1ο ΕΔ-Α΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 1

1ο ΕΔ-Α΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 1

Θέμα 1  Η ταυτότητα και τα δικαιώματά μου

1-0 Πηγές 

Αγωγή Υγείας - Βασικές Αρχές - Σχεδιασμός Προγράμματος της Ματίνας Στάππα-Μουρτζίνη (∆ιδάκτωρ Ιατρικής Σχολής Πανεπιστηµίου Αθηνών, Οδοντίατρος, Πάρεδρος Αγωγής Υγείας Παιδαγωγικού Ινστιτούτου) https://repository-edulll.ekt.gr/edulll/bitstream/10795/136/3/136.pdf

Βιωματικές Δράσεις, Μαρία Δουκάκη, 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, Σχ.Έτος 2015-16

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/2014-2015-2.html

Βιωματικές Δράσεις, Μαρία Δουκάκη, 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, Σχ.Έτος 2015-16

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/blog-page_20.html 


1-1 Εισαγωγή

Η εκπαίδευση έχει ως κύριο σκοπό τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου και καθολικού ανθρώπου, σε σχέση με τον εαυτό του (ατομική προσωπικότητα, επάγγελμα, δεξιότητες και ιδανικά), σε σχέση με την κοινωνία (ατομική και συλλογική συνείδηση και στάση), σε σχέση με τη γνώση…, σε σχέση με το έθνος… και τέλος, σε σχέση με τους συνανθρώπους κάθε φυλής (ανθρωπισμός). Η εκπαίδευση είναι βασική κοινωνική λειτουργία μέσα από την οποία συντελούνται η αποδοχή και οικειοποίηση κανόνων συμπεριφοράς, διαπροσωπικών σχέσεων και κοινωνικής στάσης.

(απόσπασμα από τον νόμο του ελληνικού κράτους 1566/85 για τη Δομή και Λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης)

 

1-2 Παιχνίδια Γνωριμίας  Επικοινωνία/ Συνεργασία

1-2-1 Γράφουμε όλοι και όλες -με τυχαία σειρά- το όνομά μας σε ένα μεγάλο χαρτί που έχει κολληθεί στον πίνακα και λέμε µια µικρή ιστορία σχετικά µε το πως πήραμε αυτό το όνοµα και αν μας αρέσει.


Όλα τα ονόµατα είναι διαφορετικά, αλλά εξίσου σηµαντικά. Όλοι και όλες είµαστε διαφορετικοί και διαφορετικές αλλά είµαστε εξίσου σηµαντικοί και σημαντικές.

 

1-2-2 Α) Γινόμαστε ζευγάρια και λέμε εναλλάξ μια επιθυμία μας, ξεκινώντας με τη φράση «θέλω να..». Κρατάμε έναν γρήγορο ρυθμό, χωρίς να σχολιάζουμε ή να συζητάμε.

Β) Στη συνέχεια σημειώνουμε σε ένα χαρτί όσες επιθυμίες θυμόμαστε απ’αυτές που είπαμε. Μετά διαβάζουμε μεταξύ μας όσα γράψαμε και ξεχωρίζουμε τις τρεις σημαντικότερες επιθυμίες μας.

Γ) Στη συνέχεια ο/η Εκπαιδευτικός προτρέπει να μιλήσει όποιος/α θέλει. 


1-3 Συµβόλαιο Τάξης  Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία/ Προσαρμοστικότητα/ Υπευθυνότητα

Α) Ο/Η Εκπαιδευτικός έχει γράψει στον πίνακα τις παρακάτω 12 προτάσεις - προϋποθέσεις τις οποίες προτείνει ώστε να υπάρχουν καλές σχέσεις ανάμεσά μας και καλή λειτουργία των Εργαστηρίων.

Β) Επιλέγουμε και γράφουμε, ανώνυμα σ’ένα χαρτί, μέχρι 5 από τις προτάσεις.

Γ) Δυο παιδιά συγκεντρώνουν τα χαρτιά, ξεχωρίζουν  τις πέντε φράσεις που προτιμούν τα περισσότερα παιδιά και μας τις ανακοινώνουν.

Δ) Στη συνέχεια μία από τις ομάδες αναλαμβάνει να γράψει, ωραία σ’ένα μεγάλο χαρτί, το Συναισθηµατικό Συµβόλαιο.

