χώρα.

14. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα ασύλου.

15. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ιθαγένεια.

16. Όλοι έχουν το δικαίωμα στον γάμο και τη δημιουργία οικογένειας. Οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά τη λύση του γάμου.

17. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας.

18. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της σκέψης, της συνείδησης και των θρησκευτικών πεποιθήσεων.

19. Όλοι έχουν το δικαίωμα της ελευθρίας γνώμης και έκφρασης και το δικαίωμα στην αναζήτηση, λήψη και διάδοση πληροφοριών.

20. Όλοι έχουν το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι.

21. Όλοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.

22. Κάθε άτομο έχει δικαίωμα στην κοινωνική ασφάλιση και στην εξασφάλιση των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων του.

23. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην εργασία, την ίση αμοιβή για ίση εργασία και το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι.

24. Όλοι έχουν το δικαίωμα σε λογικό ωράριο εργασίας και σε άδεια μετ’ αποδοχών.

25. Όλοι έχουν το δικαίωμα σε ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο για τους ίδιους και την οικογένειά τους που θα περιλαμβάνει την τροφή, τη στέγαση, τον ρουχισμό, την ιατρική περίθαλψη και την κοινωνική ασφάλιση.

26. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση.

27. Όλοι έχουν το δικαίωμα συμμετοχής στην πνευματική ζωή και στην προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων.

28. Όλοι έχουν δικαίωμα σε μια κοινωνική και διεθνή τάξη, στο πλαίσιο της οποίας τα δικαιώματα και οι ελευθερίες της Διακήρυξης μπορούν να πραγματώνονται.

29. Κάθε άτομο έχει υποχρεώσεις απέναντι στην κοινωνία και σε τρίτους.

30. Καμιά διάταξη της Διακήρυξης δεν παρέχει σε ένα κράτος, σε μια ομάδα ατόμων ή σε ένα άτομο οποιοδήποτε δικαίωμα να εμπλέκεται σε δραστηριότητες που αποβλέπουν στην καταστρατήγηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών που περιλαμβάνονται σε αυτήν.

https://e4k4c4x9.rocketcdn.me/el/wp-content/uploads/sites/5/2019/05/UDHR_simple_greek.pdf

 

2-3-3video 4,25sec, Ανθρώπινα Δικαιώματα

LYKEIO VAMOU https://www.youtube.com/watch?v=z_4ntCUjkpA




Τραγούδια που μιλούν για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Monopoli Team, 13-12-2020

https://www.monopoli.gr/2020/12/13/istories/epikaira/438053/10-tragoudia-pou-miloun-gia-ta-anthropina-dikaiomata/

 

2-3-5-1Video-τραγούδι 3,10sec, A Change Is Gonna Come, Sam Cooke

To «A Change is Gonna Come» του Αμερικανού Sam Cooke κυκλοφόρησε το 1964 και είναι ένα αντιρατσιστικό τραγούδι που αναφέρεται στις φυλετικές διακρίσεις που μαστίζουν ακόμη και σήμερα τις Η.Π.Α.

https://www.youtube.com/watch?v=wEBlaMOmKV4&t=38s

 

2-3-5-2Video-τραγούδι 3,33sec, IMAGINE, JOHN LENNON

To «Imagine» του John Lennon (μέλος Βρεττανικού συγκροτήματος Beatles ) κυκλοφόρησε το 1971 και μέχρι σήμερα αποτελεί ύμνο-κάλεσμα για παγκόσμια ειρήνη και αλληλεγγύη. Το τραγούδι μας καλεί να φανταστούμε έναν ριζοσπαστικά ουτοπικό κόσμο όπου δεν υπάρχει πόλεμος, φτώχεια, πείνα, ή οτιδήποτε μπορεί να χωρίσει τους ανθρώπους και όλοι ζουν αρμονικά με αλληλοσεβασμό.

https://www.youtube.com/watch?v=dT4hLudO-is

 

2-3-5-3Video-τραγούδι 3,24sec, Know Your Rights, THE CLASH

Το «Know your Rights» του Βρεττανικού συγκροτήματος The Clash κυκλοφόρησε το 1982 και αποτελεί ένα σαρκαστικό τραγούδι για την καταπίεση που υφίστανται στην πράξη οι φτωχοί και οι «αδύναμοι» και την υποκρισία των σύγχρονων κοινωνιών. Ο ερμηνευτής, σαν ένας αξιωματούχος απευθύνεται στα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα και αρχίζει με τη φράση «Αυτό είναι ένα μήνυμα δημοσίου συμφέροντος… με κιθάρες», καθώς απαριθμεί τα θεμελιώδη δικαιώματα, τα οποία στην πράξη καταστρατηγούνται: «Νούμερο 3: Έχεις το δικαίωμα της ελευθερίας του λόγου, αρκεί να μην είσαι τόσο χαζός ώστε να θέλεις να το εξασκήσεις»!

https://www.youtube.com/watch?v=8EN1LolQ1JM

 

2-3-5-4Video-τραγούδι 5,03sec, Smalltown Boy, Bronski Beat

Το «Smalltown Boy» του Βρεττανικού συγκροτήματος Bronski Beat κυκλοφόρησε το 1984 και μίλησε για τον κίνδυνο της απόρριψης από το οικογενειακό περιβάλλον και της εκδίωξης από το σπίτι που αντιμετώπιζε η ΛΟΑΤΚΙ νεολαία. Μια εξιστόρηση για τον Γολγοθά ενός ομοφυλόφιλου νεαρού, ο οποίος εξαιτίας των διώξεων και της κακοποίησης που είχε υποστεί από τον κοινωνικό περίγυρο της πόλης του, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι του, καθώς ούτε εκεί βρίσκει στήριξη και κατανόηση.

