6-2ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ-ΝΕΚΡΗ ΦΥΣΗ

6-2

ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ

1ο μέρος

η   ν ε κ ρ ή   φ ύ σ η

ΠΗΓΕΣ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Β΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

3-1-Η υφή

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2200/Eikastika_B-Gymnasiou_html-empl/index3A.html

ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

-

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Η Νεκρή Φύση (Natura Morta ή Still Life)

Εθνική Πινακοθήκη

http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?sel=364

Το θέμα της νεκρής φύσης έχει πλούσια εικαστική παράδοση, ποικίλες ερμηνείες και νοηματοδοτήσεις σχετικά με την επίδραση του χρόνου και του χώρου στη συμβίωση του ανθρώπου με τον υλικό πολιτισμό.

Από τη ρωμαϊκή εποχή μέχρι τον 15ο αιώνα, οι νεκρές φύσεις χρησιμοποιήθηκαν ως σύμβολα φιλοξενίας ή εορτασμού των εποχών και των αισθήσεων. Με την πάροδο του χρόνου οι νεκρές φύσεις μετατράπηκαν σε συμβολικά έργα που απέκτησαν θρησκευτικές, προσωπικές ή άλλες προεκτάσεις. Στις νεκρές φύσεις συνήθως απεικονίζονταν αντικείμενα που συμβόλιζαν τη θνησιμότητα όπως το κρανίο, η κλεψύδρα, το κερί, το ρολόι, κόκκαλα, οι πεταλούδες, ζωύφια που καταστρέφουν τα φυτά κ.ά. Οι νεκρές φύσεις υπονοούσαν τη σύντομη διάρκεια της επίγειας ζωής, το εφήμερο των αισθητικών απολαύσεων και την αντίληψη ότι τα εικονιζόμενα αντικείμενα θα μετατρέπονταν σε πραγματικά και θα ήταν διαθέσιμα προς χρήση μετά τον θάνατο του κατόχου τους. Έτσι, μέσω των ζωγραφισμένων αυτών αντικειμένων ο άνθρωπος υπερβαίνει τη ματαιότητα του υλικού χαρακτήρα τους.

Νεκρές Φύσεις από τον 16ο μέχρι τον 19ο αιώνα

1-Fede Galizia (1578-1630,Milan,Italy), 1593,Still Life

2-Caravaggio (1571-1610,Milan,Italy), 1599,Still Life

3-Juan Sánchez Cotán (1560-1627,Orgaz,Spain), 1602,Still Life

4-Ambrosius Bosschaert (1573-1621,Antwerp,Dutch), 1614,Still Life

5-Balthasar van der Ast (1593-1657,Middelburg,Dutch), 1622,Still Life

6-Lubin Baugin (1612-1663,Pithiviers,France), 1631,Still Life

7-Francisco de Zurbarán (1598-1664,Fuente de Cantos,Spain), 1636,Still Life

8-Maerten Boelema de Stomme (1611-1644,Dutch), 1642,Still Life

9-Maerten Boelema de Stomme (1611-1644,Dutch), 1642,Still Life

10-Maerten Boelema de Stomme (1611-1644,Dutch), 1642,Still Life

11-Evaristo Baschenis (1617-1677,Bergamo,Italy), 1650,Still Life

12-Pierre Dupuis (1610-1682,Montfort-l’Amaury,France), 1650,Still Life

13-Theodoor Aenvanck (1633-1690,Antwerp,Flandra), 1653,Still Life

14-Willem Claeszoon Heda (1593-1680,Haarlem,Dutch), 1658,Still Life

15-Willem van Aelst (1627-1683,Delft,Dutch), 1658,Still Life

16-Willem van Aelst (1627-1683,Delft,Dutch), 1660,Still Life

17-Cornelis de Heem (1631-1695,Leiden,Dutch), 1661,Still Life

18-Cornelis Norbertus Gysbrechts (1630-1683,Antwerp,Flandra), 1663,Still Life

19-Cornelis Norbertus Gysbrechts (1630-1683,Antwerp,Flandra), 1664,Still Life

20-Abraham Hendriksz van Beijeren (1620-1690,Hague,Dutch), 1665,Still Life

21-Samuel Dirksz van Hoogstraten (1627-1678,Dordrecht,Duch), 1666,Still Life

22-Evaristo Baschenis (1617-1677,Bergamo,Italy), 1667,Still Life

23-Jean-Baptiste-Siméon Chardin (1699-1779,Paris,France), 1750,Still Life

24-Francisco José de Goya (1746-1828,Fuendetodos,Spain), 1824,Still Life

25-Henri Fantin-Latour (1836-1904,Grenoble,Isere,France), 1867,Still Life


Η Νεκρή Φύση στους «πατέρες της Μοντέρνας τέχνης»

1
Πολ Σεζάν
Paul Cezanne
1839-1906
born: Aix-en-Provence, France

 
Νεκρές Φύσεις του Πολ Σεζάν

2
Βίνσεντ Βαν Γκογκ
Vincent Van Gogh
1853-1890
born: Zundert, Netherlands

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/search/label/%CE%92%CE%AF%CE%BD%CF%83%CE%B5%CE%BD%CF%84%20%CE%92%CE%B1%CE%BD%20%CE%93%CE%BA%CE%BF%CE%B3%CE%BA%20Vincent%20Van%20Gogh%20%CE%91%CE%84%20%CE%92%CE%84

 Νεκρές Φύσεις του Βίνσεντ Βαν Γκογκ

...................

