1ο ΕΔ-Α΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 2

1ο ΕΔ-Α΄ ΤΑΞΗ-ΥΓΕΙΑ&ΚΟΙΝΩΝΙΑ-Θέμα 2

Θέμα 2 Η ομάδα


2-0 Πηγή 

Βιωματικές Δράσεις, Μαρία Δουκάκη, 15ο Γυμνάσιο Περιστερίου, Σχ.Έτος 2015-16

https://taeikastikastinekpedeysi.blogspot.com/p/3_27.html

 

2-1 Εισαγωγή

Κάποτε ένας ανθρωπολόγος τοποθέτησε ένα καλάθι γεμάτο ζουμερά φρούτα δίπλα σ’ένα δέντρο και είπε στα παιδιά μιας αφρικάνικης φυλής πως όποιο από αυτά φτάσει πρώτο στο καλάθι θα πάρει όλα τα φρούτα. Όταν τους έδωσε το σινιάλο για να τρέξουν, πιάστηκαν χέρι-χέρι και ξεκίνησαν να τρέχουν όλα μαζί. Ύστερα κάθισαν σ’έναν κύκλο για να φάνε τα φρούτα. Όταν ρώτησε τα παιδιά γιατί το έκαναν έτσι, αφού κάποιο από αυτά θα μπορούσε να είχε καρπωθεί όλα τα φρούτα, τα παιδιά απάντησαν UBUNTU: δεν μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι αν έστω ένας από εμάς είναι στενοχωρημένος

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28philosophy%29

 

2-2 Παιχνίδια Έκφρασης Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία 

 

2-2-1Video 2,42sec, EMOCIONANTE-Esto Es Ubuntu

https://www.youtube.com/watch?v=ogmM2FcGH8o&ab_channel=UbuntuLux

 

2-2-2 Εκφράζουμε προφορικά τα συναισθήματα που νιώσαμε από την εισαγωγική ιστορία και το βίντεο.


2-2-3 Κάθε ομάδα καταγράφει τα συναισθήματα των μελών της με λέξεις και σκίτσα σε ένα φύλλο χαρτί.



 

2-3 Μαθαίνουμε για… Αναστοχασμός

Α) Το UBUNTU είναι μια αφρικάνικη λέξη (από το λεξιλόγιο των Ζουλού και άλλων φυλών και είναι διαδεδομένη σε ολόκληρη την ήπειρο της Αφρικής) που εκφράζει τις έννοιες ανθρωπιά και αλληλεγγύη, την ανθρωπιά προς τους άλλους και την πίστη σ’έναν παγκόσμιο δεσμό προσφοράς που συνδέει όλη την ανθρωπότητα: είμαι αυτό που είμαι λόγω αυτού που όλοι είμαστε.



 

2-3Α-2Animation 2,56sec, Ubuntu is more than a word, 2016

https://www.youtube.com/watch?v=JHlLZb1Mv98&ab_channel=YuriSucupira

2-3Α-3Video 0,38sec, Mandela's Example of Ubuntu

Mandela Describing what the african (Bantu) word "Ubuntu" means and what it means to him

https://www.youtube.com/watch?v=UT-3Eh65kkA&ab_channel=Sugarfoot1001

2-3Α-4Video 3,28sec, UBUNTU BAND–MAMPUDULELE

https://www.youtube.com/watch?v=9IfKvUQCJ-4&list=RDEMSlFG1x6PnAKhvOnvypqS6A&start_radio=1&rv=Rl3cXpuITA4&ab_channel=LocalCornerMultimedia

2-3Α-5Animation-τραγούδι 4,19sec, Yusuf-Cat Stevens, King of a Land

Animation by John Lechner and Peter H. Reynolds

https://www.youtube.com/watch?v=p5XM5btvU0Q&ab_channel=Yusuf%2FCatStevens


Β) Ο Νέλσον Μαντέλα (1918-2013, γεν. στο Τρανσκί, στη Νότια Αφρική) γιος φύλαρχου, σπούδασε στη Νομική και από το 1944, ως μέλος του Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου, εργάστηκε ενάντια στο απαρτχάιντ (ο φυλετικός διαχωρισμός που είχε ξεκίνησε κατά την αποικιοκρατία, μετά τις γενικές εκλογές του 1948 θεσμοθετήθηκε ως επίσημη πρακτική της κυβέρνησης της Νοτίου Αφρικής). Το 1964 καταδικάστηκε σε ισόβια κάθειρξη. Φυλακίστηκε για 27 χρόνια αλλά  κατάφερε, και μέσα από τη φυλακή, να καθοδηγεί ένα σκλαβωμένο λαό εκατομμυρίων ανθρώπων που λίγοι οπλισμένοι λευκοί δεν τους αναγνώριζαν το πολιτικό τους δικαίωμα να είναι ελεύθεροι και να ψηφίζουν την κυβέρνηση τους. O «Μαντίμπα» (πατέρας του έθνους) όπως τον αποκαλούν στη Νότιο Αφρική απελευθερώθηκε το 1990 για να γίνει τέσσερα χρόνια αργότερα ο πρώτος μαύρος πρόεδρος της χώρας  και να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο στην πορεία προς την ειρήνη και την κατάργηση του απαρτχάιντ.

