ΠΡΟΤΑΣΗ
ΘΕΜΑΤΟΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ
ΣΧΟΛΙΚΟ
ΕΤΟΣ:
ΣΧΟΛΙΚΗ
ΜΟΝΑΔΑ: 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ
ΠΕΔΙΟ: Σχολική και Κοινωνική Ζωή
ΤΙΤΛΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Μοιράζομαι την εικόνα του εαυτού μου
ΥΠΕΥΘΥΝΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: Μαρία Δουκάκη, Εικαστικός
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α. ΣΚΟΠΟΣ,
ΣΤΟΧΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:
Ταυτότητα
- Παρουσιάζω τα χαρακτηριστικά του εαυτού μου.
- Πώς συστήνομαι, τι επιλέγω κάθε φορά να
προβάλω;
- Πώς με επηρεάζει το γεγονός της παρουσίασης
του εαυτού μου;
- Ακούγοντας τους άλλους να παρουσιάζουν τους
εαυτούς τους, διαπιστώνω διαφορές σε αυτά που είχα καταλάβει γι’ αυτούς;
- Για ποιους λόγους η αντίληψη που έχει
κάποιος για τον εαυτό του μπορεί να μοιάζει ή να διαφέρει με την εικόνα που
έχουν οι άλλοι γι’ αυτόν;
- Μαθαίνω για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
- Διαφέρουν τα Δικαιώματα των παιδιών από τα
Δικαιώματα των ενηλίκων;
- Διερευνώ οργανισμούς που υπερασπίζονται τα
Ανθρώπινα Δικαιώματα (Διεθνής Αμνηστία).
- Διερευνώ τη ζωή παιδιών που ζουν σε διάφορα
μέρη του κόσμου.
- Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη
ζωή των παιδιών;
- Διερευνώ τη Διαφορετικότητα μέσα από κείμενα,
γνωμικά, παροιμίες.
- Πώς θα ήταν ένα σχολείο με όμοια παιδιά, στο
χρώμα και το κόψιμο των μαλλιών, στο ύψος αλλά και στη συμπεριφορά τους;
Ομάδα
- Είμαι μέλος σε κάποια ομάδα;
- Ποια είναι η συμπεριφορά κάθε ατόμου που
ανήκει σε μια ομάδα, ώστε αυτή να είναι λειτουργική;
- Μαθαίνω για τη φιλοσοφία της αφρικανικής
έννοιας UBUNTU, διερευνώ τους κοινωνικούς τομείς στους οποίους μπορεί να λειτουργεί
και συμμετέχω στις δράσεις της ομάδας UBUNTU της τάξης μου.
- Τι κερδίζω μέσα από την ομαδική συνύπαρξη σε
αντίθεση με τη μοναχική δράση;
- Διερευνώ την αρχαία κινεζική φιλοσοφία για
το Γιν και το Γιαν και μέσα από αυτή ανακαλύπτω την Ισορροπία.
Κοινωνία
- Ποια είναι η γνώμη μου για την κοινωνία στην
οποία ζω;
- Διερευνώ και αναζητώ ανθρώπους που με τη
δική τους συμπεριφορά «άλλαξαν» τον κόσμο (Μαχάτμα Γκάντι, Μάρτιν Λούθερ
Κινγκ).
- Τι μήνυμα θα μπορούσα να στείλω στην
κοινωνία, ώστε να την κάνω πιο ωραία;
- Μαθαίνω για τον Εθελοντισμό και τις
οργανώσεις που λειτουργούν.
- Προτείνω και συμμετέχω σε δραστηριότητες
Εθελοντισμού.
Σχολική βία
- Αισθανόμαστε όλοι το ίδιο σε μια κατάσταση
σύγκρουσης ή μετά από αυτή;
- Τι συμβαίνει όταν τα συναισθήματα που
βιώνουμε είναι πολύ έντονα;
- Τι μπορούμε να κάνουμε σε μια πρώτη
προσπάθεια διαχείρισης των συναισθημάτων που μας κατακλύζουν κατά τη διάρκεια
μιας σύγκρουσης και μετά από αυτή;
- Για ποιο λόγο είναι σημαντικό να προσπαθούμε
να ρυθμίσουμε τη συμπεριφορά μας;
- Μαθαίνω για τις μορφές ενδο-σχολικής βίας
και για τη βία στο διαδίκτυο.
- Συζητώ και προτείνω τρόπους συμπεριφοράς για
την αποτροπή βίαιων συμπεριφορών, στο χώρο του σχολείου και στο διαδίκτυο.
