Καζιμίρ Μάλεβιτς
Kasimir Malevich
1879-1935
born: Kiev,Russia
4Δ3-1-Kasimir Malevich Paintings (1:37 έργα)
4Δ3-2-Malevich at Tate Modern (3:59 ντοκιμαντέρ)
4Δ3-3-Kazimir Malevich A Visionary's Tragic
Journey (9:16 ντοκιμαντέρ)
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
WikiArt.org -
Encyclopedia of fine arts
Ο Μάλεβιτς είναι Ρώσος
ζωγράφος και θεωρητικός, πρωτοπόρος του Σουπρεματισμού και κορυφαία φυσιογνωμία
της Ρωσικής Πρωτοπορίας, με πλούσια εικαστική παραγωγή και εκτενές θεωρητικό
έργο.
Γεννήθηκε στο Κίεβο και πέθανε στο Λένινγκραντ σε ηλικία 56 ετών. Στη
δημιουργική του πορεία πέρασε από τον Ιμπρεσιονισμό και τον Συμβολισμό, για να
συνδεθεί στη συνέχεια με τον Κυβισμό και τον Φουτουρισμό και να αναπτύξει τη
δική του θεωρία που το 1915 της έδωσε το όνομα Σουπρεματισμός (από τη λέξη supreme που σημαίνει υπεροχή, κυριαρχία). Ο Μάλεβιτς
θεωρούσε τον εαυτό του ιδιότυπο ρεαλιστή και έλεγε πως «ο Ρεαλισμός είναι μια φανταστική
πραγματικότητα στην οποία για να φτάσεις πρέπει να απομακρυνθείς από την ορατή
πλευρά της ζωής».
Τα έργα του, απαλλαγμένα από κάθε αναπαράσταση, είναι ασύμμετρες συνθέσεις
γεωμετρικών σχημάτων που συνδυάζονται σε διάφορα χρώματα με στόχο να δηλωθεί ο
πρωτεύων ρόλος της φόρμας έναντι του περιεχομένου. Το έργο του «Μαύρο
Τετράγωνο» (1915) -που έγινε το έμβλημα του Σουπρεματισμού- εξέφρασε το τέλος
της παλιάς τέχνης και ταυτόχρονα την αρχή μιας καινούργιας.
«Τα μυστικά σημάδια στο
Μαύρο τετράγωνο του Μάλεβιτς»
των Ντμίτρι Ρομεντνίκ,
Γκεόργκι Μανάγεφ
Ο πίνακας του Καζιμίρ
Μάλεβιτς «Μαύρο τετράγωνο», είναι το πιο αναγνωρίσιμο σύμβολο της Ρωσικής
Πρωτοπορίας. Λακωνικό στον μέγιστο
βαθμό, όπως το λογότυπο μιας αθλητικής μάρκας, γέννησε αναρίθμητες συζητήσεις,
θρύλους και ιστορίες. Η πλήρης ονομασία του πίνακα είναι «Μαύρο σουπρεματιστικό
τετράγωνο». Ο Μάλεβιτς το ζωγράφισε το 1915, στο αποκορύφωμα του Α΄ Παγκοσμίου
Πολέμου.
Αρχικά το «Τετράγωνο» δεν
περιείχε κάποιο συμβολικό βάρος και ο στόχος του ήταν καθαρά καλλιτεχνικός.
Όμως ο πίνακας, όπως συχνά συμβαίνει με τις καλλιτεχνικές δημιουργίες, έγινε
αιτία για πολλές ερμηνείες και κρίσεις όπως «Τι σόι καλλιτέχνης είναι αυτός,
που ζωγραφίζει ένα τετράγωνο! Αυτό μπορώ να το κάνω κι εγώ».
Στην πραγματικότητα, δεν
πρόκειται για τετράγωνο. Καμιά από τις πλευρές του δεν είναι παράλληλη με το
πλαίσιο. Ο Μάλεβιτς ζωγράφισε τον πίνακα ανακατεύοντας μπογιές, μεταξύ των
οποίων δεν υπήρχε μαύρη. Ένας θρύλος λέει ότι το «Μαύρο τετράγωνο» έγινε
τυχαία. Επρόκειτο να γίνει έκθεση των Φουτουριστών, για τη διεξαγωγή της οποίας
είχε παραχωρηθεί μια τεράστια αίθουσα. Οι καλλιτέχνες μαθαίνοντάς το, βάλθηκαν
να δημιουργήσουν έργα για να γεμίσουν το χώρο αλλά ο Μάλεβιτς συνάντησε
δυσκολίες με την ολοκλήρωση του πίνακά του και γι’ αυτό πασάλειψε τον καμβά του
με μπογιά.
Στην έκθεση αυτή το «Μαύρο
τετράγωνο» κρεμόταν μετά την είσοδο στη δεξιά γωνία της αίθουσας. Σύμφωνα με τη
ρωσική παράδοση, στα σπίτια τοποθετούταν στη γωνιά αυτή το εικονοστάσι. Ο
κριτικός και καλλιτέχνης, Αλεξάντρ Μπενουά, είχε γράψει μετά την έκθεση:
«Αναμφίβολα, αυτή είναι η εικόνα με την οποία οι κύριοι Φουτουριστές θα
αντικαταστήσουν εκείνη της Παναγίας».
