5
ΣΥΝΘΕΣΗ
1ο μέρος
σ ύ ν θ ε σ η μ ε σ η μ ε ί α
γ ρ α μ μ έ ς κ α ι σ χ ή μ α τ α
ΠΗΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΟ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
1-5- Η δομή και η σύνθεση
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index1_5.html
The Dot and the Line - The last Round (7,08
animation της Julie Fages)
https://www.youtube.com/watch?v=7hS3dgvPl2o
Interpretación Punto y linea sobre el plano de
Vassily Kandinsky (3,06 Επιφάνειες, σχήματα, γραμμές που υπάρχουν στο
περιβάλλον μας και άλλα που μπορούμε να δημιουργήσουμε με πρόχειρα υλικά)
https://www.youtube.com/watch?v=1MEAuYwAcuo
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Δομή και Σύνθεση
Σύνθεση σημείων, γραμμών και σχημάτων επάνω στην επιφάνεια
Σύμφωνα με τον Βασίλι Καντίνσκι
(Ρώσος ζωγράφος, θεωρητικός και δάσκαλος της τέχνης, 1866-1944) «η
σύνθεση πρέπει να μελετηθεί επάνω στα πρωταρχικά στοιχεία της ζωγραφικής, το
σημείο, τη γραμμή και το σχήμα».
Επιφάνεια του έργου
Η επιφάνεια του έργου
απελευθερώνει έναν «εσωτερικό ήχο» που απορρέει από το σχήμα της. Π.χ. το τετράγωνο δείχνει ισορροπημένο, το
οριζόντιο παραλληλόγραμμο ήρεμο, ενώ το όρθιο παραλληλόγραμμο δυναμικό. Τα στοιχεία που βρίσκονται στο επάνω μέρος
της επιφάνειας δίνουν μια αίσθηση ελαφράδας, ελευθερίας και την εντύπωση της
κίνησης, ενώ αυτά που βρίσκονται στο κάτω μέρος βαρύτητα.
Σημεία
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
-
..........................
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
2ο μέρος
α π ό δ ο σ η ε ν ν ο ι ώ ν μ ε
τ η σ ύ ν θ ε σ η
ΠΗΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΟ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
1-4-Κίνηση, ένταση και δυναμική
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index1_4.html
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κίνηση
Ένταση
και
Δυναμική
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Ο Αμερικανικός Αφηρημένος
Εξπρεσιονισμός
«Αμερικανικός αφηρημένος
εξπρεσιονισμός και αισθητική» του Βασίλη Φιοροβάντε
http://www.avgi.gr/article/5620670/amerikanikos-afirimenos-expresionismos-kai-aisthitiki
4 εκπρόσωποι
του Αμερικανικού Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού
Έργα του Βίλεμ Ντε Κούνινγκ
Έργα του Φραντς Κλάιν
Έργα του Τζάκσον Πόλοκ
Έργα του Σαμ Φράνσις
..........................
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
3ο μέρος
ο ι α ρ χ έ ς τ η ς
σ ύ ν θ ε σ η ς
ΠΗΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΟ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
1-5- Η δομή και η σύνθεση
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index1_5.html
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αρχές της Σύνθεσης
Αρμονία
και
Αντίθεση
Όλα τα στοιχεία που
συναποτελούν το έργο δημιουργούν ένα σύνολο με ενότητα και συνοχή.
Χρωματική αρμονία μπορεί να δημιουργήσει σε ένα έργο η
συνύπαρξη των τριών βασικών χρωμάτων (κόκκινο, κίτρινο, μπλε), των
συμπληρωματικών (κόκκινο-πράσινο, κίτρινο-μοβ, μπλε-πορτοκαλί), των θερμών ή
των ψυχρών κ.ά.
Σε μια σύνθεση οι αντιθέσεις
στα σχήματα, τα μεγέθη, τις ποσότητες, το φως-σκιά, τα χρώματα, την υφή, το
θέμα κ.τ.λ. χρησιμοποιούνται για να δημιουργήσουν εναλλαγές, ποικιλία και
ενδιαφέρον.