Οι
Εικαστικές Τέχνες με την Ιστορία της Τέχνης και την δημιουργική έκφραση των
μαθητών γίνονται αρωγός της βιωματικής, συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης
και παράλληλα με τα παραπάνω διερευνητικά ερωτήματα θα τεθούν τα εξής:
* Ποια στοιχεία στα καλλιτεχνικά έργα μας
αποκαλύπτουν διαφορές ανάμεσα στους λαούς;
* Από τι επηρεάζονται οι καλλιτέχνες ώστε να
διαμορφώσουν το σύνολο του έργου τους;
* Οι καλλιτέχνες ταυτίζονται με τα έργα τους,
η προσωπική τους ζωή αντανακλάται στο έργο τους;
* Οι καλλιτέχνες φτιάχνουν τα έργα τους
ανάλογα με το τι αρέσει στον κόσμο;
* Πώς αισθάνονται οι καλλιτέχνες όταν εκθέτουν
τη δουλειά τους;
* Πώς αισθάνομαι όταν δείχνω ένα δικό μου καλλιτεχνικό
έργο;
* Μου αρέσει να εκφράζω τη γνώμη μου για το
έργο ενός άλλου παιδιού;
* Μ’ ενδιαφέρει η γνώμη των άλλων για το έργο
μου;
* Ακούω τους άλλους όταν μιλούν για το έργο
κάποιου παιδιού;
* Ποιες πανανθρώπινες ιδέες παρουσιάζονται στα
καλλιτεχνικά έργα;
Β. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ:
Η ταυτότητά μου (η διαφορετικότητα ή η
ομοιότητα που έχω με άλλους ανθρώπους) και η γνώση των δικαιωμάτων μου με
οδηγούν στην ομάδα και όλοι μαζί δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε με
συνεργασία και αλληλεγγύη να προχωρήσουμε στον κόσμο.
Γ.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΗΓΩΝ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΜΕΘΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ
ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ:
- Παρακολουθούμε όλοι μαζί στην τάξη
ολιγόλεπτα βίντεο από το youtube και βλέπουμε εικόνες έργων τέχνης από το
προσωπικό αρχείο του εκπαιδευτικού.
- Διενεργώ στο σπίτι διαδικτυακή έρευνα σε
δοσμένες πηγές και άλλες που βρίσκω μόνος/η.
Δ.
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ:
Ταυτότητα
- Να αναγνωρίζω τις δυνατότητες και τις αδυναμίες
μου, καθώς και βασικές επιθυμίες, ανάγκες, προτιμήσεις, ενδιαφέροντα.
- Να αναγνωρίζω τα στοιχεία του χαρακτήρα που
μένουν σταθερά ή εξελίσσονται θετικά στο χρόνο.
- Να αντιλαμβάνομαι πώς με «βλέπουν» οι άλλοι
και να αξιοποιώ την ανατροφοδότηση αυτή.
- Να κατανοήσω την ανάγκη για αναζήτηση του
«ποιος/ποια είμαι», δηλαδή ποια είναι τα δικά μου ξεχωριστά, μοναδικά
χαρακτηριστικά, πώς με επηρεάζουν στα σχέδιά μου για το μέλλον και πώς
διαφέρουν από των άλλων, συνθέτοντας τη διαφορετικότητα μεταξύ των ατόμων.
- Να αποδέχομαι τις απόψεις και τις επιλογές
των συμμαθητών μου, όταν διαφέρουν από τις δικές μου.
Ομάδα
- Να κατανοήσω ότι, μέσα στα κοινωνικά
συστήματα οι άνθρωποι έχουν πολλαπλούς ρόλους, οι οποίοι πρέπει να συνδυάζονται
με αρμονικό τρόπο προκειμένου να επιτυγχάνεται προσωπική ισορροπία και
ικανοποίηση.
Κοινωνία
- Να ενδιαφέρομαι για το κοινωνικό γίγνεσθαι,
να συμμετέχω στα δημιουργικά δρώμενα του σχολείου και να προσφέρω τη βοήθειά μου
στη σχολική κοινότητα, όταν χρειάζεται.
Σχολική βία
- Να αναγνωρίζω τα διαφορετικά συναισθήματα
που αναδύονται σε σχέση με ένα άσχημο γεγονός και ότι διαφοροποιείται η έκφρασή
τους από άτομο σε άτομο.