Ε) Το υπογράψουμε όλοι και όλες και το κολλάµε σ’έναν τοίχο της τάξης.


Για να λειτουργήσει αποτελεσµατικά µια οµάδα, πρέπει να θέτονται όρια - κανόνες. Πρέπει να επιζητούµε τα όρια στη ζωή µας, διαφορετικά δεν µπορούµε να λειτουργήσουµε. Όρια πρέπει να υπάρχουν στην οικογένειά µας, στη δουλειά µας, στο σχολείο, παντού. Οι κανόνες ισχύουν για όλους και όλες και τους σεβόµαστε πάντα.


1. Όταν πω την άποψή µου για κάποιο θέµα, δεν θα µε ειρωνευτούν.

2. Δεν θα µε πιέζουν να µιλήσω, όταν δεν θα έχω να πω κάτι.

3. Αυτά που θα πω δεν θα µεταφερθούν πουθενά (διεύθυνση, εκπαιδευτικούς, γονείς, άλλα παιδιά).

4. Όταν μιλώ, είναι ωραίο να νιώθω πως µε ακούν και µε προσέχουν.

5. Δεν µιλάµε όλοι και όλες µαζί.

6. Γνωρίζω πως τα άλλα παιδιά δεν θα συµφωνούν πάντα µαζί µου.

7. Κανένας και καμία δεν θα κάνει κριτική στις απόψεις µου.

8. Η συζήτηση θα γίνεται ήρεµα και χωρίς φασαρία.

9. Θα δίνεται ο λόγος σε όλους και όλες.

10. Δεν θα µε διακόπτουν, όταν µιλώ.

11. Έχω το δικαίωμα να μη συμμετέχω σε κάτι, όταν δεν θέλω, αλλά δεν έχω το δικαίωμα να εμποδίζω κανέναν και καμία με τη συμπεριφορά μου.

12. Ο/Η Εκπαιδευτικός δεν θα µας κάνει κήρυγµα.


1-4 Ομοιότητες και Διαφορετικότητες  Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία/ Κριτική Σκέψη   


1-4-1Animation 8,01sec, Alike

Alike is an animated short film directed by Daniel Martínez Lara & Rafa Cano Méndez

https://www.youtube.com/watch?v=kQjtK32mGJQ&t=424s

 

1-4-2Animation 4,18sec, The Present

The Present is a thesis short from the Institute of Animation, Visual Effects and Digital Postproduction at the Filmakademie Baden-Wuerttemberg in Ludwigsburg, Germany.

https://www.youtube.com/watch?v=WjqiU5FgsYc&t=32s&ab_channel=ThePresent



 Η ταυτότητά μου (η διαφορετικότητα ή η ομοιότητα που έχω με άλλους ανθρώπους) και η γνώση των δικαιωμάτων μου με οδηγούν στην ομάδα, όπου όλοι μαζί δημιουργούμε τις προϋποθέσεις, ώστε με συνεργασία και αλληλεγγύη να προχωρήσουμε στον κόσμο.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Το πως ζούμε εξαρτάται από το πώς μας βλέπουν οι άλλοι;

-Υπάρχει σωστός τρόπος ζωής;

-Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν τη ζωή μας;



1-5 Εικαστικές Δραστηριότητες  Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία/  Κριτική Σκέψη   


Κάθε παιδί επιλέγει ένα από τα παρακάτω γνωμικά – παροιμίες και φτιάχνει μια ωραία πινακίδα.

 

1. Για όλους τους ανθρώπους, το καλό και το αληθινό είναι το ίδιο.

Αυτό που προκαλεί ευχαρίστηση όμως είναι διαφορετικό στον καθένα.

(Δημόκριτος, 470-370 π.Χ., Έλληνας φιλόσοφος)

2. Πρέπει να είσαι ο εαυτός σου και όχι αυτός που θέλουν οι άλλοι.

(Φρίντριχ Νίτσε, 1844-1900, Γερμανός φιλόσοφος)

3. Ο καλύτερος τρόπος για να αντιστέκεσαι είναι να μην εξομοιώνεσαι.