Αρμονία (Αρχαίος
Ελληνικός ναός)
Ο Παρθενώνας στην Ακρόπολη της Αθήνας
|
Ο Ναός του Απόλλωνα στους Δελφούς
|
Ο Ναός του Δία στην Ολυμπία
|
Αντιθέσεις και Ποικιλία
(Γοτθικός ναός)
Γοτθικός ναός στο Μιλάνο
|
Η Παναγία των Παρισίων
|
Γοτθικός ναός στη Βιέννη
|
Χρωματική Αρμονία
Cézanne,1904,Mont
Sainte-Victoire seen from Les Lauves
|
Χρωματική Αντίθεση
Van Gogh, 1890,Wheat field
with crows
|
Αντίθεση Σχημάτων,
Μεγεθών και Ποσοτήτων
Kandinsky,1922,Black Grid
|
Αντίθεση Φωτός-Σκιάς
Rembrandt,1642,Νυχτερινή περίπολος
|
Αντίθεση Χρωμάτων
Bacon,1962,Crucifixion
|
Αντίθεση Υφής
Ryman,1968,Untitled
|
Αντίθεση στο Θέμα
De Chirico,1971,Plaza Italia
|
Ισορροπία
Όλα τα στοιχεία στο έργο
κατανέμονται ζυγισμένα στον χώρο. Στη φυσική, ισορροπία θεωρείται η κατάσταση κατά την οποία οι δυνάμεις που
δρουν επάνω σε ένα σώμα αντισταθμίζουν η μια την άλλη σταματώντας τη δράση. Σε
μια ισορροπημένη σύνθεση καμιά αλλαγή δεν φαίνεται να είναι δυνατή και «το όλον προσλαμβάνει το χαρακτήρα του
αναγκαίου σε όλα τα μέρη του». Μια μη ισορροπημένη σύνθεση μοιάζει τυχαία
και παροδική, ενώ τα στοιχεία της σαν να «επιδιώκουν
να αλλάξουν» επιζητώντας να εναρμονιστούν με το σύνολο.
Ισορροπία
Klee,1920,Rose Garden
|
Klee,1929,Fire in the Evening
|
«Ανισορροπία» - Δυναμική
Σύνθεση
Tintoretto,1594,Last Supper
|
Veronese,1580,Crucifixion
|
Συμμετρία
και
Ασυμμετρία
Στη συμμετρία το μισό μέρος
του έργου είναι ακριβώς ή σχεδόν όμοιο με το άλλο μισό. Η συμμετρική σύνθεση είναι εύκολα
κατανοητή. Η πιο απλή ισορροπία είναι η συμμετρία. Δημιουργεί ισχυρή αρμονία,
σταθερότητα και στατικότητα ιδιαίτερα σε μεγάλα και σύνθετα κτίρια. Η συμμετρία
ενώ είναι σημαντική στην αρχιτεκτονική δεν είναι πάντα ελκυστική στη γλυπτική
και τη ζωγραφική, επειδή όταν το μισό ενός έργου αντανακλά ακριβώς το άλλο
μισό, το κάνει μονότονο και στατικό. Στην
ασύμμετρη ισορροπία η λεπτή εξισορρόπηση των διαφορετικών στοιχείων κάνει το
έργο να φαίνεται ενδιαφέρον και δυναμικό.
Η ασυμμετρία δημιουργεί έργα
που μεταδίδουν την αίσθηση της κίνησης και της δυναμικής.
