ΕΔ-ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ 2023-24

Σχέδιο Δράσης του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σχ.έτος 2023-24





Κατά το σχολικό έτος 2023-24, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συνεχίζουμε να διαπαιδαγωγούμε τους μαθητές και τις μαθήτριές μας με τις τρεις αξίες, που έχουμε θέσει από το 2016 και εκφράζουν το σχολείο μας Συνεργασία, Σκέψη, Σεβασμός και Αυθεντικότητα, που προσθέσαμε με την έναρξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ΕΔ).


Α) Οι Κατευθύνσεις που επιλέχθηκαν για τον Σχεδιασμό των ΕΔ μαζί με τους Στόχους που θέτουμε:

1.Με θέματα και δραστηριότητες που επιλέγουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, από αυτά που προτείνει ο καθηγητής-συντονιστής, μπορούμε να κάνουµε τα παιδιά να µάθουν πώς να µαθαίνουν.

2.Με τη μέθοδο της διερευνητικής εργασίας, μπορούμε να κινητοποιήσουµε την ενεργό συµµετοχή τους.

3.Με τον συντονισμό και δίνοντας κατευθύνσεις και εργαλεία δουλειάς, βοηθάμε ώστε να ενισχύσουν τις γνώσεις και να αποκτήσουν δεξιότητες.

4.Μέσω των Δραστηριοτήτων που συνδέονται με τις Τέχνες, οι μαθητές και οι μαθήτριες αναπτύσσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τον αυτοσεβασμό τους.

5.Θέλουμε τα παιδιά να θεωρήσουν τη µάθηση «δική τους υπόθεση» και να συµµετέχουν συνειδητά στην εκπαίδευσή τους που είναι μία από τις διαδικασίες ανάπτυξής τους.


Β) Οι 4 Θεματικές Ενότητες (ΘΕ) [όπως ορίζονται από το ΙΕΠ] διαμοιράζονται σε 2 ΕΔ για κάθε τάξη.


Το 1ο ΕΔ διαφορετικό για κάθε τάξη διαμοιράζεται σε 3 διαφορετικά θέματα για κάθε τάξη ως εξής:

Α΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία  

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Υγεία, Διατροφή, Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια)

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Ανθρώπινα Δικαιώματα)

Θέμα 1 Η ταυτότητα και τα δικαιώματά μου

Θέμα 2 Η ομάδα

Θέμα 3 Τι τρώμε και τι πίνουμε

Β΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Γνωρίζω το σώμα μου, Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση)

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση)

Θέμα 1 Ένας-ένας μία-μία κι όλοι και όλες μαζί

Θέμα 2 Η ταυτότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα

Θέμα 3 Ο άνθρωπος στη φύση και ο άνθρωπος στην κοινωνία

Γ΄ Τάξη 1ο ΕΔ – Υγεία & Κοινωνία

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ - ΕΥ ΖΗΝ (Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη)

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ (Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα)

Θέμα 1 Πόλεμος και Ειρήνη

Θέμα 2 Φύλα, Στερεότυπα, Σχέσεις, Συμπεριφορές

Θέμα 3 Οι στόχοι μας για μια βιώσιμη ανάπτυξη, παγκόσμια και προσωπική


Το 2ο ΕΔ κοινό και για τις 3 τάξεις διατυπώνεται σε 4 ενότητες ως εξής:

Α,Β,Γ Τάξεις 2ο ΕΔ – Περιβάλλον & Καινοτομία

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά, Οικολογία, Οικολογική Συνείδηση, Ανακύκλωση, Τεχνολογία Περιβάλλοντος, Βιώσιμη Ανάπτυξη, Αειφορία, Φιλοζωία, Τα Δικαιώματα των Ζώων

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ - ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

(Προαγωγή της Μάθησης μέσω της Τέχνης, Δημιουργική Σκέψη, Δημιουργική Διαδικασία, Ψηφιακά Περιβάλλοντα, Ψηφιακές Δεξιότητες, Καινοτομία, Νέες Επαγγελματικές Δεξιότητες, Προσωπικότητα και Επαγγελματική Ταυτότητα)

Α/ ΑΥΤΑ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Β/ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ/ ENVIRONMENTAL ART/ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΓΗΣ/ LAND ART

Γ/ ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΙΔΕΕΣ

Δ/ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΠΗΓΕΣ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες και των 3 τάξεων (Α,Β,Γ) επιλέγουν ανάλογα με το ενδιαφέρον τους, μελετούν, ερευνούν και εκπονούν εργασίες ατομικές και ομαδικές, διερευνητικές και εικαστικές, τις οποίες παρουσιάζουν σε οργανωμένη εκδήλωση του σχολείου  με τίτλο «Η μητέρα γη».


Γ) Από τους Θεματικούς Κύκλους Δεξιοτήτων (ΘΚΔ) [που ορίζονται από το ΙΕΠ] επιλέγονται και διαμοιράζονται στις ΘΕ ως Στόχοι, ως εξής:

Θεματικός Κύκλος Α: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 21ου αιώνα 

Κριτική Σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Συνδυαστικές Δεξιότητες Ψηφιακής Τεχνολογίας Επικοινωνίας και Συνεργασίας, Παραγωγική Μάθηση μέσω των Τεχνών και της Δημιουργικότητας

Θεματικός Κύκλος Β: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ

Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα, Ευχέρεια στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Ασφαλής Πλοήγηση στο Διαδίκτυο, Προστασία από Εξαρτητικές Συμπεριφορές στις Τεχνολογίες, Διαμεσολάβηση, Πρωτοβουλία, Οργανωτική Ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα

Θεματικός Κύκλος Γ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

Δεξιότητες Δημιουργίας και Διαμοιρασμού Ψηφιακών Δημιουργημάτων, Δεξιότητες Ανάλυσης και Παραγωγής Περιεχομένου σε Εντυπα και Ηλεκτρονικά Μέσα, Ψηφιακός Γραμματισμός, Επιστημονική και Υπολογιστική Σκέψη

Θεματικός Κύκλος Δεξιοτήτων Δ: ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ

Οργανωσιακή Σκέψη, Δημιουργική Σκέψη, Παραγωγική Σκέψη, Μελέτη Περιπτώσεων και Επίλυση Προβλημάτων, Αναστοχασμός, Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές


Δ) Βασικά στοιχεία οργάνωσης σχετικά με τους καθηγητές που αναλαμβάνουν τα ΕΔ, τους χώρους, τις συνεργασίες, τη διάχυση, τις εκδηλώσεις και τα αναμενόμενα αποτελέσματα:

1. Η καθηγήτρια Εικαστικών Μαρία Δουκάκη αναλαμβάνει τα ΕΔ όλων των τμημάτων (3 τμήματα της Α΄ τάξης, 3 τμήματα της Β΄ τάξης και 3 τμήματα της Γ΄ τάξης) και τα συντονίζει, με περιεχόμενο που διατυπώνει η ίδια. Μετά από δύο χρόνια λειτουργίας των ΕΔ, με την εμπειρία που έχει αποκτηθεί σχετικά με τις ανάγκες των παιδιών, τις επιθυμίες αλλά και την ανταπόκρισή τους στα γενόμενα και ζητούμενα, ως αναμενόμενα αποτελέσματα από το σχέδιο δράσης, έχουν σχεδιαστεί και διατυπωθεί γραπτώς 3 ΕΔ για κάθε τάξη που αφορούν τα θέματα Υγεία & Κοινωνία. Τα ΕΔ που αφορούν τα θέματα Περιβάλλον & Καινοτομία είναι κοινά και για τις 3 τάξεις και παρουσιάζονται σε 4 διαφορετικές «συλλογές» απ’όπου οι μαθητές και μαθήτριες επιλέγουν και εκπονούν εργασίες.  

2. Θα χρησιμοποιηθούν το εργαστήριο Εικαστικών, όπου υπάρχει διαδραστικός πίνακας, λάπτοπ, σύνδεση με ίντερνετ και βιβλιοθήκη, η αίθουσα εκδηλώσεων, οι αίθουσες διδασκαλίας και ο προαύλιος χώρος.

3. Καθώς η διαθεματικότητα αποτελεί στοιχείο της σύγχρονης εκπαίδευσης, επιβάλεται η συνεργασία με όλους τους εκπαιδευτικούς, στα γνωστικά αντικείμενα της ειδικότητάς τους, όπου αυτό είναι χρήσιμο και εφικτό για τους μαθητές/τριες.

4.Θα συνεχίσουμε τη διάχυση με αναρτήσεις - εκθέσεις των μαθητικών εργασιών που παράγονται στους διαδρόμους των 2 ορόφων και στις αίθουσες διδασκαλίας.

5. Εκδηλώσεις των ΕΔ θα ενταχθούν στο πλαίσιο ενδοσχολικών πολιτιστικών και άλλων εκδηλώσεων, που εκ παραδόσεως πραγματοποιούνται στο σχολείο μας, με πρώτη την υλοποίηση της σχολικής γιορτής της 28ης Οκτωβρίου από τα τμήματα της  Γ΄ τάξης και συντονίστρια την καθ. Μαρία Δουκάκη.


Ε) Η αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών

Τα ΕΔ εισάγουν καινοτομίες στο κοινωνικό πλαίσιο μάθησης και επιδιώκουν την καλλιέργεια της αυτο-ρύθμισης στη μάθηση, της συνεργασίας και της αυτοβελτίωσης. Λόγω του ιδιαίτερου χαρακτήρα τους, για την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/μαθητριών στα ΕΔ δίνεται έμφαση στην περιγραφική αξιολόγηση και στη σύνταξη ατομικού φακέλου επιτευγμάτων (portfolio) από τον μαθητή και τη μαθήτρια.

Η περιγραφική αξιολόγηση γίνεται σύμφωνα με τις παρακάτω διαβαθμίσεις:

1 Αρχόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια ανταποκρίνεται σε επιδείξεις, υποδείξεις, σε δραστηριότητα καθοδήγησης)

2 Αναπτυσσόμενη (ο μαθητής/η μαθήτρια καταβάλλει προσπάθεια, συμμετέχει ενεργά, δοκιμάζει, πειραματίζεται, δεν εγκαταλείπει, ζητά υποστήριξη κατά την εμπλοκή του/της στη δραστηριότητα)

3 Ικανοποιητική (ο μαθητής/η μαθήτρια αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και προωθεί συνεργατικές στρατηγικές κατά την εμπλοκή του στη δραστηριότητα)

4 Εξαιρετική (ο μαθητής/η μαθήτρια εκδηλώνει αυθεντική διάθεση για γενίκευση, μεταφέρει την εκδηλούμενη δεξιότητα σε άλλες δραστηριότητες, συμμετέχει ολόπλευρα στη δραστηριότητα)

 

Σύμφωνα με το έγγραφο «28-01-2022 Αρ. Πρωτ. 8690/Δ2 ΘΕΜΑ: Δίνονται διευκρινίσεις: Κατόπιν ερωτημάτων που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας και αφορούν στην αξιολόγηση του διδακτικού αντικειμένου/μαθήματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».... Το διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» εντάσσεται στην Ομάδα Γ΄ των μαθημάτων του Γυμνασίου...... η βαθμολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών γίνεται με ακέραιους αριθμούς.»