«Πάλεψα ενάντια στην κυριαρχία των λευκών, πάλεψα και ενάντια στην κυριαρχία των μαύρων. Αυτό που επιθυμώ είναι το ιδανικό μιας δημοκρατικής και ελεύθερης κοινωνίας, όπου όλοι οι άνθρωποι συμβιώνουν αρμονικά και απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες. Είναι ένα ιδανικό το οποίο ελπίζω να ζήσω και να το πραγματοποιήσω. Αλλά αν χρειαστεί, είναι ένα ιδανικό για το οποίο είμαι προετοιμασμένος να πεθάνω.»

Το 1999 καθώς τελείωσε η προεδρική του θητεία αποχώρησε από την ενεργή πολιτική ζωή. Ταξιδεύει, συναντά ηγέτες σε όλο τον κόσμο, συμμετέχει σε συνδιασκέψεις, παίρνει βραβεία το Νόμπελ Ειρήνης το 1993. 89 ετών έφτιαξε µια ανεξάρτητη οµάδα από διακεκριμένους ηγέτες με τον τίτλο «Πρεσβύτεροι» που προσφέρουν τη συλλογική εμπειρία τους για να υποστηρίξουν την ειρήνη, να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των κυριότερων αιτιών του ανθρώπινου πόνου και να προωθήσουν τα κοινά συμφέροντα της ανθρωπότητας.

Η 18η Ιουλίου καθιερώθηκε ως Διεθνής Ημέρα Νέλσον Μαντέλα (ημερομηνία γέννησής του) από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ.

https://gr.humanrights.com/voices-for-human-rights/nelson-mandela.html

https://tvxs.gr/news/ellada/nelson-mantela-o-pateras-enos-ethnoys


Η ταινία «Mandela: Long Walk to Freedom» του William Nicholson, 2013, αφηγείται τη ζωή του Νέλσον Μαντέλα, από την παιδική του ηλικία μέχρι την εκλογή του ως ο πρώτος δημοκρατικά εκλεγμένος πρόεδρος της Νότιου Αφρικής. Παρακολουθεί τον αγώνα του κατά του απαρτχάιντ, καθώς και το τίμημα που πληρώνει ο ίδιος και η οικογένεια του. Εξετάζει επίσης τη σχέση του με τη σύζυγό του Γουίνι, και τις θυσίες που κάνουν για να επιτύχουν μια πιο ισότιμη και δίκαιη κοινωνία.

https://flix.gr/cinema/mantela-o-dromos-pros-thn-eleytheria.html



Γ) Εικαστική σύνθεση με την οποία γίνεται προσπάθεια να εκφραστεί το UBUNTU.


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

-Οι λέξεις που έχουν ενταχθεί στη ζωγραφιά μπορούν να ενταχθούν στην έννοια UBUNTU;

-Σε ποιους κοινωνικούς τομείς χρειαζόμαστε το ομαδικό πνεύμα UBUNTU;

-Ανήκουμε σε κάποια ομάδα; 


 

2-4 Παιχνίδια Συνεργασίας  Κριτική Σκέψη/ Επικοινωνία/ Συνεργασία/ Δημιουργικότητα

 

2-4-1 Κάθε ομάδα συζητά τα παρακάτω και ό,τι άλλο θέλει, στο πλαίσιο της ιδέας «ποια  συμπεριφορά χρειάζεται να έχουμε μέσα στην ομάδα ώστε η ομάδα μας να είναι λειτουργική;»

-Τι είναι καλό για όλα τα μέλη;

-Τι ενοχλεί όλα τα μέλη;

-Τι περιμένει ο καθένας κι η καθεμιά από τους άλλους και τις άλλες;

-Τι μπορεί να δώσει ο καθένας κι η καθεμιά στους άλλους και τις άλλες;

 

2-4-2 Κάθε ομάδα βρίσκει «το όνομά της» και έπειτα το σχεδιάζουν σε ένα χαρτί, όπως θέλουν να φαίνεται.

 

2-4-3 Όλα τα παιδιά κάθε ομάδας μαζί δημιουργούν ένα ζωγραφικό έργο που να εκφράζει το UBUNTU, στο οποίο υπογράφουν με το όνομα της ομάδας.

 

2-4-4 Όλα τα παιδιά κάθε ομάδας μαζί σκέφτονται και φτιάχνουν έργα-δώρα-χειροποίητα για να τα ανταλλάξουν μεταξύ τους, τα μέλη της (κάρτες, βραχιολάκια κτλ).

 

2-4-5 Κάθε ομάδα μελετά τις χειραψίες από τις εικόνες στη διπλανή σελίδα και επιλέγει μια χειραψία που θα κάνουν μεταξύ τους τα μέλη της.

 

 

Μία δημοφιλής θεωρία για την καταγωγή της χειραψίας είναι ότι ξεκίνησε ως χειρονομία ειρήνης: έπιανες σφιχτά τα χέρια του άλλου για αποδείξεις ότι δεν κουβαλάς όπλο και τα κούναγες για να βεβαιωθείς ότι και ο απέναντί σου δεν είχε κρύψει τίποτα στα μανίκια του.


Αριστερά: «Ήρα και Αθηνά δίνουν τα χέρια» σε επιτύμβια στήλη

Δεξιά: «Η Δημιουργία του Αδάμ» του Μιχαήλ Άγγελου, νωπογραφία στην Καπέλα Σιστίνα, 16ος αι.