2ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ-Γ

2

ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

 

2-2Γ-ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ-ΤΟΝΟΙ

ΕΡΓΑΣΙΑ1 (1η) με μολύβι

Χωρίζουμε νοητά τον χώρο του χαρτιού σε 4-5 οριζόντιες λωρίδες και σχεδιάζοντας μικρά στίγματα και κηλίδες, δημιουργούμε μια διαβάθμιση τόνων από μαύρο σε άσπρο. Όσο περισσότερο πιέζουμε το μολύβι και πυκνώνουμε τα στοιχεία μας τόσο πιο σκούρο τόνο δημιουργούμε.

2-2Γ-3-2ΜΕ ΚΛΙΜΑΚΑ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ


ΕΡΓΑΣΙΑ2 (2η) με μολύβι

Σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα, μεγάλα και μικρότερα,με το ένα να μπαίνει μέσα στο άλλο. Σκιαγραφούμε σχήματα και φόντο με κοντινούς τόνους, ώστε να δημιουργήσουμε τονική αρμονία.

Ως παραλλαγή, μπορούμε να σχεδιάσουμε ελεύθερα σχήματα.

2-2Γ-4-1ΜΕ ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ

2-2Γ-4-2ΜΕ ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΗΜΑΤΑ

 

Ε ν α λ λ α κ τ ι κ ά

Σχεδιάζουμε γεωμετρικά σχήματα, μεγάλα και μικρότερα,με το ένα να μπαίνει μέσα στο άλλο. Σκιαγραφούμε σχήματα και φόντο, ώστε να δημιουργήσουμε τονική αντίθεση.

Ως παραλλαγή, μπορούμε να σχεδιάσουμε ελεύθερα σχήματα.

2-2Γ-5-1ΜΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΣΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ

2-2Γ-5-2ΜΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΣΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΣΧΗΜΑΤΑ

 

ΕΡΓΑΣΙΑ3 (3η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Επάνω σε πρότυπο γεωμετρικό σχέδιο, ξεκινώντας από το κέντρο σκιαγραφούμε με σκούρο τόνο ένα σχήμα αφήνοντας το διπλανό του άσπρο και συνεχίζουμε περιμετρικά προσέχοντας ώστε να σκιαγραφούμε ένα και ένα να το αφήνουμε άσπρο. Συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο προσέχοντας κάθε μαύρο κομμάτι να έχει γύρω του άσπρα και αντίστροφα. Επίσης, προσέχουμε να σκιαγραφούμε πάντα με την ίδια πίεση του χεριού μας στο μολύβι ώστε ο τόνος να είναι ομοιόμορφος. Το αποτέλεσμα δημιουργεί μια οπτική ψευδαίσθηση.

Ως παραλλαγή, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα σκούρο χρώμα.

2-2Γ-6-1ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ2+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 

2-2Γ-6-1ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ2+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ/ΜΔ


ΕΡΓΑΣΙΑ4 (4η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Επάνω σε πρότυπο σχέδιο σκιαγραφούμε με διαφορετικούς τόνους ώστε να φαίνονται μικροί κύβοι τοποθετημένοι ο ένας επάνω στον άλλο (κάθε πλευρά του κύβου θα πρέπει να έχει διαφορετικό τόνο).

Ως παραλλαγή, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χρώματα ή και να προεκτείνουμε το σχέδιο σε όλο το φύλλο μας.

2-2Γ-6-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ3+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΚΥΒΟΥΣ-Vasarely

2-2Γ-6-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ3+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΚΥΒΟΥΣ-Vasarely/ΜΔ

 

ΕΡΓΑΣΙΑ5 (5η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Επάνω σε πρότυπο σχέδιο σκιαγραφούμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποδώσουμε τον όγκο αλλά και να αναδείξουμε το «αδύνατο» του σχεδιασμένου αντικειμένου.

2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ4+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ4+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ/ΜΔ

2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ5+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ


2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ6+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ


2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ7+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ


2-2Γ-6-3ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ8+ΜΕ ΟΠΤΙΚΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ ΣΕ ΑΔΥΝΑΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ


2-3Γ-ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ-ΟΓΚΟΣ

ΕΡΓΑΣΙΑ6 (6η) με μολύβι

Στα πρότυπα Β1 ως Β5, με τα μισοσχεδιασμένα γεωμετρικά στερεά συμπληρώνουμε το σχέδιο, θεωρώντας πως είναι κλειστά χάρτινα κουτιά, τοποθετημένα το ένα επάνω στο άλλο.

Στα πρότυπα Β6 και Β7, συμπληρώνουμε το σχέδιο, θεωρώντας πως είναι διάφανα γυάλινα κουτιά, τοποθετημένα το ένα μέσα στο άλλο.

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β1+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β2+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ


2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β3+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ


2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β4+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ


2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β5+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ


2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β6+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Β7+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ


ΕΡΓΑΣΙΑ7 (7η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Στα πρότυπα με τα μισοσχεδιασμένα γεωμετρικά στερεά συμπληρώνουμε το σχέδιο και ολοκληρώνουμε με τη σκιαγράφησή τους, ώστε να αποδοθεί ο όγκος και η θέση τους.

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ1+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ1+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ2+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ2+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ3+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Γ3+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

 

ΕΡΓΑΣΙΑ8 (8η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Στο πρότυπο σε μιλιμετρέ χαρτί υπάρχει σχεδιασμένο ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο και επάνω του άλλα μικρότερα. Αντιγράφουμε το σχέδιο αφαιρώντας τις γραμμές που πρέπει, ώστε αυτά τα μικρά ορθογώνια παραλληλεπίπεδα να φαίνονται σαν να έχουν αφαιρεθεί (αποκοπεί) από το βασικό. Σκιαγραφούμε με διαφορετικό τόνο σε κάθε πλευρά των μικρών κομματιών αλλά και του βασικού, ώστε να αποδώσουμε τη θέση ή αλλιώς τον προσανατολισμό τους σχετικά με τη φωτεινή πηγή που εμείς την τοποθετούμε σε μια μεριά (υποθετικά).

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ1+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ1+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ2+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ2+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ3+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ

2-3Γ-2ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ-Δ3+ΜΕ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΕΡΕΑ/ΜΔ

 

ΕΡΓΑΣΙΑ9 (9η) με μολύβι, ξυλομπογιές

Φέρνουμε στην μνήμη μας ένα απλό αντικείμενο (μια πέτρα, ένα φρούτο, ένα μπουκάλι, ένα ποτήρι κτλ. Σχεδιάζουμε και σκιαγραφούμε με τόνους ώστε να αποδώσουμε την τρισδιάστατη εικόνα του.

2-3Γ-3ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ-4-2ΠΕΤΡΕΣ
2-3Γ-3ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ-4-3ΦΡΟΥΤΟ
2-3Γ-3ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ-5-5ΜΠΟΥΚΑΛΙ
2-3Γ-3ΣΕ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ-5-6ΠΟΤΗΡΙ