Σαλβαντόρ Νταλί
Salvador Dali
1904-1989
born: FigueresSpain

The Gala-Salvador Dalí Foundation

http://www.salvador-dali.org/en_index/

Salvador Dali (2:46 έργα)

https://www.youtube.com/watch?v=2A7aHPgEjdo

Walt Disney's & Salvador Dali - Destino 2003 (HD 1080p) (6:31 animation)

https://www.youtube.com/watch?v=1GFkN4deuZU

WikiArt.org — Encyclopedia of fine arts

http://www.wikiart.org/en/salvador-dali

Ο Νταλί είναι ένας από τους σημαντικότερους Ισπανούς ζωγράφους, από τους περισσότερο γνωστούς ζωγράφους του 20ού αιώνα, μια εκκεντρική φυσιογνωμία της Μοντέρνας τέχνης.

Γεννημένος στην πόλη Φιγκέρες, ανήκε σε μια ευκατάστατη οικογένεια. Ο πατέρας του ήταν δικηγόρος και δεν ήταν ιδιαίτερα ενθουσιώδης με τις ικανότητες του Σαλβαντόρ στη ζωγραφική. Χάρη στη μητέρα του, παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής, ενώ όταν φιλοξενήθηκε από την οικογένεια του καλλιτέχνη Ramon Pichot, στη διάρκεια θερινών διακοπών, ήρθε σε επαφή με τη Μοντέρνα ζωγραφική. Έτσι, σε ηλικία 15 ετών, συμμετείχε σε έκθεση του Δημοτικού Θεάτρου του Φιγκέρες. Μετά τον θάνατο της μητέρας του, το 1921,  εγκαταστάθηκε στη Μαδρίτη, όπου ξεκίνησε σπουδές στην Ακαδημία των Τεχνών. Αρχικά πειραματίζεται με τον Κυβισμό, έρχεται σε επαφή με το κίνημα του Ντανταϊσμού, το οποίο θα επηρεάσει σημαντικά το έργο του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, συνδέεται φιλικά με τον ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα και με τον σκηνοθέτη Λουί Μπουνιουέλ. Το 1926 αποβάλλεται από την Ακαδημία λίγο πριν τις τελικές εξετάσεις, καθώς δηλώνει πως «κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον κρίνει».

Την ίδια χρονιά, επισκέπτεται το Παρίσι όπου συναντά τον Πικάσο, ενώ τα επόμενα χρόνια, εμφανίζονται οι επιδράσεις του Πικάσο στα έργα του αλλά ταυτόχρονα αρχίζει να διαφαίνεται και το προσωπικό του στιλ. Οι εκθέσεις έργων του στη Βαρκελώνη προκαλούν αρκετές συζητήσεις και διαφωνίες μεταξύ των κριτικών τέχνης. Το 1929, ο Νταλί συνεργάζεται με τον Λουί Μπουνιουέλ για τη δημιουργία της ταινίας μικρού μήκους «Ανδαλουσιανός Σκύλος», που αποτελεί έως σήμερα την πιο καθαρή εφαρμογή του Υπερρεαλισμού στον κινηματογράφο. Γνωρίζει τη μελλοντική σύζυγο και μούσα του, Γκαλά και γίνεται επίσημα μέλος του Υπερρεαλιστικού κινήματος. Στις αρχές της δεκατίας του 1930, επινοεί τη μέθοδο, που χρησιμοποιεί την ικανότητα του ανθρώπου να λειτουργεί συνειρμικά, συνδέοντας εικόνες ή αντικείμενα που δεν συνδέονται μεταξύ τους λογικά, η οποία συνδέεται άμεσα με τον αυτοματισμό. Το 1932 συμμετέχει στην πρώτη μεγάλη Υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική, όπου και αποσπά διθυραμβικές κριτικές. Λίγο αργότερα όμως, ο Αντρέ Μπρετόν τον διαγράφει, λόγω των πολιτικών θέσεών του, κυρίως σε ό,τι αφορά την υποστήριξη που φαίνεται να παρέχει στον δικτάτορα της Ισπανίας, Φράνκο. Στα πλαίσια αυτής της διαμάχης, ο Νταλί δηλώνει πως «ο ίδιος είναι όλος ο Υπερρεαλισμός», ενώ ο Μπρετόν επινοεί τον περίφημο αναγραμματισμό του ονόματος του Νταλί «Avida Dollars» (άπληστος για δολάρια) ασκώντας κριτική στο αμιγώς εμπορικό πνεύμα που κατά τη γνώμη του είχε αναπτύξει ο Νταλί. Η πολυσχιδής και ιδιόρυθμη προσωπικότητά του είναι πολύ δύσκολο να ταυτιστεί με μια συγκεκριμένη πολιτική στάση. Εξάλλου, χρησιμοποίησε το στοιχείο της πρόκλησης και του σκανδάλου σε όλη τη διάρκεια της ζωής του, τόσο δημόσια όσο και μέσα από τα έργα του. Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι «δεν έχει πολιτική θέση, είναι αναρχικός αλλά και μοναρχικός και τα δύο όμως σε μεταφυσικό επίπεδο και όχι σε πολιτικό».

