ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΗΣ-Πρόταση Θέματος

ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ Β΄ ΤΑΞΗ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης
ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ: Περιβαλλοντική Τέχνη
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: Μαρία Δουκάκη, Εικαστικός

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. ΣΚΟΠΟΣ, ΣΤΟΧΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗ­ΜΑΤΑ:
- Διερευνούμε την Περιβαλλοντική Τέχνη μέσα από τις προτεινόμενες και άλλες ιστοσελίδες.
- Γράφω ένα άρθρο σχετικά με την Περιβαλλοντική Τέχνη.
- Τι τράβηξε το ενδιαφέρον μου, οι ιδέες ή οι μορφές των έργων;
- Ποια στοιχεία από την περιβαλλοντική τέχνη ταιριάζουν στην ψυχοσύνθεση και τα ενδιαφέροντά μου;
- Με ποιες ενέργειες μπορώ να την εντάξω στο δικό μου χωρικό και χρονικό περιβάλλον;
- Αν συμμετείχα σε ένα τέτοιο έργο τι θα ήθελα να δηλώσω και να μεταφέρω με αυτόν τον τρόπο στον κόσμο;
- Διερευνούμε έργα επιλεγμένων καλλιτεχνών και απαντάμε σε ερωτήματα.
- Επιλέγω ένα περιβαλλοντικό έργο και γράφω ένα άρθρο σχετικά με:
- την ταυτότητά του (ποιος το δημιούργησε, πότε, πού),
- την περιγραφή του (υλικά, μορφή, εφήμερη ή μόνιμη κατάσταση),
- τη σημασία και την επίδρασή του στο περιβάλλον, στους ανθρώπους, σε εμένα.
- Φιλοτεχνούμε ομαδικά, με την τεχνική του κολάζ, αφίσες με δικά μας περιβαλλοντικά μηνύματα.
- Μαθαίνουμε για τα «Paper Cuts» του Ματίς.
- Ποια είναι τα στοιχεία στα «Paper Cuts» του Ματίς που θα μπορούσαμε να τα συνδέσουμε με τη φύση;
- Με αφορμή τα «Paper Cuts» του Ματίς, φτιάχνουμε ομαδικά τα δικά μας με θέμα τη φύση, για να τοποθετηθούν σε κάποιο χώρο του σχολείου που επιλέγουμε από πριν.
- Ενημερωνόμαστε για καλλιτεχνικές κατασκευές που χρησιμοποιούν διάφορα υλικά που μπορούμε να ανακυκλώσουμε ή να βρούμε στο περιβάλλον.
- Μαζεύουμε και φέρνουμε διάφορα τέτοια υλικά και δημιουργούμε ομαδικά έργα.

Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Η τέχνη σε όλες τις μορφές της εξερευνά κυρίως τον άνθρωπο και τον κόσμο στον οποίο ζει.
Το νέο που έφερε η σύγχρονη τέχνη είναι πως δεν υπάρχουν πλέον όρια ανάμεσα στα καλλιτεχνικά είδη, δηλαδή δεν μιλάμε πια για έργο ζωγραφικής ή γλυπτικής αλλά για εικαστικά έργα. Κάποια από αυτά συν-δημιουργούνται από ομάδες που δεν αποτελούνται μόνον από καλλιτέχνες αλλά από ανθρώπους που θέλουν να βοηθήσουν ή έχουν τα κατάλληλα μέσα για να το κάνουν. Άλλα προϋποθέτουν τη συμμετοχή των θεατών για να υπάρξουν.
Τα έργα που αναπτύσσονται στο αστικό ή στο φυσικό περιβάλλον παρεμβαίνουν στον πραγματικό χώρο. Παίρνουν έτσι δημόσιο χαρακτήρα. Φωτίζουν θέματα που αφορούν την κρίση του κοινωνικού και του φυσικού περιβάλλοντος.
Τα έργα δεν αξιολογούνται μόνο με αισθητικά κριτήρια αλλά και σε σχέση με τη διαδρομή που ακολούθησαν για να γίνουν, όσο και σχετικά με τον αντίκτυπό τους στην κοινωνία.
Η περιβαλλοντική τέχνη εστιάζει κυρίως στην κατανόηση της ανθρώπινης επίδρασης στο περιβάλλον του πλανήτη.
Αναπτύσσεται και αλλάζει διαρκώς, καθώς εντάσσονται σε αυτή νέοι καλλιτέχνες.
Μπορεί να είναι εφήμερη, δημιουργημένη έτσι ώστε να χάνεται ή να μεταβάλλεται με το χρόνο.
Άλλοτε σχεδιάζεται για κάποιο συγκεκριμένο χώρο και άλλοτε δημιουργείται από τη συνεργασία καλλιτεχνών, επιστημόνων, εκπαιδευτικών και τοπικών κοινοτήτων.
Τα έργα γίνονται με υλικά από το περιβάλλον ή τα έργα χρησιμοποιούν δυνάμεις του περιβάλλοντος όπως ο άνεμος, το νερό ή το φως.
Πολλές φορές τα έργα μας δίνουν πληροφορίες για τη φύση και τις λειτουργίες της, για τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
Συχνά πάλι, τα έργα αποκαθιστούν με καλλιτεχνικό τρόπο βλάβες που έχουν συντελεστεί στο περιβάλλον. Προτείνουν και καλλιεργούν ένα νέο όραμα για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.
Οι καλλιτέχνες της περιβαλλοντικής τέχνης εκφράζουν νέες πολιτιστικές ανάγκες, υιοθετούν δραστήριους ρόλους σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα και εργάζονται συλλογικά.