(Μάρκος Αυρήλιος, 121-180 μ.Χ., Ρωμαίος αυτοκράτορας)

4. Να χρησιμοποιείς ό, τι ταλέντα έχεις. Το δάσος θα ήταν ένα πολύ σιωπηλό μέρος αν τα μόνα πουλιά που κελαηδούσαν ήταν αυτά που κελαηδούν καλύτερα.

(Χένρι Βαν Ντάικ, 1852-1933, Αμερικανός ποιητής)

5. Θα πρέπει να ξέρουμε όλοι ότι η διαφορετικότητα κεντάει ένα πλούσιο χαλί και πρέπει να καταλάβουμε πως όλοι οι κόμποι του χαλιού έχουν ισότιμη αξία, ανεξάρτητα από το χρώμα τους.

(Μάγια Ανγκέλου, γεν.1928, Αφροαμερικανίδα ποιήτρια & συγγραφέας)

6. Να θυμάσαι ότι είσαι απολύτως μοναδικός. Όπως και όλοι οι άλλοι.

(Μάργκαρετ Μιντ, 1901-1979, Αμερικανίδα εθνολόγος)

7. Μοιραστείτε τις ομοιότητές μας, επευφημήστε τις διαφορές μας.

(Σκοτ Πεκ, 1936-2005, Αμερικανός ψυχίατρος)

8. Τα ετερώνυμα έλκονται και τα ομώνυμα απωθούνται. (Φυσικός νόμος)

9. Άλλα τα μάτια του λαγού κι άλλα της κουκουβάγιας. (Ελληνική παροιμία)

10. Σαν τη μύγα μες στο γάλα. (Παροιμιώδης φράση)

11. Είναι από άλλο ανέκδοτο. (Παροιμιώδης φράση)

12. Απ’ όλα έχει ο μπαξές. (Παροιμιώδης φράση)



1-6 Το Λογότυπο του σχολείου  Αναστοχασμός/ Κριτική Σκέψη   

 


Όταν το 2016 σχεδιάσαμε το λογότυπο του σχολείου μας, εκτός από την επιλογή της εικόνας του περιστεριού που κάναμε -αφού το σχολείο μας βρίσκεται στον Δήμο Περιστερίου αλλά και επειδή το περιστέρι είναι ένα σύμβολο ειρήνης- θελήσαμε να στρέψουμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας στις αξίες που εκφράζονται με τις λέξεις: Συνεργασία, Σκέψη, Σεβασμός. Αυτές τις αξίες προσπαθούμε να προάγουμε μέχρι σήμερα, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και με κάθε αφορμή.

Κατά τον Αμερικανό Ψυχολόγο Carl Rogers (1902-1987) ο σεβασµός, η κατανόηση και η αυθεντικότητα είναι βασικές δεξιότητες της επικοινωνίας.

Σεβασµός σηµαίνει να πιστεύουµε ότι ο άλλος άνθρωπος είναι σηµαντικός, µοναδικός, αξιόλογος και πολύτιµος.

Κατανόηση σηµαίνει ότι µπορούµε να βάλουµε τον εαυτό µας στη θέση κάποιου άλλου και να αποδεχτούµε ότι οι δράσεις και τα πιστεύω του, άσχετα εάν σε εµάς φαίνονται παράξενα, για τον ίδιο σηµαίνουν κάτι.

Αυθεντικότητα σηµαίνει ότι είµαστε ευθείς-αληθινοί, συνεπείς σε αυτά που λέµε και εκφράζουµε, να κρατάµε το λόγο µας και να είµαστε ανοικτοί µε τους συνανθρώπους µας.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Πώς κρίνετε τις λέξεις που υπάρχουν στο logo του σχολείου;

-Πώς σας φαίνεται να προστεθεί η τέταρτη λέξη;

-Έχετε να προτείνετε κάποια άλλη;

 

1-7 Εικαστικές και Βιωματικές Δραστηριότητες  Κριτική Σκέψη/ Επικοινωνία/

Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας   


1-7-1 Βλέπουμε αυτοπροσωπογραφίες των δύο Ολλανδών ζωγράφων: Ρέμπραντ (1606-1669) και Βαν Γκογκ (1853-1890) 

Ρέμπραντ (Rembrandt van Rijn, Ολλανδός ζωγράφος, 1606-1669) 