Συμμετρία στη Ζωγραφική Σύνθεση
Botticelli,1486,The Birth
of Venus
|
Ασυμμετρία στη Ζωγραφική Σύνθεση
Mondrian,1938,Composition
|
Συμμετρία στη Γλυπτική
Σύνθεση
Ο Κούρος της Αναβύσσου,530 πΧ
|
Ασυμμετρία στη Γλυπτική
Σύνθεση
Matisse,1931,Back
|
Συμμετρία στην
Αρχιτεκτονική Σύνθεση
Gaudi,1888-σήμερα,Sagrada Familia
|
Ασυμμετρία στην
Αρχιτεκτονική Σύνθεση
Frank Lloyd Wright,1937,Fallingwater
|
Ιεραρχία
Η ιεραρχία στη σύνθεση
τονίζει τη σημασία που έχει μία μορφή ανάμεσα σε άλλες. Οι φόρμες ιεραρχούνται ως προς το σχήμα,
το μέγεθος, το χρώμα ή τη θέση τους. Ο καλλιτέχνης ιεραρχεί τα στοιχεία του και
δίνει έμφαση, ανάλογα με το πού θέλει να στρέψει την προσοχή μας.
Ιεραρχία ως προς το Σχήμα
και το Χρώμα
Kandinsky,1923,On White II
|
Ιεραρχία ως προς το
Μέγεθος
Malevich,1916,Suprematism
|
Ιεραρχία ως προς τη Θέση
El Greco,1588,The
burial of the count of Orgaz
|
Επανάληψη
και
Ρυθμός
Μια σύνθεση λέμε ότι
στηρίζεται στην επανάληψη όταν έχει πολλά στοιχεία με το ίδιο μέγεθος και
σχήμα. Η επανάληψη
προσδίδει στο έργο ενότητα, συνοχή και έμφαση, δημιουργεί όμως συχνά μονοτονία
και έλλειψη ενδιαφέροντος. Γι’ αυτό, η επανάληψη πρέπει να γίνεται προσεκτικά,
με αντιμεταθέσεις και εναλλαγές.
Όταν στο έργο τα στοιχεία
που επαναλαμβάνονται οργανώνονται σε σειρές και εμφανίζονται με περιοδικότητα,
δημιουργείται ο ρυθμός
και μαζί του η αίσθηση της κίνησης.
Σύνθεση Με Επανάληψη
Pollock,1948,Composition
|
Σύνθεση Χωρίς Επανάληψη
Rothko,1951,Untitled
|
Σύνθεση Με Ρυθμό
Balla,1912,Girl
running on a balcony
|
Σύνθεση Χωρίς Ρυθμό
De Kooning,1954,Woman
|
Κλίμακα και Αναλογία
Η κλίμακα αναφέρεται στο
μέγεθος ενός αντικειμένου που υπάρχει στο έργο σε σχέση με το πραγματικό
αντικείμενο, με άλλα αντικείμενα ή με το περιβάλλον του. Η κλίμακα είναι μια από τις πρώτες
επιλογές που κάνει ο καλλιτέχνης όταν σχεδιάζει το έργο του, γιατί έτσι ορίζει
το μέγεθός του. Οι θεατές αντιλαμβάνονται την κλίμακα με βάση το δικό τους
μέγεθος.
Αναλογία είναι η σχέση
μεγέθους των τμημάτων του έργου μεταξύ τους αλλά και με το σύνολο.
Σε Φυσικό Μέγεθος
Κούροι και Κόρες στο Μουσείο της Ακρόπολης
|
Σε Υπερφυσικό Μέγεθος
Οldenburg,1988,Spoonbridge and Cherry
|
Με Ιεραρχική Αναλογία και
Συμβολικό Νόημα
Giacometti,1943,Figures
|
Με Αναλογίες «για το
ανθρώπινο κάλλος»
Da Vinci,1886,Virgin of
the Rocks
|
Χρυσή Τομή ή Χρυσή Αναλογία
Η παρατήρηση ότι μερικές αναλογίες
δημιουργούν πιο ευχάριστα συναισθήματα από κάποιες άλλες οδήγησε τους
αρχαίους Έλληνες να εφαρμόσουν τη Χρυσή
Τομή ή Χρυσή Αναλογία, που ορίζει
την ιδανική θέση στην οποία μπορεί να τοποθετηθεί το πιο ενδιαφέρον στοιχείο
του έργου.
Για να βρούμε στοιχειωδώς τη Χρυσή Τομή σε μια επιφάνεια αρκεί να τη
χωρίσουμε με δύο κάθετες γραμμές σε τρία ίσα μέρη και να φέρουμε τις δυο
διαγώνιες. Τα σημεία στα οποία τέμνονται οι γραμμές με τις διαγώνιες
αντιστοιχούν σε μια Χρυσή Τομή.
