Σχέδιο Δράσης του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σχ.έτος 2022-23
Κατά
το σχολικό έτος 2022-23, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συνεχίζουμε
να διαπαιδαγωγούμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας τις τρεις αξίες, που
έχουμε θέσει από το 2016 και εκφράζουν το σχολείο μας, Συνεργασία, Σκέψη,
Σεβασμός και τέταρτη την Αυθεντικότητα, που προσθέσαμε με την έναρξη των
Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Διατηρούμε
τις Κατευθύνσεις για τον Σχεδιασμό των ΕΔ μαζί με τους Στόχους που θέσαμε κατά
το προηγούμενο σχ.έτος (Α) καθώς και τον διαμοιρασμό των 4 Θεματικών Ενοτήτων
σε 2 μεγάλα ΕΔ, ένα για κάθε τετράμηνο (Β).
Α) Οι κατευθύνσεις που επιλέχθηκαν για τον σχεδιασμό των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΕΔ) σχετίζονται με τους στόχους που θέτουμε:
1.Με
θέματα και δραστηριότητες που επιλέγουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, από αυτά
που προτείνει ο καθηγητής-συντονιστής, μπορούμε να κάνουµε τα παιδιά να µάθουν
πώς να µαθαίνουν.
2.Με
τη μέθοδο της διερευνητικής εργασίας, μπορούμε να κινητοποιήσουµε την ενεργό
συµµετοχή τους.
3.Με
τον συντονισμό και δίνοντας κατευθύνσεις και εργαλεία δουλειάς, βοηθάμε ώστε να
ενισχύσουν τις γνώσεις και να αποκτήσουν δεξιότητες.
4.Μέσω
των Δραστηριοτήτων που συνδέονται με τις Τέχνες, οι μαθητές και οι μαθήτριες
αναπτύσσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τον αυτοσεβασμό τους.
5.Θέλουμε
τα παιδιά να θεωρήσουν τη µάθηση «δική τους υπόθεση» και να συµµετέχουν
συνειδητά στην εκπαίδευσή τους που είναι μία από τις διαδικασίες ανάπτυξής
τους.
Α΄ Τάξη 1ο
ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Υγεία, Διατροφή, Αυτομέριμνα, Οδική
Ασφάλεια) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Ανθρώπινα
Δικαιώματα)
Α΄ Τάξη 2ο
ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Οικολογία, Παγκόσμια και
Τοπική Φυσική Κληρονομιά) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (STEM/
Εκπαιδευτική Ρομποτική)
Β΄ Τάξη 1ο
ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Γνωρίζω το σώμα μου, Σεξουαλική
Διαπαιδαγώγηση) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Εθελοντισμός,
Διαμεσολάβηση)
Β΄ Τάξη 2ο
ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Κλιματική Αλλαγή, Φυσικές
Καταστροφές, Πολιτική Προστασία) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (STEM/
Εκπαιδευτική Ρομποτική)
Γ΄ Τάξη 1ο
ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία
ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη)
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Συμπερίληψη,
Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα)
Γ΄ Τάξη 2ο
ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Παγκόσμια και Τοπική
Πολιτιστική Κληρονομιά) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (Επιχειρηματικότητα,
Αγωγή Σταδιοδρομίας, Γνωριμία με Επαγγέλματα)
Γ) Από τους Θεματικούς
Κύκλους Δεξιοτήτων (ΘΚΔ) που ορίζονται
από το ΙΕΠ επιλέγονται και διαμοιράζονται στις ΘΕ ως στόχοι:
Θεματικός
Κύκλος Α: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 21ου αιώνα
Κριτική Σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία,
Δημιουργικότητα, Συνδυαστικές Δεξιότητες Ψηφιακής Τεχνολογίας Επικοινωνίας και
Συνεργασίας, Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας
Θεματικός
Κύκλος Β: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και
Ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα,
Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Ασφαλής Πλοήγηση στο Διαδίκτυο,
Προστασία από Εξαρτητικές Συμπεριφορές στις Τεχνολογίες, Διαμεσολάβηση,
Πρωτοβουλία, Οργανωτική Ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα,
Αποτελεσματικότητα
Θεματικός
Κύκλος Γ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
Δεξιότητες Δημιουργίας και Διαμοιρασμού
Ψηφιακών Δημιουργημάτων, Δεξιότητες Ανάλυσης και Παραγωγής Περιεχομένου σε
Εντυπα και Ηλεκτρονικά Μέσα, Ψηφιακός Γραμματισμός, Επιστημονική και
Υπολογιστική Σκέψη
Θεματικός
Κύκλος Δεξιοτήτων Δ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
Οργανωσιακή Σκέψη, Δημιουργική Σκέψη,
Παραγωγική Σκέψη, Μελέτη Περιπτώσεων και Επίλυση Προβλημάτων, Αναστοχασμός,
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
Δ) Βασικά στοιχεία
οργάνωσης σχετικά με τους καθηγητές που αναλαμβάνουν τα ΕΔ, τους χώρους, τις
συνεργασίες, τη διάχυση, τις εκδηλώσεις και τα αναμενόμενα αποτελέσματα:
Η καθηγήτρια Εικαστικών Μαρία Δουκάκη
αναλαμβάνει τα ΕΔ 3 τμημάτων της Α΄ τάξης, 4 τμημάτων της Β΄ τάξης και το τμήμα
Γ3 και συντονίζει τα εργαστήρια με περιεχόμενο που διατυπώνει η ίδια, ενώ ο
καθηγητής Γυμναστικής Λεωνίδας Ευαγγελάκης αναλαμβάνει τα τμήματα Γ1 και Γ2 και
στηρίζει το περιεχόμενο των εργαστηρίων στο πρόγραμμα "KIDS SAVE LIVES -
Τα Παιδιά Σώζουν Ζωές" με σκοπό την εκπαίδευση των μαθητών αλλά και των
εκπαιδευτικών τόσο στην πρόληψη όσο και στην αντιμετώπιση κρίσιμων για τη ζωή
καταστάσεων.
