ΕΔ-ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 2021-22

 Σχέδιο Δράσης του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σχ.έτος 2021-22


Όταν το 2016 δημιουργήσαμε το logo του σχολείου μας, εκτός από την επιλογή της εικόνας του περιστεριού που κάναμε -αφού το σχολείο μας βρίσκεται στο Δήμο Περιστερίου αλλά και επειδή το περιστέρι είναι ένα σύμβολο ειρήνης- θελήσαμε να στρέψουμε μαθητές και μαθήτριες στις αξίες που εκφράζονται με τις λέξεις: Συνεργασία, Σκέψη, Σεβασμός. Αυτές τις αξίες προσπαθούμε να προάγουμε μέχρι σήμερα, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας με κάθε αφορμή.

Κατά τον ψυχολόγο Carl Rogers, ο σεβασµός, η κατανόηση και η αυθεντικότητα είναι βασικές Δεξιότητες της Επικοινωνίας. Έτσι, στις αξίες με τις οποίες επενδύουμε τη διδασκαλία μας σήμερα, στην εποχή της επικοινωνίας, μπορούμε να προσθέσουμε την Αυθεντικότητα -που σηµαίνει να είµαστε ευθείς, αληθινοί, συνεπείς σε αυτά που λέµε και εκφράζουµε, να κρατάµε το λόγο µας και να είµαστε ανοικτοί µε τους συνανθρώπους µας- και μέσα από τα ΕΔ να γαλουχήσουμε στα παιδιά μας «τα τρία Σίγμα και το ένα Άλφα».


Α) Οι κατευθύνσεις που επιλέχθηκαν για τον σχεδιασμό των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΕΔ) σχετίζονται με τους στόχους που θέτουμε:

1.Με θέματα και δραστηριότητες που επιλέγουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, από αυτά που προτείνει ο καθηγητής-συντονιστής, μπορούμε να κάνουµε τα παιδιά να µάθουν πώς να µαθαίνουν.

2.Με τη μέθοδο της διερευνητικής εργασίας, μπορούμε να κινητοποιήσουµε την ενεργό συµµετοχή τους.

3.Με τον συντονισμό και δίνοντας κατευθύνσεις και εργαλεία δουλειάς, βοηθάμε ώστε να ενισχύσουν τις γνώσεις και να αποκτήσουν δεξιότητες.

4.Μέσω των Δραστηριοτήτων που συνδέονται με τις Τέχνες, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναπτύσσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τον αυτοσεβασμό τους.

5.Θέλουμε τα παιδιά να θεωρήσουν τη µάθηση «δική τους υπόθεση» και να συµµετέχουν συνειδητά στην εκπαίδευσή τους που είναι μία από τις διαδικασίες ανάπτυξής τους.


Β) Οι 4 Θεματικές Ενότητες (ΘΕ) που ορίζονται από το ΙΕΠ θα διαμοιραστούν σε 2 μεγάλα ΕΔ, δύο για κάθε τάξη, ώστε να πραγματοποιηθούν ένα σε κάθε τετράμηνο:

Α΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Υγεία, Διατροφή, Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Ανθρώπινα Δικαιώματα)

Α΄ Τάξη 2ο ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Οικολογία, Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική)

Β΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Γνωρίζω το σώμα μου, Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση)

Β΄ Τάξη 2ο ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Κλιματική Αλλαγή, Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική Προστασία) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική)

Γ΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη) ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα)

Γ΄ Τάξη 2ο ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά) ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ (Επιχειρηματικότητα, Αγωγή Σταδιοδρομίας, Γνωριμία με Επαγγέλματα)


Γ) Από τους Θεματικούς Κύκλους Δεξιοτήτων (ΘΚΔ) που ορίζονται από το ΙΕΠ επιλέγονται και διαμοιράζονται στις ΘΕ ως στόχοι:

Θεματικός Κύκλος Α: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 21ου αιώνα 

Κριτική Σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Συνδυαστικές Δεξιότητες Ψηφιακής Τεχνολογίας Επικοινωνίας και Συνεργασίας, Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας

Θεματικός Κύκλος Β: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ

Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα, Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Ασφαλής Πλοήγηση στο Διαδίκτυο, Προστασία από Εξαρτητικές Συμπεριφορές στις Τεχνολογίες, Διαμεσολάβηση, Πρωτοβουλία, Οργανωτική Ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα

Θεματικός Κύκλος Γ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

Δεξιότητες Δημιουργίας και Διαμοιρασμού Ψηφιακών Δημιουργημάτων, Δεξιότητες Ανάλυσης και Παραγωγής Περιεχομένου σε Εντυπα και Ηλεκτρονικά Μέσα, Ψηφιακός Γραμματισμός, Επιστημονική και Υπολογιστική Σκέψη

Θεματικός Κύκλος Δεξιοτήτων Δ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ

Οργανωσιακή Σκέψη, Δημιουργική Σκέψη, Παραγωγική Σκέψη, Μελέτη Περιπτώσεων και Επίλυση Προβλημάτων, Αναστοχασμός, Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές


Δ) Βασικα στοιχεία οργάνωσης, συνεργασίες, διάχυση

1.Τα ΕΔ 4 τμημάτων της Α΄ τάξης και 3 τμημάτων της Β΄ τάξης αναλαμβάνει η καθηγήτρια Εικαστικών Μαρία Δουκάκη, μία εκ των καθηγητών/συντονιστών που πραγματοποίησαν στο σχολείο μας τα Προγράμματα για τις Βιωματικές Δράσεις κατά τα σχολικά έτη 2014-15 και 2015-16. Τα ΕΔ 3 τμημάτων της Γ΄ τάξης είναι σε αναμονή ανάθεσης σε καθηγητή/συντονιστή.