Γ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΗΓΩΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΜΕΘΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ:
- Παρακολουθούμε όλοι μαζί στην τάξη ολιγόλεπτα βίντεο από το youtube και βλέπουμε εικόνες έργων τέχνης από το προσωπικό αρχείο του εκπαιδευτικού.
- Διενεργώ στο σπίτι διαδικτυακή έρευνα σε δοσμένες πηγές και άλλες που βρίσκω μόνος/η.

Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ:
- Να αναγνωρίζουν το ωραίο και το άσχημο στους χώρους του σχολείου.
- Να μάθουν να προστατεύουν τους χώρους του σχολείου και να τους βελτιώνουν οργανωμένα με καλλιτεχνικό τρόπο και ομαδικό πνεύμα.
- Να αναπτύξουν αισθήματα αγάπης και σεβασμού προς το περιβάλλον.
- Να διαπιστώσουν πόσο χρειαζόμαστε τη συνεργασία και την αλληλεγγύη για τη βελτίωση της ζωής μας.
- Να εκτιμήσουν τη δύναμη της τέχνης στα χέρια του σύγχρονου ανθρώπου-πολίτη.
Όλα τα έργα των μαθητών θα γίνουν για συγκεκριμένους χώρους του σχολείου όπου και θα τοποθετηθούν.

Ε. ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ – ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ:
- Θα χρησιμοποιείται το εργαστήριο των Εικαστικών, με διαδραστικό πίνακα, πρόσβαση στο ίντερνετ.
- Οι μαθητές θα μαζέψουν και θα φέρουν ανακυκλωμένα και φυσικά υλικά που θα χρειαστούν για τα έργα που θα πραγματοποιηθούν.
- Τυχόν επισκέψεις θα οριστούν στη συνέχεια, όταν προκύψουν από τις ανάγκες του μαθήματος, σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.

Στ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- youtube.com Christo and Jeanne-Claude - Overview of the Work (5:24)
- youtube.com Environmental Art (2:36)
- youtube.com 60 Minutes, The Recyclers: From Trash Comes Triumph (13:16 min)
- youtube.com 5º Sinfonía de Beethoven. Orquesta de Instrumentos Reciclados de Cateura (6:31 min)
- Γιολάντα Ζιάκα, Περιβαλλοντική τέχνη - τέχνη για το περιβάλλον 
- Η Ελευσίνα γέμισε στάχυα, Η νέα εγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη δίνει νέα πνοή στο Ελαιουργείο, Ελευθεροτυπία, Σάββατο 31 Αυγούστου 2013
- perierga.gr /Απίστευτες τοιχογραφίες στους τοίχους σχολικής αίθουσας
- ΠΟΛΙΣ - Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Ευώνυμος Οικολογική Βιβλιοθήκη
- greenmuseum.org / ENVIRONMENTAL ART
- EnvironmentalArt.net presents online exhibitions, directory of artists, homepages of featured artists, news
- The BOOMMUSEUM (= tree-museum) is a virtual interactive museum for art in all facets of nature
- The Visible Trash Society