Ο Ρέμπραντ συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων ζωγράφων όλων των εποχών. 
Φιλοτέχνησε συνολικά περίπου 400 πίνακες, περισσότερα από 1000 σχέδια ζωγραφικής και περίπου 290 χαρακτικά. Ανάμεσα στα έργα του κυριαρχούν οι προσωπογραφίες, ωστόσο διακρίθηκε σε ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως τοπιογραφίες, ιστορικές, βιβλικές, μυθολογικές και αλληγορικές σκηνές. 
Γεννημένος στο Λέιντεν της Ολλανδίας, φοίτησε στο λατινικό σχολείο και στο πανεπιστήμιο της πόλης, ωστόσο πολύ σύντομα στράφηκε αποκλειστικά στη ζωγραφική, μαθητεύοντας στο πλευρό διακεκριμένων καλλιτεχνών της εποχής. Κατάφερε να διακριθεί, αναλαμβάνοντας σημαντικές παραγγελίες και αποκτώντας μεγάλη φήμη. 





Βαν Γκογκ (Vincent Willem van Gogh, Ολλανδός ζωγράφος, 1853-1890) 

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ εν ζωή δεν σημείωσε επιτυχία ούτε αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Η επίδραση του στα μεταγενέστερα κινήματα του Εξπρεσιονισμού, του Φοβισμού και γενικώς της Αφηρημένης Τέχνης, θεωρείται καταλυτική.
Συνολικά δημιούργησε σε διάστημα περίπου δέκα ετών περισσότερα από 800 πίνακες και 1000 μικρότερα σχέδια. Σώζεται ακόμα εκτενής αλληλογραφία του με τον αδελφό του, που περιλαμβάνει περισσότερα από 700 γράμματα. 








ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Οι καλλιτέχνες ταυτίζονται με τα έργα τους;

-Η προσωπική ζωή των καλλιτεχνών αντανακλάται στο έργο τους;

-Από τι επηρεάζονται οι καλλιτέχνες, ώστε να διαμορφώσουν το σύνολο του έργου τους;

-Οι καλλιτέχνες φτιάχνουν τα έργα τους ανάλογα με το τι αρέσει στον κόσμο;

-Πώς αισθάνονται οι καλλιτέχνες όταν εκθέτουν τη δουλειά τους;

 

1-7-2 Διπλώνουμε στη μέση ένα φύλλο χαρτί, δημιουργώντας μια κάρτα. Στο μπροστινό μέρος της κάρτας φτιάχνουμε το πορτρέτο μας με κολάζ (με φύλλα από περιοδικό) και μέσα «σκιαγραφούμε την «ταυτότητά μας» συμπεριλαμβάνοντας όσα από τα παρακάτω θεωρούμε σημαντικά ή τα αντικαθιστούμε με άλλα.

-Ονοματεπώνυμο, Χρονολογία και Τόπος Γέννησης

-Καταγωγή και Μέλη της Οικογένειας

-Εξωτερική Εμφάνιση (πρόσωπο, μάτια, μαλλιά, ύψος, βάρος)

-Προσόντα και Ελαττώματα

-Αγαπώ... και Απεχθάνομαι.... (ζώο, χρώμα, μάθημα, άθλημα, παιχνίδι, ασχολία, φαγητό κτλ)

-Όνειρα και Επιδιώξεις

 

1-7-3 Κάθε ομάδα συγκεντρώνει τις «ταυτότητες» των μελών της και ένα παιδί αναλαμβάνει να τις παρουσιάσει.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Πώς συστήνομαι, τι επιλέγω κάθε φορά να προβάλλω;

-Πώς με επηρεάζει το γεγονός της παρουσίασης του εαυτού μου;

-Ακούγοντας τους άλλους να παρουσιάζουν τους εαυτούς τους, διαπιστώνω διαφορές σε αυτά που είχα καταλάβει γι’ αυτούς;

-Για ποιους λόγους η αντίληψη που έχει κάποιος για τον εαυτό του μπορεί να μοιάζει ή να διαφέρει με την εικόνα που έχουν οι άλλοι γι’ αυτόν;

-Πώς αισθάνομαι όταν δείχνω ένα δικό μου καλλιτεχνικό έργο;