2.Τα ΕΔ Α΄ και Β΄ τάξης θα πραγματοποιούνται στο Εργαστήριο Εικαστικών, όπου υπάρχουν διαδραστικός πίνακας, λάπτοπ, ίντερνετ, βιβλιοθήκη και πάγκοι εργασίας, για μία διδακτική ώρα κάθε εβδομάδα.

3.Η Διαθεματικότητα ως στοιχείο της σύγχρονης εκπαίδευσης προτρέπει τη συνεργασία με όλους τους εκπαιδευτικούς, στα γνωστικά αντικείμενα της ειδικότητάς τους, όταν αυτό είναι εφικτό. Έτσι είναι σαφές πως στις διερευνητικές εργασίες μία από τις πηγές μαθητών και μαθητριών είναι οι καθηγητές και οι καθηγήτριές τους και μπορούν να ζητούν τη βοήθειά τους όταν τη χρειάζονται. Αφήνουμε ανοιχτό το ενδεχόμενο να καλέσουμε κάποιον ειδικό, όταν κρίνουμε πως σε κάποιο συγκεκριμένο τομέα χρειαζόμαστε επιπλέον ειδίκευση και αντίστοιχο τρόπο επικοινωνίας με τους μαθητές.

4.Με το τέλος του 1ου τετραμήνου, μικρές εκθέσεις με μαθητικά έργα των Εικαστικών λαμβάνουν χώρα στους διαδρόμους των 2 ορόφων. Σε αυτές θα εντάξουμε και τα έργα που θα πραγματοποιηθούν στα ΕΔ. Στο τέλος του 2ου τετραμήνου και αν η πανδημία του κόβιντ μας επιτρέπει, στο πλαίσιο ενδοσχολικών πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων που εκ παραδόσεως πραγματοποιούνται στο σχολείο μας, θα ενταχθούν εκδηλώσεις των ΕΔ.


Ε) Η αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών

Τα ΕΔ εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της αυτο-ρύθμισης στη μάθηση, της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, για την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών στα ΕΔ δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και στη σύνταξη ατομικού φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από τον μαθητή και τη μαθήτρια.

Η περιγραφική αξιολόγηση γίνεται σύμφωνα με τις παρακάτω διαβαθμίσεις:

1 Αρχόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια ανταποκρίνεται σε επιδείξεις, υποδείξεις, σε δραστηριότητα καθοδήγησης)

2 Αναπτυσσόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια καταβάλλει προσπάθεια, συμμετέχει ενεργά, δοκιμάζει, πειραματίζεται, δεν εγκαταλείπει, ζητά υποστήριξη κατά την εμπλοκή του/της στη δραστηριότητα)

3 Ικανοποιητική (ο μαθητής/η μαθήτρια αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και προωθεί συνεργατικές στρατηγικές κατά την εμπλοκή του στη δραστηριότητα)

4 Εξαιρετική (ο μαθητής/η μαθήτρια εκδηλώνει αυθεντική διάθεση για γενίκευση, μεταφέρει την εκδηλούμενη δεξιότητα σε άλλες δραστηριότητες, συμμετέχει ολόπλευρα στη δραστηριότητα)

Το portfolio: α) φυλάσσεται από κάθε μαθητή/μαθήτρια ως προσωπικό αρχείο β) αποτελεί υλικό ενημέρωσης και συμβουλευτικής προς τους γονείς/κηδεμόνες στο πλαίσιο προγραμματισμένων συναντήσεων για την ενημέρωσή τους γ) είναι διαγνωστικό μέσο ως ένα συμπεριληπτικό εργαλείο αποτύπωσης των επιτεύξεων αλλά και των εμποδίων επίτευξης, καθώς και του μαθησιακού προφίλ κάθε μαθητή/μαθήτριας δ) μπορεί να περιλαμβάνει εναλλακτικές προσεγγίσεις αξιολόγησης, όπως είναι η αυτοαξιολόγηση και η ετεροαξιολόγηση στην ομάδα, και επίσης πεδία συγκρότησης του σχολικού βιογραφικού μαθητή/μαθήτριας ε) τηρείται Φύλλο Προόδου κάθε μαθητή/μαθήτριας ανά ΘΕ.

 

Σύμφωνα με το έγγραφο «28-01-2022 Αρ. Πρωτ. 8690/Δ2 ΘΕΜΑ: Δίνονται διευκρινίσεις: Κατόπιν ερωτημάτων που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας και αφορούν στην αξιολόγηση του διδακτικού αντικειμένου/μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».... Το διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» εντάσσεται στην Ομάδα Γ΄ των μαθημάτων του Γυμνασίου...... η βαθμολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών γίνεται με ακέραιους αριθμούς.»