Εκτός από το μαύρο, ο
Μάλεβιτς ζωγράφισε το «Κόκκινο» και το «Άσπρο» τετράγωνο, αλλά και άλλα «Μαύρα
τετράγωνα».
Το δεύτερο ζωγραφίστηκε το
1923 για τη Μπιενάλε της Βενετίας και διέφερε από το πρώτο ως προς το μέγεθος.
Το τρίτο το δημιούργησε το 1929 για την έκθεση στην Πινακοθήκη Τρετιακόφ και
λέγεται ότι το έκανε μετά από παράκληση του διευθυντή της, ο οποίος δεν ήθελε
να εκθέσει το πρωτότυπο, στο οποίο είχε ξεφλουδίσει το χρώμα στο κέντρο. Το
1933 διαπιστώθηκε ότι υπήρξε και τέταρτη εκδοχή του «Μαύρου τετραγώνου». Τον
πίνακα αυτό έφερε στο υποκατάστημα μιας Τράπεζας στη Σαμάρα ένας άγνωστος, ως
εγγύηση για δάνειο. Ο πίνακας κατέστη ιδιοκτησία της Τράπεζας και μετά πωλήθηκε
αντί ενός εκ. δολαρίων στον Ρώσο επιχειρηματία, Βλαντίμιρ Ποτάνιν, ο οποίος τον
παρέδωσε στο κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ.
Η ιστορία του «Μαύρου
τετραγώνου» συνεχίστηκε, όπως είναι φυσικό να συμβαίνει με τις σπουδαίες
δημιουργίες, ακόμη και μετά το θάνατο του δημιουργού τους. Στην κηδεία του
Μάλεβιτς, σύμφωνα με τη διαθήκη του καλλιτέχνη, πραγματοποιήθηκε ένα
τελετουργικό και το «Μαύρο τετράγωνο» απεικονίστηκε επάνω στο φέρετρο, ενώ ένα
αντίγραφό του τοποθετήθηκε επάνω στη νεκροφόρα.
Έτσι, το «Μαύρο τετράγωνο»
παρέμεινε το σημαντικότερο μνημείο προς τιμήν του δημιουργού του, ο οποίος είχε
γράψει ότι «μόνο ο σουπρεματισμός μπορεί να εκφράσει την ουσία των
μυστικιστικών αισθήσεων. Αυτός στέκεται εξ’ ολοκλήρου δίπλα στο θάνατο και τον
νικά».
Η Αφηρημένη Ζωγραφική του
Καζιμίρ Μάλεβιτς (Σουπρεματισμός)
|
Malevich,1912,Peasant woman, dynamic |
|
Malevich,1912,Taking in the rye |
|
Malevich,1913,Morning in the Village after Snowstorm |
|
Malevich,1913,Musical instrument |
|
Malevich,1913,Portrait of Ivan Klium |
|
Malevich,1913,Portrait of Matiushin |
|
Malevich,1913,The Knifegrinder |
|
Malevich,1913,Woodcutter |
|
Malevich,1914,An Englishman in Moscow |
|
Malevich,1914,Aviator |
|
Malevich,1914,Composition with the Mona Lisa |
|
Malevich,1915,Blue Triangle and Black Square |
|
Malevich,1915,Eight rectangles |
|
Malevich,1915,Four square |
|
Malevich,1915,Red square |
|
Malevich,1915,Suprematism1 |
|
Malevich,1915,Suprematism2 |
|
Malevich,1915,Suprematism4 |
|
Malevich,1915,Suprematism5 Painting Aeroplane Flying |
|
Malevich,1915,Suprematism6 Portrait in Two Dimensions |
|
Malevich,1915,Suprematism7 |
|
Malevich,1915,Suprematism11 |
|
Malevich,1915,Suprematism13 |
|
Malevich,1915,Suprematism17 |
|
Malevich,1916,Suprematism3 |
|
Malevich,1916,Suprematism10 |
|
Malevich,1916,Suprematism12 |
|
Malevich,1916,Suprematism14 |
|
Malevich,1916,Suprematism15 |
|
Malevich,1916,Suprematism16 |
|
Malevich,1916,Suprematism18 |
|
Malevich,1916,Suprematism19 |
|
Malevich,1917,Suprematism20 |
|
Malevich,1923,Black Circle |
|
Malevich,1923,Black Cross |
|
Malevich,1923,Black Square |
|
Malevich,1923,The reaper on red |
|
Malevich,1929,Carpenter |
|
Malevich,1929,Haymaking |
|
Malevich,1929,Head of a Peasant |
|
Malevich,1929,Marpha and Van'ka |
|
Malevich,1929,peasant in the fields |
|
Malevich,1930,Man in Suprematic Landscape |
|
Malevich,1930,Winter Landscape |
|
Malevich,1932,Female half figure |
|
Malevich,1932,Girls in the Fields |
|
Malevich,1932,Half-Figure in a Yellow Shirt |
|
Malevich,1932,Three women |
|
Malevich,1932,Woman with Rake |
|
Malevich,1933,The Running Man |