ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ-Πρόταση Θέματος

ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ Γ΄ ΤΑΞΗ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ:
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ: Η Αειφόρος Ανάπτυξη ως Πολιτισμός
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: Μαρία Δουκάκη, Εικαστικός

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. ΣΚΟΠΟΣ, ΣΤΟΧΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗ­ΜΑΤΑ:
- Διερευνούμε έργα μέσα από εικόνες και κείμενα που αφορούν τα έργα και τους καλλιτέχνες, συνδέοντας τα χαρακτηριστικά της αισθητικής μορφής τους με τις ιδέες, βάσει των οποίων δημιουργήθηκαν, τις συνθήκες και τους τρόπους, με τους οποίους πραγματοποιήθηκαν, τα μέρη στα οποία τοποθετήθηκαν κ.ά. με τα οποία σχετίζεται το φαινόμενο της σύγχρονης τέχνης και της τέχνης του δρόμου.
- Τι τράβηξε το ενδιαφέρον μου, οι ιδέες, οι μορφές των έργων, ο τρόπος δημιουργίας τους;
- Ποια από αυτά τα στοιχεία ταιριάζουν στην ψυχοσύνθεση και τα ενδιαφέροντά μου;
- Με ποιες ενέργειες μπορώ να εντάξω την τέχνη στο δικό μου χωρικό και χρονικό περιβάλλον;
- Τι θα ήθελα να δηλώσω και να μεταφέρω στον κόσμο ως μήνυμα μέσα από την τέχνη; 
- Διερευνούμε τα έργα των επιλεγμένων καλλιτεχνών και απαντάμε σε ερωτήματα.
- Επιλέγω ένα έργο και γράφω ένα άρθρο σχετικά με: την ταυτότητά του (ποιος το δημιούργησε, πότε, πού), την περιγραφή του (υλικά, μορφή, εφήμερη ή μόνιμη κατάσταση), τη σημασία και την επίδρασή του στο περιβάλλον, στους ανθρώπους, σε εμένα.
- Φιλοτεχνούμε ομαδικά, με την τεχνική του κολάζ-ντεκολάζ και του στένσιλ, αφίσες με δικά μας περιβαλλοντικά και κοινωνικά μηνύματα.
- Ενημερωνόμαστε για καλλιτεχνικές κατασκευές που χρησιμοποιούν διάφορα υλικά που μπορούμε να ανακυκλώσουμε ή να βρούμε στο περιβάλλον. Μαζεύουμε και φέρνουμε διάφορα τέτοια υλικά και δημιουργούμε ομαδικά έργα.
- Αναπτύσσοντας βιωματικές μεθόδους και στηριζόμενοι σε συλλογικές δομές, σε πρώτο βαθμό διοργανώνουμε και συμμετέχουμε σε δράσεις, με τις οποίες σε πρώτο βαθμό αναπτύσσεται η Αειφορία στο σχολείο μας (καινοτόμες δράσεις, εκδηλώσεις, εκθέσεις, γιορτές, εκδρομές) και επιδιώκουμε να διαμορφώσουμε ευνοϊκές συνθήκες ώστε σε δεύτερο βαθμό να γίνουν αποδεκτές δράσεις ή έργα στο πλαίσιο γειτονιάς ή δήμου.

Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως μετεξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης έχει ευρύτερο προσανατολισμό την εκπαίδευση για την ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαφορετικότητα και την υγεία.
Η Αειφόρος Ανάπτυξη, καθώς νοηματοδοτείται περισσότερο ως ηθικός κανόνας παρά ως επιστημονικός όρος, συνδέεται με την αξία της ειρήνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του περιβάλλοντος και σηματοδοτείται ως ζήτημα πολιτισμού, αφήνοντάς μας τα περιθώρια να αντλήσουμε ιδέες και αξίες μέσα από την τέχνη. Η Σύγχρονη Τέχνη (Contemporary Art), η Τέχνη της Γης (Land Art) ή Περιβαλλοντική Τέχνη (Environmental Art) αλλά και η Τέχνη του Δρόμου (Street Art) προβάλλουν (και διαμορφώνονται από) τα ίδια θέματα με τα οποία σχετίζεται η Αειφόρος Ανάπτυξη. Έτσι, μέσα από τον δρόμο της τέχνης οι μαθητές όχι μόνο θα αντλήσουν αλλά θα δημιουργήσουν αξίες.

Γ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΗΓΩΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΜΕΘΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ:
- Παρακολουθούμε όλοι μαζί στην τάξη ολιγόλεπτα βίντεο από το youtube και βλέπουμε εικόνες έργων τέχνης από το προσωπικό αρχείο του εκπαιδευτικού.
- Διενεργώ στο σπίτι διαδικτυακή έρευνα σε δοσμένες πηγές και άλλες που βρίσκω μόνος/η.

Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ:
Η Αειφόρος Εκπαίδευση έχει σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τον κόσμο μέσα στον οποίο ζουν, να αντιληφθούν τη διασύνδεση των προβλημάτων, να δουν τον εαυτό τους και το μέλλον τους με διαφορετικό τρόπο, αναπτύσσοντας την πεποίθηση ότι έχουν τη δύναμη να διαμορφώσουν τις συνθήκες της ζωής τους και την ευημερία στη Γη μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος και της εξασφάλισης της ποιότητας ζωής αλλά και μέσα από την τέχνη.
- Να αναγνωρίζουν το ωραίο και το άσχημο στο οικείο τους περιβάλλον, συνδέοντας την αισθητική με τις αξίες της ζωής.
- Να μάθουν να προστατεύουν κάθε χώρο μέσα στον οποίο ζουν αλλά και να βρίσκουν τρόπους να τον συνδιαμορφώνουν ανάλογα με αυτά που θέλουν να δηλώσουν για τη ζωή και τον κόσμο.
- Να αναπτύξουν αισθήματα αγάπης και σεβασμού προς το περιβάλλον και μεταξύ τους.
- Να διαπιστώσουν πόσο χρειαζόμαστε τη συνεργασία και την αλληλεγγύη για τη βελτίωση της ζωής μας.
- Να εκτιμήσουν τη δύναμη της τέχνης στα χέρια του σύγχρονου ανθρώπου-πολίτη.
Οι δράσεις των μαθητών θα γίνουν στα πλαίσια του σχολείου και θα διενεργηθούν προσπάθειες ώστε να μπουν οι βάσεις για συνεργασίες εκτός σχολείου στα πλαίσια γειτονιάς ή δήμου.

Ε. ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ – ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ:
- Θα χρησιμοποιείται το εργαστήριο των Εικαστικών, με διαδραστικό πίνακα, πρόσβαση στο ίντερνετ.
- Οι μαθητές θα μαζέψουν και θα φέρουν ανακυκλωμένα και φυσικά υλικά που θα χρειαστούν για τα έργα που θα πραγματοποιηθούν.
- Τυχόν επισκέψεις θα οριστούν στη συνέχεια, όταν προκύψουν από τις ανάγκες του μαθήματος, σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.

Στ. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
- πύλη εκπαιδευτικού υλικού που αφορά την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
- ΤΟ ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΩΣ ΠΛΑΙΣΙΟ/ΟΜΠΡΕΛΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ της Ευαγγελίας Αγγελίδου, Βιολόγου, Σχ. Συμβούλου Φυσικών Επιστημών
- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗ / ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ της Ευγενίας Φλογαΐτη, Καθηγήτριας Πανεπιστηµίου Αθηνών
- youtube.com "Το Δέντρο που έδινε" Η Ταινία
- youtube.com Exploring Land Art: Natures Valley, South Africa
- youtube.com Richard Long's Road River - Trust New Art at Box Hill
- Morning Earth
- youtube.com Andy Goldsworthy Rivers and tide 2003
- Creations in Nature
- youtube.com Landart Movie - Creations in Nature
- youtube.com «Ψηλά, Κήπος»: Εγκατάσταση της Rebecca Louise Law στη Στέγη 2014-15
- All that is interesting
- Behance.net
- youtube.com JOHN CHAMBERLAIN, installing "New Sculpture" at Gagosian Gallery
- youtube.com Artist Interview: Susan Weil 
- youtube.com Elizabeth Murray Painting in the '70s at Pace
- youtube.com Joel Shapiro: New Installation 
- youtube.com Richard Tuttle at Whitechapel Gallery, London 
- youtube.com Cornelia Parker RA
- youtube.com JEFF COLSON : ROLL UP
- youtube.com Behind the scenes installing Pae White's work at the South London Gallery
- youtube.com Short Film: Cutting Lizzie
- youtube.com Impressive Crocheted Leaf Sculptures by Susanna Bauer
- youtube.com Dapiran Art Project Space Utrecht, the Netherlands
- youtube.com Unusually Beautiful Architectural Collages by Matthias Jung
- youtube.com Kaunas Biennial TEXTILE'11: Beili Liu / Distinction Award
- youtube.com 40 for 40: Crystal Wagner Brings Elasticity to PSCC
- youtube.com Video: Homeland, An Exclusive Gunpowder Drawing by Cai Guo-Qiang
- youtube.com Kimsooja: Art & Everyday Life | Art21 "Exclusive"
- youtube.com SALTSCAPES / Motoi Yamamoto
- youtube.com Biennale Arte 2015 – Japan
- youtube.com Gas Giant by Jacob Hashimoto at MOCA
- youtube.com "Wall To Wall" Street Art Festival, Benalla
Unurth Street Art
Street Art News
Streetartoutopia.com
Allcityblog
Ilovegraffiti
Google - Street Art Project
Lifo.gr
Inspirationgreen.com
- youtube.com Exit Through the Gift Shop Full Movie
- youtube.com Obsolete | truth x Nickelodeon
- youtube.com Words of Walls- Around Levalet --with english voice-over
- youtube.com Muro contro Muro
Swarmtheworld.com
- youtube.com Η Τέχνη του Δρόμου στα Εξάρχεια [THE TRAILER-HD]
Phattcaps.com
Greekstreetart.tumblr.com
Urbanact.gr
Περιοδικό Kaput / Σχετικά με το γκράφιτι