 

Κυβισμός (Cubism)

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ- Γ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16 – ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ, ΦΩΒΙΣΜΟΣ, ΦΟΥΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ΚΥΒΙΣΜΟΣ

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C111/62/475,1804/

Κυβιστικά έργα σε μουσεία

http://www.metmuseum.org/about-the-museum/press-room/exhibitions/2014/cubism-the-leonard-lauder-collection

http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/movements/195210

http://www.tate.org.uk/learn/online-resources/glossary/c/cubism

Ο Κυβισμός, που πήρε το όνομά του από την ελληνική λέξη κύβος, είναι το καλλιτεχνικό κίνημα της Μοντέρνας τέχνης που δημιουργήθηκε στη Γαλλία στις αρχές του 20ού αιώνα από τον Πάμπλο Πικάσο και τον Ζορζ Μπρακ.

Ο Κυβισμός διαμορφώθηκε με αφετηρία τα τελευταία έργα του Σεζάν, στα οποία η φόρμα αποδίδεται με γεωμετρικούς όγκους και επίπεδα αλλά και τα έργα αφρικανικής τέχνης -που κατέκλισαν το Παρίσι στα τέλη του 19ου αιώνα- τα οποία έχουν πολλές φόρμες με γωνίες.

Βασικά χαρακτηριστικά του Κυβισμού: τα στοιχεία της πραγματικότητας παρουσιάζονται στο ζωγραφικό έργο από πολλές πλευρές μέσω της γεωμετρικής τους δομής, ο χώρος καταργείται (δεν υπάρχει μπρος-πίσω, επάνω-κάτω, μέσα-έξω αλλά πολλαπλές  προοπτικές), φόρμες και χώρος  συγχέονται, ενώ συγχέονται ακόμη και τα ίδια τα αντικείμενα μεταξύ τους, αφού γίνονται επαναλήψεις της φόρμας, κάτι που δίνει την αίσθηση της κίνησης.

Ο Κυβισμός χωρίζεται σε 2 περιόδους

Αναλυτικός Κυβισμός (1910-1912): η φόρμα και ο όγκος του αντικειμένου διαλύονται σε μικρά επίπεδα που αλληλο-συμπλέκονται και  δημιουργούν τη ζωγραφική επιφάνεια που μοιάζει σαν τσαλακωμένο χαρτί, κάθε αντικείμενο απεικονίζεται από όλες τις πλευρές του με μικρές επιφάνειες, με τα χρώματα να είναι περιορισμένα (καφετιά, μπεζ, γκρίζα) και μουντά. και έντονες τονικές διαβαθμίσεις.

Συνθετικός Κυβισμός (1912-1914 και μετά): υπάρχει περισσότερο χρώμα, τα σχήματα είναι απλά, πλακάτα και περιγράφουν σχηματικά και συνοπτικά τα αντικείμενα, τα επίπεδα αλληλο-επικαλύπτονται και ο χώρος γίνεται ακαθόριστος, χρησιμοποιείται η τεχνική του παπιέ κολέ, κολάζ με διάφορα υλικά (κομμάτια από εφημερίδες, περιοδικά, χαρτιά τοίχου, σχοινιά, κλωστές, ξύλα κ.ά.).

Ο Κυβισμός επηρέασε βαθιά τον καλλιτεχνικό κόσμο και αποτέλεσε τον πρόδρομο μελλοντικών κινημάτων όπως ο Φουτουρισμός, ο Κονστρουκτιβισμός και ο Εξπρεσιονισμός.

Στην Ελλάδα εμφανίζονται κυβιστικές τάσεις γύρω στα 1930, στα έργα του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967) και αργότερα στα έργα του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994).

Οι δυο θεμελιωτές του Κυβισμού

Η Νεκρή Φύση στους θεμελιωτές του Κυβισμούς

1
Πάμπλο Πικάσο
Pablo Picasso
1881-1890
born: Malaga, Spain

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/search/label/%CE%A0%CE%AC%CE%BC%CF%80%CE%BB%CE%BF%20%CE%A0%CE%B9%CE%BA%CE%AC%CF%83%CE%BF%20Pablo%20Picasso%20%CE%91%CE%84%20%CE%92%CE%84%20%CE%93%CE%84

 Νεκρές Φύσεις του Πάμπλο Πικάσο


2
Ζορζ Μπρακ
Georges Braque
1882-1963
born: Argenteuil-sur-Seine,France

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/search/label/%CE%96%CE%BF%CF%81%CE%B6%20%CE%9C%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%BA%20Georges%20Braque%20%CE%92%CE%84

Νεκρές Φύσεις του Ζορζ Μπρακ


.........................

6-2

ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ

2ο μέρος

η   ν ε κ ρ ή   φ ύ σ η   σ τ ο   σ χ έ δ ι ο   ε κ   τ ο υ   φ υ σ ι κ ο ύ

under construction…

 

ΠΗΓΕΣ

ΒΙΒΛΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

1-1-Ο όγκος μέσα από τον τόνο και το χρώμα

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index1_2.html

ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

-

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

-

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

-