Άξονες
Οι άξονες είναι εμφανείς ή νοητές γραμμές που
ενώνουν τα σημαντικά στοιχεία του έργου και λειτουργούν ως μονοπάτια, τα οποία ακολουθεί το μάτι του
θεατή για να το «διαβάσει».
Σύνθεση Με Άξονες
Rafaello,1511,Η Σχολή των Αθηνών
|
Σύνθεση Χωρίς Άξονες
Pollok,1950
|
..........................
5
ΣΥΝΘΕΣΗ
4ο μέρος
η σ ύ ν θ ε σ η σ τ η ν
α φ η ρ η μ έ ν η τ έ χ ν η
ΠΗΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΟ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
4-1-Αφηρημένη Τέχνη – τα μη παραστατικά έργα
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2306/Eikastika_G-Gymnasiou_html-empl/index4_1.html
ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Τι είναι η Αφηρημένη Τέχνη
Στο παρελθόν, υπήρξαν περίοδοι που η τέχνη απεικόνιζε τον άνθρωπο, τα ζώα
και τη φύση διατηρώντας μόνο τα πιο ουσιαστικά στοιχεία των μορφών, χρησιμοποιώντας
σχηματοποιημένες φόρμες, γεωμετρικά σχήματα και σύμβολα.
Κυκλαδικά ειδώλια,
3200 – 2000 π.Χ.
|
Όμως, η μοντέρνα τέχνη του 20ού αιώνα αρνήθηκε να αναπαραστήσει τον
εξωτερικό κόσμο και δημιούργησε μη
παραστατικά έργα ή Αφηρημένη Τέχνη. Η Αφηρημένη ζωγραφική έχει τις ρίζες
της στον Σεζάν, ο οποίος απέδιδε τη
φύση με γεωμετρικά στερεά.
Σεζάν,1904,Το όρος Σεντ-Βικτουάρ |
Ο Μπρακ και ο Πικάσο ανέλυαν τα αντικείμενα σε φόρμες
και τα επανασυνέθεταν, δημιουργώντας έργα που ονομάστηκαν με τον όρο Κυβισμός.
Πικάσο,1912,Βιολί |
Μπρακ,1914,Νεκρή φύση επάνω σε τραπέζι
|
Στη συνέχεια, επικράτησε η αντίληψη να αγνοηθεί η τρίτη διάσταση και η
προοπτική, να συνθέτονται επάνω στη ζωγραφική επιφάνεια γραμμές, σχήματα και
χρώματα δημιουργώντας εικόνες με σημασία χωρίς να αναπαριστάνουν κάτι. Οι νέες
αξίες της ζωγραφικής αντικατοπτρίστηκαν στα έργα του Καντίνσκι, του Μάλεβιτς
και του Μόντριαν.
Καντίνσκι,1925,Κίτρινο, κόκκινο, μπλε
|
Μάλεβιτς,1916,Σουπρεματιστική ζωγραφική
|
Μόντριαν,1921,Σύνθεση με κόκκινο, κίτρινο, μπλε και μαύρο
|
Σύντομα, πολλοί καλλιτέχνες υποστήριξαν την Αφαίρεση και δημιουργήθηκαν
δυο βασικές κατευθύνσεις:
Α) Η Γεωμετρική Αφαίρεση, στην οποία εντάσσονται έργα αποτελούμενα
από βασικά χρώματα και σχήματα με ορθολογικές, γεωμετρικές συνθέσεις.
Το Ντε Στιλ δημιουργήθηκε από τους Ολλανδούς Μόντριαν και Βαν Ντέσμπουργκ, οι οποίοι πίστευαν ότι η τέχνη θα πρέπει να
αντανακλά το μυστήριο και την τάξη του σύμπαντος, γι’ αυτό και τα έργα τους
ήταν αυστηρές γεωμετρικές συνθέσεις με τετράγωνες φόρμες, ευθείες γραμμές και
βασικά χρώματα.