-Μ’ ενδιαφέρει η γνώμη των άλλων για το έργο μου;

-Μου αρέσει να εκφράζω τη γνώμη μου για το έργο ενός άλλου παιδιού;

-Ακούω τους άλλους όταν μιλούν για το έργο κάποιου παιδιού;


1-8 Μαθαίνουμε για..  Αυτομέριμνα/ Πολιτειότητα

Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα

 

Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών https://unric.org/el/οικουμενικη-διακηρυξη-για-τα-ανθρωπι-2/

Νεολαία για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα Διεθνώς (YHRI)

https://www.youthforhumanrights.gr/what-are-human-rights/universal-declaration-of-human-rights/articles-1-15.html


«Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα. Είναι προικισμένοι με λογική και συνείδηση, και οφείλουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους με πνεύμα αδελφοσύνης.» Αρθρο 1ο / ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

 

1-8-2Video 1,0 sec, Όλοι έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους

Ένα τηλεοπτικό κοινωνικό μήνυμα της Νεολαίας Υπέρ των Ανθρωπίνων δικαιωμάτων

https://www.youtube.com/watch?v=QcP7-4tuZAY&index=32&list=PL6497B64AE401FD22

 

1-8-3Video 2,29 sec, The 30 Articles of Human Rights

Directed/edited/created by Ani Boghossian, Music - Coldplay "Life in Technicolor"

https://www.youtube.com/watch?v=36CUlaqmFi4



ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 1948

ΠΡΟΟΙΜΙΟ

Επειδή η αναγνώριση της αξιοπρέπειας, που είναι σύμφυτη σε όλα τα μέλη της ανθρώπινης οικογένειας, καθώς και των ίσων και αναπαλλοτρίωτων δικαιωμάτων τους αποτελεί το θεμέλιο της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης στον κόσμο.

Επειδή η παραγνώριση και η περιφρόνηση των δικαιωμάτων του ανθρώπου οδήγησαν σε πράξεις βαρβαρότητας, που εξεγείρουν την ανθρώπινη συνείδηση, και η προοπτική ενός κόσμου όπου οι άνθρωποι θα είναι ελεύθεροι να μιλούν και να πιστεύουν, λυτρωμένοι από τον τρόμο και την αθλιότητα, έχει διακηρυχθεί ως η πιο υψηλή επιδίωξη του ανθρώπου.

Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να προστατεύονται τα ανθρώπινα δικαιώματα από ένα καθεστώς δικαίου, ώστε ο άνθρωπος να μην αναγκάζεται να προσφεύγει, ως έσχατο καταφύγιο, στην εξέγερση κατά της τυραννίας και της καταπίεσης.

Επειδή έχει ουσιαστική σημασία να ενθαρρύνεται η ανάπτυξη φιλικών σχέσεων ανάμεσα στα έθνη.

Επειδή, με τον καταστατικό Χάρτη, οι λαοί των Ηνωμένων Εθνών διακήρυξαν και πάλι την πίστη τους στα θεμελιακά δικαιώματα του ανθρώπου, στην αξιοπρέπεια και την αξία της ανθρώπινης προσωπικότητας, στην ισότητα δικαιωμάτων ανδρών και γυναικών, και διακήρυξαν πως είναι αποφασισμένοι να συντελέσουν στην κοινωνική πρόοδο και να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες ζωής στα πλαίσια μιας ευρύτερης ελευθερίας.

Επειδή τα κράτη μέλη ανέλαβαν την υποχρέωση να εξασφαλίσουν, σε συνεργασία με τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, τον αποτελεσματικό σεβασμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου και των θεμελιακών ελευθεριών σε όλο τον κόσμο.

Επειδή η ταυτότητα αντιλήψεων ως προς τα δικαιώματα και τις ελευθερίες αυτές έχει εξαιρετική σημασία για να εκπληρωθεί πέρα ως πέρα αυτή η υποχρέωση.

Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

Διακηρύσσει ότι η παρούσα Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου αποτελεί το κοινό ιδανικό στο οποίο πρέπει να κατατείνουν όλοι οι λαοί και όλα τα έθνη, έτσι ώστε κάθε άτομο και κάθε όργανο της κοινωνίας, με τη Διακήρυξη αυτή διαρκώς στη σκέψη, να καταβάλλει, με τη διδασκαλία και την παιδεία, κάθε προσπάθεια για να αναπτυχθεί ο σεβασμός των δικαιωμάτων και των ελευθεριών αυτών, και να εξασφαλιστεί προοδευτικά, με εσωτερικά και διεθνή μέσα, η παγκόσμια και αποτελεσματική εφαρμογή τους, τόσο ανάμεσα στους λαούς των ίδιων των κρατών μελών όσο και ανάμεσα στους πληθυσμούς χωρών που βρίσκονται στη δικαιοδοσία τους.

 

Τα 30 άρθρα της Διακήρυξης εν συντομία

1. Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι μεταξύ τους. Έχουν αξιοπρέπεια και δικαιώματα.

2. Όλοι έχουν δικαιώματα αδιακρίτως φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, πεποιθήσεων, καταγωγής, περιουσίας, γέννησης ή τόπου διαμονής.

3. Όλοι έχουν δικαίωμα στη ζωή, την ελευθερία και την προσωπική ασφάλεια.

4. Κανείς δεν μπορεί να ζει υπό καθεστώς δουλείας.

5. Κανείς δεν μπορεί να υποβάλλεται σε βασανιστήρια.

6. Όλοι είναι ίσοι απέναντι στον νόμο.

7. Όλοι δικαιούνται ίση προστασία από τον νόμο.

8. Όλοι έχουν το δικαίωμα να ασκούν αποτελεσματικά ένδικα σε αρμόδια δικαστήρια.

9. Κανείς δεν μπορεί να συλλαμβάνεται αυθαίρετα.

10. Όλοι έχουν δικαίωμα σε δίκαιη και δημόσια δίκη από ανεξάρτητο δικαστήριο.

11. Όλοι είναι αθώοι μέχρι αποδείξεως του εναντίου σε δημόσια δίκη που παρέχει όλες τις απαραίτητες υπερασπαστικές εγγυήσεις.

12. Όλοι έχουν το δικαίωμα της ιδιωτικότητας στην κατοικία, την οικογένεια και την αλληλογραφία.

13. Όλοι έχουν το δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα, να εγκαταλείπουν ή να επιστρέφουν σε οποιαδήποτε χώρα.

14. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα ασύλου.

15. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην ιθαγένεια.

16. Όλοι έχουν το δικαίωμα στον γάμο και τη δημιουργία οικογένειας. Οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα τόσο κατά τη διάρκεια όσο και μετά τη λύση του γάμου.

17. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ιδιοκτησίας.

18. Κάθε άτομο έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της σκέψης, της συνείδησης και των θρησκευτικών πεποιθήσεων.

19. Όλοι έχουν το δικαίωμα της ελευθρίας γνώμης και έκφρασης και το δικαίωμα στην αναζήτηση, λήψη και διάδοση πληροφοριών.

20. Όλοι έχουν το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι.

21. Όλοι έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι.

22. Κάθε άτομο έχει δικαίωμα στην κοινωνική ασφάλιση και στην εξασφάλιση των οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων του.

23. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην εργασία, την ίση αμοιβή για ίση εργασία και το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι.

24. Όλοι έχουν το δικαίωμα σε λογικό ωράριο εργασίας και σε άδεια μετ’ αποδοχών.

25. Όλοι έχουν το δικαίωμα σε ικανοποιητικό βιοτικό επίπεδο για τους ίδιους και την οικογένειά τους που θα περιλαμβάνει την τροφή, τη στέγαση, τον ρουχισμό, την ιατρική περίθαλψη και την κοινωνική ασφάλιση.

26. Όλοι έχουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση.

27. Όλοι έχουν το δικαίωμα συμμετοχής στην πνευματική ζωή και στην προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων.

28. Όλοι έχουν δικαίωμα σε μια κοινωνική και διεθνή τάξη, στο πλαίσιο της οποίας τα δικαιώματα και οι ελευθερίες της Διακήρυξης μπορούν να πραγματώνονται.

29. Κάθε άτομο έχει υποχρεώσεις απέναντι στην κοινωνία και σε τρίτους.

