ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ
http://www.koinotopia.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=614:2011-07-16-18-09-52&catid=16:2010-07-12-21-15-46&Itemid=12
Γιάννης Μόραλης - Ένας αιώνιος έφηβος (9:51 ο
ίδιος μιλάει)
https://www.youtube.com/watch?v=K-wCugztof4
Γιάννης Μόραλης - Μέρος 6/6 (8:33 το 6ο
μέρος ντοκιμαντέρ για τον Μόραλη)
https://www.youtube.com/watch?v=uJBUY4ZW_oQ
Στον εικαστικό καλλιτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ και το
έργο του είναι αφιερωμένη η εκπομπή «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» (2 μέρη)
http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000007962&tsz=0&autostart=0
Ο ζωγράφος Γιάννης Μόραλης υπήρξε ένας από τους επιφανέστερους
Έλληνες καλλιτέχνες της «γενιάς του 30» και δάσκαλος επί 35 συνεχή χρόνια στην
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ο ίδιος έχει αναφέρει «Η γενιά του 30 είχε ζήσει τι θα
πει πόλεμος. Ετσι υπήρχε η δίψα για ζωή και καινούργια πράγματα. Μετά τις
καταστροφές και τις δυστυχίες, υπάρχει κοσμογονία. Τότε, ήταν απολύτως φυσικό
να έχεις αναζητήσεις και να προσπαθείς να κατακτήσεις το νέο, παρέα με τους
συνομηλίκους σου.»
Γεννημένος στην Άρτα, από το 1927 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από
την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών το 1936 και ως υπότροφος της Ακαδημίας Αθηνών πήγε
στη Ρώμη. Στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου φοίτησε στην Ecole Nationale Des Beaux Arts. Το 1947 εκλέχτηκε τακτικός καθηγητής στην ΑΣΚΤ. Το 1949 μαζί με αρκετούς
ακόμα Έλληνες ζωγράφους (Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γιάννης Τσαρούχης, Νίκος
Νικολάου, Νίκος Εγγονόπουλος), συμμετείχε στην ίδρυση της καλλιτεχνικής ομάδας
«Αρμός» και στην πρώτη έκθεσή τους στο Ζάππειο. Από το 1954, ξεκίνησε η
συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, ενώ αργότερα συνεργάστηκε με
το Εθνικό Θέατρο, δημιουργώντας σκηνικά και κοστούμια. Το 1958 συμμετείχε μαζί
με τον Γιάννη Τσαρούχη και τον γλύπτη Αντώνη Σώχο, στην Μπιενάλε της Βενετίας
και το 1959 πραγματοποιήθηκε η πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα. Έχει
εικονογραφήσει βιβλία, δημιούργησε μεγάλες τοιχογραφίες όπως οι διακοσμήσεις
της ΒΔ και της ΝΑ πλευράς του Ξενοδοχείου Χίλτον της Αθήνας και οι συνθέσεις
του στον σταθμό Πανεπιστημίου του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας.
Στο σύνολο της δημιουργίας του κύριο θέμα του είναι ο Έρωτας και ο Θάνατος,
με την ανθρώπινη μορφή να κυριαρχεί. Κατά την διάρκεια της δεκαετίας του 70, επηρεασμένος
από τον Κονστρουκτιβισμό και το Μπάουχαους, τα έργα του μετατράπηκαν σε ένα αυστηρό
γεωμετρικό σύστημα. Ο ίδιος έχει πει «Η ζωγραφική δεν είναι έτοιμη, δηλαδή δεν
υπάρχει στη φύση για να την πάρεις και να την αντιγράψεις. Πρέπει να
δημιουργήσεις μια σύνθεση. Παίρνεις τα στοιχεία από τη φύση, τα οργανώνεις και
τα ισορροπείς».
Έργα του Γιάννη Μόραλη