- Να μπορώ να εκφράζω τα συναισθήματά μου και
να προσπαθώ να τα διαχειρίζομαι με διαφορετικούς τρόπους.
- Να βρίσκω τρόπους που θα μπορούσαν να
βοηθήσουν ατομικά τον καθένα στη διαχείριση των δυσάρεστων συναισθημάτων.
Η εμπλοκή
του ΣΚΖ με θέματα από τις Εικαστικές Τέχνες θα ενεργοποιήσει τη δημιουργικότητα
των μαθητών, οι οποίοι θα συσχετίσουν την τέχνη με την ανθρώπινη ταυτότητα, την
τέχνη με την κοινωνία και θα απολαύσουν το φαινόμενο της τέχνης που
ολοκληρώνεται όταν η ΤΕΧΝΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΒΙΩΜΑ.
Ε.
ΠΟΡΟΙ – ΥΛΙΚΑ – ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ – ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ:
- Θα χρησιμοποιείται το εργαστήριο των
Εικαστικών, με διαδραστικό πίνακα, πρόσβαση στο ίντερνετ.
- Θα χρειαστούν για όλους τους μαθητές: κανσόν
φύλλα Α3, μολύβια Β, γόμες, ξύστρες, ξυλομπογιές, μαρκαδόροι (λεπτοί, χοντροί),
χάρακες, φύλλα Α4, προσωπικός φάκελος εργασιών.
- Τυχόν επισκέψεις θα οριστούν στη συνέχεια,
όταν προκύψουν από τις ανάγκες του μαθήματος, σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους
υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.
Στ.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
wikipedia.org Ρέμπραντ
wikipedia.org Βίνσεντ Βαν Γκογκ
wikipedia.org Μαλάλα Γιουσαφζάι
Οικουμενική Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του
Ανθρώπου
Διεθνής Αμνηστία – Ελληνικό Τμήμα
«Δεν συμβαίνει εδώ, αλλά συμβαίνει τώρα»
καμπάνια της Διεθνούς Αμνηστίας
youtube.com «Where Children Sleep» φωτογραφικό project του Άγγλου φωτογράφου James Mollison (3:52
min)
youtube.com Όλοι
έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους (1:05 min)
«Ο αντίδραση των παιδιών στην διαφορετικότητα
και οι συνέπειες της συμπεριφοράς τους» της Ελευθερίας Στεργιοπούλου
youtube.com «Cidade Colorida» (7:1 min)
youtube.com «Το
κομμάτι που λείπει συναντάει το Μεγάλο Ο» (4:35 min)
youtube.com «Zero» (12:32 min)
wikipedia.org
Ubuntu
youtube.com EMOCIONANTE - Esto Es Ubuntu (yo soy
porque nosotros somos) (2:42 min)
youtube.com I Am Because You Are (Ubuntu Song) -
Berklee College of Music (5:08
min)
wikipedia.org Γιν και Γιαν
youtube.com «Balance» (7:31 min)
youtube.com «HEART» (8:35 min)
youtube.com «Chromophobia» (9:26 min)
wikipedia.org Μαχάτμα Γκάντι
wikipedia.org
Μάρτιν
Λούθερ
Κινγκ
youtube.com «Το
κορίτσι που άφησε άφωνο τον κόσμο για πέντε λεπτά» (7:13 min)
youtube.com «Bottle» (5:24 min)
youtube.com «Message in a bottle» τραγούδι των The
Police (1979)(4:05 min)
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων-Γραφείο Διασύνδεσης: Τι
είναι ο Εθελοντισμός
«Διδάσκοντας τον εθελοντισμό» της Ματίνας
Μάγκου, έκδοση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς 2012 (100 σελίδες σε pdf)
Εθελοντισμός - Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
youtube.com
Δράσε θετικά - Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς (33:50 min)
«15 εθελοντικά προγράμματα για να… κάνετε το καλό» του Γιώργου Κόκουβα
«15 εθελοντικά προγράμματα για να… κάνετε το καλό» του Γιώργου Κόκουβα
Εθελοντισμός και διακοπές! Από την Ζάκυνθο μέχρι την
Ουρουγουάη...
ΕΛΙΞ (Προγράμματα Εθελοντικής Εργασίας
για το Περιβάλλον)
Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. για τον εκφοβισμό και τη βία στο
σχολείο
youtube.com Losers |
Future Shorts (2:46 min)
youtube.com
Οι Ρόλοι στο Σχολικό Εκφοβισμό (2:36 min)
youtube.com
«Επείγον Περιστατικό» (5:09 min)