30. Καμιά διάταξη της Διακήρυξης δεν παρέχει σε ένα κράτος, σε μια ομάδα ατόμων ή σε ένα άτομο οποιοδήποτε δικαίωμα να εμπλέκεται σε δραστηριότητες που αποβλέπουν στην καταστρατήγηση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών που περιλαμβάνονται σε αυτήν.


ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Διαφέρουν τα Δικαιώματα των παιδιών από τα Δικαιώματα των ενηλίκων;

 



1-9 Εικαστικές Δραστηριότητες  Πρωτοβουλία/ Οργανωτική Ικανότητα/ Συνεργασία/Δημιουργικότητα


Κάθε ομάδα επιλέγει μία από τις παρακάτω εργασίες, λειτουργεί ατομικά ή ομαδικά, βρίσκει τον τρόπο διαμοιρασμού των εργασιών της και προαναγγέλλει τον χρόνο παρουσίασης.          

 

1-9-1 Δημιουργούμε ωραίες πινακίδες με τα άρθρα της ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ.

 

1-9-2 Βρίσκουμε άρθρα της ΟΔΔΑ σε κάποια άλλη γλώσσα και δημιουργούμε ωραίες πινακίδες.

 

1-9-3 Εικονογραφούμε κάποιο από τα άρθρα της ΟΔΔΑ.


1-10 Μαθαίνουμε για..  Επικοινωνία

Α) Μαλάλα Γιουσαφζάι (Malala Yousafzai, γεν. 1997 στην πόλη Μινγκάορα του Πακιστάν)

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B1%CE%BB%CE%AC%CE%BB%CE%B1_%CE%93%CE%B9%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%B1%CF%86%CE%B6%CE%AC%CE%B9

 

Η Μαλάλα, μέλος μιας οικογένειας Σουνιτών Παστούν, πήρε την πρώτη της εκπαίδευση από τον πατέρα της, ιδιοκτήτης σχολείου και ποιητής. Σε ηλικία 11 ετών ξεκίνησε να γράφει σε blog, όπου περιέγραφε τη ζωή της, μετά την κατάληψη της εξουσίας στην περιοχή από τους Ταλιμπάν. Αυτοί, ανάμεσα σε άλλα, απαγόρευσαν τα κορίτσια να πηγαίνουν στο σχολείο. Η Μαλάλα εξέφραζε τις απόψεις της σχετικά με το δικαίωμα των κοριτσιών στη μόρφωση και έδωσε συνεντεύξεις σε διάφορα μέσα, τόσο της χώρας της όσο και άλλων χωρών, αφού είχε γίνει πια γνωστή. Το πρωί της 9ης Οκτωβρίου 2012 ένας άντρας την πυροβόλησε στο κεφάλι ενώ βρισκόταν μέσα στο σχολικό λεωφορείο, τραυματίζοντάς την πολύ σοβαρά. Τις μέρες μετά την επίθεση νοσηλεύθηκε σε κρίσιμη κατάσταση σε νοσοκομείο του Πακιστάν και στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας. Η απόπειρα δολοφονίας προκάλεσε μια έκρηξη συμπαράστασης προς την 15χρονη τότε μαθήτρια, τόσο στο Πακιστάν όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Το 2013 της απονεμήθηκε το Βραβείο Ζαχάρωφ και το 2014 της απονεμήθηκε το Νόμπελ Ειρήνης για τον αγώνα της για το δικαίωμα των κοριτσιών στην εκπαίδευση.

 

1-10-4Video 2,30 sec, He Named Me Malala Official Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=vE5gSHJkusU&ab_channel=RottenTomatoesIndie

Β) Παιδιά που έχουν ξεχωρίσει, ανάμεσα και σε άλλα πολλά, για κάποια «ακτιβιστική» δράση.

 

 Bana Alabed                                Greta Thunberg                            Marley Dias   


           Robby Novak                               Sophie Cruz                                 Thandiwe Abdullah


 
Xiuhtezcatl Roske-Martinez        Avery McRae                               Payal Jangid


1-11 Διερευνητικές Δραστηριότητες  Πρωτοβουλία/ Οργανωτική Ικανότητα/ Συνεργασία/Δημιουργικότητα


Κάθε ομάδα επιλέγει να ερευνήσει ένα από τα παρακάτω, βρίσκει τον τρόπο παρουσίασης και διαμοιρασμού των ερευνών της και προαναγγέλλει τον χρόνο παρουσίασης.                    