https://www.google.com/search?client=opera-gx&q=Bronski+Beat+-+Smalltown+Boy+with+lyrics&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:aa85788d,vid:2u9sbZswpB0

 

2-3-5-5Video-τραγούδι 4,28sec, Sisters Are Doin’ It For Themselves, Eurythmics

To «Sisters Are Doin’ It for Themselves» του Βρεττανικού συγκροτήματος Eurythmics (Annie Lennox, Dave Stewart) και τη φωνή της Αμερικανίδας Aretha Franklin κυκλοφόρησε το 1985. Εμπνευσμένο από τις «Σουφραζέτες», είναι ένα εμψυχωτικό κομμάτι για την γυναικεία ενδυνάμωση, την αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος, την ανεξαρτησία και την αυτάρκεια. Μια πανηγυρική δήλωση για την γυναικεία απελευθέρωση, τον δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο δρόμο προς την ισότητα, για όσα οι γυναίκες μέσα από  αγώνες, κατάφεραν να πετύχουν.

https://www.youtube.com/watch?v=drGx7JkFSp4&t=2s

 

2-3-5-6Video-τραγούδι 2,20sec, Clandestino, Manu Chao

Το «Clandestino» του Ισπανού Manu Chao» κυκλοφόρησε το 1998 και σύμφωνα με τον ίδιο το τραγούδι αναφέρεται «στο σύνορο ανάμεσα στην Ευρώπη και σε όσους έρχονται από φτωχά έθνη, ένα 30% των ανθρώπων στους δρόμους που θεωρούνται «παράνομοι». Ένα ριζοσπαστικό κομμάτι που τάσσεται με τους εκδιωγμένους, τους περιθωριοποιημένους, τους μετανάστες, όσους αφήνουν την πατρίδα τους για ένα καλύτερο μέλλον και την Οδύσσεια που βιώνουν προς αναζήτηση μιας νέας Ιθάκης: «Είμαι απλώς ένα φάντασμά στην πόλη/ χαμένος στην καρδιά της μεγάλης Βαβυλώνας/ Με αποκαλούν «παράνομο»/επειδή δεν κουβαλάω χαρτιά ταυτοποίησης…».

https://www.youtube.com/watch?v=dQ8ROzoXF4A

 

2-4 Διερευνητικές Δραστηριότητες  Αυτομέριμνα/ Πολιτειότητα/ Πρωτοβουλία/ Οργανωτική Ικανότητα/ Συνεργασία/ Δημιουργικότητα/ Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία/ 

 

Κάθε ομάδα επιλέγει να ερευνήσει ένα από τα παρακάτω, βρίσκει τον τρόπο παρουσίασης και διαμοιρασμού των ερευνών της και προαναγγέλλει τον χρόνο παρουσίασης.          



2-4-1 Από τι κινδυνεύουν τα παιδιά στον πλανήτη μας και πώς μπορούν να διασφαλιστούν τα δικαιώματά τους;




2-4-2 Έχει αλλάξει η θέση της γυναίκας στους αιώνες του ανθρώπινου πολιτισμού;




2-4-3 Τι είναι οι πρόσφυγες, τι δικαιώματα έχουν και ποιος τα εξασφαλίζει;

 

 

Ανθρώπινα Δικαιώματα - ΟΗΕ

https://unric.org/el/%ce%b1%ce%bd%ce%b8%cf%81%cf%8e%cf%80%ce%b9%ce%bd%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%ba%ce%b1%ce%b9%cf%8e%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-2/

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες https://www.unhcr.org/gr/

Κέντρο Διοτίμα https://diotima.org.gr/orologies/#1549466873406-46bca5a4-92f3

Unisef https://www.unicef.org/greece/

Fundamental Rights Agency https://fra.europa.eu/el/eu-charter/article/24-dikaiomata-toy-paidioy

ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΜΝΗΣΤΙΑ https://www.amnesty.gr/

 

2-5 Εικαστικές Δραστηριότητες  Επικοινωνία/ Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας


Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε μια περφόρμανς με τίτλο «Να σας πούμε τα δικαιώματά σας;»


1ος τρόπος

Α) Γράφουμε όλα τα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου επάνω σε μεγάλο χαρτί: κάθε παιδί γράφει ένα άρθρο (με τη σειρά) και δίνει τη σκυτάλη στο επόμενο.

Β) Όταν γραφτούν και τα 30, τα διαβάζουμε δυνατά: κάθε παιδί διαβάζει ένα άρθρο (με τη σειρά) και δίνει τη σκυτάλη στο επόμενο.

Γ) Αναρτούμε την Οικουμενική μας Διακήρυξη σε κοινόχρηστο χώρο του σχολείου.



 από το σχολείο μας με τα παιδιά του Β3, 2023


2ος τρόπος

Α) Κάθε παιδί, επιλέγει και γράφει ένα από τα άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στην πίσω πλευρά ενός μεγάλου χαρτονιού επάνω στο οποίο έχει ζωγραφίσει ένα έργο.

Β) Τα παιδιά κάθε τμήματος μαζεύονται όλα μαζί στην αυλή. Με τη σειρά κάθε τμήμα, το ένα παιδί μετά το άλλο διαβάζει δυνατά το ανθρώπινο δικαίωμα σηκώνοντας ψηλά με τα χέρια του να φαίνεται το ζωγραφισμένο του έργο.

Γ) Στη συνέχεια, με τη σειρά κάθε τμήμα και όλα τα παιδιά μαζί αναποδογυρίζουν τα χαρτόνια που κρατούν και σηκώνουν ψηλά να φαίνονται τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχουν γράψει και φωνάζουν:

 

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

  

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΜΑΣ

  

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ

  

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ ΜΑΣ


 

από το σχολείο μας με τα παιδιά της Β΄τάξης, 2023