Θα χρησιμοποιηθούν το εργαστήριο
Εικαστικών, όπου υπάρχει διαδραστικός πίνακας, λάπτοπ, σύνδεση με ίντερνετ και
βιβλιοθήκη, η αίθουσα εκδηλώσεων, οι αίθουσες διδασκαλίας και ο προαύλιος
χώρος.
Καθώς η διαθεματικότητα αποτελεί
στοιχείο της σύγχρονης εκπαίδευσης, επιβάλεται η συνεργασία με όλους τους
εκπαιδευτικούς, στα γνωστικά αντικείμενα της ειδικότητάς τους, όπου αυτό είναι
χρήσιμο και εφικτό για τους μαθητές/τριες.
Θα συνεργαστούμε με τα νέα μελη του
σχολείου, Ψυχολόγος και Κοινωνιολόγος, στο πλαίσιο του χρόνου της μιας ημέρας
που θα βρίσκονται στο σχολείο μας.
Θα επιδιώξουμε συνεργασίες με
εξωσχολικούς φορείς, πχ. ΕΠΑΛ για ενημέρωση σχετικά με τον Επαγγελματικό
Προσανατολισμό.
Θα συνεχίσουμε τη διάχυση με αναρτήσεις
- εκθέσεις των μαθητικών εργασιών που παράγονται στους διαδρόμους των 2 ορόφων
και στις αίθουσες διδασκαλίας.
Εκδηλώσεις των ΕΔ θα ενταχθούν στο
πλαίσιο ενδοσχολικών πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων, που εκ παραδόσεως
πραγματοποιούνται στο σχολείο μας, με πρώτη την υλοποίηση της σχολικής γιορτής
της 28ης Οκτωβρίου από το τμήμα Γ3 και συντονίστρια την καθ. Μαρία Δουκάκη.
Η δεύτερη χρονιά λειτουργίας των ΕΔ θα
είναι εμπλουτισμένη με την εμπειρία που έχει αποκτηθεί σχετικά με τις ανάγκες
των παιδιών, τις επιθυμίες αλλά και την ανταπόκρισή τους στα γενόμενα και
ζητούμενα ως αναμενόμενα αποτελέσματα από το σχέδιο δράσης.
Ε) Η αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών
Τα ΕΔ εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό
πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της αυτο-ρύθμισης στη μάθηση,
της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, για
την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών στα ΕΔ δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και στη σύνταξη ατομικού
φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από τον μαθητή και τη μαθήτρια.
Η περιγραφική αξιολόγηση γίνεται σύμφωνα με
τις παρακάτω διαβαθμίσεις:
1 Αρχόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια
ανταποκρίνεται σε επιδείξεις, υποδείξεις, σε δραστηριότητα καθοδήγησης)
2 Αναπτυσσόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια
καταβάλλει προσπάθεια, συμμετέχει ενεργά, δοκιμάζει, πειραματίζεται, δεν
εγκαταλείπει, ζητά υποστήριξη κατά την εμπλοκή του/της στη δραστηριότητα)
3 Ικανοποιητική (ο μαθητής/η μαθήτρια
αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και προωθεί συνεργατικές στρατηγικές κατά την εμπλοκή
του στη δραστηριότητα)
4 Εξαιρετική (ο μαθητής/η μαθήτρια
εκδηλώνει αυθεντική διάθεση για γενίκευση, μεταφέρει την εκδηλούμενη δεξιότητα
σε άλλες δραστηριότητες, συμμετέχει ολόπλευρα στη δραστηριότητα)
Το portfolio: α) φυλάσσεται από κάθε μαθητή/μαθήτρια ως
προσωπικό αρχείο β) αποτελεί υλικό ενημέρωσης και συμβουλευτικής προς τους
γονείς/κηδεμόνες στο πλαίσιο προγραμματισμένων συναντήσεων για την ενημέρωσή
τους γ) είναι διαγνωστικό μέσο ως ένα συμπεριληπτικό εργαλείο αποτύπωσης των
επιτεύξεων αλλά και των εμποδίων επίτευξης, καθώς και του μαθησιακού προφίλ
κάθε μαθητή/μαθήτριας δ) μπορεί να περιλαμβάνει εναλλακτικές προσεγγίσεις
αξιολόγησης, όπως είναι η αυτοαξιολόγηση
και η ετεροαξιολόγηση στην ομάδα,
και επίσης πεδία συγκρότησης του σχολικού βιογραφικού μαθητή/μαθήτριας ε)
τηρείται Φύλλο Προόδου κάθε μαθητή/μαθήτριας ανά ΘΕ.
Σύμφωνα με το έγγραφο «28-01-2022 Αρ. Πρωτ.
8690/Δ2 ΘΕΜΑ: Δίνονται διευκρινίσεις: Κατόπιν ερωτημάτων που έχουν υποβληθεί
στην υπηρεσία μας και αφορούν στην αξιολόγηση του διδακτικού
αντικειμένου/μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».... Το διδακτικό
αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» εντάσσεται στην Ομάδα Γ΄ των
μαθημάτων του Γυμνασίου...... η βαθμολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών
γίνεται με ακέραιους αριθμούς.»