Με το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Νταλί και η Γκαλά εγκαθίστανται στην Αμερική όπου θα ζήσουν οκτώ χρόνια, επιστρέφοντας μετά και πάλι στην Ισπανία. Την περίοδο 1960-1974 εργάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για τη δημιουργία του Θεάτρου-Μουσείου «Γκαλά – Σαλβαντόρ Νταλί» στο Φιγκέρες. Το 1982 ο βασιλιάς Χουάν Κάρλος της Ισπανίας του απένειμε τον τίτλο του μαρκήσιου. Πέθανε σε ηλικία 85 ετών.

Έργα του Σαλβατόρ Νταλί


Dali,1925,Girl from the Back
Dali,1926,Girl from Figueres
Dali,1926,Study for Honey is Sweeter than Blood
Dali,1928,Inaugural Gooseflesh
Dali,1929,Illuminated Pleasures
Dali,1929,The Enigma of Desire or Ma mère
Dali,1929,The First Days of Spring
Dali,1929,The Invisible Man
Dali,1930,Invisible Sleeping Woman Horse Lion
Dali,1931,Masochist ensemble
Dali,1931,Premature Ossification of a Railway Station
Dali,1931,The Persistence of Memory
Dali,1931,The Sense of Speed
Dali,1932,Eggs on the plate (without the plate)
Dali,1932,Necrophilic Fountain Flowing from a Grand Piano
Dali,1932,Surrealist Object Gauge of Instantaneous Memory
Dali,1933,Millet's Architectonic Angelus
Dali,1933,Myself at the Age of Ten When I was a Grasshopper Child
Dali,1934,Atavistic Vestiges After the Rain
Dali,1934,Enigmatic Elements in a Landscape
Dali,1934,Portrait of Mr. Emilio Terry
Dali,1934,The Weaning of Furniture-Nutrition
Dali,1935,Afternoon on the Outskirts of European History
Dali,1935,Sun-table
Dali,1936,Apparition of the Town of Delft
Dali,1936,Morphological Echo
Dali,1936,Perspectives
Dali,1936,Surrealist Composition with Invisible Figures
Dali,1937,Sleep
Dali,1937,The Metamorphosis of Narcissus
Dali,1938,Apparition of Face and Fruit Dish on a Beach
Dali,1939,The Enigma of Hitler
Dali,1940,Three Ages
Dali,1943,Geopolitical Child Watching the Birth of the New Man
Dali,1945,Project for Spellbound
Dali,1947,Dematerialization Near the Nose of Nero
Dali,1947,Three Sphinxes Of Bikini
Dali,1951, Raphaelesque Head Tablo
Dali,1951,Christ of Saint John of the Cross
Dali,1952,Asummpta Corpuscularia Lapislazulina
Dali,1952,Disintegration
Dali,1952,Gala Placidia
Dali,1954,Hypercubic Christ,Cruxifixion
Dali,1954,The Colossus of Rhodes
Dali,1956,Living Still Life
Dali,1956,Skull of Zurbarán
Dali,1958,Discovery of America by Christopher Columbus
Dali,1960,About the Speech on the Cubic Form of Juan de Herrera
Dali,1960,Birth of a Divinity
Dali,1981,The Road of the Enigma