 

1-11-1 Πώς ζει και τι κάνει σήμερα η Μαλάλα Γιουσαφζάι;

 

1-11-2 Πώς ζουν τα παιδιά σε άλλες χώρες;

 

1-11-3 Υπάρχουν άλλα παιδιά ή νέοι που έχουν ασχοληθεί με κοινωνικά θέματα;

 

1-12 Μαθαίνουμε για..  Αυτομέριμνα/ Πολιτειότητα

Διεθνής Αμνηστία (Amnesty International)

http://www.amnesty.org.gr/about




Η Διεθνής Αμνηστία ιδρύθηκε το 1961 από τον Πίτερ Μπένενσον και είναι ένα παγκόσμιο, ανεξάρτητο, εθελοντικό κίνημα με 7 εκατομμύρια μέλη, ακτιβιστές και υποστηρικτές, με δομές και εθνικά τμήματα και πάνω από 1800 επαγγελματικά στελέχη, οι οποίοι αγωνίζονται όλοι μαζί για να γίνουν σεβαστά τα ανθρώπινα δικαιώματα και να σταματήσουν οι παραβιάσεις τους.

«Το όραμά μας είναι κάθε άνθρωπος να απολαμβάνει τα ανθρώπινα δικαιώματα που αναφέρονται στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και σε άλλα διεθνή πρότυπα. Μέχρις ότου κάθε άνθρωπος να μπορεί να απολαμβάνει όλα τα δικαιώματά του, θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας. Δεν θα σταματήσουμε αν κάθε άνθρωπος δεν ζει με αξιοπρέπεια, αν η φωνή του κάθε ανθρώπου δεν μπορεί να ακουστεί, αν δεν σταματήσουν τα βασανιστήρια και οι εκτελέσεις.»

 

1-12-2Animation 3,02sec, Amnesty International Ink

https://www.youtube.com/watch?v=iiN7CNJO1gI

 

1-12-3Animation 2,05sec, Standing Up for Freedom

Prague based world-renowned international motion art production company Eallin has produced a beautiful animated video for Amnesty International to celebrate its 50th anniversary of working to protect human rights. Directed by Carlos Lascano, this emotive piece of work takes us on a metaphorical journey showing mankind's struggle for freedom over the last half century.  Music was contributed by Academy Award winning composer Hans Zimmer and Academy Award nominee Lorne Balfe.

https://www.youtube.com/watch?v=xUasBLC_ICI


1-12-4 Αφίσες δυο ζωγράφων (Πικάσο, Μιρό) που δημιουργήθηκαν για τη Διεθνή Αμνηστία.

 

                  POSTER-1959, Pablo Picasso                                  POSTER-1977, Juan Miró  


1-13 Διερευνητικές Δραστηριότητες  Πρωτοβουλία/ Οργανωτική Ικανότητα/ Συνεργασία/Δημιουργικότητα/ Δεξιότητες Ανάλυσης και Παραγωγής Περιεχομένου σε Εντυπα Μέσα 

Κάθε ομάδα επιλέγει: α) να ερευνήσει ένα από τα παρακάτω θέματα β) αν τα παιδιά θα λειτουργήσουν ατομικά ή ομαδικά γ) πώς θα παρουσιαστεί η έρευνα: 1. με έντυπο (διπλώνουμε στη μέση ένα φύλο από το μπλοκ ζωγραφικής και δημιουργούμε έτσι ένα 4σέλιδο έντυπο) 2. με αφίσα (σε ένα φύλο από το μπλοκ ζωγραφικής) δ) πότε θα γίνει η παρουσίαση.                    

 

1-13-1 Ποιες δράσεις έχει κάνει η Διεθνής Αμνηστία στην Ελλάδα; Ξεχωρίζουμε μία;

 

1-13-2 Ποιοι άλλοι Οργανισμοί, που υπερασπίζονται τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, λειτουργούν στην Ελλάδα; Ποια η δράση τους;

 

1-13-3 Τι είναι οι ΜΚΟ και με ποια θέματα ασχολούνται;