Βαν Ντέσμπουργκ,1924,Αντισύνθεση V
|
Ο Κονστρουκτιβισμός εκδηλώθηκε στη Ρωσία με πρωταρχικά έργα τις ανάγλυφες αφηρημένες κατασκευές του Τάτλιν, συνθέσεις με γεωμετρικές φόρμες φτιαγμένες από διάφορα υλικά. Οι Κονστρουκτιβιστές υποστήριζαν πως η τέχνη πρέπει να είναι ωφελιμιστική και στην προσπάθειά τους να ξεπεράσουν την απομόνωση του καλλιτέχνη από την κοινωνία, επεκτάθηκαν στο πεδίο του βιομηχανικού σχεδίου, το θέατρο, τον κινηματογράφο και την αρχιτεκτονική.
Τάτλιν,1919,Μακέτα για το μνημείο της Τρίτης Διεθνούς
|
Τα Κινητικά γλυπτά έδωσαν μια
άλλη κατεύθυνση στη γλυπτική εντάσσοντας την πραγματική κίνηση στα μορφικά της
στοιχεία.
Κάλντερ,1958,Κίτρινη φάλαινα
|
Η Οπ Αρτ επεδίωξε να παρουσιάσει την αίσθηση της κίνησης στη ζωγραφική, δημιουργώντας οπτικές ψευδαισθήσεις με την κατάλληλη τοποθέτηση μικρών σχημάτων.
Ράιλι,1964,Ρεύμα
|
Η Μίνιμαλ Αρτ ξεκίνησε στην Αμερική και περιορίστηκε σε πολύ λιτά μέσα και τεχνικές, είναι εντελώς αφηρημένη, αντικειμενική και απρόσωπη, απαλλαγμένη από επιφανειακές διακοσμήσεις.
Κέλι,1983,Χωρίς τίτλο
|
Β) Η Λυρική Αφαίρεση, στην οποία εντάσσονται έργα που
βασίζονται σε μία ζωγραφική γλώσσα με συμβολικό χαρακτήρα, τα οποία προβάλλουν
την υποκειμενικότητα του καλλιτέχνη.
Η Άμορφη Τέχνη πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γαλλία και μπορεί
να συνοψιστεί σε μια χειρονομιακή ζωγραφική που προσεγγίζει την καλλιγραφία.
Βόλς,1951,Ο ανεμόμυλος
|
Ο Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός παρουσιάστηκε στην Αμερική στη δεκαετία
του ΄50 και έδωσε έμφαση στον αυθορμητισμό της έκφρασης και την ατομικότητα του
καλλιτέχνη. Οι βασικές τάσεις που αναπτύχθηκαν μέσα στα πλαίσια του ευρύτερου
αυτού κινήματος ήταν η χρησιμοποίηση της κίνησης, της χειρονομίας, της υφής
αλλά και των μεγάλων χρωματικών επιφανειών.
Ντε Κούνιγκ,1957,Χωρίς τίτλο
|
Τα πρώτα δείγματα αφαιρετικών έργων στην Ελλάδα παρουσιάστηκαν μετά το 1950 και υπήρξαν ορόσημο στην εξέλιξη της
νεοελληνικής τέχνης, αφού τέθηκαν τα θεμέλια για μια καινούργια αντιμετώπιση
του ζωγραφικού χώρου. Παραδειγματικές αναφορές αποτελούν οι δυο καλλιτέχνες, Αλέκος
Κοντόπουλος και Γιάννης Σπυρόπουλος, των οποίων τα ώριμα έργα ανήκουν στον χώρο
της Αφηρημένης Τέχνης.
Κοντόπουλος,1969,Σύνθεση
|
Σπυρόπουλος,1970,Αντίλογος
|
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Η αφηρημένη σύνθεση στα
έργα 4 ζωγράφων
Έργα του Βασίλι Καντίνσκι
Έργα του Πιτ Μόντριαν
Έργα του Καζιμίρ Μάλεβιτς
Έργα του Ρομπέρ Ντελονέ